1
Vraag
2
Reageer en help mee
MeindertF1

Level 8
  • 194Posts
  • 3Oplossingen
  • 52Likes

Crashende Formule 1 teamgenoten



Je teamgenoot raken is al erg genoeg, maar waardoor je door een crash jij en je team waardevolle punten mislopen, is het nog erger! Regel nummer één in de motorsport: raak je eigen teamgenoot niet. Toch zagen we het in Baku waarbij Ricciardo en Verstappen elkaar van de baan af kegelden. Ik ben eens in de archieven gedoken en heb een klein lijstje gemaakt met de meest dramatische crashes tussen teamgenoten:

Alain Prost & Ayrton Senna, Japan 1989
Ja, het is de voor de hand liggende, dus laten met deze starten. McLaren-teamgenoten en titel rivalen Ayrton Senna en Alain Prost waren bittere rivalen geworden toen het seizoen 1989 verder ging en het allemaal op scherp kwam bij de voorlaatste ronde in Suzuka.

Mika Hakkinen & David Coulthard, Oostenrijk 1999
Met Michael Schumacher buitenspel gezet na zijn ongeval op Silverstone, was de Oostenrijkse Grand Prix de perfecte kans voor Mika Hakkinen om een solide koploper in het kampioenschap op te bouwen. Tijdens de eerste ronde werd hij in de rondte getikt door zijn teamgenoot David Coulthard waardoor titelrivaal Eddie Irvine de overwinning pakte.

Mark Webber & Sebastian Vettel, Turkije 2010
De Turkse Grand Prix van 2010 was iets van een thriller, omdat Red Bulls en beide McLarens bijna een groot deel van de race vochten. Tijdens een inhaalactie schatte Vettel verkeerd in hoe ver zijn teamgenoot was en stuurde te vroeg naar rechts.

Juan Pablo Montoya & Ralf Schumacher, Verenigde Staten 2002
Na een beetje trage start liet Juan Pablo Montoya zijn Williams-teamgenoot Ralf Schumacher voor zich bij de start van de Grand Prix van Verenigde Staten in Indianapolis in 2002. Tijdens een inhaalactie aan het einde van start/finish verloor Ralf de controle over zijn auto waarna ze elkaar raakten.

Nico Rosberg & Lewis Hamilton, Spanje 2016
Deze staat nog vers in het geheugen. De crash tussen de 2 Mercedes coureurs waardoor Max Verstappen zijn eerste overwinning kon pakken. Nico en Lewis waren niet bepaald de vriendelijkste teamgenoten en ze raakten elkaar tijdens hun drie jaar regelmatig.

Esteban Ocon & Sergio Perez, Baku & België 2017
1 van de vele ontmoetingen op de baan tussen de ForceIndia coureurs. Waarin Perez en Ocon elkaar geen ruimte gunden op de baan waren uiteindelijk teamorders nodig om ervoor te zorgen dat deze 2 coureurs niet voor een 3e keer met elkaar in aanraking kwamen.

Welke botsing tussen teamgenoten kan jij je nog het beste herinneren?
1 Reactie 1
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Mooi lijstje Meindert, leuke en tegelijk pijnlijke herinneringen hieraan...

Hamilton & Rosberg was natuurlijk memorabel vanwege de overwinning van Max die daaruit volgde, maar Perez & Ocon vind ik het mooiste duel. Hoe die twee elkaar constant in de wielen reden zorgde zeker voor spektakel en was erg leuk om naar te kijken!

Ik merk dat ik de gevechten tussen Verstappen en Ricciardo minder prettig vind om naar te kijken, omdat er naast het spektakel ook echt iets te verliezen is. Tussen Perez & Ocon natuurlijk ook, maar die coureurs liggen me niet zo aan het hart.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic