1
Vraag
2
Reageer en help mee
MeindertF1

Level 8
  • 194Posts
  • 3Oplossingen
  • 52Likes

Canada Formule 1 hoogtepunten


Aankomend weekend staat de Grand Prix van Canada voor de deur. Ik heb een paar mooie momenten van deze Formule 1 races opgezocht:

Ik wil graag starten bij de Wall of Champions.
Deze betonnen muur bij de uitgang van de laatste bocht voor de finishlijn, die de bijnaam Wall of Champions verdiende door de vele wereldkampioenen die deze muur hebben geraakt. Oa Damon Hill, Mika Häkkinen, Michael Schumacher, Jacques Villeneuve en Sebasatiaan Vettel. Sinds 1994 zijn er maar 2 actieve wereldkampioenen die deze muur niet geraakt hebben.

1978: de eerste overwinning van Gilles Villeneuve.
De held van Quebec, Gilles Villeneuve, scoorde zijn eerste overwinning in zijn eerste start in Montreal en in de eerste race op wat toen het Circuit Île Notre Dame werd genoemd. De Ferrari-coureur erfde de leiding toen de Lotus-Cosworth van Jean-Pierre Jarier met 20 ronden te gaan kapot ging. "Dit is de gelukkigste dag van mijn leven," zei Villeneuve na de race. "Een Grand Prix winnen is iets, maar om je eerste Grand Prix thuis te winnen is volstrekt ondenkbaar."

1991: Nigel Mansell zijn dure fout.
Nigel Mansell verloor de eerste plaats in de laatste ronde, officieus omdat hij zijn motor per ongeluk had afgezet, terwijl hij zwaaide, officieel vanwege van een fout in de programmatie van de software van de versnellingsbak. Omwille van deze vreemde opgave kon Nelson Piquet de laatste overwinning in zijn Formule 1-carrière behalen

1994: Michael Schumacher zijn eerste van 7.
Het Formule1 arriveerde in Montreal terwijl het nog steeds bijkwam van het verlies van zijn grootste ster, Ayrton Senna, en rookie Roland Ratzenberger zes weken eerder tijdens het Grand Prix-weekend van San Marino. In Montreal bevestigde Schumacher zijn dominantie en won met 33 seconden voorsprong op de hoofdrivaal Damon Hill van Williams. Het was de eerste van de zeven overwinningen in Canada van Schumacher, de meeste overwinningen voor een enkele coureur op het circuit van Villeneuve.

1995: de gelukkigste verjaardag van Jean Alesi.
Wie herinnert zich deze dag niet? Eindelijk was het Jean Alesi gelukt. In de laatste V12 Ferrari pakte hij eindelijk een overwinning en dat op zijn verjaardag! Alesi reed altijd met hetzelfde startnummer als Gilles Villeneuve, wat deze overwinning in Canada extra speciaal maakte. Door tranen in de ogen moest hij de auto in uitloopronde stilzetten.

2007 + 2008: De crash en wederopstanding van Kubica.
In 2007 hield de Formule1 haar hart vast bij een enorme klapper van Robert Kubica toen hij zijn BMW-Sauber met een snelheid van ongeveer 300 km/h van de baan schoot en op een betonnen muur klapte. Van zijn auto was weinig over en zijn voeten waren zichtbaar door de weggeslagen voorkant. Opmerkelijk genoeg kwam Kubica uit de auto met alleen een pijnlijke enkel en een hersenschudding. Een jaar na zijn angstaanjagende crash die de veiligheid van moderne F1-auto's testte, keerde Kubica terug naar Circuit Gilles Villeneuve en won zijn eerste en vooralsnog enige Formule1 race.

2011: De mooiste race ooit.
"Ik weet echt niet wat ik moet zeggen", was het eerste uit de mond van een verbaasde Button - en wie kon hem de schuld geven? De wereldkampioen van 2009 beleefde meer avonturen in één race dan sommige coureurs in een heel seizoen meemaken. Een crash met zijn teamgenoot, een drive-through penalty, een lekke band en nog veel meer pech. Met zo`n 20 rondes voor het einde, reed Button stijf achteraan. Toen, met nog 19 ronden te gaan, verwisselde Button zijn regenbanden voor slicks in zijn zesde (!) pitstop van de race. Met nog een halve ronde te gaan pakte hij Vettel en won de race. De race ging in de boeken als de langste Grand Prix op record op vier uur, vier minuten en 39.537 seconden.

Wat was jou mooiste moment van deze Canadese Grand Prix?
1 Reactie 1
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Meinderttest wrote:
2011: De mooiste race ooit.

Dit, hands down, awesome! Ik heb als Jenson Button fan echt ademloos zitten kijken naar deze race.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic