Vraag
Reacties
AMVANVLIET
Level 4

Converter scart naar HDMI nog steeds problemen

Ik heb nu een converter maar krijg alleen blauw beeld met geluid. Ik heb de scart zowel in de bovenste, oranje, als de onderste, blauw, geprobeerd en de HDMI  aangesloten met de usb-kabel in de tv voor stroom en er zit nog een knopje op met 1080P/720P. Ik weet niet wat dat is. Beide geprobeerd 

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
62 Reacties 62
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik neem aan dat dit nog steeds over het aansluiten van een VHS-recorder gaat? In dit geval had je ook in je vorige topic VHS banden afspelen op tv. verder kunnen gaan.

Welke SCART to HDMI converter heb je gekocht, degene waarvan ik een link had gestuurd? Kun je de converter op een USB-adapter aansluiten, bijvoorbeeld die van een smartphone/tablet? Kun je ook het merk + type van de VHS-recorder vermelden?

Het knopje bepaalt de resolutie voor de HDMI output en kun je prima op 720p instellen vanwege de beperkte resolutie van VHS (720×576 bij PAL).

0 Kudos
AMVANVLIET
Level 4
Topicstarter

De converter is met een usb kabel aangesloten op de tv. Hij past niet op de stekker van mijn telefoon. Dat is usb c de van de converter is a.  Ik heb een blauwpunkt rtv 256   Het merk van de converter staat er niet op. Bij Amazon gekocht. Het is een goedkopere €11,- 

0 Kudos
AMVANVLIET
Level 4
Topicstarter

O toch je link gevonden. Het is een andere. Goedkoper €11,-   Slip dit bericht weet niet hoe je het moet verwijderen. 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Kun je een link sturen naar de converter die je hebt gekocht? Mogelijk heb je nog een oudere adapter met USB-A liggen? Maakt het verschil als je een andere videoband afspeelt? Blauw beeld maar wel geluid kan op slechte tape duiden.

Over de Blaupunkt RTV 256 is niet veel informatie te vinden, maar in een brochure van 1995 vind ik i.i.g. dat de twee SCART-aansluitingen voor zowel TV als externe apparaten gebruikt kunnen worden.

Screenshot 2025-03-08 at 22-15-46 1995-TV-Video.pdf.jpg

0 Kudos
AMVANVLIET
Level 4
Topicstarter

Hij geeft alleen bij de oranje geluid. Bij de blauwe doet hij niks. Ik heb een andere band geprobeerd hetzelfde 

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Helder, in dit geval is EXT. 1 (oranje) de uitgang en EXT. 2 (blauw) de ingang voor andere apparatuur.

Kun je een link sturen naar de converter die je hebt gekocht? Mogelijk heb je nog een oudere/andere adapter met USB-A liggen?

0 Kudos
Pasi
Level 19

@AMVANVLIET  schreef:

Ik heb nu een converter maar krijg alleen blauw beeld met geluid. Ik heb de scart zowel in de bovenste, oranje, als de onderste, blauw, geprobeerd en de HDMI  aangesloten met de usb-kabel in de tv voor stroom en er zit nog een knopje op met 1080P/720P. Ik weet niet wat dat is. Beide geprobeerd 

Hebt u misschien een losse USB lader, b.v. voor uw smartphone? Hebt u meerder USB laders, gebruik dan die welke de meeste stroom kan leveren. Op iedere lader staat dat altijd vermeldt hoeveel Spanning ( in Volt ) en hoeveel stroom ( in mA of A ) deze kan leveren. USB laders leveren allemaal dezelfde spanning, dus dat is niet belangrijk. De stroom wordt aangeven in xxxxmA ( = mA duizendste Ampere ) of er staat xA ( hele Amperes ).

Gebruikt u die lader eens om de convertor te voorzien van spanning en stroom.
Is e.e.a. toch nog te technisch, gebruikt u dan de dikste ( qua formaat ) USB lader die u hebt , om de convertor van spanning en stroom te voorzien !

M.b.t. de HDMI converter, kan u daarvan een web adres geven?  Maakt u anders een foto van dat apparaat op de betreffende website. Zodat we o.a. de website kunnen achterhalen.

M.b.t. aanpassen van uw logje. Dat kan tot maximaal 1 uur na het aanmaken dat van logje.

Bewerken aanpassen.png

Edit @tobiastheebe : ik werd gestoord tijdens het typen, zodat het schrijven/type wat langer duurde en heb zo jullie logjes gemist !

M.b.t. Oranje en blauw : het kan natuurlijk resp. een scart uit en -ingang ( doorlus naar uitgang ) zijn.

caesar
Level 17

@AMVANVLIET 

Volgens die folder is het een mono VHS recorder, dan kan het zijn dat er slechts op één kanaal geluid komt.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Oranje en blauw zijn de SCART-aansluitingen op de VHS-recorder, zie ook mijn vorige reactie.

Screenshot 2025-03-08 at 22-53-04 33651780465393a494c4b30824bb (JPEG Image 1024 × 576 pixels).jpg

Steefb
Level 20

HDMI (HDCP) Beveiligingen worden steeds strenger en ook regelmatig aangepast (ook op de (mini) next). Of converters werken blijft een gok.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Ik dacht ook even aan HDCP, maar met VHS als bron mag daarvan toch geen sprake zijn? Ik zou voor de zekerheid ook nog een andere SCART-kabel proberen.

0 Kudos
AMVANVLIET
Level 4
Topicstarter

https://www.amazon.nl/Scart-adapter-scart-converter-kabel-monitor/dp/B0CP74Q4SV?pd_rd_w=LQrGz&conten...
Ik heb dit geplakt van Amazon   En ik heb geen oudere usb meer liggen die heb ik weggegeven met mijn oude laptop

AMVANVLIET
Level 4
Topicstarter

Ik heb een link geplaatst in antwoord op thobias. Naar de converter. 

AMVANVLIET
Level 4
Topicstarter

Zo ziet het er idd uit 

0 Kudos
AMVANVLIET
Level 4
Topicstarter

De scartkabel zit aan de converter vast. 

0 Kudos
Pasi
Level 19

@tobiastheebe  schreef:

Oranje en blauw zijn de SCART-aansluitingen op de VHS-recorder, zie ook mijn vorige reactie.

Screenshot 2025-03-08 at 22-53-04 33651780465393a494c4b30824bb (JPEG Image 1024 × 576 pixels).jpg

Het kan natuurlijk resp. een scart uit- en ingang zijn. Waarbij een tweede beeld bron via de blauwe scart wordt aangesloten en de 'gezamelijke' tv op de oranje scart. Zo kan men switchen tussen bron : of de Blaupunkt RTV of de bron op de blauwe scart.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Het zou moeten werken met deze converter. Een andere SCART-kabel gebruiken is hiermee inderdaad niet mogelijk. Als je een hele lichte ruis in beeld ziet, dan is het blauwe beeld van de recorder afkomstig en is de stroomvoorziening van de converter in orde.

0 Kudos
tobiastheebe
Level 20
T.E.A.M.

Klopt, dat gaf ik ook aan in mijn reactie van 22:43.

0 Kudos
AMVANVLIET
Level 4
Topicstarter

Ik zie helder blauw zonder ruis

0 Kudos