1
Vraag
2
Reageer en help mee
Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Belangrijke info voor mensen met een Quantis QE317 digitale radiotuner (i.c.m. een Mediabox XL)

Beste lezers;

 

inmiddels vaker gezien dat het signaal op de Quantis QE317 digitale radiotuner verstoord raakt, of even geheel wegvalt. Ook ik had hier meteen na aansluiten last van. Zoals we het nu kunnen inzien, lijkt vooral de XL (voorheen Horizon) daar debet aan vanwege het vrij sterke retour signaal. Kom je dus het issue tegen, neem dan even de coax kabel los van de XL. Storing over? Dan is een retourband stopfilter (sperfilter) de oplossing:

https://www.coaxkabelwinkel.nl/product/gereedschap/braun-telecom-m-hpf-85/

Omdat dit een apparaatje is met F connectors, heb je er ook deze: 

 

https://www.coaxkabelwinkel.nl/product/connector/technetix-f-connector-male-iec-male/

en deze bij nodig:

 

https://www.coaxkabelwinkel.nl/product/connector/technetix-f-connector-female-iec-female/

Ik kreeg het hele setje in één zakje. Let op dat deze soms nog vrij los in elkaar zitten. Voor een setje ben je zo'n 15 euro kwijt. Je plaatst deze tussen de coaxkabel en de aansluiting op de Quantis.

Maar vanmiddag even overleg gehad met Humax/Quantis en voortaan word dit setje ook meegeleverd in elke QE317 die naar Ziggo gaat. Hoe het geregeld is met de kosten is aan Ziggo, en dus aan @Mariska de vraag hoe dat gaat lopen, en of de mensen die na aankoop van hun QE317, eerder bij Ziggo, de kosten van de retourband stopfilter vergoed krijgen. 


Veel luisterplezier met de Quantis!

Groet, Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics

 

151 Reacties 151
Marcel 16

Level 5
  • 51Posts
  • 4Oplossingen
  • 16Likes

Helaas zat dat retour filter ook niet in mijn doos bij de Quantis, zou deze nog nagestuurd kunnen worden, dan is mijn quantis in ieder geval correct aangesloten met alle rds problemen die ik gehad heb ( al lijkt het nu wel grotendeels te werken) of is dit retourband filter niet nodig icm met een NEXT ?

Johannes46

Level 5
  • 45Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Bij mij was er ook geen retour bandstopfilter bij de Quantis. Ik had ook storingen in combinatie met een next. Toen ik het probleem zelf opgelost had met de eigen aanschaf van zo'n filter, kreeg ik via  dit te horen, dat ik mijn verlies maar moest nemen, terwijl het gewoon door tekortkomingen in de apparaten zit als die samen op een kabel zitten. Onvoldoende signaalscheiding. Dat Ziggo nu wel van die filters stuurt, maar de eersten in de kou laat staan stoort mij nog steeds.  Ik had had dus tussen de splitter en de Quantis een retourstopbandfilter nodig . Toen was het radiosignaal storingsvrij en werkte ook de Next weer zonder geluidsproblemen. Succes.

Edward3

Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Johannes, ik was je probleem al tegengekomen. Je bent kennelijk niet de enige. Ik heb ook overwogen de filters zelf aan te schaffen, maar toch besloten het probleem te leggen waar het thuishoort. Ik moet eerlijk zeggen  dat ik prima geholpen ben door Willem. Niets dan lof. Ik had de 3 filters al de volgende dag in huis en het probleem met de Quantis tuners is opgelost. Jammer dat Ziggo voor jou niets compenseert. Je kunt zoiets principieel willen oplossen, maar is dat de moeite waard? Ik benader dit soort zaken wat opportunistisch.

Maar ik ben nog niet klaar met Ziggo,  want ook de Samsung heeft dezelfde geluidsonderbrekingen. Op het forum kun je de ontwikkelingen volgen.

PS: hadden we nog maar de FM.

 

Willem-A1
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Marcel 16 met een Next is het filter niet nodig. Die verzend niets via de coaxkabel, maar via het Internet. Maar het modem verzend wel info via de coax, en kan dan negatieve invloed uitoefenen op de Quantis. Heb je de XL dan is het filter altijd nodig. Maar die werkt dus ook met een retoursignaal via coax.

@Erik S wil jij even een retourband stopfilter naar @Marcel 16 opsturen? Dank alvast. 

Willem-A1
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag Johannes, zie ook mijn reactie aan @Marcel 16 De Next kan geen invloed uitoefenen op de Quantis. Het modem wel, en de XL sowieso. Maar de Next kan ook nooit last hebben van de Quantis, of je moet de coaxkabel hebben doorgelust op de Quantis, wat je beter niet kan doen.

Verder ga ik niet meer op je relaas in. Je hebt dat al zeer vaak genoemd, en de zaken liepen toen nou eenmaal zo. Ik heb mij QE317 via Humax/Quantis, maar heb het filter destijds ook zelf gekocht. En zo erg is dat ook weer niet. 

Willem-A1
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag @Edward3 ook voor mij is het filter niet gecompenseerd. Ik til daar niet zo zwaar aan. Ik ga daar echt niet een hoop toestanden van maken. Het liep destijds nou eenmaal anders. Later was het zo dat een monteur ze kwam plaatsen, wat ik al netjes vond, maar na wat overleg met Quantis en Ziggo hier, levert men het filter nu doorgaans mee met de Quantis. Is dat niet het geval worden ze netjes kosteloos nagestuurd. Tja, wellicht wat 'zuur' voor de eerste gevallen, maar ikzelf laat dat lekker rusten. Maar ik heb de Quantis dan weer niet gekocht. Wel een POA03UPC, want die heeft Ziggo niet. Maar de POA01 is dan wel weer gratis, evenals kabels die je eventueel nodig hebt. Netjes toch. Dat mag ook wel eens worden gezegd. 

Nu zie ik ook dit:

@Johannes46 "terwijl het gewoon door tekortkomingen in de apparaten zit als die samen op een kabel zitten. Onvoldoende signaalscheiding".

Zoals al gezegd kan een Next geen probleem vormen. Die verstuurd nl. geen retoursignalen via de kabel. En het staat ook los van signaalscheiding. Het gaat puur om het retoursignaal via de coax. En ik gaf al aan dat een next ook zeker geen last kan hebben van een Quantis. Wat je het ervaren moet afkomstig zijn geweest van je modem en het foutief aansluiten van de Next. 

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics

Edward3

Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Monica, ik heb je woensdag voorzien van wat info over mijn aansluiting. In afwachting van nader nieuws ben ik ook verder gegaan met zoeken naar de mogelijke oorzaak. Gecontateerd, dat het radiosignaal via de HDMI verbinding met de TV niet gestoord is. Het geluidsignaal voor de TV via de optische kabel is ook niet gestoord. Dus alleen het geluidssignaal van de radio via de optische kabel kent problemen. Dus: het kabelsignaal, de verbindingen en mijn apparatuur zijn OK. Ik ga denken, dat de Samsung PVR de oorzaaak is.

Willem-A1
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Edward3 , ik zal @Monica even taggen. Ik hoop dan op een snelle reactie. 

Succes!

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

Goedemorgen @Edward3, bedankt voor de duidelijke uitleg. De situatie is nu helemaal duidelijk. Ik wil graag met je verder kijken naar de mogelijkheden. Je hebt nu Internet Basic en TV Standard (met een eigen koop box), deze koop box kunnen wij niet omwisselen. Het in combinatie met je huidige internet pakket wel mogelijk om een CI+ module op huurbasis te ontvangen, je komt dan uit op Internet Basic en TV Start CI+ ( €46,-. Als je deze overstap wilt maken dan wil ik je vragen om te controleren of je tv geschikt is voor CI+. 

 

Is dit niet het geval of blijf je liever gebruik maken van een mediabox op huurbasis dan is  Internet Start en TV Start (€55,50) een beter idee. Ik hoor graag hoe jij hier tegenover staat. 

Edward3

Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hallo Lotte,

Geen goed voorstel. Je vraagt me mijn auto om te ruilen voor een autoped tegen hogere kosten. Je beide voorstellen zijn geen gelijkwaardig alternatief. Maar daar gaat het niet om: er is een technisch probleem wat zeer waarschijnlijk ligt aan de Samsung.

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

@Edward3 Ik snap dat je om beide niet zit te springen. Dat is hetgeen wat ik vanuit Ziggo aan kan bieden aangezien er geen garantie meer zit op de Samsung. Volgens je abonnement (postcode en huisnummer in je Community profiel) heb je geen mediabox XL van ons in bruikleen, hierdoor kan ik deze niet vervangen. Mogelijk dat er andere gebruikers zijn die er nog ideeën over hebben, waardoor er geen wisseling heeft plaatsgevonden. Ik kan je alleen nieuwe apparatuur opsturen onder de bovenstaande voorwaarden of ik moet iets over het hoofd zien? 

Edward3

Level 3
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Lotte, klopt allemaal. Ik ben niet geinteresseerd in nieuwe apparatuur, omdat de Samsung in de basis voldoet. Bij gelijke mogelijkheden gaat de abonnementsprijs overigens omhoog naar € 71,00. Ik ga verder kijken op het forum, want ik herinner me, dat dit item al eens aan de orde is geweest .

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic