Vraag
Reacties
Oplossing
chinesepinda
Level 1

CI+ Module op een tv met slecht beeld, verbetert het de kwaliteit?

Een vriend van mij heeft net een nieuwe 4K tv gekocht, maar kijkt tv via de kabel, zonder CI+ en zonder STB. Hij krijgt slecht beeld binnen (strepen, sneeuw en ruis) en kan niet alle zenders ontvangen. Hij heeft een aantal signaalversterkers lopen tussen de hoofdaansluiting en de tv (afstand is zo'n 20 a 30 meter). Ik vond het maar vervelend voor hem en ben naar een Ziggo winkel geweest, waar ze mij aan hebben geraden om een CI+ module erbij te nemen in het abonnement om deze problemen op te lossen. Ik vertelde dit aan deze vriend en hij heeft het meteen besteld, en hij heeft hem nu in huis; ik ga hem vanmiddag installeren.

Maar nu mijn vraag - ik begin nu te twijfelen - zal de module zijn beeldkwaliteit verbeteren? Hij zit nu op 576i volgens de tv, kan hij straks 1080i/1080p zonder storingen ontvangen? Had de Ziggo winkel gelijk?
0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
hanh
Oud Community-lid
Had de Ziggo winkel gelijk?

Ja. Zonder Module/SmartCard kun je uitsluitend het digitale vrije basispakket Kabel-TV ontvangen. De meeste zenders daarvan zijn in SD kwaliteit, terwijl daar wel een (versleutelde) HD variant van bestaat.
https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/

Als je TV-Start, -Complete of -Max in je abonnement hebt dan ontvang je met Module/Smartcard alle zenders die bij je abonnement horen (is veel meer dan bij Kabel-TV) in de hoogste kwaliteit die beschikbaar is.
Zie ook:
https://www.ziggo.nl/pakketten/

Module/SmartCard maken een zender niet beter, maar laten meer (versleutelde) zenders zien.

Gr Han

Bekijk in context

8 Reacties 8
hanh
Oud Community-lid
Had de Ziggo winkel gelijk?

Ja. Zonder Module/SmartCard kun je uitsluitend het digitale vrije basispakket Kabel-TV ontvangen. De meeste zenders daarvan zijn in SD kwaliteit, terwijl daar wel een (versleutelde) HD variant van bestaat.
https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/

Als je TV-Start, -Complete of -Max in je abonnement hebt dan ontvang je met Module/Smartcard alle zenders die bij je abonnement horen (is veel meer dan bij Kabel-TV) in de hoogste kwaliteit die beschikbaar is.
Zie ook:
https://www.ziggo.nl/pakketten/

Module/SmartCard maken een zender niet beter, maar laten meer (versleutelde) zenders zien.

Gr Han
DennyW
Level 17
Sneeuw en ruis doet vermoeden dat de TV (nog) ingesteld is op analoog (i.p.v. digitaal).

Een CI+-module versterkt het signaal niet.

Voor digitaal is een (relatief) sterk , schoon signaal benodigd.
Als er versterking nodig is, dan dien je dit zo dichtmogelijk bij de bron te doen. Versteken nadat het signaal verzwakt is na 30 meter coax is niet zinvol; bij het verzwakte signaal is de signaal-ruisverhouding slacht geworden. Als je dit versterkt krijg je een heel sterk signaal met een slechte signaal-ruisverhouding. De ruis wordt namelijk ook versterkt. Dus moet de versterker geplaatst worden op het punt dat het signaal nog goed is.

Een CI+-module maakt dat er alleen meer kanalen in HD bekeken kunnen worden en iets meer kanalen bekeken kunnen worden dan gratis digitaal naar de vrije kanalen kijken (zonder module).
Steefb
Level 20
chinesepinda wrote:

Hij krijgt slecht beeld binnen (strepen, sneeuw en ruis) en kan niet alle zenders ontvangen. Hij heeft een aantal signaalversterkers lopen tussen de hoofdaansluiting en de tv (afstand is zo'n 20 a 30 meter).

Dit zal waarschijnlijk niet verbeteren zonder de kabels en aansluitingen goed na te kijken/verbeteren. Digitaal heeft een beter signaal nodig dan analoog!

https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/signaal/
Bert
Level 21
T.E.A.M.
chinesepinda Is het al gelukt?
optimist
Level 1
Be rt Goede vraag! Ik ben ook benieuwd! 🙂

Ik ben wel een beetje bang dat als het beeld nu erg sneeuwerig is, het signaal misschien niet goed genoeg is bij de TV. Ik denk dat het sowieso goed zou zijn als chinesepinda een nieuwe, goedgekeurde coax van 30 meter zou trekken tussen de Ziggo aansluiting en de TV. Indien nodig bij de Ziggo aansluiting een antenneversterker die goedgekeurd is (met het juiste frequentiebereik en twee-weg).
0 Kudos
Willem-A
Level 1
"CI module op een Tv met slecht beeld, verbetert het de kwaliteit?"

Ja, in principe wel, daar je dan digitaal kan kijken en veelal in HD. Maar dan moet een installatie wel aan de eisen voldoen. Zomaar alleen een CI module plaatsen is natuurlijk niet toereikend. Maar als de kabel inderdaad zo lang is, en er misschien zelfs nog meet Tv's zijn aangesloten, dan is een versterker nodig en deze dient eigenlijk aan het begin van de kabel, vlakbij het AOP, te worden geplaatst.

Ziggo levert goede versterkers welke meteen retour geschikt zijn (kun je hem retour sturen als ie niet werkt... :grin:) en dat kan handig zijn, als je overstapt naar een mediabox welke dit nodig heeft.

Maar hier eigenlijk ook de vraag of het wellicht al is gelukt...
chinesepinda
Level 1
Topicstarter
Bedankt allemaal voor jullie berichten, het is inderdaad gelukt. De TV werkt uitstekend en het beeld is perfect. Op sommige zenders (SBS6 bijvoorbeeld) kwamen er blokken tevoorschijn, waarna ik een versterker uit het circuit heb verwijderd. Nu doen alle zenders het goed.
Willem-A
Level 1
Dat zijn berichten chinesepinda (die nickname kan eigenlijk niet)

Maar zo lezen we het graag! Veel kijkplezier maar weer.
0 Kudos