1
Vraag
2
Reacties
willemv007

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

CI+ module in Sony XH serie werkt niet meer

Sinds eind 2020 heb ik een Sony KD-55xh9299 (4K UHD) een uitstekende TV waar ik heel blij mee ben. Alle Apps ook de Ziggo App werken perfect en snel.

 

Sinds kort werkt de Ci+ module niet meer, eerder werkte die perfect dus ik ben op onderzoek gegaan. Met de Ci+ module er in krijg je de melding: geen signaal of een blokken beeld. Haal je de Ci+ module er uit dan heb je haarscherp beeld op bijvoorbeeld kanaal 1,2,3 en 14, commerciëlen doen het dan niet immers daar is de Ci+ voor decoder nodig. Toch vind ik dat vreemd omdat het eerder wel functioneerde op alle kanalen. Bij de buurman met dezelfde TV getest; precies hetzelfde probleem. Nieuwe Ci+ kaart besteld bij Ziggo; precies hetzelfde probleem.

 

Nu blijkt dat de complete Sony XH serie niet (meer) voorkomt in de lijst met compatible toestellen.

 

Weet iemand waarom het niet meer werkt?

Is het de firmware van de TV die is aangepast?

Heeft Ziggo iets aangepast?

Wat is er anders aan de Sony XH serie?

 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Heb je @willemv007  toevallig de firmware van je TV zeer kortgeleden geüpdatet ? en je buurman ook ? of heb je dit zo ingesteld staan dat dit mogelijk automatisch plaatsvind ? 

 

Het rare is dat het heeft gewerkt maar ook raar is dat de Tv uit de lijst van ondersteunde toestellen is verdwenen het een en ander zou met elkaar te maken kunnen hebben.

Bekijk in context

12 Reacties 12
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75170Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Als je blokkenbeeld hebt, dan lijkt er iets in de verwerking van het signaal.

 

2 mogelijke oplossingen:

Een CI+ module kan net niet ver genoeg in een TV zitten, hij moet bij het induwen over een klein hobbeltje heen.

Ook de chip van de smartcard kan net niet een goed contact maken, haal deze eens een aantal malren heen en weer in de module om weer goed contact te maken.

willemv007
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Denk voor je snelle antwoord maar: de laatste drie regels van het eerste tekstblok:

 

- Toch vind ik dat vreemd omdat het eerder wel functioneerde op alle kanalen.

- Bij de buurman met dezelfde TV getest; precies hetzelfde probleem.

- Nieuwe Ci+ kaart besteld bij Ziggo; precies hetzelfde probleem.

 

Daarnaast geeft de TV de melding dat de kaart geplaatst wordt of verwijdert wordt en de Ziggo software wordt gecontroleerd.

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5191Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

Bij het installeren mag er geen smartcard in de CI+ module zitten. Dat zou verschil kunnen maken omdat het lijkt alsof de card niet goed gelezen wordt.

Pas als de zenders gevonden zijn mag de smartcard erin. En ook die kan er soms voor je gevoel verkeerd om in moeten.

 

Ik lees testjes die 1 kant op gaan. Werkt de module en card van de buren wel goed in de tv. Card zou na installatie zonder problemen erin en eruit gehaald moeten kunnen worden. Ook zou het niet uit moeten maken welke card er in zit. Als de ene bepaalde abonnementen heeft en de andere niet dan zou dat op beide tv's moeten werken.

Volgorde van installatie lijkt me hier van belang. 

 

Bij mij krijg ik ook soms de melding dat de zender gecodeerd is en dat blijft dan staan. Een paar keer van zender wisselen wil vaak helpen. Waarom dat de ene keer wel gemeld wordt en een andere keer niet weet ik niet. Heel soms moet de tv even helemaal uit.

Mijn Humax heeft dat soort problemen nooit en een Philips Android TV ook niet. Alleen mijn Panasonic doet dat. Al bijna 10 jaar. Toch was de tv compatible.

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Goedemiddag @willemv007! Welkom op de Ziggo Community! 

Erg vervelend en frappant dat je CI+ module het ineens niet meer doet! Fijn dat al wat tips en tricks hebt gekregen en je al een aantal dingen hebt geprobeerd. 
Wil je het berichtje van @bloemen64 eens doorlopen en kijken of je daarmee nog iets kunt fiksen?

willemv007
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ik heb de procedure uitgevoerd zoals beschreven, eerst kanalen scannen en en dan de kaart er in.

Na het scannen zijn 1,2,3,14 haarscherp. Zodra ik de CI+ smartcard er in doe herkend de TV de module daarna wordt het beeld blokkering op alle kanalen. Kaart er uit en het beeld is weer scherp. 

