Chroma 4:4:4
graag feedback. vanmiddag op mijn LG oled een spontane mededeling. Zie beschrijving onder. Sindsdien lijkt kleurweergave mooier. Kan dit of is dit inbeelding?
heb altijd kleur van Apple TV fijner gevonden dan Next. Nu weet ik het niet meer 🥱😂
Update LG. Ineens popup. Op en van de TV. Reset AVR channel. doorgevoerd en wat blijkt: Chroma 4:4:4 op de HDMI 2 ipv 4:2:0. AVR setting icm ARC. Dwz geen beeld compressie meer. Theoretisch zou het allemaal geen zichtbaar verschil moeten maken, maar kleur is warm en natuurlijk. En mijn LG AB bedient ineens mijn Ziggo decoder. Techniek staat niet stil.
Opgelost! Ga naar oplossing.
4:4:4 Chroma moet inderdaad mooiere kleuren opleveren dat is geen theorie.
https://www.displayninja.com/chroma-subsampling/
Alleen heeft dat niets met ARC te maken dat is geluid uit een TV retour naar een soundbar.
Jouw tv heeft blijkbaar een update gekregen.
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
4:4:4 Chroma moet inderdaad mooiere kleuren opleveren dat is geen theorie.
https://www.displayninja.com/chroma-subsampling/
Alleen heeft dat niets met ARC te maken dat is geluid uit een TV retour naar een soundbar.
Jouw tv heeft blijkbaar een update gekregen.
Dank voor je reactie.
Wilde aangeven dat mijn Next aan de AVR hangt om het lagere volume van de Next te compenseren tov andere apps / bronnen.
Fijn dat je het kunt bevestigen.
“heb altijd kleur van Apple TV fijner gevonden dan Next. Nu weet ik het niet meer”
Als je in het bezit bent van een iPhone met FaceID kan je de AppleTV en de TV voor video en audio kalibreren.
https://support.apple.com/nl-nl/guide/tv/atvb228b7711/tvos
Overigens op een 4K TV kan je AppleTV instelling voor de video structuur het beste op SDR zetten. Dan worden SDR kleuren niet kunstmatig opgewaardeerd naar HDR dat soms rare kleuren kan veroorzaken. Video in HDR content wordt dan wel gewoon in HDR weergegeven. Daarnaast de HDMI-uitvoer in YCbCr en de Chroma in 4:4:4
"...Dwz geen beeld compressie meer...".
Compressie alleen is nooit een probleem ! Het probleem is lossy compressie !
Waardoor er ook data verwijderd wordt en er dus informatie van het originele beeld verloren gaat. Die verloren data moet dan later ( in de tv ) weer worden opgevuld met 'dummy' pixels.
Als het alleen compressie ( = lossless ) zou zijn, dan hadden we prachtige tv beelden met heel veel mooie kleuren en heel veel kleine details. Want bij alleen compressie, blijft het origineel bewaard.
Echter, met alleen compressie blijft de stream veel te groot en moet er dus ook data verwijderd worden ( = lossy ), zodat de stream uiteindelijk de gewenste grote krijgt.
Nu helpt de nieuw HEVC/X265 compressie wel wat, waardoor de eigenlijke compressie beter is, maar ook nu wordt lossy compressie gebruikt. Echter, maakt Ziggo dan die streams vaak ook weer wat kleiner, waardoor er 'onder de steep' niet veel data ( detail ) winst is.
Soms kan je volume in de TV instellingen voor de diverse HDMI inputs en audio formaten nivelleren of een offset instellen voor elke HDMI input apart.
Ik heb dit op mijn TV niet kunnen vinden. In mijn AVR is het standaard. Vandaar dat ik mijn AVR als zodanig gebruik en niet als soundbar.
Dank voor je onderbouwing. Mijn kennis haakt hier af, maar interpreteer deze wel als bevestiging dat de 4:4:4 een zichtbare verbetering van het beeld kan geven.
Het was verrassend omdat ik deze combinatie van componenten al langer in deze configuratie heb staan, en de LG spontaan met de update en pop-up kwam.
Wat voor mij eindigde in een ogenschijnlijk zichtbare verbetering van de beeldkwaliteit.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.