slingshot27

Level 7
  • 152Posts
  • 7Oplossingen
  • 56Likes

Bitrate naar 12,5 of 14,5 mbit bij KPN. Gaat Ziggo hier in mee?

Ik lees dat KPN bezig is met streams van 12,5 en later 14,5 mbit.

Dat zal zeker een mooie beeldkwaliteit opleveren.

Gaat Ziggo hier in mee? Kan het uberhaubt technisch bij Ziggo?

36 Reacties 36
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@slingshot27  schreef:

Ik lees dat KPN bezig is met streams van 12,5 en later 14,5 mbit.

Dat zal zeker een mooie beeldkwaliteit opleveren.

Gaat Ziggo hier in mee? Kan het uberhaubt technisch bij Ziggo?


Hallo,

 

technisch kan het natuurlijk best wel. Ziggo heeft daarvoor onlangs ( meer dan ) genoeg ruimte gemaakt.

Echter .... wil Ziggo het ook ? Deze extra/betere service levert Ziggo niet meer inkomsten en geld is het enige wat Ziggo ( = de Amerikaanse aandeelhouders ) stuurt.

Ziggo kan blijkbaar niet ( zoals KPN nu blijkbaar wel kan ) voorbij haar geldkist kijken en weer inzetten op kwaliteit, wat uiteindelijk meer klanten en/of minder wegloop oplevert.

Dat inzicht én deze verbetering bij KPN, kon ( over een paar jaar terugkijkend ) wel eens de nekslag worden voor Ziggo. Waarbij KPN Ziggo definitief achterlaat en Ziggo langzaam verkruimelt tot een niche provider, die hier en daar alleen maar via coax haar diensten levert, terwijl het grootste deel van Nederland via glasvezel aangesloten is.

Maar lang voor die tijd stappen de Amerikaanse aandeelhouders uit, nemen ze nog een forse bonus mee en laten Ziggo berooid achter. Want die aandeelhouders investeren hun geld natuurlijk niet voor ons, maar alleen maar voor hun eigen winst en die kan tegenwoordig niet groot genoeg zijn.

 

slingshot27
Topicstarter
Level 7
  • 152Posts
  • 7Oplossingen
  • 56Likes

Als bestaande klanten daardoor niet overstappen levert het wel inkomsten op.

Maar als ik jou bericht interpreteer zeg je eigenlijk dat je niet verwacht dat Ziggo erin mee gaat?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Ziggo kan net als KPN al jarenlang het TV signaal 1 op 1 doorgeven, het zal meerdere redenen hebben om dit 'nog' niet te doen. 

Voor DVB-C zou het hoe dan ook mogelijk zijn echter kunnen er dan minder kanalen per cluster worden doorgegeven of er moet een andere/slimmere codec worden gebruikt.

Bijvoorbeeld AV1 of HEVC/H.265 dat betekent weer nieuwe apparatuur voor de klanten. 

 

Onlangs is mpeg2 video uitgezet met de nodige apparatuur vervanging voor klanten. 

 

Ziggo 'moet' met veel meer soorten klanten hardware rekening houden dan KPN, uiteindelijk is het voor KPN makkelijker dit soort wijzigingen toe te passen. Nog los van de achterliggende techniek.

 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

totaaltv stukje

 

 

Bandbreedte

Ziggo heeft – zeker na de overgang naar DOCSIS 3.1 – voldoende ruimte op het netwerk om HD-kanalen met meer bandbreedte te leveren en dus in een betere beeldkwaliteit. Hiervoor moet dan wel meer ruimte op het netwerk gebruikt worden. Ook moet er een frequentie-stoelendans plaatsvinden om HD-zenders met meer bandbreedte te kunnen aanbieden. De vraag is echter of Ziggo-eigenaar VodafoneZiggo bereid is dit te gaan doen. De extra capaciteit die op het Ziggo kabelnetwerk beschikbaar is gekomen lijkt namelijk bestemd voor uitbreiding van internetdiensten.

 

IPTV

Het is ook niet ondenkbaar dat Ziggo deels of volledig de overstap maakt van de huidige uitzendtechniek DVB-C naar IPTV. Dit is dezelfde uitzendtechniek die KPN voor Interactieve TV en TV+ gebruikt. Als Ziggo dit daadwerkelijk gaat doen is het eenvoudiger om het aanvoersignaal van tv-zenders onbewerkt door te geven. Een minpunt is dan wel dat Ziggo bij een volledige overstap naar IPTV een belangrijk voordeel verliest, want kijken op elke televisie met eigen hardware is dan niet meer mogelijk. Ziggo is de enige landelijke aanbieder die deze mogelijkheid biedt.

amvih

Level 10
  • 385Posts
  • 12Oplossingen
  • 190Likes

En dan ook niet vergeten dat de miljoenen in gebruik zijnde CI+ modulen werkloos worden en moeten worden vervangen door Next mini of Chromecast uitvoeringen, wat dan het stroomverbruik ook weer zal doen toenemen, waar het juist minder zou moeten worden.

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

voor mij kan de dvb c niet snel genoeg verdwijnen

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Voor een groot deel van de Ziggo klanten kan het verdwijnen daarvan de reden zijn om te vertrekken. Maar waarom die opmerking, hoop je dat Ziggo die frequenties dan gaat inzetten voor een hogere upload? 

MR_CHIP

Level 19
  • 11498Posts
  • 131Oplossingen
  • 3968Likes

voor mij werkt het ideaal,

wil niet zeggen dat het voor iedereen geschikt is qua huis aansluitingen e.d

dan is een van de redenen 2de is dat bij mij nu het modem direct op het AOP zit de meest ideale situatie zonder andere coax apparaatuur/splitters e.d

 

de reden waarom ik voor het verdwijnen van dvb-c is ook dat het de toekomst is , cq alles over op IPTV tzt

maar ook vind ik de next mini heel goed werken zapt lekker snel ook 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@amvih  schreef:

En dan ook niet vergeten dat de miljoenen in gebruik zijnde CI+ modulen werkloos worden en moeten worden vervangen door Next mini of Chromecast uitvoeringen, wat dan het stroomverbruik ook weer zal doen toenemen, waar het juist minder zou moeten worden.


Maar het stroom verbruik interesseert Ziggo geheel niets, want het betreffende apparaat staat bij de klant thuis, dus betaald de klant dat.

Als Ziggo echt groen was, dan had ze b.v. al veel eerder de MediaBox XL vervangen, want die is met +/- 50W een echte stroom vreter.


Als Ziggo alleen IPTV gaat leveren, dan zal Ziggo bij iedere tv, van iedere klant, een box moeten leveren, want Ziggo heeft haar systeem dichtgetimmerd.

amvih

Level 10
  • 385Posts
  • 12Oplossingen
  • 190Likes

Het zal Ziggo misschien niets interesseren, maar hun klanten wel denk ik, wel een factor die Ziggo zou moeten meenemen in een eventuele beslissing om CI+ uit te zetten, anders gaat dit uit boosheid echt vele klanten kosten.

Verwacht eerlijk gezegd dat het op korte termijn (binnen 5 jaar) ook niet gaat gebeuren, de next mini is in die aantallen denk ik niet eens leverbaar.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Er wordt vermoedelijk DVB bedoeld want een CI module en smartcard is uiteraard niet noodzakelijk.

Er zijn geen exacte cijfers te vinden over het aantal in gebruik zijnde boxen. Afgaande op diverse berichten lijkt ongeveer de helft van de TV klanten een Next of de Mini te hebben. Dat zou ongeveer 1,5 miljoen stuks zijn. Waar het een tweede TV betreft zullen veel klanten mogelijk toch voor een CI module kiezen.

 

Vanuit een groene gedachte zou je helemaal geen mediabox willen en meer aandacht aan apps voor een smart TV of inderdaad de basis verbeteren en dat blijft DVB-C.

 

Het iptv systeem van de Mini is wellicht ook voor Ziggo de toekomst dan moeten ze wel Multicast gaan toepassen afgaande op diverse topics lijkt dat nu niet zo te zijn en wie hier een beetje in thuis is weet dat singlecast de achterliggende systemen flink kan belasten.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Ik heb zojuist nog gekeken op kanaal 1 en 661 maar het verschil is echt minimaal.  Wellicht valt het beter op met een groter scherm.

 

slingshot27
Topicstarter
Level 7
  • 152Posts
  • 7Oplossingen
  • 56Likes

Ik heb iets gemist waarschijnlijk maar wat is het verschil tussen 1 en 661?

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@slingshot27  schreef:

Ik heb iets gemist waarschijnlijk maar wat is het verschil tussen 1 en 661?


@RoWi.heeft geen Ziggo, maar kijkt KPN.


slingshot27
Topicstarter
Level 7
  • 152Posts
  • 7Oplossingen
  • 56Likes

Ah dat maakt een hoop duidelijk

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@RoWi.  schreef:

Ik heb zojuist nog gekeken op kanaal 1 en 661 maar het verschil is echt minimaal.  Wellicht valt het beter op met een groter scherm.


Inderdaad. Op 'kleine' beeldschermen/tv's vallen bijbedachte pixels ( blokjes ) niet echt op, omdat ze simpelweg te klein zijn. Maar op een veel groter scherm, zijn de bijbedachte pixels ( blokjes ) veel duidelijker zichtbaar en wordt het beeld daardoor minder scherp.

Een hogere bitstream ( bij dezelfde compressie ) levert meer details, maar of die details te zien zijn wordt natuurlijk ook bepaald door de grote van het scherm en de resolutie daarvan. Bij dezelfde resolutie, zijn 'details' op een kleiner scherm gewoon kleiner en op een groter scherm groter. Dus is het ook afhankelijk van de ogen van de kijker, de afstand tot de tv én hoe kritisch de kijker is.

Maar dat alles wist je natuurlijk al 😉.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@slingshot27 mijn excuses ik was vergeten dat detail erbij te vermelden. Op de nieuwe box van KPN zijn deze kanalen met de hogere bitrate te zien van 1 tot 10 wezenlijk dus de commerciële (pulp) zenders, mede daarom heeft dit voor mij persoonlijk geen meerwaarde. Op de oudere boxen zijn deze kanalen zichtbaar vanaf 661, hopelijk ooit ook vanaf 1. 

 

Ik kijk standaard de gewone kanalen ik heb geen zin naar 661 te zappen en zoals ik in mijn ander bericht al aangaf ja je ziet iets verschil echter is dit echt minimaal in mijn beleving.

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Pasi mijn scherm is 49 inch kortom ook weer niet zo heel klein 😉

 

Uit mijn eigen praktijk ervaring kan ik schrijven dat een kanaal als Crime en Investigation die bij KPN en iets later ook bij Ziggo in HD resolutie wordt doorgegeven en eerder in SD 576i  in mijn tijd bij Telfort er al veel beter uitzag, waarom omdat zoals ik elders al schreef de pioniers op glasvezel gebied de potentie van dat medium volledig benutte en alle kanalen onbewerkt doorgaven zoals dit in Hilversum bij Redbee binnenkomt.

 

KPN gaf alleen de glasvezel klanten tien kanalen iets beter door want lange tijd moest KPN ook rekening houden met de DSL klanten met een maximale bandbreedte. Diverse van deze klanten ontvangen nog steeds de SD kanalen.

 

Dus om op de vraag van de topic starter terug te komen Ziggo had al minimaal een jaar of 10 een hogere bitrate door kunnen geven omdat bij de leverancier van Ziggo en de andere Nederlandse providers (Redbee) dat al jaren zo binnenkomt.

 

Ps de NPO kanalen zijn bij Ziggo via DVB ook 12 Mbps bron

 

-------

Aanvullend in mijn beleving is het scherm formaat meer van belang ten opzichte van de resolutie dat staat weer los van de gebruikte codecs en bitrate. Ook op een scherm van zeg 32 inch zal een hogere bitrate merkbaar zijn maar het verschil tussen 720p en 1080i zal juist minder opvallen.

sebas14

Level 11
  • 590Posts
  • 16Oplossingen
  • 306Likes

Wat wel een theorie zou kunnen zijn als Ziggo de bitrates wilt verhogen dat de zenders in aanvullende pakketten stop worden gezet via DVB-C. Dan krijgen deze abonnees een Next Mini en kan de bitrates van de zenders in het standaard pakket omhoog. Zo ga je dus in stapjes steeds meer de distributie van zenders via DVB-C verkleinen. 

De volgende stap is dan alle zenders stopzetten via DVB-C, want die frequenties zijn natuurlijk nodig straks voor hogere internetsnelheden. 

Maar wanneer en hoe....weten we niet. Dit wordt nog wel een meer jarenplan, zeker omdat de Ci+ module nog steeds te huur is.

Uitgelicht topic