1
Vraag
2
Reacties
jdpt

Level 5
  • 62Posts
  • 4Oplossingen
  • 15Likes

Belgische tv-zenders verdwenen van zenderlijst EPG

Ik heb een Ziggo digitale ontvanger (TV).
Vanavond (7 april 2022, 18:40 uur) bleek dat ik de Belgische TV-zenders "één" en "canvas" niet meer via de afstandsbediening kon inschakelen. Bij de betreffende cijfers op de afstandsbediening kreeg ik de zenders "WDR" en "NDR" te zien.
In de zenderlijst (EPG) waren de Belgische zenders geheel verdwenen.

Heeft Ziggo de Belgische zenders nu van de kabel verwijderd?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
jdpt
Topicstarter
Level 5
  • 62Posts
  • 4Oplossingen
  • 15Likes

OPGELOST
Met een favorietenlijst maken ben je er nog niet. Ik bladerde de gebruikshandleiding nog eens helemaal door en zag op pagina 24 staan hoe je kunt zappen tussen de zenders in die lijst.
En dat bleek te werken.

Mijn hartelijke dank aan allen die hebben meegedacht en gereageerd.

 

 

Bekijk in context

21 Reacties 21
jenson

Level 10
  • 440Posts
  • 35Oplossingen
  • 169Likes

Deze SD zenders zijn er niet meer.

948: één

949: Canvas

 

Nu FTA (zonder smartcard te ontvangen)

51: één HD

52: Canvas HD

youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes

Wat levert de zenders opnieuw installeren op?

jdpt
Topicstarter
Level 5
  • 62Posts
  • 4Oplossingen
  • 15Likes

@jenson
De betreffende zenders stonden altijd al bij 51 en 52. Dat is toch niet vandaag veranderd?

jdpt
Topicstarter
Level 5
  • 62Posts
  • 4Oplossingen
  • 15Likes

@youriy


Ik heb geen idee. Is dat nodig? Wat houdt de zenders opnieuw installeren in?
Heb je ook een idee waarom die zenders dan zomaar verdwenen zijn?

youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes

De sd versies zijn vervangen door de hd versies, dus als het nog niet opgelost is zou ik de zenders opnieuw installeren.

jdpt
Topicstarter
Level 5
  • 62Posts
  • 4Oplossingen
  • 15Likes

@youriy
Ik zal dat proberen - als ik vind hoe dat moet.
Maar dat vervangen is toch niet gisteren gebeurd? Met alleen die 2 zenders? En alleen Belgische zenders?

 

jenson

Level 10
  • 440Posts
  • 35Oplossingen
  • 169Likes

Voor wie Zenders zoeken nieuw is:

https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/zenders-zoeken#/

 

Instelgegevens:

Oud Ziggo gebied (fZiggo):

frequentie 474 MHz, symbolrate 6875, modulatie 64 qam.

Oud UPC gebied (fUPC):

frequentie 474 MHz, symbolrate 6900, modulatie 64 qam.

 

Netwerk ID 5555, soms is 05555 nodig: gecodeeerd

Netwerk ID 4444, soms is 04444 nodig: ongecodeeerd, zonder smartcard

jdpt
Topicstarter
Level 5
  • 62Posts
  • 4Oplossingen
  • 15Likes

@jenson
Via de link die je gaf heb ik het onderstaande kunnen vinden:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/zenders-zoeken#/ik-wil-kijken-met-een-mediabox/d...

Maar de rest van je bericht (Netwerk ID, MHz, symbolrates, modulaties) is volstrekt abracadabra voor mij.
Het gaat hier om de Humax 5500c digitale ontvanger.

Ik heb via bovenstaande link naar de zenders gezocht. Dat leverde niets op: geen Belgische zenders.

Met google heb ik verder gezocht. Ik kwam toen dit tegen:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/doet-het-niet/ontvanger-slaat-zenders-over#/
Daar staat:
"Soms komt het voor dat je digitale ontvanger zenders overslaat. Het lijkt dan alsof er zenders missen. Je wilt bijvoorbeeld van NPO 1 naar RTL 4 en je merkt dat de Mediabox of tv overspringt naar RTL 5. RTL 4 lijkt helemaal verdwenen. Gelukkig los je dit probleem eenvoudig op. We laten je zien hoe."
Het probleem is dus bij Ziggo bekend. Mogelijke oorzaken worden niet aangegeven.

Daarvandaan kwam ik bij:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/doet-het-niet/ontvanger-slaat-zenders-over#/via-...

en bij:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/installeren/televisie/opnieuw-installeren/hoe-kijk-je#/ik-wil-ki...

Dit gaat over het resetten van de digitale ontvanger.
Hierbij werden de fabrieksinstellingen terug gezet.
De Belgische zenders "één" en "canvas" waren nu weer aanwezig.

Helaas lukte het daarna niet om een favorietenlijst te maken van zenders die als enige getoond worden bij het zappen.
De gebruikshandleiding geeft wel aan hoe dat moet, maar het werkt niet. Bij het zappen met de <P> toets op de afstandsbediening wordt de door mij gemaakte favorietenlijst niet gebruikt. Ik krijg alle zenders te zien.
De nummering van de zenders blijft zoals die oorspronkelijk was.
Bijvoorbeeld de zender "één HD" heeft nummer 51. Ik zet die zender op de 11e positie in de favorieten en ik wil die zender weer zoals vanouds kunnen selecteren op de afstandsbediening met de toetsen "11". Maar het blijft 51. Met het intoetsen van 11 krijg ik Fox HD te zien.

 

Samengevat:
- de vermiste Belgische zenders zijn er weer na het terugzetten van de fabrieksinstellingen; dat is dus OK; het oorspronkelijke probleem is dus opgelost;
- de favorietenlijst wordt genegeerd, bij het zappen worden alle zenders 1 voor 1 getoond, terwijl ik alleen de zenders in de favorietenlijst wil zien, zoals voorheen;
daarvoor moet misschien iets worden ingesteld dat ik niet kan vinden of over het hoofd zie.

youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes

Hier kun je lezen welke zenders je nu in HD kunt kijken.

https://mediamagazine.nl/hd-wordt-steeds-meer-de-standaard-bij-ziggo/?amp

 

Je zit nu nog in de volledige zenderlijst. Je moet eerst de favorietenlijst selecteren. Op mijn ontvanger de ok knop indrukken en dan   naar rechts " scrollen ". 

jdpt
Topicstarter
Level 5
  • 62Posts
  • 4Oplossingen
  • 15Likes

@youriy
Die favorietenlijst had ik gemaakt. Maar die wordt niet gebruikt, wordt genegeerd, er wordt niets mee gedaan.
Hoe activeer ik die favorietenlijst, zodat ik alleen de zenders in die lijst te zien krijg?

youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes

Staat vanaf pagina 16 vd gebruiksaanwijzing.

wewanl

Level 16
  • 2307Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Ik denk dat je een nieuwe favorietenlijst moet aanmaken op je Humax. Daarna verwacht ik dat alles weer prima werkt.

jdpt
Topicstarter
Level 5
  • 62Posts
  • 4Oplossingen
  • 15Likes

@youriy
Dat klopt. Die gebruiksaanwijzing had ik precies gevolgd.

 

jdpt
Topicstarter
Level 5
  • 62Posts
  • 4Oplossingen
  • 15Likes

@wewanl
Dat zal ik gaan proberen. Al heb ik dat gisteren al een keer gedaan zonder gewenst resultaat.

 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Voor wat het waard is: Bij een fabrieksreset van de Humax 5500c staan alle gegevens van Ziggo er nog in. Dus netwerk ID en frequentie hoeven niet te worden ingevuld. De andere gegevens die @jenson noemt ook niet. Die zijn altijd al ingevuld. De Humax 5500c is dus klaar voor gebruik bij Ziggo. De identieke 5550c, te koop in de retail niet. Na een reset is alles wat je zelf hebt aangepast terug gezet naar de standaard instellingen, of verdwenen. Had je een favorietenlijst gemaakt, moet je deze dus opnieuw maken. 

jdpt
Topicstarter
Level 5
  • 62Posts
  • 4Oplossingen
  • 15Likes

@Willem-A1
Dat klopt. Ik heb een Humax IRHD 5500c, en die favorietenlijst moest ik opnieuw maken.
Maar ergens ging dat niet goed. Als ik door die favoriete zenders zap, krijg ik toch alle zenders te zien.

Ik zet bijv. 'België één' op de elfde plek in de favorietenlijst, maar als ik op de afstandsbediening '11' intoets, krijg ik Fox te zien. Om België één te zien, moet ik '51' intoetsen - dat nummer staat zo in de algemene zenderlijst en na toevoeging aan de favorietenlijst staat dat nummer 51 er ook weer bij. Ook al staat de zender op de 11e plek.
Is er een mogelijkheid om dat '51' te wijzigen in '11'? Of moet ik de favorietenlijst op een andere manier maken?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Die mogelijkheid is er niet. Die kanaal nummers worden door Ziggo meegestuurd. 

 

Hoe dat verder met de favorieten werkt kan Willem beter helpen vermoed ik.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Vreemd probleem dit, wat dus na een verandering is opgetreden... Daar kan je dus ook niet zoveel mee. Ik hoop dat er een moderator wat licht kan brengen, maar zag dat deze nog in weinige getale aanwezig zijn. Ik probeer dus maar wat... @Paul kan jij eens kijken wat hier is gebeurt? 

jdpt
Topicstarter
Level 5
  • 62Posts
  • 4Oplossingen
  • 15Likes

@Willem-A1
Inderdaad vreemd. Ik heb nu 3 keer hetzelfde scenario - volgens de gebruiksaanwijzing - geprobeerd:
- fabrieksinstellingen opnieuw ingesteld
- favorietenlijst "favoriet 1" gemaakt
- ongeveer 10 zenders toegevoegd aan die favorietenlijst
- RTL8 (bijv.) op de 8e positie gezet in die favorietenlijst
- die hele favorietenlijst wordt verder niet gebruikt - alle zenders worden getoond in de door Ziggo aangeboden volgorde van kanaalnummers.

 

De verandering die was opgetreden, was "spontaan" - niet door mijn toedoen. Namelijk: het verdwijnen van de Belgische zenders uit de zenderlijst en de bestaande favorietenlijst. De oorzaak hiervan is onbekend. (Zou het kunnen zijn veroorzaakt door onweer ?)
Kan die oorzaak ook de oorzaak zijn van het niet werken van die favorietenlijst?
Of is die Humax ontvanger gewoon defect?

Met googelen heb ik dit probleem niet ergens kunnen vinden.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic