1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
Daan3

Level 4
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Blokken in beeld

Ik heb de volgende vraag.

Ik heb een samsung qe50q80tal tv met daarin een ci+ module. 

Nu heb ik bij een aantal zenders blokkerig beeld.  Op de foto's de signaalkwaliteit op dit moment van rtl4

De signaal kwaliteit en de signaalsterkte zijn beide 100% . De ber gaat soms naar 27

Wie kan mij helpen?

Oplossing
42 Reacties 42
Meldingen
Aan Uit
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34833Posts
  • 2565Oplossingen
  • 17519Likes

Ik concentreer nu even alleen op de upstream om het wat eenvoudiger te maken. De Tx was oorspronkelijk ~51 dBmV met beide splitters. In je vorige reactie plaatste je foto's waar de Tx was afgenomen tot ~47 dBmV en screenshots waar deze verder was afgenomen tot 42~43 dBmV. Omdat een 2-wegsplitter een demping van ~4 dB oplevert, was daarom mijn gedachte dat je het modem voor die screenshots tijdelijk direct op het AOP had aangesloten, ik kan anders het totale verschil van 8~9 dBmV niet verklaren.

De stabiliteit en snelheid van de internetverbinding kunnen zeker profiteren van de verbeterde signaalwaarden. Ik benieuwd of de TV nog BER c.q. blokjes vertoont.

Daan3
Topicstarter
Level 4
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Ik probeer het even uit en ik laat eimd van de week even van me horen of je hulp mijn probleem heeft opgelost

Videopionier

Level 9
  • 282Posts
  • 7Oplossingen
  • 182Likes

@Daan3 

Fijn dat het opgelost is. De laatste, echte screenshots, tonen aan dat het signaal nu zelfs iets te hoog is. Dat is tevens de verklaring van die extra splitter in de meterkast. Die is daar geplaatst niet zozeer als splitter, maar puur als demper, om het signaal te verzwakken. En dan maakt het dus ook niet uit hoe die is aangesloten.

Mocht het probleem zich toch weer voordoen, controleer dan eerst de opdruksplitter en de kabel naar het modem. Dat wil ook nog wel eens een oorzaak zijn van (tijdelijk) signaalverlies. De F-connectoren goed aandraaien, anders maken ze slecht contact.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34833Posts
  • 2565Oplossingen
  • 17519Likes

We moeten nog even afwachten of het probleem is opgelost. Een monteursafspraak blijft hoe dan ook wenselijk voor een upgrade van de coaxinstallatie.

Meestal wordt in de meterkast een splitter geplaatst om naast de woonkamer ook een slaapkamer van signaal te voorzien. Inderdaad kan een splitter ook als demper/attenuator worden gebruikt en de ingang/uitgang mogen dan inderdaad verwisseld worden. Het is zelfs mogelijk dat de splitter alleen als F/F-koppeling geplaatst omdat de kabel naar de woonkamer aan de korte kant is. Op het AOP mag overigens tot 15 dBmV aanwezig zijn.

Als het probleem zich nog steeds voordoet, dan is een andere goede test om het modem tijdelijk te ontkoppelen van de splitter. De eerdere (te) hoge US Tx kon storing veroorzaken op de tuner van de TV.

Krista
Community Moderator
Community Moderator
  • 313Posts
  • 47Oplossingen
  • 152Likes

Hi @Daan3, goedemiddag!

Vervelend om te lezen dat je problemen hebt met blokkerig beeld. Fijn dat je al zo goed geholpen bent en aan de slag gaat met de geboden tips.
Wel zie ik in de foto's die je meestuurt dat het verstandig is om de AOP te laten vervangen om eventuele problemen in de toekomst te voorkomen. Dit kan een monteur kosteloos voor je doen. Laat het gerust weten. Ik plan met alle liefde een monteur voor je in 😉 

Daan3
Topicstarter
Level 4
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Alles lijkt tot nu toe prima te gaan

Daan3
Topicstarter
Level 4
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

@Krista 

Nu gaat er 1kabel vanuit het AOP naar het aansluitpunt in de woonkamer. Met een splitter gaat er een kabel naar de tv en 1 naar het internetmodem. Kan dit dan zo blijven? Nu werkt alles namelijk prima voor mij

82df5755-d6de-44cb-aa0a-7da250d7e0af-1_all_26528.jpg

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34833Posts
  • 2565Oplossingen
  • 17519Likes

Fijn om te lezen dat het probleem vooralsnog opgelost lijkt te zijn. Zoals eerder aangegeven kan de huidige aansluitwijze gehandhaafd blijven, maar geldt wel het advies om AOP + einddoos + splitter + modemkabel te laten vervangen zodat de coaxinstallatie aan de hedendaagse normen voldoet en gereed is voor de toekomstige upgrade naar een DOCSIS 3.1-modem.

Krista
Community Moderator
Community Moderator
  • 313Posts
  • 47Oplossingen
  • 152Likes

Fijn dat het voor nu werkt, @Daan3. Ik ben het inderdaad eens met wat @tobiastheebe zegt. Het kan ook op een later moment. Het is natuurlijk aan jou 😉

Daan3
Topicstarter
Level 4
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Hallo @Krista . Het mag worden vernieuwd. Ik wil wel dat alles in de zelfde opstelling blijft staan, dus van het AOP gaat de kabel naar het aansluitpunt in de muur. Daarop zit een splitter met kabels naar mijn tv en mijn modem. Anders wil ik het houden zoals het is 🙂

Ryan
Community Moderator
Community Moderator
  • 1018Posts
  • 98Oplossingen
  • 430Likes

Helemaal prima @Daan3! De afspraak staat voor aanmkomende maandag 16 september tussen 8:00 en 13:00. Er volgt een bevestiging per mail en via de SMS laten we weten wanneer we onderweg zijn.

Komt maandag niet uit? Via de mail die nog volgt, kan jezelf de agenda inzien en de afspraak wijzigen naar een moment wanneer het je wel uitkomt. 

Daan3
Topicstarter
Level 4
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

@Ryan dit komt helaas niet uit.

Woensdag 18 september in de ochtend wel. Dan kun je het vast wijzigen

Ryan
Community Moderator
Community Moderator
  • 1018Posts
  • 98Oplossingen
  • 430Likes

Aangepast @Daan3 😄

Daan3
Topicstarter
Level 4
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

@Ryan top!!

Heb je mijn vorige bericht ook gelezen?

Alles moet in de zelfde opstelling blijft staan, dus van het AOP gaat de kabel naar het aansluitpunt in de muur. Daarop zit een splitter met kabels naar mijn tv en mijn modem. Anders wil ik het houden zoals het is 

Ryan
Community Moderator
Community Moderator
  • 1018Posts
  • 98Oplossingen
  • 430Likes

Dat komt goed, we vervangen alleen het benodigde. Verder kan alles zo blijven zoals de set-up al is @Daan3 

Daan3
Topicstarter
Level 4
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Hoop dat het morgem is opgelost😃

Daan3
Topicstarter
Level 4
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

1000029235.jpg

Hallo @tobiastheebe @Krista ,

De monteur is geweest. Ik ben benieuwd naar jullie reactie en of er verbetering is.

Ik heb foto's bijgevoegd van de nieuwe sitiatie.

1000029233.jpg

1000029233.jpg

1000029238.jpg

1000029237.jpg

1000029236.jpg

   

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34833Posts
  • 2565Oplossingen
  • 17519Likes

De VQ601R is vervangen door een FISO-X11 en de F connector (compressie) op de kabel naar de woonkamer is vervangen door een IEC connector (KOKWI). De einddoos in de woonkamer is vervangen door een btv 01-SET. Tot zover prima.

De MCP-03 is vervangen door een POA 01-UPC. Deze is up-to-date, maar eigenlijk had de monteur een POA-254/POA-550/TPS-258 + F/F-kabel rood/rood voor het modem moeten plaatsen. Het kapje van de POA 01-UPC staat bekend om het veroorzaken van contactproblemen door een ontwerpfout (zie ook deze video) en Ziggo verving deze daarom al vrij snel door de POA-01-B. Voor de zekerheid kun je de POA 01-UPC opnieuw op einddoos plaatsen, maar dan zonder het kapje. Het is overigens mogelijk dat het typenummer op het kapje niet overeenkomt met het typenummer van de splitter en je een POA-01-A/B ziet nadat je het kapje verwijdert.

De actuele downstream/upstream-waarden zijn goed en de MER (signaalkwaliteit) is ~2 dB verbeterd.

Daan3
Topicstarter
Level 4
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes

Ik heb even gekeken en er staat POA 01-UPC op splitter.

Kan ik dit zelf vervangen door een poa-254 en een F/F kabel rood/rood? ( dit is toch met dat schroefdraad)?

of zeg je van wacht het even af hoe het nu gaat voordat ik extra kosten maak.

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34833Posts
  • 2565Oplossingen
  • 17519Likes

Inderdaad, je mag deze onderdelen zelf vervangen en F connectors zijn met schroefdraad. De POA-254 maakt gebruik van hetzelfde type connector als de MCP-03 die je eerder gebruikte. Modemkabels maken tegenwoordig gebruik van push-on F connectors, aandraaien is hiermee dus niet meer nodig.

Persoonlijk zou ik de splitter + modemkabel vervangen, maar je kunt de situatie voor nu even aankijken. Omdat je met het vorige (verouderde) aansluitmateriaal al geen problemen meer ervaarde na de eerdere aanpassingen zou het met het huidige (up-to-date) aansluitmateriaal ook goed moeten gaan.