 

Over de "uitgevoerde testjes" we hebben het over twee dezelfde TV's en drie Ziggo CI+/SmartCard geen enkele combinatie werkt. Het resultaat is steeds hetzelfde.

 

Wat er wel goed gaat, de authorisatie: zonder kaart meld RTL4 dat het een gecodeerd signaal waar een abonnement voor nodig is. Met de kaart er in kan ik naar RTL4  schakelen en en krijg ik beeld, maar dan weer blokkerig.

 

De CI+ modules van de drie kaarten zijn SmarDTV, zou ik zo'n andere moeten hebben om het werkend te krijgen?

 

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75170Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

Kijk hier even of de CI+ modules voor je regio geschikt zijn, of huur je ze van Ziggo?

 

TV installeren | Klantenservice | Ziggo

 

Controleer hier of je CI+ Module geschikt is voor je regio

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5191Posts
  • 194Oplossingen
  • 3110Likes

Ik begrijp dat de buurman wel dezelfde tv heeft maar geen ziggo smartcard. Ik had graag gelezen dat de buurman met zijn smartcard en module wel goed beeld had maar dat lees ik niet.

Er is volgens mij niets veranderd in de uitzendnorm waardoor je andere smartcards nodig hebt.

De genoemde kanalen zijn vrij te ontvangen daardoor zou het niet uit moeten maken of de smartcard erin zit of niet. Er is geen decodering nodig.

Alles wijst erop dat het invoeren van de smartcard in de CI+ module de hele module van slag brengt of slecht contact maakt.

Dat zou ik echter niet verwachten bij de tv van de buren. 

Het lijkt een lokaal iets met de CI+ module en de smartcard. 

 

Ik kan uit het verhaal niet lezen dat er ook 3 CI+ modules zijn.

 

Maak als het mogelijk is een foto van de CI+ modules en smartcards. Wel even de serienummers onleesbaar maken voor het plaatsen.

Als laatste zou ik graag zien wanneer de laatste software is geïnstalleerd op de tv. Als er een update is geweest dan kan het daaraan liggen. Is de update ouder kan het alleen aan de module liggen. Als er 3 modules zijn en 3 smartcards dan weet ik het even niet meer.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

Heb je @willemv007  toevallig de firmware van je TV zeer kortgeleden geüpdatet ? en je buurman ook ? of heb je dit zo ingesteld staan dat dit mogelijk automatisch plaatsvind ? 

 

Het rare is dat het heeft gewerkt maar ook raar is dat de Tv uit de lijst van ondersteunde toestellen is verdwenen het een en ander zou met elkaar te maken kunnen hebben.

willemv007
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Mijn vermoeden is dat het te maken heeft met een recente firmware update, die firmware updates staan op automatisch. Dus beide TV's hebben nu de laatste versie, waar waarschijnlijk het probleem in zit.

Ik ga straks even proberen om de vorige versie er op te zetten, maar wat ik er over heb gelezen staan Sony TV's downgrade niet toe dus weinig kans.

Dus het lijkt er op dat ik moet wachten tot de volgende firmware release, mogelijk lost dat het op maar dat is natuurlijk niet zeker.

Meindert
Community Moderator
Community Moderator
  • 1437Posts
  • 217Oplossingen
  • 585Likes

Goedemorgen @willemv007 , het is alweer enkele weken erg rustig in dit topic.
Heb je in de tussentijd nog wat zaken kunnen testen?
Als je hierover nog aanvullende vragen hebt aan onze Community leden, laat het dan gerust weten. 

willemv007
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Er is recent nieuwe firmware uitgekomen voor de Sony KD-55xh9299, helaas is de situatie nog steeds hetzelfde. Waarom kan Ziggo zelf geen antwoord geven waarom de XH serie niet meer ondersteund is?

 

Wat de pijn enigszins verzacht is dat de Ziggo app het geweldig doet op de op deze AndroidTV, maar tijdens Fomule1 wordt die app zoveel gebruikt dat wel eens een hickup optreedt, naast het feit dat je een minuut later kijkt. Dat is dan weer niet handig als je F1-live-timing open hebt staan.

 

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Jammer dat dit niet het gewenste resultaat heeft gegeven, @willemv007! Als er geen ondersteuning staat in deze link, als zijnde gecertificeerde tv, dan kunnen wij hier inderdaad geen ondersteuning op bieden. 

Fijn dat de Ziggo Go app zo goed werkt op de AndroidTV! De internet verbinding is wel optimaal?  Via de app werkt het wel goed?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic