1
Vraag
2
Reacties
Watchman

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ci+ Module 1080p of 4k

Hallo allemaal.

 

Omdat Ziggo geen deal heeft voor een 2e 4k box voor 5 euro ipv een compleet 2e abonnement wegens een tekort aan 4k boxen als alternatief een CI+ module aangeschaft voor mijn nieuwe Panasonic tx-55jwz2004 4k Oled tv.

 

Ziggo claimt dezelfde kwaliteit als bij de mediabox xl (die aan de oude plasma staat). Deze geeft netjes 1080p beeld. De Ziggo Ci+ module komt niet verder dan 1080i. Dat is toch echt iets anders dan 1080p.

 

Volgens Ziggo kan ik alleen deze Ci+ module gebruiken omdat ik in een voormalig upc gebied woon (centrum Amsterdam).

 

Een Ci+ voor interactieve tv en /of 4k zou hier niet mogelijk zijn.

Dat is allemaal leuk en aardig maar 1080p zou toch wel het minste moeten zijn wat mogelijk is.

 

Iemand een idee of alternatief waardoor ik toch ten minste 1080p via de Ci+ module krijg, of uiteraard nog liever, 4k?

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Je module kan wel 1080p aan, het wordt echter in 1080I aangeleverd .

 

Alle HD zenders hebben 1080i als standaard.  De boxen scalen dat eventueel zelf op naar 1080P.

Bij jou doet je TV dat, over het algemeen geeft dat ook een beter resultaat.

 

4k wordt door ziggo alleen geleverd op de Next.

Daar kun je van alles van vinden, maar zo werkt het nu eenmaal .

Bekijk in context

6 Reacties 6
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Je module kan wel 1080p aan, het wordt echter in 1080I aangeleverd .

 

Alle HD zenders hebben 1080i als standaard.  De boxen scalen dat eventueel zelf op naar 1080P.

Bij jou doet je TV dat, over het algemeen geeft dat ook een beter resultaat.

 

4k wordt door ziggo alleen geleverd op de Next.

Daar kun je van alles van vinden, maar zo werkt het nu eenmaal .

Watchman
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ok, goed om te weten.

Jammer dat Ziggo claimt full hd te leveren terwijl ze dit dus niet echt doen aangezien het signaal dus als 1080i binnenkomt. Kun je betwisten dat 1080i ook full hd is natuurlijk maar zo is er altijd wel wat.

 

 Ik vermoed door jouw antwoord nu dat de next box ook niets anders is dan een scaler die van 1080i, het signaal dat binnenkomt volgens jou, een 4k beeld maakt. Dat is (alsdat klopt) dus geen echte 4k doorgifte maar een beeldbewerkingsmodule die er "4k" van maakt.

 

In dat geval blijf ik gewoon mijn blu ray schijfjes kijken op de oppo 205, die is wel echt full hd en 4k.

 

Jammer dat Ziggo daar niet duidelijk in is.

 

Anyway, bedankt voor de response

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

 


@Watchman  schreef:

Ok, goed om te weten.

Jammer dat Ziggo claimt full hd te leveren terwijl ze dit dus niet echt doen aangezien het signaal dus als 1080i binnenkomt.


 

Dat is geen onduidelijkheid van ziggo, 1080i is nu eenmaal de standaard die vrijwel alle (ook internationaal) zeders gebruiken.

 

De next kun je gewoon zelf instellen op welke output je hem wil hebben.

 

Echte 4k is er nog maar mondjesmaat, nu alleen het ''love nature'' kanaal, en ziggo sport (kanaal14) wordt  meestal door ziggo geupscaled. Alleen  de Formule 1 en enkele britse voetbalwedstrijden zijn echt 4k.

Ziggo is daar mi. ook niet onduidelijk over.

 

4K Ultra HD TV kijken: haarscherpe beeldkwaliteit | Ziggo

 

Films, series en zenders
Films kijken in 4K? Dat doe je via Ziggo On Demand, onze videotheek waar je 4K-films huurt. En via Movies & Series stream je de mooiste films en series in 4K, waaronder de hitserie The Handmaid's Tale. Met Movies & Series XL heb je 40+ extra tv-zenders, waaronder de zender Love Nature die in 4K-kwaliteit wordt uitgezonden. En heb je een Netflix, Videoland of YouTube-abonnement? Dan kijk je je favoriete serie, film of video vaak ook in 4K.

 

 

Steefb_0-1632820746316.png

 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"Alle HD zenders hebben 1080i als standaard.  De boxen scalen dat eventueel zelf op naar 1080P".

 

Lullig misschien, maar dit is niet helemaal juist. Als een mediabox een progressief (p) signaal maakt van een interlaced (i) signaal, wat een Tv overigens ook doet, want je kijkt altijd naar een progressief signaal, dan word dit de-interlacing genoemd. 

Als het signaal bijvoorbeeld 576p is, en de mediabox staat ingesteld op 1080p, dan word het signaal alleen ge-upscaled. Zou er een 576i signaal op binnenkomen, dan word het signaal dus gedeinterlaced en ge-upscaled. Maar bij een 4K Tv zie je altijd 4K beelden, daar een Tv altijd in die resolutie zal weergeven waarvoor deze is gemaakt. Word het signaal dus niet door de bron ge-upscaled en gedeinterlaced, doet de Tv dat. Welke het beter doet is niet zomaar te zeggen. Tv's beschikken tegenwoordig over het algemeen over zeer goede scalers/chipsets, maar als je een heel goedkope tv hebt ligt dat natuurlijk wel iets anders. Uitproberen welk apparaat dit het beste dus is dus aan te raden.

 

Het riedeltje van Ziggo over de CI module ontgaat me. 

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

@Willem-A1 Je verhaal klopt natuurlijk, maar om nou ook nog even het verschil tussen deinterlacen en upscalen uit te gaan leggen gaat me wat ver.

 

Hoofdpunt lijkt me dat een module prima 1080p en waarschijnlijk ook 4k aan kan, maat dat 1080i nu eenmaal de standaard is.

En ziggo levert het weinige 4k alleen via de next.

 

En dan hebben we het nog niet gehad over espn uhd (1080p hdr).

En de (Duitse)  720p wat ook onder de HD definitie valt

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Steefb schreef:

"Je verhaal klopt natuurlijk, maar om nou ook nog even het verschil tussen deinterlacen en upscalen uit te gaan leggen gaat me wat ver".

Daarom deed ik het... 😉 Als ik iets uitleg doe ik het goed, zodat men weet wat het inhoud, en het verschil is tussen beiden. Zal een afwijking van me zijn, maar ik wil het toch graag zo houden ... 😄

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic