Hallo,
Ik kijk TV met een CI+module. Dus zonder kastje.
CI+module/smartcard is jaren geleden gekocht bij Media Markt, samen met de vorige TV.
Nu heb ik onlangs een storing gehad. Zelf opgelost. Maar intussen toch Ziggo gebeld.
Helpdeskmedewerker concludeerde zonder veel omhaal dat mijn CI-smartcard was verlopen. En vroeg mij waarom ik die niet tijdig had vervangen: "U weet toch dat die verloopt? Waarom hebt u dan niet tijdig een nieuwe besteld. Ik zie trouwens dat u nog een particuliere smartcard gebruikt. Ik stuur u meteen een nieuwe kaart van Ziggo. Kost dan wel 2 euro extra per maand. Kan ik u verder nog ergens mee helpen?"
Nu heb ik de storing zelf opgelost: TV van de netspanning. Opnieuw inschakelen. Klaar!
Mij dunkt dat het verhaal over de 'verlopen smartcard' een broodje aap-verhaal is. Of een excuus om mij op kosten te jagen. Dat brengt mij bij 2 vragen:
1 - verloopt een smartcard? Zo ja, waar kan ik die vervaldatum checken?
2 - is er een goeie reden waarom ik zou moeten overstappen op een Ziggo-smartcard? Bestaat er überhaupt wel een verschil tussen particuliere smartcards en Ziggo-smartcards? (behalve die extra 2 euro p/mnd in het voordeel van Ziggo)
Ik heb een hele nare bijsmaak overgehouden aan het contact met Ziggo: ze hebben mijn telefoontje zonder meer aangegrepen om mij 2 euro extra per maand in rekening te brengen. De oorzaak van de storing lag namelijk helemaal niet in de 'verlopen' smartcard. Die doet het vandaag nog steeds, terwijl die gisteren verlopen was.