SickGo

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

CI-module particulier versus CI-module van Ziggo

Hallo,

Ik kijk TV met een CI+module. Dus zonder kastje.

CI+module/smartcard is jaren geleden gekocht bij Media Markt, samen met de vorige TV.

Nu heb ik onlangs een storing gehad. Zelf opgelost. Maar intussen toch Ziggo gebeld.

 

Helpdeskmedewerker concludeerde zonder veel omhaal dat mijn CI-smartcard was verlopen. En vroeg mij waarom ik die niet tijdig had vervangen: "U weet toch dat die verloopt? Waarom hebt u dan niet tijdig een nieuwe besteld.  Ik zie trouwens dat u nog een particuliere smartcard gebruikt. Ik stuur u meteen een nieuwe kaart van Ziggo. Kost dan wel 2 euro extra per maand. Kan ik u verder nog ergens mee helpen?"

 

Nu heb ik de storing zelf opgelost: TV van de netspanning. Opnieuw inschakelen. Klaar!

Mij dunkt dat het verhaal over de 'verlopen smartcard' een broodje aap-verhaal is. Of een excuus om mij op kosten te jagen. Dat brengt mij bij 2 vragen:

1 - verloopt een smartcard? Zo ja, waar kan ik die vervaldatum checken?

2 - is er een goeie reden waarom ik zou moeten overstappen op een Ziggo-smartcard? Bestaat er überhaupt wel een verschil tussen particuliere smartcards en Ziggo-smartcards? (behalve die extra 2 euro p/mnd in het voordeel van Ziggo)

 

Ik heb een hele nare bijsmaak overgehouden aan het contact met Ziggo: ze hebben mijn telefoontje zonder meer aangegrepen om mij 2 euro extra per maand in rekening te brengen. De oorzaak van de storing lag namelijk helemaal niet in de 'verlopen' smartcard. Die doet het vandaag nog steeds, terwijl die gisteren verlopen was.

7 Reacties 7
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

De helpdesk loopt weer eens onzin te verkopen als ze dat zo gezegd hebben, een gekochte smartcard heeft geen vervaldatum. Het enige voordeel bij een gehuurde is dat hij bij een defect gratis vervangen wordt.

Hij is alleen niet door te verkopen.

 

Sommige helpdeskmedewerkers maken er een verhaaltje van als ze iets niet weten.

 

Je kunt die extra smartcard weer herroepen .

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Hier moet de helpdesk zich inderdaad voor schamen. Ordinaire geld klopperij. Het kan zelfs zo zijn nu dat ze de oude kaart niet meer kunnen koppelen.

Dan maar gratis een Ziggo kaart zou ik zeggen. Geen 2,- per maand betalen.

 

Ik heb 3 van die "verlopen" kaartjes. Gebruik ze nog dagelijks. Gratis.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Hallo @SickGo! Welkom op de Ziggo Community! 
Dat is inderdaad wel een gek verhaal. Een smartcard verloopt inderdaad niet en kun je gewoon blijven gebruiken. Fijn dat hij het ook weer doet momenteel! Staat de smartcard nog in de Mijn Ziggo omgeving verwerkt onder je abonnement? 

Het verschil tussen de beide kaarten is dat je een garantie hebt op de huur kaart. Mocht er iets mee aan de hand zijn, dan kunnen wij deze omruilen voor een nieuwe. Is er nu een nieuwe voor je aangevraagd? 

Je kunt je adres gegevens toevoegen in je Community profiel, zodat ik je gegevens erbij kan pakken en het een en ander voor je kan nakijken.

SickGo
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hallo Maud,

  • Postcode en woonplaats toegevoegd aan community-profiel
  • Het huidige smartcard nummer staat idd nog in de MijnZiggo-omgeving bij mijn abonnement
  • Ik heb inmiddels een nieuwe smartcard ontvangen. Ik ben niet van plan die te gaan gebruiken. Dat brengt onnodige kosten met zich mee. De huidige smartcard voldoet immers  prima. En was om te beginnen niet de oorzaak van de storing.

 

Vriendelijk bedankt voor je reactie! 👍 🙂

 

PS: als een smartcard niet verloopt, moet een helpdesk dit soort nonsens ook niet verkondigen. Misschien kun je dit item toevoegen aan jullie 'knowledge base' of FAQ-handboek 😉

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@SickGo, dankje. Daar kan ik wat mee. Wel ben ik even benieuwd, als de smartcard in je Mijn Ziggo omgeving staat: volstaat een reset via die weg niet? Dat kan je ook altijd proberen.

De melding die je kreeg waardoor je contact opnam is me ook niet duidelijk. Daar ben ik ook benieuwd naar. 

Het hele verhaal rondom een vervaldatum is overigens niet geheel een broodje-aap geval, maar er zijn nogal wat verschillende situaties. Dus bij deze nog excuus. Voor de onterecht verstuurde smartcard krijg je nog keurig een retourenveloppe van me. 

SickGo
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Jacob Z,

Bedankt voor je reactie.

1- reset via de Ziggo-omgeving? Dat hoeft niet meer. Een reset van de smart-TV volstond. Effe 30 seconden de stekker uit het stopcontact. Opnieuw opstarten. Klaar!

2 - precieze inhoud van de melding weet ik niet meer. Iets met een CI+ module die niet werd herkend

3 - vervaldatum: als er verschillende situaties zijn, zou de helpdesk het antwoord moeten afstemmen op de concrete situatie die van toepassing is. Dat gebeurt niet: er is kennelijk maar één optie, "Uw kaart is verlopen, punt." Nonsens, dus.

 

PS: nog tweemaal contact gehad met de helpdesk:

1) "Mevrouw, die nieuwe CI+module moet u persé in de TV plaatsen en activeren. Want alleen op die manier kan ik die kaart daarna weer voor u deactiveren en de extra 2 euro weer uit uw abonnement halen. Daarna moet u de oorspronkelijke smartcard weer activeren"

Ik heb dat advies niet opgevolgd.

2) voorgaand advies daags erna aan iemand anders van de helpdesk voorgelegd: "dat hoeft niet, mevrouw. U kunt de nieuwe CI+module gewoon terugsturen. Ik werk hier al 3 jaar, dus ik weet waar ik over praat".

Dat advies heb ik wél opgevolgd. Smartcard is onderweg naar Ziggo.

 

Lekker bezig, Ziggo.

 

Rikst
Community Moderator
Community Moderator
  • 5181Posts
  • 488Oplossingen
  • 1663Likes

Fijn dat alles weer werkt met je eigen smartcard @SickGo ! Het contact met de helpdesk moet natuurlijk beter, en dat geldt dan voor ons! Fijn dat het uiteindelijk gelukt is met retourneren.

Uitgelicht topic