1
Vraag
2
Reacties
eddejong1949

Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Coaxkabel vervangen

Mijn coaxkabel ligt in de kruipruimte en is ws doorgebeten door muizen. Ik heb enorme storingen in de ontvangst vd tv. Is in de verbouwing van 2008 vervangen voor een HirschmannMultimedia kabel. Moet de nieuwe in een mantelbuis? Is dit voldoende? Andere beveilingsmaatregelen nodig?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
eddejong1949
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Probleem is opgelost! Toch iemand bereid gevonden in de kruipruimte te gaan. Coaxkabel en telefoonkabel  lag in een plas water. Ws. Geruime tijd. Lekkende afvoerpijp uit de keuken was de oorzaak. Kabel is vervangen en in een mantelbuis gelegd en van de kruipruimtevloer opgehangen. Hierdoor was ook de amplifier kapot gegaan. Ook vervangen. Dus geen muizen . Hebben we wel jaren op die plek gehad.

Bekijk in context

11 Reacties 11
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Als je de keuze hebt, zou ik een coax kabel binnen aanleggen.

Als de kabel via de kruipruimte moet, dan is zeker een mantelbuis leggen.

 

Als je niet zeker weet of de kabel aangevreten is, dan zou ik eerst even alle stekkers en aansluitpunten nalopen.

Ook kan het een binnenkomend signaalprobleem zijn.

 

Om een signaalprobleem uit te sluiten:

 

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

En eventueel ook een foto van een andere coax wandcontactdoos of aansluiting waar de TV op aangesloten zit?

 

Om je binnenkomend en uitgaand signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen met een schermafbeelding en de laatste dagen Netwerk historie?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?

https://community.ziggo.nl/t5/Tips-van-Ziggo/Waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaarden-van-mijn-modem/... 

eddejong1949
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
  1. Het betreft een stenen vloer met vloerverwarming in een voormalig splitlevel huis. De vloer in de woonkamer is verhoogd met isolatieplaten en voorzien van een betonnen deklaag. Ik heb stenen plinten en wil geen bedrading in de kamer. Het signaal in de meterkast is perfect, dus we sluiten de tv nu tijdelijk aan op de meterkast met een coaxkabel over de vloer. Mijn vraag alleen is : de monteur moet via de kruipruimte vd keuken naar de woonkamer een nieuwe coaxkabel aansluiten . Is de mantelbuis voldoende tegen de muizen?

 

 

 

eddejong1949
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

De meting is gedaan op alle aansluitingen. Signaal van buiten naar de meterkast was goed. Kabels gecontroleerd. Alleen het signaal naar de aansluiting in de woonkamer bleef storen. Dit is geconstateerd door een Ziggo monteur!

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Is het doorknagen visueel vast gesteld?  Zijn de dekplaatjes los geschroefd om corrosie uit te sluiten?

Ratten klink iets waarschijnlijker dan muizen. Een pvc mantel kan ook worden doorgeknaagd blijft een metalen buis over. Jammer dat er geen loze buis meteen is meegelegd in de vloer. Ervan uitgaande dat in 2008 de vloerverwarming etc is aangelegd.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Een (gewone) monteur gaat niet onder de vloer. Kan je dit, als de kabel al gebreken heeft, zelf niet? Daarnaast kan vocht/water ook een probleem zijn. De witte coax kabels zijn eigenlijk niet geschikt voor onder de vloer tenzij deze niet in het water komen te liggen. Vaak kan het jaren mee, maar als de mantel vocht gaat doorlaten is het vaak wel gebeurd met de kabel. Een metalen buis is dus ook niet altijd een oplossing. Maar eerst maar eens kijken of de kabel echt wel slecht of ingeknaagd is. 

eddejong1949
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Probleem is opgelost! Toch iemand bereid gevonden in de kruipruimte te gaan. Coaxkabel en telefoonkabel  lag in een plas water. Ws. Geruime tijd. Lekkende afvoerpijp uit de keuken was de oorzaak. Kabel is vervangen en in een mantelbuis gelegd en van de kruipruimtevloer opgehangen. Hierdoor was ook de amplifier kapot gegaan. Ook vervangen. Dus geen muizen . Hebben we wel jaren op die plek gehad.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Voor een telefoonkabel geld dat ook dan water niet de beste vriend is. Een vinyl mantel is doorgaans wel dicht, maar als het poreus wordt gaat het mis. En dan kun je vaak ook voelen dat er nog een aardige spanning op een dergelijk kabeltjes staat... 

Maar mooi dat het is opgelost. Ik snap alleen de opmerking over de amplifier (versterker) iet helemaal, of het moet al om de signaalversterker gaan. 

eddejong1949
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Sorry ik ben ook maar een leek. Natuurlijk was het de signaalversterker.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@eddejong1949  schreef:

Sorry ik ben ook maar een leek. Natuurlijk was het de signaalversterker.

Iedereen bedankt voor het meedenken.


Lag die versterker dan ook onder de vloer?  Dat ontgaat mij heel even.

Voor de mantel moest er wel iemand de kruipruimte in, ik had een trekveer gebruikt of de oude kabel aan de nieuwe geknoopt en zo door getrokken.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@RoWi. ik heb vaker gezien dat een signaalversterker een tik kan krijgen op deze manier, maar kan natuurlijk ook niet even aangegeven wat er nu is gebeurt. 

En ja, een trekveer, of de nieuwe aan de oude kabel binden kan vaak wel, maar dan moet een dergelijke kabel ook al nergens achter blijven hangen. Heb je geen goed trekkousje is het vaak ook ellende, want dan met je de trekveer eigenlijk al met ty-raps vastzetten aan de kabel, of de kabels op die manier aan elkaar (langs elkaar leggen dus en vastbinden of tapen). Maar dan moet je wel voldoende ruimte hebben bij de doorvoeren en nu de kabel van de kruipruimtevloer is gehaald is dit alles er ook niet bij. Je moet dan toch de kruipruimte in. 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Het antwoord is hier eigenlijk niet goed gekozen. Als men as 'vreemde' of met deze vraag op het topic komt, is niet bekend wat de oplossing nu is. Kom je binnen op een beantwoord topic moet je eigenlijk meteen zien wat de oplossing is voor het probleem.

@Paul kan jij dat wijzigen en nogmaals even meenemen, want dit gaat vaker mis. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic