Willy3

Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Bitrate (kwaliteit tv beeld) next mini tov KPN glas hd

Mijn zoon zit nu bij KPn en heeft glas hd..hij overweegt om over te stappen naar Ziggo nu utp kabel kan worden gebruikt met de next mini.

 

Bij KPN, wat ook IPTV gebruikt is de stream 7 mbit (HD) als je een normale telefoonlijn hebt, maar 12 mbit (glas hd) als je glasvezel hebt en dat verschil zie je wel. Mijn zoon heeft dus de 12 mbit.

In een uitgebreide review op tweakers heeft hij gelezen dat de next mini ook 7 mbit pakt.
Hij is bang dat hij in beeldkwaliteit dan achteruit gaat als hij overstapt naar Ziggo met deze next mini box.
Of klopt dat niet?

 

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Willy3 maximaal 12 Mbps  mogelijk minder. Ik geef Ziggo het voordeel van de twijfel dat ze geen lagere bitrate gebruiken dan KPN, en zeker niet via IP TV. De genoemde variabele bitrate voor DVB-C is deels omdat er dan meer kanalen in één boeket passen zoals dat wordt genoemd.

Bekijk in context

41 Reacties 41
puppie

Level 17
  • 2639Posts
  • 66Oplossingen
  • 1066Likes

let op dat de mini geen geluid uitgang heeft, hdmi en dat is het.

Verder als je nu tevreden bent bij kpn dan zou ik voor alleen tv niet overgaan naar ziggo.

Willy3
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank je wel voor je antwoord, maar hij wil wel graag overstappen omdat hij niet tevreden is onder andere zaken bij kpn.

En alleen hdmi is prima. Dus de vraag onder de bitrate blijft bestaan.

wewanl

Level 16
  • 2307Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Ik vind het beeld op de Next mini netjes. Ik hoop stiekem dat het beeld in de toekomst de coax gaat overtreffen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Er zijn berichten dat de Next mini een mooier beeld geeft dan de Next via DVB-C en ik dacht geen verschil te kunnen zien, maar mogelijk hebben anderen een nauwkeurigere ervaring en/of meting.

 

Ik lees het volgende in verschillende berichten: 

Ziggo hanteert een variabele bitrate.

Met 12 als hoogste en gemiddeld 9 of minder als er een mindere kwaliteit zender is.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Bert  schreef:

....Ik lees het volgende in verschillende berichten...


Je "...leest..."? Wat een vreemde antwoord. Waarschijnlijk weet jij en/of de Ziggo mods exact welke bitrates Ziggo gebruikt voor de Mini !

Zo afgaande op deze reactie ( "...12 als hoogste en gemiddeld 9 of minder..." ) kan het inderdaad minder zijn en dus lijkt 7 wel in de buurt te komen.

 

Gio2903

Level 17
  • 3125Posts
  • 160Oplossingen
  • 2219Likes

@Pasibert is geen werknemer bij ziggo, hij moet het dus ook maar ergens lezen. net als ts en jij.

bert geeft aan dat het varieert tussen minder dan 9 en 12.

wat ik op internet vind (dit gaat over de normale next, maar zal met de mini niet beter/slechter zijn):

HD: 1080i, 12 Mb/s: NPO 1,2,3, RTL-zenders, Talpa-zenders, Ziggo TV 13, Ziggo Sport 14
overig: 9 Mb/s Variabel (6 – 12) VBR

 

het varieert dus tussen 6 en 12, afhankelijk van de zender.

 

bron:

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/de-hd-en-sd-bitrates-bij-kpn-en-ziggo/

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Gio2903 dat variabele is voor de DVB-C kanalen een SD kanaal heeft een lagere bitrate dan de HD kanalen wat uiteraard logisch is. Verder iemand die al zolang klant en Superexpert is zou dit toch moeten weten. De gegevens van Breedbeeldweetjes komen van de Digitalbitrate site.

 

Voor IPTV gelden andere normen helaas geeft Ziggo zelf nergens aan wat de gebruikte bitrate is.

 

@Willy3 KPN heeft inderdaad 10 kanalen in een iets betere kwaliteit/Bitrate ga er maar vanuit dat Ziggo hetzelfde beeld heeft als de 'gewone' HD kanalen  van KPN. Hij zal dus mogelijk iets in kijkbeleving terug kunnen gaan.

Als er andere redenen zijn om over te stappen dan is het TV beeld niet een zaak wat de doorslag mag geven.

sebas14

Level 11
  • 590Posts
  • 16Oplossingen
  • 306Likes

Een reviewer op Tweakers mocht de Next Mini lenen om een review daarover te schrijven.

Hij geeft het volgende aan bij IPTV:

 

Full HD (1080p)4,1 - 6,64 Mbits
Full HD (1080p) met pieken tot7,28 Mbits
4k (2160p)14,88 - 17,76 Mbits
4k (2160p) met pieken tot

24,56 Mbits

 

De gehele review is te bekijken via:

https://tweakers.net/productreview/290254/ziggo-mediabox-next-mini.html

 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Bijzonder waar is het stukje over 1080i want dat is het gros van het aanbod, het eerste regeltje zal 1080i zijn neem ik aan.

 

Er staan best wat slordige fouten in die review zoals Analoge radio wat gewoon niet meer bestaat.

Willy3
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Oke dank jullie wel voor de reacties 12 of 6 mbit klinkt als een groot verschil.

Dan zou hij dus eigenlijk bij iemand moeten kijken die de next mini heeft.

 

Dan een andere vraag, ik kan het hier niet vinden. 

 

Wat is de beeldkwaliteit van next mini (IPTV) tov de next (dvb-c)?. Zie je dat verschil op een 65 inch TV?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Willy3  

 

Dan een andere vraag, ik kan het hier niet vinden

Wat is de beeldkwaliteit van next mini (IPTV) tov de next (dvb-c)?. Zie je dat verschil op een 65 inch TV?


Dat maakt tussen de boxen of IP versus DVB-C geen verschil, wat men wel ziet is vooral met een aantal kanalen die nog in 576i (SD) worden doorgegeven daar kan de beste upscaling techniek niks mee, dat is met een kleiner beeld diagonaal minder opvallend maar zeker aanwezig.

 

De beste keuze blijft 1080i of p wat met de Ziggo boxen vervelend is, die eisen 4K of automatisch als een 4K tv is aangesloten.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Willy3  schreef:

.... Zie je dat verschil op een 65 inch TV?


 

Algemeen: hoe groter het beeldscherm, hoe eerder 'fouten' te zien zijn.

Anders gezegd, HD met lage bitrate op een 43" ziet er misschien nog wel goed uit, maar bij datzelfde signaal op een 65", wordt direct duidelijk dat het geen top signaal is.

Sommige mensen zijn daar misschien 'gevoeliger' voor en zien dit eerder dan anderen. Sommige mensen stellen natuurlijk ook andere eisen. De ene koopt b.v. een tv voor de omvang ( om alles makkelijk te kunnen zien ), terwijl de andere juist een tv koopt, die het mooiste en/of beste plaatje op het scherm kan toveren, waarbij grote van het scherm niet bepalend is.

Vooral deze laatste groep, wil natuurlijk een zo'n best mogelijke signaal ( hoge resolutie én bitrate ) en zal bij afwezigheid daarvan, zich vaker ( letterlijk ) in de ogen wrijven of weer de bril poetsen, in de hoop dat dáár het probleem in zit. Terwijl de eerste groep niets merkt en rustig tv kijkt.

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Pasi "Je "...leest..."? Wat een vreemde antwoord. Waarschijnlijk weet jij en/of de Ziggo mods exact welke bitrates Ziggo gebruikt voor de Mini !"

 

Dat was met snel zoeken op het internet, ik lees dan de berichten, niet heel vreemd toch?

Vanochtend even wat langer gezocht en onderstaande link gevonden waar je nu zelf ook alles kunt lezen.

 

@Willy3 "Oke dank jullie wel voor de reacties 12 of 6 mbit klinkt als een groot verschil."

 

Dat heeft te maken met SD / variabele bitrate HD / vaste bitrate HD.

NPO UHD op 15 Mbit/s en Ziggo Sport UHD rond de 20 Mbit/s.

 

Voor alle bitrates en nog meer info, klik op de zenders: DVBC Bitrate Monitoring Netherlands Cable Ziggo (digitalbitrate.com)

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Natuurlijk kan niemand alles weten, maar ik had gehoopt dat je die waarden wel wist. Vooral omdat de Next Mini toch redelijk actuele is gestart en daarna uitgebracht.

 

Het gaat juist om de bitrate voor de Next Mini ( IPTV ) en dus niet die voor de DVB-C.

Willy3
Topicstarter
Level 1
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Mijn zoon heeft contact gezocht met de Ziggo via de helpdesk chat om daar ook de vraag te stellen.
Eerst werd hij prima te "woord" gestaan maar deze persoon wist het antwoord niet en verbond hem door.
Deze persoon gaf toen als antwoord eerst een definitie wat 4K is. iets wat totaal de vraag niet is.

Toen door gevraagd en kwam het antwoord dat het in HD wordt uitgezonden. Daarna weer gevraagd wat de bitrate is omdat het daarom gaat en daarna werd er niet meer gereageerd. En na 30 minuten de chat verbroken. Is dit hoe Ziggo wil omgaan met potentiele nieuwe klanten?


Willy3_0-1670230559822.jpeg

 

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes

@RoWi.  schreef:

De beste keuze blijft 1080i of p wat met de Ziggo boxen vervelend is, die eisen 4K of automatisch als een 4K tv is aangesloten.

Ik neem aan/hoop dat je dit anders bedoelt? Je kan toch gewoon de Next op 1080p vast zetten, 4K tv of niet. Ik heb ook 1080p ingesteld, toch net wat scherper dan 4K/automatisch (in mijn geval).

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes

@Willy3  schreef:

Mijn zoon heeft contact gezocht met de Ziggo via de helpdesk chat om daar ook de vraag te stellen.


Dat heeft geen zin. Dit soort vragen gaan helaas 'boven de pet' van de gemiddelde HD medewerker.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@Willy3  schreef:

Mijn zoon heeft contact gezocht met de Ziggo via de helpdesk chat om daar ook de vraag te stellen.
Eerst werd hij prima te "woord" gestaan maar deze persoon wist het antwoord niet en verbond hem door.
Deze persoon gaf toen als antwoord eerst een definitie wat 4K is. iets wat totaal de vraag niet is.

Toen door gevraagd en kwam het antwoord dat het in HD wordt uitgezonden. Daarna weer gevraagd wat de bitrate is omdat het daarom gaat en daarna werd er niet meer gereageerd. En na 30 minuten de chat verbroken. Is dit hoe Ziggo wil omgaan met potentiele nieuwe klanten?....



Maar, eerlijk is eerlijk, dat zijn ook geen vragen die een Helpdesk zou kunnen beantwoorden.

Aangezien een helpdesk tegenwoordig bemand ( ehh ... natuurlijk ook be-vrouwd ... ehh ) wordt door mensen, die geheel niet technisch hoeven te zijn. Voor het betreffende calldesk centrum ( dáár waar de telefoonlijn binnenkomen ), is enige technische aanleg voldoende, maar moet een calldesk medewerker vooral een goede stem en een makkelijke babbel hebben. Verder hebben alle medewerkers 'toegang' tot ( vooral commerciële ) basis informatie en uitvraag scripts ( waardoor minder technische mensen ook vragen kunnen stellen ), zodat ze alle klanten van de verschillende bedrijven die de calldesk hebben ingehuurd, te woord kunnen staan.

Als u ooit door een technische calldesk medewerker te woord wordt gestaan, die echt weet waarover hij/zij praat, dan heeft u geluk!

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@MaxH  schreef:

... Je kan toch gewoon de Next op 1080p vast zetten, 4K tv of niet. Ik heb ook 1080p ingesteld, toch net wat scherper dan 4K/automatisch (in mijn geval).


Uw tv heeft dus een betere upscaling, dan de Next ! De Next zal vooral een commerciële achtergrond hebben, terwijl de tv toch meer affectie heeft met beeld & geluid en daarom een beter resultaat geeft.

 

Uitgelicht topic