1
Vraag
2
Reageer en help mee
Echte Techneut

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

DAB+ via de kabel?

Hallo Ziggo Techneuten

 

Nu de Analoge FM zenders op de kabel binnenkort worden "uitgezet" heb ik een vraag:

Is er over nagedacht om een DAB+ signaal door te geven via de kabel ??

Zo kunnen we de kabel die er nu ligt opnieuw gebruiken met een DAB+ radio 

 

Gaarne zie ik Uw reactie tegemoet

 

Met vriendelijke groet

 

14 Reacties 14
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
  1. Waarschijnlijk mag het niet,
  2.  De DAB frequenties vallen midden in het docsis gebied, de fm frequenties zijn juist vrijgemaakt om die te gebruiken.
Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3330Likes

Hey @Echte Techneut en welkom hier! 

Steefb geeft je zo te zien al razendsnel antwoord. Verder vind je in dit topic ook nog een aantal goede toevoegingen van onder andere Nick999.

franske1958

Level 7
  • 161Posts
  • 5Oplossingen
  • 80Likes

Ik zou liever zien dat de grote audio merken een AV receiver gaan uitbrengen waar direct

DVB-C radio signalen kunnen worden ontvangen. Op die receivers zitten vaak de meest

fraaie opties, zoals internet radio FM DAB+ etc,  maar geen DVB-C radio. Denk dat hiervoor 

veel interesse zal zijn, scheelt een hoop gedoe met die losse kastjes.  Mogelijk dat Ziggo

dit voor kan stellen aan de grote merken op het gebied van AV receivers?

 

 

youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes

Dvb-c radio bestaat niet dus dat zal niet gaan gebeuren. Dit ziggo- kastje werkt alleen op het ziggo netwerk en is in feite een dvb-c ontvanger die geen beeld kan weergeven.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Die grote merken ondersteunen het audio broertje Digital Audio Broadcast. Zoals @youriy al noemt de naam Digitale radio ontvanger voor de QE317 is volkomen onjuist het is gewoon een Digital Video Broadcast ontvanger zonder beeld uitgang.

De QE317 werkt op elke kabel aansluiting ook die van Zeelandnet en dergelijke niet enkel op die van Ziggo.

 

Ziggo had gewoon voor DAB moeten kiezen maar zal dit om practische redenen niet hebben gedaan. Voor de diverse klanten was dit wel makkelijker geweest.

youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes

Wat betreft netwerkgeschiktheid zat ik inderdaad fout.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Aanvullende info over DAB.  Bron

 

De tv-band III loopt van 174 tot 230 MHz en bestaat van oudsher uit 8 analoge televisiekanalen van 7 MHz, namelijk kanaal 5 t/m 12. Deze kanalen zijn in Nederland niet meer in gebruik voor analoge televisie. De analoge televisiekanalen dienen wel als basis voor de huidige DVB- en DAB-kanalen in band III: een DVB-kanaal is ook 7 MHz breed. Een DAB-multiplex gebruikt slechts een kwart van de bandbreedte van een televisiekanaal. Daarom is voor de nummering van de DAB-kanalen elk televisiekanaal in 4 gesplitst met een bijkomende letter A, B, C of D, gerangschikt volgens frequentie. Zo is DVB-kanaal 7 bijvoorbeeld opgesplitst in DAB-kanaal 7A, 7B, 7C en 7D.

 

De kans dat DAB+ en DVB elkaar bijten bij doorgifte via de kabel is aanwezig.

Het zal daarom eerder 2 zijn dan 1 niet mogen.

 

VZWatcher

Level 12
  • 627Posts
  • 3Oplossingen
  • 525Likes

Het is een kwestie van keuzes. Ziggo gaat waarschijnlijk DAB+ frequenties voor andere doeleinden gebruiken. Er is namelijk geen enkele wet die verbiedt dat Ziggo geen DAB+ als uitzendtechniek mag gebruiken. De kans op storing is uiterst klein en eigenlijk vrijwel uitgesloten als goede bekabeling wordt gebruikt.

 

Dat laatste is makkelijk te onderbouwen. Digitenne gebruikt ook frequenties die Ziggo op dit moment voor digitale diensten gebruikten. Dit gaat met goede bekabeling ook probleemloos. Digitenne werkt met hogere uitzendvermogens dan DAB+ in de ether. Dit is terug te zien aan de slechte ontvangst binnen het eigen huis van DAB+.

 

Dat het technisch mogelijk is, is ook te onderbouwen. Caiway heeft in 2010 gedurende enige tijd zelfs televisie in DVB-T via coax uitgezonden. En op dit moment wordt door enkele Duitse kabelbedrijven meer dan 100 radiozenders op het kabelnetwerk in DAB+ aangeboden als vervanging van analoge radio. Bij hen worden de radiozenders dus via DVB-C en DAB+ aangeboden. In het geval van Ziggo zou extra doorgifte via DAB+ de ruimte van twee analoge tv-kanalen kosten. Maar het zou wel ten koste gaan van een klein deel van de capaciteit die Ziggo later binnen DOCSIS 3.1 voor upload internet wil gaan gebruiken. Maar dat is aan het eind van het frequentiespectrum voor upload. Dus dan ligt de upload al ver boven de 300 Mbps.

 

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Terrestrial via Cable apart, de letter bepaald bij mijn weten het systeem DVB via de kabel is dan toch DVB-C niet T. 

De onderbouwing van het mogelijk zijn volg ik, echter zowel DAB als DVB voor de radiokanalen lijkt mij overkill dan kan er met de nodige gevolgen beter voor DAB+ worden gekozen, uiteraard is de QE317 dan nutteloos net als diverse Humaxen minder nut krijgen, die zijn dan enkel nog geschikt voor TV. Wellicht moeten we blij zijn dat VodafoneZiggo niet de echte audio standaard gebruikt.

VZWatcher

Level 12
  • 627Posts
  • 3Oplossingen
  • 525Likes

DVB-T via een kabelnetwerk is DVB-T. Je kan immers de zenders niet kijken of luisteren met een digitale kabeldecoder. Daarvoor heb je echt een DVB-T ontvanger nodig. Caiway had hiervoor destijds een DVB-T scartdongle laten maken. Vergelijk het met analoog FM via de kabel dat nu wordt uitgezet. Hiervoor heb je ook een FM radio nodig.

 

Met bovenstaande in het achterhoofd is dubbel uitzenden in DAB+ en DVB-C ook te onderbouwen. Als je alleen in DAB+ gaat verspreiden dan zou je geen digitale radio met een televisie of kabeldecoder kunnen beluisteren. Je moet in dat geval dus voor radio altijd een extra apparaat nodig.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@VZWatcher  schreef:

DVB-T via een kabelnetwerk is DVB-T. Je kan immers de zenders niet kijken of luisteren met een digitale kabeldecoder. Daarvoor heb je echt een DVB-T ontvanger nodig. Caiway had hiervoor destijds een DVB-T scartdongle laten maken. Vergelijk het met analoog FM via de kabel dat nu wordt uitgezet. Hiervoor heb je ook een FM radio nodig.

 


Heldere uitleg, hoewel het onlogisch op mij overkomt. Dat ligt puur aan mij 😉

 

Voor radio is nu ook een extra apparaat nodig, of je moet ervoor kiezen de TV aan te houden of het scherm uitkunnen zetten. Of Ziggo wel of niet koos voor DAB+ naast DVB investeren moeten diverse klanten toch al is het in het meest gunstige geval een geschikt audiokabeltje.

De keuze voor DAB+ had de verkoop van die toestellen wel gestimuleerd, iets wat voor de overheid gunstig zou uitpakken. Ik weet niet hoe die cijfers nu liggen, dat zal nog niet genoeg zijn om het uitzetten van FM via de ether te rechtvaardigen.

 

Terzijde het zal in mijn ogen de kabel (lees Ziggo) wel meerwaarde geven als DAB+ als de vervanger voor FM via de kabel zou worden door gegeven.

 

 

 

franske1958

Level 7
  • 161Posts
  • 5Oplossingen
  • 80Likes

Dat DAB+ ooit op de kabel gaat komen verwacht ik eigenlijk helemaal niet. De reden hiervoor is

dat de FM band, die loopt van 88 tot 108 Mhz, dus slechts een stukje van 20 Mhz breed, dat Ziggo

dit hard nodig schijnt te hebben voor andere signalen. Op de kabel zitten nu al ruim 100

radio stations via DVB-C op de kanalen 800 t/m 900. Echter DAB+ ligt ongeveer tussen de 175 en 225 Mhz

een stuk van 50 Mhz breed.  Ik verwacht niet dat Ziggo, die het 20 Mhz brede stukje FM band ergens anders voor wil gaan gebruiken. zomaar ineens een stuk van 50 Mhz breed voor DAB+ kan gaan vrijmaken.

Het zou o zo veel simpeler zijn als er AV receivers gaan komen die ook overweg kunnen met die ruim

100 radiokanalen tussen de kanaal nummers 800 en 900. Dit bespaart heel veel mensen een heleboel

gedoe met losse kastjes of draad antennetjes.

 

 

 

VZWatcher

Level 12
  • 627Posts
  • 3Oplossingen
  • 525Likes

Het gaat niet zo zeer om de bandbreedte van FM die nodig is maar om de frequentie die FM gebruikt. Die zit midden in de upload van DOCSIS 3.1. Dit kan technisch niet onderbroken worden zonder een groter frequentiespectrum niet te gebruiken. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Er is daarom ook weinig ruimte winst te behalen voor Ziggo door DAB toe te passen. 

 

Voor een AV receiver zou een stukje DVB mogelijk nuttig zijn,  maar dat zal niet gebeuren, de markt internationaal gezien is daar te klein voor, zeker enkel voor die radio kanalen dan liever uitgebreid met een CI module zodat we ook TV kunnen kijken.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic