1
Vraag
2
Reageer en help mee
Guldan

Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

CI plus module geeft e30-4 op rtl4 maar bv star channel werkt wel

Sinds afgelopen weekend, exact weet ik niet, Krijg ik geen beeld meer op rtl4 sbs6 maar bv andere kanalen als paramount, star channel, comedy central werken gewoon. Ik heb 3 smart cards en geen enkele werkt. Ik heb de haal zenders op enz gedaan maar niks lijkt te werken. Blijf met alleen NPO1 -3 en aantal andere zenders wel goed maar rtl, sbs veronica enz blijven zwart of krijg na verloop van tijd melding e30-4 

Iemand een idee a

26 Reacties 26
Gio2903

Level 17
  • 3299Posts
  • 173Oplossingen
  • 2410Likes

de kaart al is in een andere tv gedaan? kan best dat het probleem niet in de ci+/kaart zit, maar in de tv..

Guldan
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik heb het de 3 ci kaartjes in drie tv/setop boxen ingebruik. Dus het ligt volgens mij dus niet aan de tv. Setop box geeft alleen zwart beeld bij bv rtl4 enz bij de tv krijg ik af en toe een melding e30-4. Maakt niet uit welke combo van kaart en cam module ik gebruikt. I heb een smith en alphacrypt cam module. Na heractiveren van zender iedere keer in middels dag gewacht tot volgende poging. Snap er niks van dat bepaalde kanalen niet gedecodeerd meer kunnen Terwijl andere prima werken.

youriy

Level 17
  • 3118Posts
  • 155Oplossingen
  • 752Likes

De zenders die wel werken zijn niet gecodeerd dus daar heb je geen module met smartcard voor nodig.

Zoals je het verteld lijkt het wel of je smartcards uitgeschakeld zijn. Als ze zichtbaar zijn in " mijnziggo " kun je in "mijn ziggo" een heractiveringspuls sturen. Zet daarvoor je tv's aan op een zender die het niet doet.

Edit: google zegt dat een alphacrypt-module al 15 jaar niet meer werkt...

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 77350Posts
  • 5252Oplossingen
  • 22954Likes

Even van het begin af aan om zeker te zijn dat alle stappen uitgevoerd zijn.

Is de TV zonder smartcard geïnstalleerd ? met:

Frequentie: 47400, 474000 of 474
Netwerk-ID: 5555 of 05555
Modulatie: 64-QAM
Symboolsnelheid: 6875

en daarna pas de CI+ en de smartcard in de TV?

Doman

Level 6
  • 113Posts
  • 1Oplossingen
  • 47Likes

@youriy  schreef:

Er wordt zoveel gezegd natuurlijk, maar de alphacrypt  module werkt op zich nog steeds prima met Ziggo.

Alleen dus niet in CI+/Ziggo gecertificeerde TV's.

Wel opvallend natuurlijk dat de Alphacrypt module hier nu opeens ter sprake komt.

Ik ben wel  benieuwd in welke ontvanger de Alphacrypt module werd/wordt gebruikt .

Guldan
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

In de "hoofd" tv zit een smith module de alphacrypt zat in oudere tv. En beide heb ik in de "nieuwste" tv geprobeerd. Al is die ook al wel aantal jaar oud, maar voldoet prima.  

Jullie geven aan dat de niet gecodeerde zenders alleen werken waar kan ik die lijst vinden welke niet gecodeerd zijn. Ik dacht namelijk dat alleen NPO 1, 2, 3 en ziggo overzicht / status kanalen niet gecodeerd waren.

Ik ga nog eens proberen om de eigen kaarten, zijn ook al zo'n 15 jaar in gebruik. Heb zelfs nog een volgens mij @Home versie dus ik denk ook al erg oud...  Maar tot dus week geleden werkten ze allemaal zonder problemen en in eens niet meer geen enkele. Ik zie ze wel geactiveerd bij mijn.ziggo.nl maar krijg ze niet meer actief.

Ik nog eens rustig de de stappen door lopen. Heb ik al gedaan maar toch, extra keer proberen is nooit een probleem.

Karel.

Level 16
  • 2110Posts
  • 269Oplossingen
  • 1459Likes

Ik heb het idee dat er wijzigingen zijn in de manier en geldigheid van smartcards update. Ik heb de afgelopen tijd ook al een paar keer gehad dat ik handmatig via mijn ziggo een update voor een paar smartcards moest triggeren. Heb dit nog nooit zo vaak moeten doen als afgelopen weken.

Het kan ook zijn dat oudere CI(+) modules niet goed meer werken met de huidige manier van updates van en naar de smartcards. 

zie ook topic: https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Hoe-kan-ik-een-e06-4-melding-oplossen-op-meerdere-smartcards/...

Guldan
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Een positief ding. Ik heb nu een kaart werkend gekregen. De andere 2 lukt nog steeds niet.  Daar heb ik inmiddels de verschillende combos van cam modules enz geprobeerd. Geen geluk en ik kan via mijn ziggo nu geen kaarten meer activeren, krijg een melding van ziggo lukt niet neem contact op.

Erg lastig dat je voor iedere keer alles nieuw moet instellen dit kost zeeen met tijd zeker als je niet weet waar het aan kan liggen. Maar goed ik heb nu een geactiveerd dus heb die in de hoofd tv gezet. Kan ik tenminste de meeste kanalen weer bekijken. Komende week maar nog eens kijken of ik de andere kaarten kan heractiveren.

Karel.

Level 16
  • 2110Posts
  • 269Oplossingen
  • 1459Likes

Heb bij mij de melding gezien in de Mijn Ziggo/vodafone app dat na activatie van een kaart 15 minuten zitten voordat het weer kan. Maar na meerdere pogingen kan ik mij voorstellen dat het even niet werkt. Alhoewel de melding van Ziggo “lukt niet” is bijzonder, aangezien de CI module en kaart niet aan Ziggo terug kan melden of het wel of niet lukt. 

Probeer tenminste als je het weer probeert de niet werkende kaarten in de module en in de TV waar de activatie van de nu werkende kaart gelukt is.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5999Posts
  • 710Oplossingen
  • 2544Likes

Goedemiddag @Guldan 

We zijn een aantal dagen verder en ik ben nieuwsgierig of je de tips van Karel nog hebt gevolgd en hoe het er nu voor staan.

Kun je ons van een update voorzien?

Template

Level 17
  • 2689Posts
  • 64Oplossingen
  • 878Likes

@youriy wrote:

De zenders die wel werken zijn niet gecodeerd dus daar heb je geen module met smartcard voor nodig.

Zoals je het verteld lijkt het wel of je smartcards uitgeschakeld zijn. Als ze zichtbaar zijn in " mijnziggo " kun je in "mijn ziggo" een heractiveringspuls sturen. Zet daarvoor je tv's aan op een zender die het niet doet.

Als Google iets zegt, is het niet altijd waar. Google is de meest gebruikte zoekmachine, daardoor krijg je niet altijd de juiste info tenzij je wat pagina's van de zoek resultaten verder bladert 

youriy

Level 17
  • 3118Posts
  • 155Oplossingen
  • 752Likes

@Template  schreef:

@youriy wrote:

Als Google iets zegt, is het niet altijd waar. Google is de meest gebruikte zoekmachine, daardoor krijg je niet altijd de juiste info tenzij je wat pagina's van de zoek resultaten verder bladert 

Heb ik dat dan gezegd? Nee. Wat is de relevantie daarvan. Ik heb alleen even gegoogled op alphacrypt module icm ziggo omdat ik nog nooit van het gebruik van deze module  met een ziggo irdeto smartcard had gehoord. Trouwens, wat er op dit forum allemaal voor onzin verteld wordt kan google nog wat van leren.

Guldan
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Helaas is het mij niet gelukt om de andere kaarten weer te activeren en  nu net stopt de werkende kaart ook weer. Ik had BBC First aan en zapte naar Ned 1 voor een vandaag en ging daarna terug naar BBC First en weer geen werkende tv zenders. Tot voor kort nooit problemen mee gehad en nu eindeloos ellende. Is Ziggo actief om ci kaarten ongewild te maken om zo klanten naar hun setop boxen te duwen? De reden waarom ik nog steeds ziggo heb is dat ik gewoon tv kan blijven kijken met mijn tv zonder extra boxjes enz. Al die boxjes maken van de "dure" tv niks anders dan een pc scherm. Wil ziggo van DVB-C af of zo?

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4590Posts
  • 379Oplossingen
  • 1875Likes

@Guldan ik snap je punt, maar de situatie zit een beetje anders. Dit is vanuit een soort opschoning gedaan, in ons klantenbestand bevinden zich vele oude smartcards die al lang niet meer worden gebruikt. Maar bij jou zie ik ze nog wel netjes staan. Ik werk een soort reset door de deuren, kan je met enkele uren laten weten of het heeft gewerkt?

Je dient wel je tv met de desbetreffende smartcard aan te hebben staan. 

Doman

Level 6
  • 113Posts
  • 1Oplossingen
  • 47Likes

@Jacob  schreef:

@Guldanik snap je punt, maar de situatie zit een beetje anders. Dit is vanuit een soort opschoning gedaan, in ons klantenbestand bevinden zich vele oude smartcards die al lang niet meer worden gebruikt.

Maar hoe weet Ziggo dat bepaalde smartcards (lang) niet meer worden gebruikt? 🤔

Er vindt geen communicatie van smartcards naar Ziggo toe.

Guldan
Topicstarter
Level 2
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Tja Ik heb nu weer na handmatig op tv alles moeten resetten (tv fabriek reset) daarna zonder cam ci  zender zoeken. Daarna de "opnieuw halen" van authorisatie en weer 10. tot 15 min wachten voor het eindelijk weer werkt. Dit grapje kost dus gemiddeld 45min tot een uur. En dan pogingen met andere 2 kaarten die nog steeds niet werken is haast dan een full time job aan het worden.

Ik snap dat Ziggo kaarten in hun db willen schonen maar ze staan in mijn abo en worden regelmatig gebruikt

Althans nu nog maar een omdat de andere ik niet werkend meer krijg.  In de cam module zie ik dat er "berichten" kunnen staan dus ziggo had die functie kunnen gebruiken om te informeren. Al weet ik niet of ik die altijd zie bij inschakelen van de tv, wel krijg ik daar een melding auth succeeded of iets dergelijks kort in scherm

Ik krijg de andere kaarten helaas nog steeds niet werkend na een groot aantal pogingen. Krijg meldingen als e100 niet geactiveeerde kaart enz

Doman

Level 6
  • 113Posts
  • 1Oplossingen
  • 47Likes

@Guldan  schreef:

Tja Ik heb nu weer na handmatig op tv alles moeten resetten (tv fabriek reset) daarna zonder cam ci  zender zoeken. Daarna de "opnieuw halen" van authorisatie en weer 10. tot 15 min wachten voor het eindelijk weer werkt. Dit grapje kost dus gemiddeld 45min tot een uur. En dan pogingen met andere 2 kaarten die nog steeds niet werken is haast dan een full time job aan het worden.

Ik snap nooit goed waarom die CAM/CI module er steeds uitgehaald moet worden?

Als de zenders eenmaal in de TV/ontvanger zitten geprogrammeerd  zitten waarom steeds opnieuw de boel verwijderen/resetten? 🤔

Doe doe ik zelf nooit bij kennissen als ik weer eens wat DTV onderhoud moet plegen.

Ook is die CI/Cam module interface een kwetsbaar onderdeel, steeds nodeloos herplaatsen geeft ook kans op beschadigingen van de TV.

Heb je geen Humax ontvanger ergens (kennissen/kringloop enz.) om die kaarten daarmee eens te testen/activeren?

@Guldan  schreef:

Ik snap dat Ziggo kaarten in hun db willen schonen maar ze staan in mijn abo en worden regelmatig gebruikt.

Ik snap de verklaring van het  "opschonen"  van de database juist helemaal niet.

Er is geen communicatie van smartcards naar Ziggo, kaarten die zijn gedeactiveerd vanwege wijzigen/opzeggen tv pakketten verdwijnen natuurlijk wel vanzelf uit de database.

Of schonen ze zomaar op en wachten de klachten af?  😐

Karel.

Level 16
  • 2110Posts
  • 269Oplossingen
  • 1459Likes

Aangezien het probleem van de inactieve smartcards op al je ontvangers voordoet, kan het ook zijn dat kabel signaal niet goed is en maar net goed genoeg om foutcorrectie van het DVB-C signaal te herstellen bij het kijken.

zie ook https://www.foutmeldinginfo.nl/e30-4-foutmelding-delta-2/

Er zijn drie mogelijkheden te zwak, goed, en te sterk. Bij een te zwak signaal moet de foutcorrectie van de ontvanger hard werken. Bij een te sterk signaal kan het signaal vervormt/overstuurd raken en dan moet de foutcorrectie ook hard werken.

Ga eens op zoek in de TV’s naar signaal diagnose. De signaal kwaliteit zou 100% moeten zijn en de sterkte beneden de 100% en als de BER (Bit Error Rate) weergegeven wordt moet die 0 zijn.

Zie als voorbeeld een screenshot van mijn TV en Humax ontvanger

IMG_1170.jpeg

IMG_1171.jpeg

styres

Level 2
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Beste  Guldan,

Sinds gistermiddag 13 juli heb ik exact hetzelfde probleem Krijg ik geen beeld meer op rtl4 sbs6 maar bv andere kanalen als paramount, star channel, comedy central werken gewoon. Reset uitgevoerd van de Ci +kaart  Tv gereset met fabrieksinstellingen  en alle Ziggo instellingen voor mijn module opnieuw ingevoerd  Probleem blijft hardnekkig terug komen  Mijn Ci+ kaart is ongeveer 15 jaar oud en de laatste tijd werd het digitale signaal frequenter verstoord De enige oplossing was dan  kaart uit TV  halen en TV aan en dan kaart er weer in Daarna was het probleem opgelost  Het enige wat ik nog niet gecontroleerd heb is de signaalsterkte van mijn TV  Verwacht van Ziggo een snelle oplossing

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic