Nietmachine

Level 3
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Coax splitten of een antenne?

Beste lezers,

 

Door internetproblemen heb ik sinds vandaag een nieuw splitter. Deze splitter heeft geen coax aansluiting voor de radio. Dit ging sowieso vervallen dus ik pak het maar direct op.

 

Omdat ik eigenlijk wil voorkomen nog een extra kastje te plaatsen zoek ik naar een alternatief.

 

Ik zie dat ik een antenne kan kopen. Kunnen jullie daar iets over zeggen/adviseren? en hoe lang blijft FM op deze manier dan nog te ontvangen?

 

Maar ik vraag mij ook af of ik de coaxkabel die naar de tv gaat niet kan splitten en op die manier alsnog een kabel naar de stereo kan leggen?

 

Alvast bedankt voor je tijd!

10 Reacties 10
Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

De fm bij ziggo gaat verdwijnen, daar is geen workaroud voor.

 

Lees dit voor alternatieven .

Stekker uit kabelradio: doe je niks? Dan hoor je straks alleen ruis - DABtuners

Nietmachine
Topicstarter
Level 3
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik had de alternatieven gelezen. Daar staat bij dat een antenne een alternatief is. Maar begrijp ik nu dat die ook gaat vervallen? Dat is dus nog maar heel even een alternatief?

 

Ik begrijp ook dat de coax splitten niet een optie is, want die wordt niet genoemd.

Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

Coax splitten is het probleem niet, het heeft alleen geen nut, het FM signaal staat niet meer op die coax.

FM signaal gaat te zijner tijd ook verdwijnen uit de ether, maar dat is nog lang niet aan de orde.

In mijn eigen glazen bol staat dat dat nog jaaaren gaat duren.

 

De digitale radio die ziggo nu aanbiedt gaat via een DVB stream, eigenlijk net zoals je tv signaal maar zonder beeld.

Om dit te ontvangen is een dvb tuner nodig, de ziggo mediaboxen kunnen dat evenals vrijwel alle moderne tv's.

Er zijn ook dvb radio's te koop, die doen alleen radio geen tv.

Digitale radio ontvanger | Ziggo

https://www.google.nl/search?q=TechniSat+Cablestar+400

Nietmachine
Topicstarter
Level 3
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik wil dan de antenne uit proberen. Maar ik zie niet dat ik het in de webshop kan aanvragen. De klantenservice bellen dan?

Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes
Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Nog een warm welkom hier op de Ziggo Community @Nietmachine!

Ik zie dat je al goed geholpen bent door onze Community toppers. Is het met behulp van de link van @Steefb gelukt om de FM Antennekabel te bestellen? Zo niet, dan geef je maar een gil. Dan zorg ik dat je één kosteloos krijgt toegestuurd. 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Nietmachine  schreef:

....Ik zie dat ik een antenne kan kopen. Kunnen jullie daar iets over zeggen/adviseren? en hoe lang blijft FM op deze manier dan nog te ontvangen?...



Lees ik daar enige onduidelijkheid ?

Via de lucht: De FM ontvangst via de ether ( lucht ) blijft minstens nog jaren beschikbaar. Voordat Nederland geheel overgaat naar DAB+, dat duurt nog wel even. In die tijd kan u met een radio/stereo gewoon naar een aantal zenders luisteren. Of een draad antenne voor uw radio-ontvanger voldoende is, is afhankelijk waar u woont, hoe lang die antenne is en het goed uw ontvanger is.

Via de coax: Tot wanneer Ziggo de analoge radiozenders via de coax doorgeeft, is afhankelijk in welke regio uw woont. Maar in vele regio's is dat al afgeschakeld en heeft het geheel geen nut meer om ( daar ) uw radio ontvanger op de coax aan te sluiten.

 


Mocht die draad antenne niet de kwaliteit of de zenders brengen, die u verwacht, dan zijn er enkele alternatieven:

-DAB+ : Dit is/wordt het nieuwe 'zenderpark' van Nederland. Helaas is er teveel bezuinigd op dit systeem, waardoor ontvangst en kwaliteit ( dynamiek ) van het geluid niet erg best is.
-De Quantis-qe317 van Ziggo : Met dit apparaat kan u de digitale radiozenders die Ziggo blijft uitzenden ontvangen, maar de Quantis moet u wel zelf kopen. Tevens blijft u zo wel afhankelijk van welke zenders Ziggo voor haar doorgave kiest. Deze ontvanger moet ( met een splitter ) op de Ziggo coax worden aangesloten.

-Met een internet radio ( die aangesloten wordt op het internet ) kan u alle zenders ontvangen die u wenst. Bijna alle zenders in de wereld, zenden tegenwoordig ook uit via het internet en hebben dan vaak ook nog allerlei alternatieve 'muziekkanalen'. De kwaliteit is van matig tot aan CD kwaliteit, met en zonder reclame en op elke muziek stroming te selecteren. Een aardig visueel voorbeeld van wat de mogelijkheden zijn, is de wesbite RadioGarden .

Nietmachine
Topicstarter
Level 3
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

bedankt hoor, het is inmiddels aardig duidelijk.

 

Ik heb ondertussen een antenne bij Ziggo besteld, dat gaan we even proberen!

Nietmachine
Topicstarter
Level 3
  • 45Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

een terugkoppeling en vraag.

 

De kwaliteit wisselt. Soms heel goed, soms heel slecht. Schijnbaar kan signaal wisselen? Op zich verbaasd het me niet met een antenne van 75 cm die net boven het tv meubel uitkomt....

 

Als ik een fatsoenlijke antenne zou kopen, kan vanaf 30 euro al wel. Zou de kans op goede ontvangst dan vrij zeker zijn?

 

En hoe gaat men het doen met radio ontvangst in de auto's? Als de FM er op termijn helemaal uit gaat?

 

bedankt!

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Nietmachine  schreef:

een terugkoppeling en vraag.

 

De kwaliteit wisselt. Soms heel goed, soms heel slecht. Schijnbaar kan signaal wisselen? Op zich verbaasd het me niet met een antenne van 75 cm die net boven het tv meubel uitkomt....

 

Als ik een fatsoenlijke antenne zou kopen, kan vanaf 30 euro al wel. Zou de kans op goede ontvangst dan vrij zeker zijn?

 

En hoe gaat men het doen met radio ontvangst in de auto's? Als de FM er op termijn helemaal uit gaat?

 

bedankt!


 

Ik had geen idee, dat de Ziggo antenne ( die Ziggo ter compensatie aanbied ) maar zo'n 75 cm lang/hoog is. Dat is dan wel een erg korte antenne en deze zal in de huidige huizen ( met veel beton met staalijzer ) ook wel te weinig signaal opleveren.

Een echte FM antenne ( b.v. een ronde dipool ) in de hoogte, zal natuurlijk een beter/sterker signaal geven. Maar vaak is een iets langere binnenhuis antenne ook al voldoende.

Een binnenhuis FM antenne ( zoals die van Ziggo ) is vaak niet meer dat een kort draadje, waardoor u deze zelf ook kan maken. Daarvoor is iedere elektriciteit draad ( hoe dun ook ) voldoende. Dus hebt u b.v. nog een paar meter 230v draad liggen, dat is dat prima om te gebruiken.
Soms is de aansluiting op een ontvanger een klemmetje en soms een coax stekker. Voor de laatste kan u gewoon de goedkoopste coaxstekker gebruiken die u kan vinden. Het andere eind van de kabel, steek u gewoon zo hoog mogelijk in de lucht. Soms helpt het om de kabel schuin te hangen en dicht bij een raam geeft vaak ook verbetering. Aangezien zo'n stuk elektriciteit draad geheel niets kost, kan u experimenteren wat u wilt. Blijkt het draadje onverhoopt toch te kort, dan kan deze eenvoudig verlengen, door de ijzeren kern bloot te leggen en zo te verbinding met een ander stuk draad.

Mocht het op de plek waar de ontvanger staat, niet 'passen' om daar de draad antenne omhoog te leggen ( in het zicht ), dan gewoon een langer stuk draad nemen en deze b.v. eerst over de vloer naar een betere plek te leggen en pas daar de draad omhoog te brengen.


Ps. om FM signaal te kunnen geleiden, moet het elektriciteits-draad zijn, want de ijzeren/koperen kern(-en) daarin geleiden ook dit soort signalen. Maar als dit draad als FM antenne gebruikt wordt, dan natuurlijk NOOIT een kant aansluiten op het lichtnet ( stekker/contact ) in uw huis. Dat is levensgevaarlijk voor u en funest voor uw ontvanger!

Uitgelicht topic