Piet91

Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Coax installatie updaten - blokken in beeld en melding geen signaal

Ok, lang verhaal, maar hopelijk geef ik hiermee wel gelijk alle details door.

 

Een aantal zenders geven bij ons al een aantal jaar aan geen signaal te hebben of hebben blokvorming.

Veel van die zenders kijken we toch niet en de storingen zijn ook niet consistent.

Daarom hebben we daar niets aan gedaan. Maar nu toch maar eens naar kijken.

 

Onze installatie is als volgt:

AOP is een TRAS1000/B met daarop een UMU-01. 

Modem is een Ubee EVW3200 (in bridge-modus), direct aan gesloten op de UMU-01.

 

Vanuit de UMU-01 loopt een meter of ~6 coaxkabel naar een Technetix ES-02+/N 2-way splitter.
1 aftakking gaat via ~1 meter coax naar een Humax 5300c en dan doorgelust vanuit de Humax een meter of 2 naar de TV.
De andere aftakking vanuit de Technetix gaat via de kruipruimte en dan meterkast naar boven naar een Humax 5500c, totale lengte van dat stuk coax zal zo'n ~20-25m zijn.

 

Gek genoeg lijken de problemen (hoewel dus niet consistent) erger op de TV dan op beide Humax decoders; die korte kabel tussen de Humax 5300c en TV zal dus sowieso vervangen moeten worden.

 

Nu wil ik bij de Ziggo webshop wat nieuwe coax spullen bestellen (o.a. coax aansluitkabel 3 meter, 20m. coax op rol, connectoren etc.).

Het liefst wil ik ook de splitter nu direct bij de AOP plaatsen i.p.v. halverwege.

 

Ook vermoed ik dat we binnenkort een nieuwe modem van Ziggo kunnen verwachten (schijnbaar worden deze oude Ubee's automatisch vervangen).

Ik geloof dat daar standaard de POA-01-B splitter bij zit (vervanger van onze UMU-01).

Daar zitten echter maar 2 aansluitingen op (1 voor modem en 1 voor TV).

Kan ik echter ook een POA 03-UPC op de AOP zetten i.p.v. onze huidige UMU-01 (of later POA-01-B)?

Dan kan ik namelijk beide TV's direct op aansluiten i.p.v. een splitter na splitter te installeren (POA-01-B op POA-01-B) zodat je niet dit soort situaties krijgt (foto op dit forum gevonden): 

21 Reacties 21
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15503Likes

De TRAS-1000 (in de woonkamer?) is verouderd en dient te worden vervangen door een btv 01-SET door een monteur, gezien je naar alle waarschijnlijkheid een DOCSIS 3.1-modem (F3896) gaat ontvangen.

 

Bij de F3896 bestaat de kans dat bridge mode in eerste instantie niet naar behoren werkt, het modem dient dan ofwel naar fabrieksinstellingen te worden teruggezet of in router mode te worden geconfigureerd en vervolgens weer terug in bridge mode.

 

De UMU-01 is een verouderd aftakelement dat een hoge demping (10 dB) oplevert in de downstream op de DATA- en TV-aansluitingen. Deze dient te worden vervangen door een POA-254 (deze heeft recentelijk de POA-01-B vervangen als standaard toegestuurde splitter) met nieuwe F/F-kabel naar het modem.

 

Door de huidige aansluitwijze en gebruikte onderdelen, is er een hoge demping van 14 dB voor de TV's, wat een te zwak signaal en daarmee de genoemde blokvorming kan veroorzaken. Bij twee of meer TV's en/of kabellengtes van 10+ meter is het gebruik van een versterker aanbevolen. Bij Ziggo is momenteel de FRA-752X de standaard. In combinatie met een tweewegsplitter is het signaal voor de TV's dan tenminste 10-12 dBmV sterker.

 

Het aansluiten van modem + twee TV's op een driewegsplitter (POA 03-UPC) is inderdaad ook een optie, maar is geen 'officiële' aansluitwijze. Dit levert een 7 dBmV sterker signaal op voor de TV's, dus ook een verbetering.

 

In beide gevallen kan de ES-02, welke ook verouderd is, komen te vervallen.

 

Overigens is er niets mis met splitter op splitter, als er maar voldoende vermogen op het AOP aanwezig is. Bij familie heb ik onderstaande geplaatst, de tweede splitter is een POA-01-B:

 

20220606_155042.jpg

 

Overigens, in de foto die je als voorbeeld had meegestuurd in de bijlage, is de F/F-kabel naar het modem geforceerd op de POA 01-UPC geplaatst waardoor de kern van de F-stekker is verbogen, er had een IEC/F-kabel gebruikt moeten worden.

Tjeerd85

Level 13
  • 795Posts
  • 75Oplossingen
  • 446Likes

Is het geen idee om in plaats van de hele coax installatie te vervangen voor de next mini te gaan? Natuurlijk mits je de humax nu huurt.

tjhslangen

Level 10
  • 418Posts
  • 25Oplossingen
  • 204Likes

Als je modem binnen is laat een monteur komen. Die vervangt je aop en kan je de signalen door meten. Poa op poa kan idd als signaal maar sterk genoeg is. Signaal +5 zal voldoende moeten zijn. 

Als goed is zit op de humax 2 poorten. Op de 2e kan je ook je andere humax aansluiten. Humax versterkt wel iets het signaal. Alleen als de humax compleet van stroom gaat werkt de ander ook niet.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21928Likes

De AOP wordt sowieso gratis vervangen door een Ziggo monteur met de 1e splitter en 1e korte coax kabels.

Een nieuwe versterker kan de monteur ook aansluiten tegen kostprijs en de rest ook tegen kostprijs.

Mogelijk ben je dan niet veel of niet duurder uit, dan als dat je het zelf doet en je hebt garantie op de werkzaamheid en de werkzaamheden.

De monteur heeft ook nieuwe modems in zijn bus.

 

Bestel de storingsmonteur als je dit wenst: Kies de juiste monteur (ziggo.nl)

Piet91
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Bedankt voor de reacties. Daar heb ik wat aan!

 

@tobiastheebe De AOP moet dus vervangen worden en inderdaad nu standaard de POA-254, was ik even vergeten. Als we te zijner tijd automatisch een nieuw modem opgest😉uurd krijgen, zal ik Ziggo wel contacteren voor een monteur om de AOP te vernieuwen.

Modem installeren en instellen e.d. kan ik prima zelf, maar de AOP mag Ziggo inderdaad lekker zelf doen. 😉

Op zich heb ik niet echt problemen met de Ubee (staat immers ook in bridge modus) maar we hebben wel af en toe dat het internetsignaal lijkt 'weg te zakken' en dat een herstart van modem en router dat fixt.

Dat gebeurt overigens maar sporadisch.

 

I.p.v. de POA 03-UPC laat ik het wel bij de POA-01-B; toch een wat meer 'officieel' stukje hardware dan de 03.

De 03 zag ik vooral zitten omdat het dan wat opgeruimder is (i.p.v. splitter op splitter met kabels alle kanten o), maar op zich valt een POA 01-B ook wel zo te draaien dat dat meevalt.

En het liefst probeer ik het eerst zonder versterker om dezelfde reden. De TV boven is ook niet heel belangrijk en wordt nauwelijks gebruikt (de Humax 5500c is daar gekomen vanuit Ziggo na afschakeling van analoog TV-signaal en is aangesloten op een beeldbuis; zo 'onbelangrijk' is de TV daar. 😉

 

@Tjeerd85 Niet negatief bedoeld, maar de coax/DVB-C is juist de reden dat we (nog) Ziggo hebben.

De Humax 5300c (met externe schijf) is ontzettend handig voor opnames in eigen beheer; we hebben al genoeg opnames opgeslagen die we anders nooit meer terug hadden kunnen bekijken (denk aan opnames van buitenlandse zenders, een aantal live-uitzendingen, uitzenden waar wij/familie opstonden etc.).

Sterker nog; ik zat/zit met schuin oog te kijken naar een (2e-hands) VU+ decoder die nog wat meer gebruiksgemak heeft dan de Humax, maar ik vrees dat Ziggo binnen enkele jaren gaat stoppen met

DVB-C (de tekenen daarvan zijn duidelijk) en om dan nog een X-bedrag aan een VU+ decoder te gaan uitgeven...

Dus nee, geen Next Mini voor mij. 😉

 

Als Ziggo stopt met DVB-C (wat ik helaas wel verwacht binnen een paar jaar) is er weinig reden voor ons om bij Ziggo te blijven gezien de alternatieven zoals KPN en aantal aanbieders op glasvezel.

 

@tjhslangen Humax op Humax aansluiten is niet echt handig hoe de kabels lopen en de apparatuur in huis staat. Het liefst ga ik vanuit de AOP met een coaxkabel naar de Humax 5300c en van daaruit kort stukje coax naar de TV (woonkamer) en met een coax vanuit AOP naar de Humax 5500c boven.

 

@Bert Mooi dat Ziggo dat AOP kan regelen/installeren. Rest zullen we wel zelf (moeten) doen, want de coax loopt zoals gezegd o.a. door de kruipruimte, meterkast en (voor het stuk naar boven) knieschot.

Maar met de juiste kabels en connectoren (die Ziggo in hun webshop verkoopt) moet dat voor mij geen probleem zijn om aan te leggen.

