1
Vraag
2
Reacties
Lei Moerkens

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ci-Module voor Sony KD-43X85K (2022)

Gisteren hebben we een nieuwe tv aangeschaft in de MediaMarkt om onze oude bijna 10jaar oude tv te vervangen en na een beetje overlegd te hebben ook met de aanwezige medewerker hebben we gekozen voor een van de nieuwste modellen van 2022, de Sony KD-43X85K. Er was ook een aanbieding lopend met €250 euro korting, voor nieuwe Ziggo klanten, hiervoor kwamen we als vaste klant helaas niet in aanmerking.

 

Eenmaal thuisgekomen, oude tv van de kast, nieuwe erop en beginnen instellen. Alles ging helemaal prima, tv ingesteld. Even later beginnen te zappen om te kijken of er wat op tv was en de commerciële zenders deden het niet. Raar, dus even naar de klantenservice gebeld. Conclusie onze tv met een Ci-slot is niet geschikt voor een Ci-module van Ziggo? Dus koop maar een mediabox. Op de eerste plek excuses? een nieuwe TV uit 2022, wordt niet ondersteund door Ziggo? Bovendien zei de medewerker ook dat deze waarschijnlijk niet ondersteund zal gaan worden, dus pech. Ten tweede, Ziggo biedt korting op een TV die ze niet ondersteunen? Beetje vreemd als je t mij vraagt. Ten derde, dit komt een beetje over als functies blokkeren om meer mediaboxen te verkopen. Allerlaatste waarom zou ik een lelijke mediabox en een extra afstandsbediening willen als ik gewoon een Ci-module in mijn TV kan stoppen. Als dit de strategie is van Ziggo in de toekomst, dat zij gaan bepalen welke TV mensen moeten kopen en nieuwe modellen van grote merken niet gaan ondersteunen, denk ik dat Ziggo nog wel eens flink wat klanten kan gaan verliezen. Vooral aangezien ook nieuwe Samsung en LG modellen van 2022 niet worden ondersteund als ik op hun checker kijk.

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Ik heb gisteren even wat foto's bekeken van Quantis-modules en kom er ook op uit dat deze module alleen voor CI+ 1.2 geschikt is. Je hebt een module met geel/oranje of zwart label nodig. Hierbij de nieuwste versie van de Quantis-module.

Bekijk in context

Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

@Mr_B 

 

Blokjes hebben niet iets met module of smartcard te maken.

Het kan vanuit de hele keten komen, maar voor 95% eigen bekabeling/apparatuur.

Het is altijd signaalkwaliteit, te veel of te weinig input of stoorsignalen zijn dan de oorzaak.

Bekijk in context

28 Reacties 28
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Zijn de correcte instellingen gebruikt (zie hieronder)?

 

  • Frequentie: 474 MHz (moet soms als 474000 ingevoerd worden)
  • Modulatie: 64-QAM
  • Netwerk-ID: 5555 (moet soms als 05555 ingevoerd worden)
  • Symboolsnelheid: 6875 ks/s

 

De zenders moeten worden gezocht (met bovenstaande instellingen) terwijl de CAM + smartcard nog niet zijn geplaatst. Schakel vervolgens de TV uit, plaats de CAM en schakel de TV opnieuw in.

Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

Ik zou niet weten waarom de tv niet zou werken.

Heb je geïnstalleerd zonder module? 

Zit de module ver genoeg in de tv?

Krijg je een foutmelding?

Welke module heb je? Misschien dat een moderne tv niet overweg kan met een 1.1 of 1.2 module.

wewanl

Level 16
  • 2305Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Misschien is je CI plus module te oud?

borry52

Level 15
  • 1200Posts
  • 18Oplossingen
  • 416Likes

Als de CI+ module net zo oud is als de oude tv werkt het waarschijnlijk niet.

Bij een tv van de laatste paar jaar moet je een CI+ 1.3 hebben.

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Lei Moerkens uw model komt inderdaad niet door de Ziggo test heen. 

https://www.ziggo.nl/klantenservice/apparaten/ci-modules

 

 

Screenshot_20220717-200432_Chrome~2.jpg

Dat kan inhouden dat Sony dit model (nog) niet voor certificering aan Ziggo heeft aangeboden. 

Dat geschreven hebbend met de genoemde methoden is het ondanks de ontbrekende certificering best mogelijk dat de TV gewoon zal werken.

 

zelfs al heeft u een ouder model CI module lijkt het niet eens mogelijk te zijn een module voor deze TV te bestellen.

 

 

De reactie vanuit Ziggo lijkt bepaalde ontwikkelingen te bevestigen Ziggo zet zoveel mogelijk in op de Next Mini en de Next, dan maakt het model tv niks uit als deze maar een HDMI aansluiting heeft en HDCP 2.0 ondersteund.

Teun

Level 17
  • 4206Posts
  • 182Oplossingen
  • 809Likes

@Lei Moerkens . Dit model werkt gewoon hoor, wel met een nieuwe (1.3) module, dat wel. Ook even de nieuwste software installeren, omdat deze toestellen een probleem hebben met blokken in het beeld. Middels de nieuwe software is dit probleem  verholpen. Wij verkopen ze ook en ze werken prima.

 

Teun,

Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

@RoWi.  schreef:

 

 

 

De reactie vanuit Ziggo lijkt bepaalde ontwikkelingen te bevestigen Ziggo zet zoveel mogelijk in op de Next Mini en de Next, dan maakt het model tv niks uit als deze maar een HDMI aansluiting heeft en HDCP 2.0 ondersteund.


Persoonlijk vermoed ik geen beleid van Ziggo maar gebrek aan kennis bij de helpdesk/callcenter.

Als je een scriptje volgt waarbij alleen gecertificeerde tv's voorbijkomen krijg je dit soort antwoorden.

 

Lei Moerkens
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dit heb ik gedaan en werkt ook niet, staat nog steeds dat de module het signaal niet kan decoderen.

Lei Moerkens
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Zou misschien kunnen maar als ik mijn type nummer, of bijv een van de nieuwe LG OLED modellen ingeef hier https://www.ziggo.nl/klantenservice/apparaten/ci-modules dan zegt ie gewoon dat ze niet worden ondersteunt.

Lei Moerkens
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

De TV zegt als ik hem erin steek dat de module erin zit, heb hem al laten zoeken zonder module, met module opnieuw opstarten alles. Welke module het precies is geen idee. maar als ik de tv hier https://www.ziggo.nl/klantenservice/apparaten/ci-modules ingeef zegt ie gewoon meteen dat ie niet wordt ondersteunt.

 

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Kun je een foto plaatsen van de module? Dan kunnen we misschien zien voor welke CI+-versie(s) deze geschikt is.

 

De TV wordt vrijwel zeker (nog) niet vermeld omdat deze nog niet is gecertificeerd, maar dat betekent niet dat deze ongeschikt is voor de versleutelde zenders.

 

Ik heb een paar jaar geleden bij familie (gehuurde) modules + smartcards geplaatst in hun TV's (Philips + LG). De LG was niet bekend bij Ziggo, maar de module werkt probleemloos. Beide TV's zijn van ~2010, dus CI+ 1.2. De details van de modules en smartcards heb ik niet paraat, maar het is voormalig UPC-gebied, dus waarschijnlijk nog steeds Nagravision-smartcards?

Lei Moerkens
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dit is onze module, zou miss best kunnen dat ie te oud is, maar dan kunnen ze dat bij de klantenservice ook gewoon zeggen en niet meteen met het hele niet ondersteund verhaal komen.

Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

@Lei Moerkens Dit lijkt me een 1.2 module, waarschijnlijk niet geschikt voor je tv.

Quantis CI-module - Coolblue - Voor 23.59u, morgen in huis

 

Zoals eerder vermeld, klantenservice / callcentre medewerkers werken een script af en dan krijg je dit soort antwoorden. 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

Ik heb gisteren even wat foto's bekeken van Quantis-modules en kom er ook op uit dat deze module alleen voor CI+ 1.2 geschikt is. Je hebt een module met geel/oranje of zwart label nodig. Hierbij de nieuwste versie van de Quantis-module.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dan zit het probleem dus in de TV en is deze niet goed backwards compatible zoals ik opmaak uit de reactie van Teun, dat is jammer. 

Lei Moerkens
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dit was idd de oplossing, alleen heel jammer dat de klantenservice van Ziggo niet aan zo een simpel antwoord kan helpen.

 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 31053Posts
  • 2178Oplossingen
  • 15499Likes

In elk geval fijn om te lezen dat je nu weer via de smartcard TV kunt kijken.

Mr_B

Level 4
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Ik zit met dezelfde TV. Ik heb een CI module 1.3, maar ervaar relatief vaak de melding zender gecodeerd nadat ik streaming heb afgesloten of bij het opstarten van de TV. Volgens mij is daar niets aan te doen, maar wel irritant.

Verder ervaar ik vaker bij gecodeerde zenders af en toe blokjes. Daar ben ik nu aan het kijken hoe dat op te lossen. Het kan volgens mij niet aan de TV liggen, omdat ik een vorige had (model 2021) en die dat ook had en niet opgelost kreeg. Nu heb ik model 2022 en blijkbaar is er nog het probleem.

met Ziggo ook al in contact geweest. Nieuwe coaxkabels, signaalsterkte en kwaliteit verhoogd, maar het probleem blijft.

Ik heb ook al een nieuwe CI module geprobeerd (zelf gekocht), maar dat bleef hetzelfde. Nu wil ik graag een nieuwe smartcard proberen van Ziggo, maar die willen ze mij niet geven en zeggen nu dat de TV niet gecertificeerd/ondersteun wordt met als mededeling dat ik beter een kastje kan proberen. Maar ook ik heb daar juist bewust voor gekozen om dat niet te willen bij een nieuwe TV.

ik ga nu waarschijnlijk toch proberen om een nieuwe CI module met nieuwe smartcard van Ziggo te testen om uit te sluiten waar het probleem wel/niet ligt.

Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

@Mr_B 

 

Blokjes hebben niet iets met module of smartcard te maken.

Het kan vanuit de hele keten komen, maar voor 95% eigen bekabeling/apparatuur.

Het is altijd signaalkwaliteit, te veel of te weinig input of stoorsignalen zijn dan de oorzaak.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic