Vraag
Reacties
Richard G.
Level 16

Blokkering doorspoelen reclame bij eigen opnames

Er was een topic over het niet meer kunnen doorspoelen van reclames bij eigen opnames.

Maar ik kan dat niet meer terug vinden, misschien heeft iemand nog een link.

Waar het om ging is dat dit alleen zou gelden voor die maximaal 1 minuut in het begin van een opname.

Nu lees ik toch het volgende bij TotaalTV en ik weet je sommige van die artikelen met een korrel zout moet nemen omdat het vaak ook speculatie is, maar dat lijkt me nu niet het geval:

"Providers als Ziggo, Odido en Delta hebben vanwege afspraken met deze contentpartner het doorspoelen tijdens reclameblokken bij eigen opname geblokkeerd."

Ik heb wel een aankondiging gevonden dat men niet kan doorspoelen tijdens terugkijken, maar dat is al langer het geval en daar kan ik me wel in vinden.

Echter uit die andere thread bleek dat blokkeren van doorspoelen tijdens eigen opnames tegen de wet is.

Dus al het inderdaad zo is dat Ziggo bij eigen opnames doorspoelen van reclames gaat blokkeren zoals door TotaalTV gemeld, dan kan het misschien interessant zijn een class-action actie te beginnen.

We kunnen dan als klanten ook eens rond gaan informeren naar de mogelijkheden, want EU wetgeving gaat voor eigen contract afspraken.

Vandaar dat ik op zoek was naar die thread en in hoeverre het bericht van TotaalTV correct is of dat het inderdaad beperkt is en blijft tot terug kijken.

0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
10 Reacties 10
Steefb
Level 20

@Richard G.  schreef:

"Providers als Ziggo, Odido en Delta hebben vanwege afspraken met deze contentpartner het doorspoelen tijdens reclameblokken bij eigen opname geblokkeerd."

Lijkt me weer de dikke duim van TotaalTV. afgezien van bij start programma (ook dan zelden). nooit meegemaakt.

0 Kudos
Richard G.
Level 16
Topicstarter

Nja daarom vraag ik ook naar die thread waarin dit besproken werd en ook die wetgeving genoemd werd.

Want zo dik is volgens mij die dikke duim van TotaalTV niet als je weet dat dit dus al bij Delta is ingevoerd. Feitelijk handelen die dus al tegen de wet.

Dat werpt dan vanzelf de vraag op wat er verder gaat gebeuren.

Temeer daar ik gelezen heb bij de dikke duim (maar kan best waar zijn), dat de zaken omgedraaid gaan worden en grotere commercielen moeten gaan betalen voor doorgifte in plaats van dat Ziggo hun betaald voor doorgifte.

Dat schijnt al gebeurt te zijn voor een aantal zenders bij zowel Ziggo alsook KPN. Het zou me niet verbazen als in ruil daarvoor afspraken worden gemaakt v.w.b. het tegengaan van doorspoelen van reclame.

Ziggo heeft daar nog altijd geen officieel standpunt over ingenomen. Dus zo vreemd is dat niet.

| afgezien van bij start programma (ook dan zelden). nooit meegemaakt.

Nou, ik neem vaak op van de RTL zenders en heb het al behoorlijk vaak gezien. Echter wat ik ook al heb meegemaakt is dat bij het afspelen van de opname deze iets van 2,5 minuut later begon, dan zie je geen reclame. Maar dan moest ik wel even terug spoelen voor het begin van de opname. Iets te ver teruggespoeld hang je wel vast in de reclame.

Dat van die 2,5 minuut zie ik nu bijna niet meer. De laatste tijd ook weer iets minder reclame in het begin, maar zo gauw RTL er eentje heeft zit ie er gewoon weer voor.

Ik zou er wel verder over willen lullen in de originele thread, maar zoals gezegd, kan 'm niet meer terug vinden.

Een officieel statement van Ziggo zou ook wel leuk zijn. Geeft weer de nodige rust want van KPN is al bekend dat ze het niet doen.

0 Kudos
RoWi
Level 20

Deze is gearchiveerd 

https://community.ziggo.nl/t5/Archief/Ziggo-voegt-reclame-toe-bij-eigen-opnames/m-p/1360714

Hier een recentere topic.

https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Korte-niet-doorspoelbare-reclame-bij-terugkijken-sommige-opna...

Ik heb inderdaad ergens iets gelezen dat het tegen de wet zou zijn echter je maakt bij Ziggo geen eigen opnames. Je gebruikt hun cloud systeem waarin je langere terugkijkrecht reserveert. Dus kan en mag Ziggo samen met de content leveranciers bepalen wat wel en niet mag.

Een officieel statement van Ziggo hierover is wishfull thinking. Waar baseer je het op dat KPN iets wel of niet doet?

Op termijn  kan het wel degelijk veranderen of het opname pakket wordt duurder.

Voor de context een link naar het TotaalTV artikel

https://www.totaaltv.nl/nieuws/ziggo-en-kpn-wijzigen-koers-distributie-zenders-niet-betalen-maar-lat...

Richard G.
Level 16
Topicstarter

|  inderdaad ergens iets gelezen 

Dat was in diezelfde thread, maar dan moet je ook gelezen hebben dat cloud opnames wel degelijk ook als eigen opnames gelden.

Je reserveert geen langer terugkijk recht, leuke manier om met tekst kromme dingen recht te buigen maar zo werkt het niet.

Terugkijken is een andere mogelijkheid en daarvoor neemt Ziggo beperkt op en niet de klant. Bij opnamen bepaald de klant wat opgenomen wordt en wanneer hij dat wenst te kijken. Tot maximaal een jaar blijft dat bewaard, je krijgt daar 500 uur ruimte voor,

Dus leuke uitleg maar hij klopt niet.

Ik ga nog eens even zoeken want volgens mij was dat het gearchiveerde onderwerp maar die is 22 pagina's lang. Daar stond de wetgeving in vermeld en daar stond ook in dat cloud opnames ook tot eigen opnames behoorden.

| Voor de context een link naar het TotaalTV artikel
Dat is wat ik eerder aanhaalde dat bepaalde grote bedrijven nu moesten betalen aan KPN en Ziggo voor doorgifte i.p.v. omgekeerd.

De uitspraak dat KPN geen plannen had om doorspoelen tegen te gaan had ik ergens op het KPN forum gelezen meen ik en TotaalTV heeft dat ook al aangegeven.

Ik ga in elk geval in die thread nog eens zoeken naar die wetgeving, want daar ging het me om.

0 Kudos
Richard G.
Level 16
Topicstarter

Vreemd, ik vind het niet meer terug en zelf kan ik via Google ook niets vinden over een zulke wetgeving (ook niet in de EU) maar ik weet zeker dat ik wel zoiets gelezen had in een van de threads.

Misschien dat diegene die dat schreef er nog eens naar kan verwijzen waar hij dat gevonden had.

Ik zoek nog verder maar anders wordt het afwachten, zo gauw ze er hier mee gaan beginnen in opnames ben ik pleitmans, op zijn minst qua TV en ik zal zeker niet een van de weinigen zijn dan.

0 Kudos
Richard G.
Level 16
Topicstarter

Ha! Gevonden, het gaat om het Betamax arrest en Artikel 16b Auteurswet.

https://community.ziggo.nl/t5/Archief/Het-Blokkeren-van-Reclame-Skippen-Wat-RTL-W%C3%A9l-en-Wat-RTL-...

Helaas wel geärchiveerd dus je kunt niet meer reageren, maar het gaat 'm dus om het auteursrecht en prive opnemen.

Je kunt dus daar ook kijken dat jouw opmerking over "verlengd terugkijken" juridisch totaal geen hout snijdt.

@Xela1 Heb jij nog iets gehoord van het Commissariaat van de Media omtrent hun uit te voeren onderzoek?

0 Kudos
RoWi
Level 20

Er is op de website van het CvdM helemaal niets te vinden dat er een onderzoek hieromtrent gaande is.

Puur technisch gezien neemt Ziggo alles op. Geen enkele klant heeft een eigen stukje cloud, wat dat betreft is het platform wel degelijk hetzelfde met Replay kan je nagenoeg alles binnen 7 dagen terugkijken. Met wat foutief opnemen wordt genoemd mag je een  programma tot 12 maanden terugkijken. Zouden het echt privé opnames betreffen op en eigen stukje cloud zouden de opname niet eens na 12 maanden mogen verdwijnen.

0 Kudos
Richard G.
Level 16
Topicstarter

| Er is op de website van het CvdM helemaal niets te vinden dat er een onderzoek hieromtrent gaande is.

Dat staat er ook niet, dat is telefonisch medegedeeld, vandaar dat ik ook vraag naar nadere informatie.

Voor de rest van je reactie verwijs ik terug naar het juridische statement wat er te lezen valt. Je betaald als klant voor een opname. En een opname is niet hetzelfde als terug kijken. Daar is ook niets foutiefs aan dat is onzin, ik weet niet waar je dat vandaan haalt.

Natuurlijk mag het wel verdwijnen na 12 maanden, dat ligt aan de afspraken die er gemaakt zijn. 

Maar je hebt 0 onderbouwing voor je statement dus daar zul je eerst mee moeten komen voordat ik daar nog verder op in ga, want zoals je kon lezen is wat ik zeg wel juridisch onderbouwd.

RoWi
Level 20

Ik heb het helemaal niet over de juridische kant. 

Dat we een kopie voor eigen gebruik mogen maken zal ik niet ontkennen. En dat kan prima met een  humax of zelfs een usb stick direct in de TV dan kan je alles doorspoelen.

Wat ik beschrijf is hoe het technisch in elkaar zit. Het is letterlijk niet meer zo dat je een opname knop indrukt. Je reserveert dit via de EPG. Dat is geen statement dat is hoe het werkt. Ziggo maakt de opnames niet de klant de klant bepaald alleen wat hij/zij/hen gedurende een periode van 365 dagen wil bewaren het systeem zet daar dan een vlag bij waardoor dit langer op de Ziggo servers beschikbaar blijft.

0 Kudos
Richard G.
Level 16
Topicstarter

Nou het maakt niet uit. Ik heb letterlijk nog een knop op de AB zitten waarmee ik kan opnemen, een echte opname knop.

Ik hoef niet eens in de EPG te kijken om te kunnen opnemen.

Waar het mij om gaat is je statement over o.a. zgn. foutief opnemen wat niet foutief is en dat je geen eigen stukje grond zou hebben (die 400 uur zijn gewoon gereserveerd voor je, in gebruik of niet) en dat er geen opname zou zijn maar langer terugkijk recht. Met name die laatste is eigen denken en nergens op gebaseerd mijns inziens.