 

TLDR: ik bestel de juiste kabels en connectoren van de Ziggo webshop (o.a. 2x de 20 meter rol, 2x de coaxconnector sets, coax aansluitkabel van 3 meter en de POA-01-B).

Dan kan ik het voor de TV's weer aansluiten met nieuw, goed materiaal en als te zijner tijd een nieuw modem opgestuurd wordt, Ziggo contacteren om de AOP te vervangen. 

Een nieuwe modem en AOP staat eigenlijk dus los van het coax-verhaal, op die POA-01-B na, maar die kan ik zowel nu nog met de UMU-01 als later met de POA-254 gebruiken.

 

Lijkt me handigste aanpak dunkt me?

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15503Likes

De UMU-01 vervangen door een POA-254 + POA-01-B levert in ieder geval beduidend minder demping in de downstream op voor zowel het modem als de decoders en kan het probleem met de blokvorming al oplossen. Voor het modem neemt de demping in de upstream wel 2 dB toe. Als er op dit moment een (ouder) type kabel met hoge demping wordt gebruikt, bijvoorbeeld C18, dan kan het vervangen hiervan een verbeterde verbetering opleveren. Je kunt later dan altijd nog overwegen om de POA-01-B door een FRA-752X te vervangen. In de retailverpakking die wordt aangeboden op randapparatuur.ziggo.nl worden o.a. F/IEC-verloopstekkers meegeleverd, zodat je geen nieuwe stekkers op de TV-kabels hoeft te zetten.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21928Likes

@Piet91 "Sterker nog; ik zat/zit met schuin oog te kijken naar een (2e-hands) VU+ decoder die nog wat meer gebruiksgemak heeft dan de Humax, maar ik vrees dat Ziggo binnen enkele jaren gaat stoppen met

DVB-C (de tekenen daarvan zijn duidelijk) en om dan nog een X-bedrag aan een VU+ decoder te gaan uitgeven..."

 

Gezien nog grofweg 6 miljoen aangesloten op TV's op slaapkamers, kinderkamers, tuinkamers, achterkamers, keukens, woonkamers, de nodige Humax boxen, verwacht ik niet binnen een paar jaar het stoppen van DVB-C, Docsis 3.1 heeft die ruimte binnen de komende 5 jaar niet nodig en ik zie Ziggo niet binnen een paar jaar 6 miljoen alternatieve mediaboxen klaar hebben staan, om de uitval van DVB-C op te vangen voor al die TV's en DVB-C mediaboxen.

Piet91
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

@tobiastheebe Mooi. Dan ga ik het eerst proberen met de genoemde spullen uit de Ziggo webshop en hopelijk is dat voldoende. Als het gelukt is zal ik wel laten weten.

Modem gebeuren zien we wel als Ziggo die automatisch zou opsturen.

 

@Bert Laten we het hopen. TV via DVB-C vind ik zoals gezegd erg prettig.

Madelon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 996Posts
  • 122Oplossingen
  • 418Likes

Hoi @Piet91


Is het inmiddels gelukt? Of is het te vroeg om dit al te beoordelen? 

Piet91
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

@Madelon Ik heb de spullen van de Ziggo webshop binnen, maar ik ben er nog niet aan toe gekomen om het te installeren. Zal ergens volgende week pas worden.

Piet91
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Ik heb net de eerste coaxkabel vervangen. Er ligt nu een nieuwe coax kabel (coax op rol met de zelf gemonteerde connectoren) en deze ligt nu (nog) rechtstreeks tussen de AOP en de TV in de woonkamer.

(De kabel naar boven kan altijd nog)

 

Als ik een signaaltest op de TV uitvoer liggen de waarden op praktisch dezelfde waarden als voorheen.

Signaalsterkte ligt op 94% en signaalkwaliteit schommelt tussen de ~ 75 en 87%. 

 

Dezelfde TV zenders als voorheen geven nog steeds problemen, hoewel dat nog net zo wisselend is als voorheen.

Soms deden zenders als Comedy Central en RTL Lounge helemaal niet, maar op dit moment bijvoorbeeld prima.

Maar anders zenders (bijv. 71 TV5MONDE, 250 TommyTV, 505 Euronews en nog een aantal) geven geen signaal, veel blokvorming of 'stilstaand' beeld.

 

Het probleem is dus nog niet opgelost.

 

EDIT: de kabel naar boven ga ik dus nog maar even niet vervangen aangezien het toch niet helpt.

Want die vervangen is heel wat meer moeite.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15503Likes

Bij een enkele TV rechtstreeks aangesloten op het AOP zou de kwaliteit altijd 100% (geen BER) moeten zijn. Heb je de kabel daadwerkelijk direct op het AOP aangesloten of op het aftakelement (UMU-01)? Heb je eventueel een kant-en-klare IEC/IEC-kabel waarmee je kunt testen? Het AOP zelf (TRAS-1000) is een ouder type, maar voldoet nog prima voor DVB-C.

 

Eventueel kun je een paar foto's plaatsen zodat de situatie voor ons wat duidelijker is.

Piet91
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

@tobiastheebe Ik had de TV inderdaad op de UMU-01 aangesloten.

Vanmorgen even de UMU-01 van de AOP gehaald en de coax direct op de AOP aangesloten. 

De signaalsterkte bleef hetzelfde (~ 94%), signaalkwaliteit lag zo rond de 80-85%.

Signaalkwaliteit dus niet gek veel anders, maar leek wat wel minder heen en weer te schommelen.

 

En hoe wisselvallig het is; op dit moment lijken alle zenders te doen, zonder blokvorming of 'geen signaal', maar dit kan morgen weer anders zijn.

 

Ik heb hier niet echt een goede IEC-IEC kabel liggen behalve hele oude.

De nieuwe 1.5m coax van de Ziggo webshop hebben we al tussen de Humax en de TV gelegd en daar kunnen we nu moeilijk bij (moet TV weer van de muur e.d.)

 

Heb wat foto's toegevoegd.

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15503Likes

Als volgende stap zou ik dan de UMU-01 vervangen door een POA-254 met nieuwe F/F-kabel voor het modem. Dit aansluitmateriaal kan een moderator kosteloos toesturen.

 

Verder is een monteursafspraak wenselijk voor het vervangen van de TRAS-1000 door een btv 01-SET.

Piet91
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

@tobiastheebe Het vervangen van de UMU-01 lijkt dus geen verbetering te geven (want zonder UMU-01 blijft probleem spelen).

Vervangen van de TRAS-1000 zou *kunnen* helpen, maar zo'n monteur; kan die op zo'n moment ook de boel even doormeten/testen of signaal goed is o.i.d.? 

 

Want even heel raar; ik heb de Humax 5300c ook aangesloten.

Maar die Humax geeft gewoon een signaalkwaliteit van consistent 100% (en sterkte zo rond 60-65%).

Installatie is dus UMU-01 -> ~ 7 meter coax -> Humax en dan nog 1.5m coax naar TV.

Alle coax is dus nu nieuw aangelegd en gemonteerd.

 

Zou de TV (een nieuwe LG C2) dan gevoeliger voor slecht signaal zijn dan de Humax o.i.d.?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15503Likes

Is er een specifieke reden dat je zowel de decoder als de TV via coax hebt aangesloten? Persoonlijk zou ik niet doorlussen. Als je de TV direct op de coaxkabel vanaf de TRAS-1000 of UMU-01 aansluit, dan is de signaalkwaliteit dus ook niet '100%'? Zijn de resultaten van de decoder en TV van dezelfde zender?

 

Nadeel van de decoder en TV is dat ze de signaalgegevens alleen in procenten tonen, dus zonder eenheid (dBmV). Een monteur kan m.b.v. speciale meetapparatuur wel de specifieke waarden (voor zowel de signaalsterkte als -kwaliteit/MER) meten.

Piet91
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Is er een specifieke reden dat je de zowel de decoder als TV via coax hebt aangesloten? Persoonlijk zou ik niet doorlussen. 

Omdat het kan. De reden dat de coax door de Humax wordt doorgelust is vrij eenvoudig; dan hoeven er geen 2 kabels van uit de AOP (en een extra splitter op de AOP) naar dezelfde plek in de woonkamer waar zowel de decoder als TV staan; decoder staat onder de TV.

En de Humax heeft deze doorlus mogelijkheid; net zoals talloze andere decoders.

Vrij standaard oplossing lijkt me.

 

Als je de TV direct op de coaxkabel vanaf de TRAS-1000 of UMU-01 aansluit, dan is de signaalkwaliteit dus ook niet '100%'?

Klopt. 

 

Zijn de resultaten van de decoder en TV van dezelfde zender?

Ik test willekeurig wat zenders, maar de waardes bij al die zenders liggen allemaal bij elkaar in de buurt.

Op de Humax kwaliteit strak op 100% en sterkte zo rond de 60-65%.

Op de TV kwaliteit zo rond de 80-85% en sterkte rond de 94%.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31066Posts
  • 2181Oplossingen
  • 15503Likes

Maar kijk je dan afwisselend via de TV zelf en via de Humax-decoder of gebruik je die laatste alleen voor opnamen? Anders is de decoder redundant.

 

Het verschil is signaalkwaliteit tussen de TV en decoder is zeker opvallend.

Piet91
Topicstarter
Level 3
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

De decoder wordt inderdaad voor de opnames gebruikt.

Normaal TV kijken gaat gewoon via de TV ('s eigen tuner) zelf.

 

 

Uitgelicht topic