1
Vraag
2
Reacties
NW

Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

DAB+ radio aansluiten via de kabel

Hoe moet ik mijn DAB radio aansluiten?

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Het stappen plan is wel voor digitale radio maar dan middels DVB-C transponders. DAB+ is ook digitale radio maar alleen via een externe terrestial antenne te ontvangen. DAB+ is geen DVB-C !!

 

DVB-C is via de kabel

DVB-S2 is via de satelliet

DVB-T2 is terrestial via “digitenne” steunzenders

DAB+ is terrestial via steunzenders (is bedoeld als vervanging van FM radio)

Bekijk in context

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15504Likes

Welk type is 'mijn radio' precies?

 

Zoals aangegeven kun je alleen nog een QE317 of vergelijkbare radio die met DVB-C werkt, gebruiken met Ziggo. DAB+ kun je enkel via de ether ontvangen.

Bekijk in context

21 Reacties 21
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15504Likes

DAB+ is niet actief op de kabel, alleen in de ether. Bedoel je dat je nu een Mediabox XL gebruikt? Wil je de QE317 aansluiten? Deze werkt met DVB-C, net als een TV. Meer informatie/verduidelijking is wenselijk.

NW
Topicstarter
Level 2
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Bedankt voor uw reactie.. Ik had op Ziggo een stappenplan uitgeprint om mijn radio op de kabel aan te sluiten. Ik had daarvoor 2POA 01 adapters nodig en een aangepaste kabel. Dit alles aangeschaft en het lute maar niet. Vandaar mijn oproep. Ik begrijp het niet dat Ziggo wel een stappenplan opo internet publiceert, terwijl ze weten. dat DAB niet op de kabel zit. Nogmaals dank voor uw uitleg en moeite , ik zal verder kijken.

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

In dat stappenplan staat nergens dat het met DAB werkt, het stappenplan is voor de dvb-c radio die door ziggo geleverd werd.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Het stappen plan is wel voor digitale radio maar dan middels DVB-C transponders. DAB+ is ook digitale radio maar alleen via een externe terrestial antenne te ontvangen. DAB+ is geen DVB-C !!

 

DVB-C is via de kabel

DVB-S2 is via de satelliet

DVB-T2 is terrestial via “digitenne” steunzenders

DAB+ is terrestial via steunzenders (is bedoeld als vervanging van FM radio)

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15504Likes

Welk type is 'mijn radio' precies?

 

Zoals aangegeven kun je alleen nog een QE317 of vergelijkbare radio die met DVB-C werkt, gebruiken met Ziggo. DAB+ kun je enkel via de ether ontvangen.

JASt

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik heb een dab radio van denon aangeschaft en de kabelantenne via de beschrijving aangesloten. Ik ontvang echter maar een paar zenders. Kan dit anders? Vrgr

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@JASt  Zoals hiervoor al heel duidelijk aangegeven. DAB gaat niet via ziggo. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15504Likes

@JASt Dit probleem heeft niets met Ziggo te maken. Zoals eerder in dit topic aangegeven wordt DAB+ via de ether uitgezonden en niet verspreid door Ziggo. Is er een telescoop- of draadantenne meegeleverd met de radio? Zo ja, gebruik dan die antenne. Zorg dat de telescoopantenne volledig uitgeschoven is of dat de draadantenne hoog opgehangen is. Indien dit geen verbetering oplevert, plaats de radio dan op een andere locatie, liefst bij een raam.

JASt

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt voor je reactie. Het vreemde is dat de radio best wat zenders vond maar er is geen geluid en soms alleen met veel haperingen. Is de radio dan alleen geschikt voor dab+?  In de omschrijving van de radio staat BAND3 174 MHz – 240 MHz

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15504Likes

Dat is inderdaad het effect van slecht signaal met DAB+, i.t.t. bij FM is er geen ruis maar valt het geluid volledig weg, dit omdat DAB+ digitaal is en FM analoog. Kun je aangeven welk type de radio is? Meestal is FM ook beschikbaar. DAB+ is in Nederland inderdaad in de genoemde frequentieband actief.

youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes
Buurman

Level 14
  • 989Posts
  • 50Oplossingen
  • 899Likes

@tobiastheebe  schreef:

@JAStDit probleem heeft niets met Ziggo te maken. Zoals eerder in dit topic aangegeven wordt DAB+ via de ether uitgezonden en niet verspreid door Ziggo. Is er een telescoop- of draadantenne meegeleverd met de radio? Zo ja, gebruik dan die antenne. Zorg dat de telescoopantenne volledig uitgeschoven is of dat de draadantenne hoog opgehangen is. Indien dit geen verbetering oplevert, plaats de radio dan op een andere locatie, liefst bij een raam.


Ik (69) gebruikte in mijn vroegere jeugdjaren voor FM ontvangst altijd een zelfgemaakte draadantenne boven in de hoek van het raamkozijn binnen.  Een horizontale draad van 1,5 mtr. en een verticale draad van 1,5 mtr. dat gaf altijd goede FM ontvangst. Misschien een optie voor DAB+ ? 

JASt

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Fm is idd beschikbaar en werkt ook. Ik ben echter ook best een fan van Arrow Classic Rock en die zit niet op. Ik mis de oude fm kabelantenne van ziggo want toen werkte alles. Is het een idee om een buiten dab+ antenne te plaatsen?

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@JASt  schreef:

Ik heb een dab radio van denon aangeschaft en de kabelantenne via de beschrijving aangesloten. Ik ontvang echter maar een paar zenders. Kan dit anders? Vrgr


Hallo,

ik wil u niet teleurstellen en uw nieuwe gadget afkraken, maar het Nederlands DAB+ is beslist niet gemaakt voor muziek/luister liefhebbers.

Het DAB+ systeem ( welke de prima werkende FM zenders moet vervangen ), is niet gemaakt voor de luisterkwaliteit, maar om de ( in verhouding ) dure FM zenders te vervangen door een goedkoper systeem.

DAB+ is dan wel digitaal en heeft geen ruis, maar de dynamische kwaliteit van DAB+ is vaak zeer slecht. Waardoor het vaak een dun/slap/vlak geluid is en in sommige gevallen zelfs een 'blikken' geluid.

Ik heb DAB+ een paar keer geprobeerd op mijn Yamaha RX-V481D, maar door de slechte ontvangst en het m.i. waardeloze geluid, ben ik direct teruggegaan naar internet-radio ( een andere optie op m'n Yamaha 😉 ).

Om DAB+, ondanks de slechte ontvangst, toch te kunnen ontvangen, heb ik toen deze antenne gemaakt en deze werkt echt prima. De ontvangst ( in huis ) wordt echt veel beter, maar voor de geluidskwaliteit maakt het natuurlijk niet uit.

Welke Dab+ radio is het ?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15504Likes

Je kunt ook een versterkte binnenantenne proberen, zie bijvoorbeeld de eerste types op deze pagina. Belangrijk is dat de antenne voor (o.a.) VHF is ontworpen.

JASt

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Het is gewoon een losse stereo met dab. Denon RCD-M41DAB.  Ik kijk tv met een C+ module achter in de tv.

Havanna

Level 17
  • 3264Posts
  • 120Oplossingen
  • 260Likes

De radio is inderdaad geschikt voor DAB. Als je even het precieze type doorgeeft kunnen we verder kijken.

Als hij wel zenders ziet maar geen of slecht geluid geeft dan is waarschijnlijk de sterkte te laag en moet je, zoals eerder vermeld, de antenne van de radio helemaal uit schuiven of een aanwezige draadantenne hoger hangen.

Als dat niet helpt de radio ergens anders neer zetten.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@JASt  schreef:

Het is gewoon een losse stereo met dab. Denon RCD-M41DAB.  Ik kijk tv met een C+ module achter in de tv.


De Denon heeft meerdere audio ingangen en daarop zou u b.v. een ( zomaar als voorbeeld ) Technisat Digitradio 10 IR internet radio kunnen aansluiten. Deze heeft genoeg aan wifi en kan u zo naar de hele wereld luisteren met uw eigen stereo. Een mooi visueel voorbeeld hoeveel internet zenders er zijn, geeft Radio Garden ( na het openen van de website, links onderin op Play :ab_pijltje_rechts: klikken ). En klikt u ook eens op '52', want zoveel zenders/streams zijn er op díé plek.


Ps. ik zie dat de Technisat Digitradio 10 IR ondertussen een veroudert model is, maar er zijn meer dan genoeg andere internet radio's te koop. Als u wilt kunnen mede forum genoten, u vast en zeker wel enkele merken/typen noemen die ze zelf in huis hebben.

JASt

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bedankt voor alle reacties. Ik blijf het vreemd vinden dat ziggo een stappenplan voor een digitale radio ontvanger op de site zet die dus alleen voor hun digitale radio werkt. De draadantenne hoger ophangen in de huiskamer is niet echt een oplossing dus ik ga op zoek naar een betere binnen of buitenantenne. Hoewel ik dus lees dat de kwaliteit van dab+ sowieso tegen valt.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic