1
Vraag
2
Reacties
J van E

Level 1
  • 85Posts
  • 0Oplossingen
  • 14Likes

Coax kabel 10 meter: groene en blauwe connector verplicht?

De meegeleverde kabel bij mijn nieuwe Next is veel te kort: ik moet dus een kabel kopen van 10 meter. Nu heb ik de plaatselijke Expert gebeld maar die zegt ‘in al die jaren’ nog nooit gehoord te hebben van een ‘groen blauwe kabel’. Ik zei dat de kabel een groene en blauwe connector moet hebben, zoals de kabel die ik nu heb, en hij zei dat hem dat niets zegt maar dat hij Ziggo-geschikte kabels heeft en dat die prima werken.

Klopt dit...? Of MOET ik echt een groene en blauwe connector hebben? Maakt het echt uit welke connector je waar in stopt?

Trouwens, 10 meter schijnt de max te zijn om zonder versterker te gaan werken: zit daar nog wat ruimte in...? Werkt een kabel van 10 meter op zich echt goed genoeg? Of kan ik dan beter twee kabels van 5 meter kopen en een versterker...?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Marco1861

Level 3
  • 979Posts
  • 54Oplossingen
  • 278Likes
10 meter moet zeker lukken! Ze zijn kant-en-klaar te koop, bijvoorbeeld https://www.kabelshop.nl/Hirschmann-Coax-kabel-Ziggo-Hirschmann-10-meter-Digitaal-Haaks-695020512-FE...

Uiteraard kun je ook zelf een kabel maken met Hirschmann Koka 9TS of Koka799 COAX i.c.m. twee connectors (mannelijk en vrouwelijk). Connectors QFA5, QFC5 of KOSWI5.

Zelf heb ik een Koka 9TS-kabel van 23 meter zonder versterker met KOSWI5's. Perfecto!

Bekijk in context

18 Reacties 18
Marco1861

Level 3
  • 979Posts
  • 54Oplossingen
  • 278Likes
10 meter moet zeker lukken! Ze zijn kant-en-klaar te koop, bijvoorbeeld https://www.kabelshop.nl/Hirschmann-Coax-kabel-Ziggo-Hirschmann-10-meter-Digitaal-Haaks-695020512-FE...

Uiteraard kun je ook zelf een kabel maken met Hirschmann Koka 9TS of Koka799 COAX i.c.m. twee connectors (mannelijk en vrouwelijk). Connectors QFA5, QFC5 of KOSWI5.

Zelf heb ik een Koka 9TS-kabel van 23 meter zonder versterker met KOSWI5's. Perfecto!
J van E
Topicstarter
Level 1
  • 85Posts
  • 0Oplossingen
  • 14Likes
Dank voor je snelle reactie! Mooi om te horen dat 10 m geen probleem is. En dat blauwe en groene heeft dus alleen te maken met mannelijk en vrouwelijk...! Dat is er dus vooral voor het gemak (zodat mensen niet proberen de verkeerde connector ergens in te drukken) en niet om een of andere technische reden? Ik had eerlijk gezegd nog geeneens naar de connectoren zelf gekeken en dacht dat ze hetzelfde waren maar met een of ander technisch verschil. 😉 Enfin, dat groen en blauw zal dan niet echt wat uitmaken: die kabel die je linkte heeft twee blauwe connectoren. 😉

Nogmaals dank voor je snelle reactie, dan kan ik vandaag een en ander nog regelen!
J van E
Topicstarter
Level 1
  • 85Posts
  • 0Oplossingen
  • 14Likes
O, verhip, wacht even... kan ik dan niet net zo goed mijn huidige coax kabel gebruiken? Die is 10 meter en zit nu aan de oude Horizon box... Of zijn nieuwe kabels beter?

EDIT
Bekijk mijn oude kabel en... dat is een KOKA 9 Hirschmann kabel...! Zal er dan verschil in de connectoren zitten? Waarom zegt Ziggo dat ik een nieuwe kabel moet gebruiken?

EDIT 2
Ik heb die connectoren die je noemde opgezocht op internet... en die zitten dus ook aan de kabel die ik heb! Ik denk dat ik het dus eerst maar even met die oude kabel ga proberen...!
KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes
Je kunt gerust de oude gebruiken.
Mochten er wel problemen optreden, kun je altijd nog een nieuwe aanschaffen.
Sparco1955

Level 16
  • 1781Posts
  • 171Oplossingen
  • 458Likes
J van E ,

Gewoon die Hirschman gaan gebruiken, zit hier al meer dan 5 jaar en werkt perfect. Die kleurtjes geven alleen het verschil aan tussen mannetjes en vrouwtjes connector. En in deze tijd van politiek correct gedrag zal dat wel verboden gaan worden. Dan hebben we straks alleen nog maar gender- neutrale aansluitingen:grinning:
Marco1861

Level 3
  • 979Posts
  • 54Oplossingen
  • 278Likes
J van E wrote:
O, verhip, wacht even... kan ik dan niet net zo goed mijn huidige coax kabel gebruiken? Die is 10 meter en zit nu aan de oude Horizon box... Of zijn nieuwe kabels beter?

EDIT
Bekijk mijn oude kabel en... dat is een KOKA 9 Hirschmann kabel...! Zal er dan verschil in de connectoren zitten? Waarom zegt Ziggo dat ik een nieuwe kabel moet gebruiken?

EDIT 2
Ik heb die connectoren die je noemde opgezocht op internet... en die zitten dus ook aan de kabel die ik heb! Ik denk dat ik het dus eerst maar even met die oude kabel ga proberen...!


Mooi! Nieuwe kabel is dan echt niet nodig. Succes met aansluiten! Laat je het weten als het is gelukt óf als er problemen zijn?
Marco1861

Level 3
  • 979Posts
  • 54Oplossingen
  • 278Likes
Sparco1955 wrote:
J van E ,

Gewoon die Hirschman gaan gebruiken, zit hier al meer dan 5 jaar en werkt perfect. Die kleurtjes geven alleen het verschil aan tussen mannetjes en vrouwtjes connector. En in deze tijd van politiek correct gedrag zal dat wel verboden gaan worden. Dan hebben we straks alleen nog maar gender- neutrale aansluitingen:grinning:


En nu maar hopen dat je de interseksuelen niet hebt gekwetst... 😉
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
"Trouwens, 10 meter schijnt de max te zijn om zonder versterker te gaan werken: zit daar nog wat ruimte in...? Werkt een kabel van 10 meter op zich echt goed genoeg? Of kan ik dan beter twee kabels van 5 meter kopen en een versterker...?"

Hangt ook van de situatie af en de sterkte welke via het AOP de woning binnenkomt.

Maar ook met een versterker, blijft de kabel 10 meter. De versterker moet nl. aan het begin van de kabel, vlakbij het AOP worden geplaatst. 2 x 5 meter gaat dus niet op. De versterker mag absoluut niet pas na 5 meter worden geplaatst als dat word bedoeld.

En mijn advies zou zou zijn meteen met een goede kabel te gaan werken. Kan je veel ellende en werk besparen. Kabels van nu zijn veel beter, en dat is vaak wel nodig ook in deze huidige tijd van 4G, en andere instraling van allerlei draadloze apparaten.
Marco1861

Level 3
  • 979Posts
  • 54Oplossingen
  • 278Likes
Willem-A wrote:
"Trouwens, 10 meter schijnt de max te zijn om zonder versterker te gaan werken: zit daar nog wat ruimte in...? Werkt een kabel van 10 meter op zich echt goed genoeg? Of kan ik dan beter twee kabels van 5 meter kopen en een versterker...?"

Hangt ook van de situatie af en de sterkte welke via het AOP de woning binnenkomt.

Maar ook met een versterker, blijft de kabel 10 meter. De versterker moet nl. aan het begin van de kabel, vlakbij het AOP worden geplaatst. 2 x 5 meter gaat dus niet op. De versterker mag absoluut niet pas na 5 meter worden geplaatst als dat word bedoeld.

En mijn advies zou zou zijn meteen met een goede kabel te gaan werken. Kan je veel ellende en werk besparen. Kabels van nu zijn veel beter, en dat is vaak wel nodig ook in deze huidige tijd van 4G, en andere instraling van allerlei draadloze apparaten.


Beste Willem,

J van E Heeft al een Koka 9TS van 10 meter met de juiste connectors.

Groet, Marco
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
J van E wrote:
..........
Trouwens, 10 meter schijnt de max te zijn om zonder versterker te gaan werken: zit daar nog wat ruimte in...? Werkt een kabel van 10 meter op zich echt goed genoeg? Of kan ik dan beter twee kabels van 5 meter kopen en een versterker...?


De afstand tussen mijn AOP en de wandcontactdoos in de woonkamer is ca. 18 meter. Op de wandcontactdoos de standaardkabel van de Mediabox Next. In totaal meer dan 20 meter. Het werkt, zoals de Ziggo monteur geconstateerd heeft, zonder versterker. Ik heb overigens maar 1 TV aangesloten.
Sparco1955

Level 16
  • 1781Posts
  • 171Oplossingen
  • 458Likes
Jan F. ,

Wel 20 meter coax en maar 1 TV en dat anno 2019, dat kan echt niet meer Jan:wink:
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Sparco1955 wrote:
Jan F. ,

Wel 20 meter coax en maar 1 TV en dat anno 2019, dat kan echt niet meer Jan:wink:

En toch zegt die Mediabox Next dat alles in UHD zou kunnen worden gezien. Mijn TV is het daar echter niet mee eens. Die zou het in 3D willen doen.
Marco1861

Level 3
  • 979Posts
  • 54Oplossingen
  • 278Likes
Jan F. wrote:

Sparco1955 wrote:
Jan F. ,

Wel 20 meter coax en maar 1 TV en dat anno 2019, dat kan echt niet meer Jan:wink:
En toch zegt die Mediabox Next dat alles in UHD zou kunnen worden gezien. Mijn TV is het daar echter niet mee eens. Die zou het in 3D willen doen.


Alles in UHD? Helaas is dat nog niet aan de orde. De toekomst is in ieder geval rooskleurig!
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Marco1861 wrote:

Jan F. wrote:

Sparco1955 wrote:
Jan F. ,

Wel 20 meter coax en maar 1 TV en dat anno 2019, dat kan echt niet meer Jan:wink:
En toch zegt die Mediabox Next dat alles in UHD zou kunnen worden gezien. Mijn TV is het daar echter niet mee eens. Die zou het in 3D willen doen.
Alles in UHD? Helaas is dat nog niet aan de orde. De toekomst is in ieder geval rooskleurig!

Ik zei ook: "zou kunnen".
J van E
Topicstarter
Level 1
  • 85Posts
  • 0Oplossingen
  • 14Likes
Bedankt voor de tips, allemaal! Het is prima gelukt met die oude kabel! Alles werkt perfect! Nou ja... alles werkt zoals het hoort: er valt hier en daar nog wel wat te verbeteren aan de Next maar dat is een ander verhaal. 😉
Marco1861

Level 3
  • 979Posts
  • 54Oplossingen
  • 278Likes
J van E wrote:
Bedankt voor de tips, allemaal! Het is prima gelukt met die oude kabel! Alles werkt perfect! Nou ja... alles werkt zoals het hoort: er valt hier en daar nog wel wat te verbeteren aan de Next maar dat is een ander verhaal. 😉


Fijnheid kent geen tijd! Veel plezier ermee!
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
"Beste Willem,

@J van E Heeft al een Koka 9TS van 10 meter met de juiste connectors.

Groet, Marco"

Zag ik, maar daar ik iets las over 'anders 2 x 5' wilde ik toch even reageren. Ik was bang dat er wellicht een andere kabel werd gebruikt, of beter 2, waartussen dan de versterker kwam. En das nie goe... :wink:

Daarnaast weet ik ook niet hoe goed de kwaliteit van de aanwezige kabel is, en daarom dus mijn relaas.
Arjen Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 40Posts
  • 3Oplossingen
  • 14Likes
Hoi J van E!

Te gek dat de installatie van je Mediabox Next gewoon is gelukt met je huidige bekabeling. Het viel natuurlijk prima te proberen :wink:

Heel erg veel kijkplezier!
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic