1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
Daan3

Level 4
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Blokken in beeld

Ik heb de volgende vraag.

Ik heb een samsung qe50q80tal tv met daarin een ci+ module. 

Nu heb ik bij een aantal zenders blokkerig beeld.  Op de foto's de signaalkwaliteit op dit moment van rtl4

De signaal kwaliteit en de signaalsterkte zijn beide 100% . De ber gaat soms naar 27

Wie kan mij helpen?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34931Posts
  • 2572Oplossingen
  • 17565Likes

We moeten nog even afwachten of het probleem is opgelost. Een monteursafspraak blijft hoe dan ook wenselijk voor een upgrade van de coaxinstallatie.

Meestal wordt in de meterkast een splitter geplaatst om naast de woonkamer ook een slaapkamer van signaal te voorzien. Inderdaad kan een splitter ook als demper/attenuator worden gebruikt en de ingang/uitgang mogen dan inderdaad verwisseld worden. Het is zelfs mogelijk dat de splitter alleen als F/F-koppeling geplaatst omdat de kabel naar de woonkamer aan de korte kant is. Op het AOP mag overigens tot 15 dBmV aanwezig zijn.

Als het probleem zich nog steeds voordoet, dan is een andere goede test om het modem tijdelijk te ontkoppelen van de splitter. De eerdere (te) hoge US Tx kon storing veroorzaken op de tuner van de TV.

Bekijk in context

42 Reacties 42
Meldingen
Aan Uit
Daan3
Topicstarter
Level 4
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

1000028770.jpg

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34931Posts
  • 2572Oplossingen
  • 17565Likes

De signaalsterkte van 100% kan te hoog zijn. (Helaas laten TV's niet de exacte signaalsterkte in dBmV/dBµV zien.) Mogelijk gebruik je een versterker welke overbodig is (geworden). De signaalkwaliteit en BER zouden altijd resp. 100% en 0 moeten zijn.

• Kun je de foto('s) plaatsen zoals gevraagd in je vorige topic?
  • Kun je tevens op het modem inloggen via 192.168.178.1 of 192.168.100.1 en de gegevens plaatsen die worden getoond op de tabbladen Downstream, Upstream en Netwerk historie op de pagina Geavanceerde instellingen → Hulpmiddelen → Netwerk status? Dit geeft een betere indruk van de signaalniveaus.
Steefb

Level 20
  • 16903Posts
  • 3093Oplossingen
  • 8042Likes

Meten we weer zo lang wachten op een reactie?

Re: Geen beeld of blokken in beeld op diverse zend... - Ziggo Community

Daan3
Topicstarter
Level 4
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Vorig jaar heb ik dit al eens gevraagd inderdaad maar is door omstandigheden in de vergetelheid geraakt, mijn excuses. Maar hier een paar foto's

  

•  

1000028776.jpg

1000028775.jpg

  

1000028773.jpg

1000028774.jpg

Daan3
Topicstarter
Level 4
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

1000028786.jpg

1000028785.jpg

1000028783.jpg

  

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34931Posts
  • 2572Oplossingen
  • 17565Likes

Het AOP (VQ601R), de splitter (ESI-02N) en de kabel tussen AOP en splitter zijn verouderd. Een monteur vervangt de VQ601R kosteloos door een TRISZ-DG300 of FISO-X11. De splitter is verkeerd om aangesloten en overbodig, de TV-kabel naar de woonkamer (deze ziet er overigens goed uit) kan direct op het AOP aangesloten worden. De contactdoos, splitter (MCP-03) en modemkabel in de woonkamer zijn ook verouderd en zouden vervangen moeten worden door een btv 01-SET + POA-254 + F/F-kabel rood/rood. De TV-kabel vanaf de splitter is prima en up-to-date.

Volgens de officiële aansluitwijze zou het modem naar de meterkast verplaatst moeten worden en daar met de eerder genoemde POA-254 op het AOP aangesloten worden. De TV kan vervolgens direct op de einddoos in de woonkamer aangesloten worden. Desondanks zou de huidige aansluitwijze ook naar behoren moeten werken nadat deze vernieuwd en verbeterd is.

De DS Rx + MER zijn (te) laag en de US Tx is (te) hoog, er is teveel demping op het signaal aanwezig. Erg vreemd dat de TV desondanks 100% signaalsterkte aangeeft, ik zou eerder 10% zeggen. De splitter in de meterkast omzeilen kan het blokkerig beeld al oplossen, hiermee is ~4 dB minder demping aanwezig en worden de signaalniveaus acceptabel.

Je kunt een monteursafspraak aanvragen via de chat.

Daan3
Topicstarter
Level 4
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Hallo tobiastheebe,

dank voor je snelle antwoord.

De splitter in de meterkast haal ik dus weg en sluit de kabel rechtstreeks aan op het AOP?

Is de verouderde AOP een probleem? en zo ja hoe laat ik deze vervangen zonder een heel technisch verhaal te moeten ophangen bij de klantenservice?

Wat betrerft de contactdoos in de woonkamer, is het noodzakelijk deze te vervangen en zijn daar kosten aan verbonden?

De f/f  kabel en  POA-254 splitter koop ik gewoon bij ziggo?

ik heb de ziggo router ook aan de contactdoos in de woonkamer zitten, net als de tv. Dit kan dan  zo blijven en sluit ik modem en tv  aan op de POA-254 splitter?

Het zijn veel vragen maar alvast bedankt.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34931Posts
  • 2572Oplossingen
  • 17565Likes

De TV-kabel van meterkast naar woonkamer is zo te zien te kort om gemakkelijk direct op het AOP aan te sluiten, je zou daarvoor het AOP van de wand moeten verwijderen en/of de PVC-buis waar de kabel doorheen loopt moeten inkorten. De monteur kan het nieuwe AOP zo plaatsen dat deze aanpassingen niet nodig zijn, er hoeft dan alleen een nieuwe IEC connector op de TV-kabel geplaatst worden.

Het verouderde AOP in de meterkast zou voor DVB-C op de TV op zich geen probleem moeten zijn, maar vervanging blijft wenselijk. Hetzelfde geldt voor de einddoos en splitter in de woonkamer. De klantenservice heeft geen uitgebreide toelichting nodig, een monteursafspraak aanvragen met als reden een verouderde coaxinstallatie + signaalproblemen is voldoende.

De POA-254 + F/F-kabel rood/rood zijn niet los te koop bij Ziggo, maar kunnen wel door de monteur geplaatst worden nadat het AOP is vervangen. Hetzelfde geldt voor de einddoos. Monteurs plaatsen naast de POA-254 overigens sinds kort ook de POA-550 en TPS-258. Hierbij de materiaalkosten van de monteur.

Vooralsnog kan het modem in de woonkamer blijven, met één splitter i.p.v. twee verbetert i.i.g. het signaal en kan ook het blokkerig beeld opgelost zijn. Verwacht er wel een opmerking over van de monteur.

Daan3
Topicstarter
Level 4
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

dus als ik het goed begrijp even een monteursafspraak maken voor het vervangen van de AOP. Dit is kostenloos.

Als de monteur aan het werk is vraag ik hem/haar of ze de einddoos en de splitter met kabel willen vervangen of geef ik dit al aan bij de klantenservice?

Betaal ik dan alleen de materiaalkosten?

De opmerking dat het modem eigenlijk verkeerd stond heb ik al eens gehad 🙂 maar het internet werkt voor mij prima zo.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34931Posts
  • 2572Oplossingen
  • 17565Likes

Vervangen van het AOP is inderdaad kosteloos, alsook de eerste splitter en modemkabel. Aan het vervangen van de einddoos + IEC connector op de TV-kabel van woonkamer naar meterkast zijn wel kosten verbonden. Bij de klantenservice hoef je alleen aan te geven dat de coaxinstallatie verouderd is en je daarom een monteursafspraak wenst. Ik verwacht dat de monteur uit eigen beweging naast het AOP ook de andere onderdelen vervangt, maar voor de zekerheid kun je dit nog even vragen.

Met de huidige signaalwaarden op het modem mag je ook in de internetverbinding problemen verwachten met stabiliteit en/of snelheid. Met de eerder genoemde aanpassingen wordt de kans daarop wel een stuk kleiner zonder dat het modem verplaatst hoeft te worden.

Daan3
Topicstarter
Level 4
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Dank je voor alle antwoorden.

Ik ga eerst proberen in de meterkast de spliter te verwijderen en de kabel rechtstreeks op het AOP aan te sluiten. Dit is voor nu het snelste oplossing. Ik hoop dat het probleem dan verholpen is. 

Zo niet laat ik alsnog een monteur komen

puppie

Level 17
  • 3013Posts
  • 76Oplossingen
  • 1213Likes

@Daan3 Maak nou gewoon een gratis afspraak met de monteur.
Laat deze het AOP vervangen dan weet je al zeker dat die aansluiting jou geen blokjes meer kan geven.
Overleg dan tijdens de installatie van het AOP wat de kosten gaan worden voor het vervangen van de aansluiting in de woonkamer.
Jij bepaalt of jij geld kan en wil uitgeven, niemand anders.

Videopionier

Level 9
  • 285Posts
  • 7Oplossingen
  • 182Likes

@Daan3 

Er moet iets mis zijn met die splitter in de meterkast. Ook al is die verkeerd om gemonteerd kan dat nooit tot zo'n verlies in signaal leiden.

Ik heb zelf ook problemen gehad met dat type splitter, maar nooit kunnen vinden wat de oorzaak was. Maar die splitter is hier inderdaad overbodig.

Ik ben wel benieuwd naar de docsis waardes, na het verwijderen van de splitter. Zou je die hier weer willen delen?

Deze uitspraak begrijp ik niet:

@puppieschreef:

...Laat deze het AOP vervangen dan weet je al zeker dat die aansluiting jou geen blokjes meer kan geven....

Zoals @tobiastheebe al aangeeft, heeft het huidige AOP geen invloed op de TV ontvangst.

En zover ik weet ook niet op de internet verbinding, zolang er nog een docsis3.0 modem wordt gebruikt.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34931Posts
  • 2572Oplossingen
  • 17565Likes

Ik denk niet dat de oorzaak specifiek de splitter in de meterkast is. Feit is dat er twee splitters achter elkaar gebruikt worden, terwijl een voldoende is, hierdoor is ~4 dB aan onnodige demping aanwezig. De signaalsterkte is op het AOP mogelijk al wat aan de lage kant. Er is ook wat ruis aanwezig op het signaal. Opvallend is de C3-kabel welke de meterkast binnenkomt, deze duidt op een grote afstand tot de EV (straatkast). Na verwijderen van de splitter zal de DS Rx ~4 dBmV toenemen en de US Tx ~3,5 dBmV afnemen, waarmee beide acceptabel worden. Het AOP is in principe inderdaad nog geschikt voor DVB-C en ED3.0, maar wel dusdanig op leeftijd dat een monteur dit direct vervangt.

Videopionier

Level 9
  • 285Posts
  • 7Oplossingen
  • 182Likes

@tobiastheebe  schreef:

Ik denk niet dat de oorzaak specifiek de splitter in de meterkast is...

Neen dat denk ik ook niet, tenzij die defect is....

Daar komen we pas achter als die verwijderd is en we de gewijzigde docsis waardes weten.

Daan3
Topicstarter
Level 4
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Dan haal ik de splitter in de meterkast eerst weg en kijk dan wat er gebeurd. Dan zal ik de waardes nog eens delen

Daan3
Topicstarter
Level 4
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Ik heb de splitter verwijderd.

Ik heb er weer foto's bijvoegd.

1000028826.jpg

1000028825.png

  

1000028824.png

1000028823.jpg

1000028822.jpg

1000028821.jpg

1000028820.jpg

1000028819.jpg

  

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34931Posts
  • 2572Oplossingen
  • 17565Likes

Het verwachte verschil van +/- ~4 dBmV in Rx/Tx is zichtbaar in de foto's. De MER van 34~35 dB is wel nog steeds vrij laag. Ik ben benieuwd hoe je ervaring nu is m.b.t. TV.

Zijn de screenshots (met 11~13 dBmV Rx en 42~43 dBmV Tx) genomen met het modem direct op het AOP aangesloten? Ik had verwacht dat de Rx in die situatie niet meer dan 2~4 dBmV is, gelet op de waarden in de andere twee situaties. Mogelijk is de staat van de kabel tussen meterkast en woonkamer of het contact tussen die kabel en de einddoos niet meer optimaal. De signaalsterkte op het AOP is i.i.g. ruim voldoende, de MER is in die situatie ook beduidend beter.

Daan3
Topicstarter
Level 4
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Het internetmodem heb ik op de contactdoos aangesloten met de splitter zoals het al was. Het enige wat ik veranderd heb is de splitter bij het AOP weghaald. Zie foto's

Al die waardes zeggen me niets 🙂 

Maar het internet lijkt prima te werken (tot nu toe)

1000028828.jpg

1000028776.jpg