1
Vraag
2
Reageer en help mee
Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Belangrijke info voor mensen met een Quantis QE317 digitale radiotuner (i.c.m. een Mediabox XL)

Beste lezers;

 

inmiddels vaker gezien dat het signaal op de Quantis QE317 digitale radiotuner verstoord raakt, of even geheel wegvalt. Ook ik had hier meteen na aansluiten last van. Zoals we het nu kunnen inzien, lijkt vooral de XL (voorheen Horizon) daar debet aan vanwege het vrij sterke retour signaal. Kom je dus het issue tegen, neem dan even de coax kabel los van de XL. Storing over? Dan is een retourband stopfilter (sperfilter) de oplossing:

https://www.coaxkabelwinkel.nl/product/gereedschap/braun-telecom-m-hpf-85/

Omdat dit een apparaatje is met F connectors, heb je er ook deze: 

 

https://www.coaxkabelwinkel.nl/product/connector/technetix-f-connector-male-iec-male/

en deze bij nodig:

 

https://www.coaxkabelwinkel.nl/product/connector/technetix-f-connector-female-iec-female/

Ik kreeg het hele setje in één zakje. Let op dat deze soms nog vrij los in elkaar zitten. Voor een setje ben je zo'n 15 euro kwijt. Je plaatst deze tussen de coaxkabel en de aansluiting op de Quantis.

Maar vanmiddag even overleg gehad met Humax/Quantis en voortaan word dit setje ook meegeleverd in elke QE317 die naar Ziggo gaat. Hoe het geregeld is met de kosten is aan Ziggo, en dus aan @Mariska de vraag hoe dat gaat lopen, en of de mensen die na aankoop van hun QE317, eerder bij Ziggo, de kosten van de retourband stopfilter vergoed krijgen. 


Veel luisterplezier met de Quantis!

Groet, Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics

 

151 Reacties 151
Willem-A1
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@RoWi. ik gebruik de digitale in- en uitgangen wel. Ik heb nl. nog een Minidisc speler en werk nog met Marantz CD recorders. Naast de 3 optische zijn er ook 3 coaxiale ingangen aanwezig en daarom wilde ik graag een wat oudere receiver die nog goed is voorzien in deze aansluitingen. 

Johannes46

Level 5
  • 45Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Het blijft vreemd, dat Ziggo een oplossing biedt om digitaal te kunnen luisteren tegen betaling, maar dat deze oplossing niet is uitgetest op problemen in diverse opstellingen. Dat Quantis bij zijn tuner standaard een retoursperfilter gaat meeleveren, moet Ziggo toch aan het denken zetten. Dat ze dan bij hun oude voorraad Quantis geen nalevering doen van dit filter vind ik niet getuigen van klantvriendelijkheid. Bij mij loste het zelfgekochte filter samen met een optische kabel alle probleempjes op. Ziggo: onderzoek van te voren, wat je levert op problemen dat voorkomt veel irritatie en lever je spullen compleet,zodat klanten niet voor extra kosten komen, waarvan jullie zeggen dat jullie dit niet vergoeden zonder monteur. Het ligt helemaal niet aan de installatie in huis, maar aan de communicatie van de Next en het modem en nu de Quantis tuner over de kabel. Geen klantvriendelijk gedrag, als je zelf een of meer probleempjes oplost. Met mijn analoge zenders was ik prima tevreden. Ziggo dwingt mij naar een digitale tuner, of je moet radio luisteren op je tv, terwijl een huisgenoot wilt kijken. Dit kan beter ziggo!

 

Willem-A1
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Johannes46 

hier kan me grotendeels wel in vinden. De Quantis is getest en na wat aanpassingen goed bevonden, maar men heeft wel wat dingen over het hoofd gezien, zo blijkt. Dat had ik liever ook anders gezien. 

Maar door de Next ontstaan er eigenlijk geen problemen, daar deze geen retoursignaal via de coax levert, maar via het internet. Het modem kan, helaas ook achteraf gezien, wel invloed uitoefenen op het signaal naar de Quantis, omdat deze, net als de XL ook zijn retour signaal via de coax uitstuurt. Maar ik vind het al wel te prijzen dat Ziggo gratis een monteur naar je toe stuurt als je tegen dergelijke issues aanloopt. Deze kijkt alles na, en plaatst ook het filter, wat dan gratis is. Maar ja, als je deze zelf hebt gekocht word deze niet vergoedt. Daar loop ik zelf ook tegenaan. Mar ik wilde toch wat zaken goed kunnen testen en uitsluiten. 

Achteraf had het anders gemoeten, maar dat zeg je vaak als iets al is gebeurt, zoals het is gebeurt. 

Nick47

Level 4
  • 24Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

Plan voor mij dan ook maar een monteur is, want ik heb sinds het plaatsen van deze radio ook problemen met mijn XL (foutcodes CS2518 en CS2218) en na het opnieuw opstarten werkt  de terugfunctie en vooruit- en terugspoelen niet meer. 

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

@Nick47 Dat gaan we regelen! Die foutcodes moeten we laten verdwijnen. Ik heb de monteur ingepland voor vrijdag 10-12-2021 tussen 17:00-22:00 uur. Ben je niet thuis? Verplaats de afspraak dan via mijn Ziggo. 

Nick47

Level 4
  • 24Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

Dag Lotte,

bedankt voor je reactie.

Ik heb inmiddels een collega van je bij de servicedesk aan de lijn gehad, en die gaat me een nieuwe splitter toesturen. Dus ik stel voor die monteur nog even niet te laten komen, misschien is het probleem met de nieuwe splitter opgelost.

Met vriendelijke groeten,

Nico 

Willem-A1
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Lotte er zal en monteur naar @Nick47 toe moeten, maar dit is wel een ander probleem dan hier geopperd. @Nick47 is de XL nu wel op een eigen coax aansluiting aangesloten? Of is deze qua coax aangesloten op de uitgang van de Quantis? Ofwel, is daarop de coax naar de XL doorgelust? 

Als je nl. de XL hebt, en je zet daar een Quantis bij, zal deze laatste storingen/uitval gaan vertonen, maar ontstaan er géén problemen met de XL zoals jij deze noemt. 

Had je dit ook opgemerkt @Lotte ?

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

@Willem-A1 Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik zo een, twee, drie niet terug zie waar dit door @Nick47 in het topic besproken is. Scherp van je, je hebt gelijk dat doorlussen alles behalve optimaal is. Is dit het geval dan moeten we daar zeker verandering in aanbrengen!  Aangezien @Nick47 nu nieuwe aansluitmaterialen van ons ontvangt, moet het met de aansluiting goed komen. Wel ben ik benieuwd hoe de aansluiting dan in elkaar zit. Wil je dit met ons delen @Nick47? De afspraak met de monteur is al geannuleerd zie ik. 

Willem-A1
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag @Lotte 

 

misschien begrijpen we elkaar niet goed, maar de Quantis, kan, zoals je weet, issues vertonen door de XL. Maar @Nick47 schreef dit:

"Plan voor mij dan ook maar een monteur is, want ik heb sinds het plaatsen van deze radio ook problemen met mijn XL (foutcodes CS2518 en CS2218) en na het opnieuw opstarten werkt  de terugfunctie en vooruit- en terugspoelen niet meer". 

En dat is dus juist omgekeerd: Issues met de XL door de Quantis... Dat komt dus niet voor, of er moet al doorgelust zijn op de Quantis, of het e.e.a. is niet correct aangesloten. 

En inderdaad; dat doorlussen kan vaak het best achterwege blijven. 

Nick47

Level 4
  • 24Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

Hallo,

ik heb eerst inderdaad gebruik gemaakt van de doorlusfunctie van de digitale radio, maar kon daarna geen niet meer alle Mediabox XL mogelijkheden gebruiken. Met name het terugzoeken van eerder uitgezonden programma's en het afspelen van bewaarde programma's werkte niet.

Daarop heb ik een splitter die ik nog had in de televisieuitgang gestoken en daar de radio en de mediabox op aangesloten. Dat leek aanvankelijk goed te gaan maar daarna kreeg ik weer nieuwe (?) problemen bij het terugzoeken van programma's en afspelen van bewaarde  programma's.  De foutcodes die ik eerder genoemd heb. Na enkele keren opnieuw de Mediabox te hebben opgestart was het resultaat zoals bij de doorlusoptie.

Toen heb ik de Servicedesk gebeld en is mij verteld dat de splitter wellicht niet goed is. Daarom krijg ik een nieuwe. Maar het verbazende nu is dat ik de coaxkabels in de splitter heb omgewisseld en radio en Mediabox nu wel goed werken, voorlopig tenminste. Dus ik laat het nu maar even zo zitten.

Nick47

Level 4
  • 24Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

Als aanvulling op mijn vorige mail. Ik heb dus geen enkel probleem gehad met de Quantis.

Willem-A1
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Hallo @Nick47 

 

je relaas gelezen, en inderdaad kan het soms baten als je de kabels in de splitter opwisselt. Nu weet ik niet welke splitter je nu hebt, maar @Lotte geeft aan dat er al nieuwe aansluitmaterialen naar je zijn toegezonden. 

Maar als je een XL gebruikt, is het vrijwel zeker dat de Quantis dan storingen gaat vertonen. Dit komt door het retoursignaal van de XL. Vandaar dus het retourband stopfilter. Indien nodig, en nog niet in de kabel opgenomen, zal een monteur dit gratis komen plaatsen. 

 

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics

Ronald5

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hoi Mark,
ik ervaar dit probleem ook (sinds ik de Quantis Digitale radio ontvanger in gebruik heb genomen).
Als ik de coax uit mijn Mediabox haal, is het probleem er niet.
(Zie ook https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Digitale-radio-via-Horizon-box-valt-steeds-even-lt-1-sec-weg/...)

Kunnen jullie voor mij ook een monteur inplannen die het probleem komt onderzoeken en de benodigde filter(s) plaatst?
Ik hoor het graag!

Johannes46

Level 5
  • 45Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Een goede splitter met een kleine demping naar de kant die naar de Quantis gaat. Daar ook een tetourstopfilter op aansluiten en alles werkt sindsdien probleemloos. Ik snap niet dat Ziggo zijn klanten daar niet gewoon standaard bij helpt, door dit met de Quantis mee te sturen met een goede uitleg. Ik heb het zelf uitgedokterd en mag de gemaakte kosten ook nog zelf betalen. Moest ik maar een monteur laten komen... Hoezo klantvriendelijk?! Er zitten trouwens bar weinig  voorkeurzenders op de Quantis en je moet het signaal op max zetten. Via een optische verbinding heb ik dan weer prima radio!

Johannes46

Level 5
  • 45Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

De retourstopfilter heeft F-connectors, dus wel een splitter met f-connectors gebruiken. Demping aan de radiokant 16db geeft het beste resultaat. Ik denk, dat een eerder genoemde ook een splitter heeft met aan een kant wat demping die na het verwisselen aan de radiokant is gekomen waardoor de storing minder werd. Als je de coax naar de Quantis ook met f-connectors doet krijg je een storingsvrij geheel.

Nick47

Level 4
  • 24Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes

De splitter die ik gebruik is van Technetix, type PTS-02KK.  En ik zie aan de buitenkant geen verschil in de 2 uitgangen. De Quantis doet het overigens nog steeds prima.

Het aantal zenders is voor mij voldoende, maar ik zou er liever wat meer voorkeurszenderknoppen op gehad hebben.

Willem-A1
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Johannes46 

als je alles nou eens doorleest, zie je dat ik al enige tijd geleden dit issue en de oplossing heb genoemd, maar ook dat een moderator heeft aangegeven dat er binnenkort een filter in de doos zit bij de Quantis. Ik had dat al met Humax/Quantis besproken, maar dat kan niet á la minute, en dus heeft men de keuze deze zelf te kopen, of een monteur te laten komen, die deze gratis plaatst. Dat is toch een uitstekende oplossing voor de tijd dat er nog geen filter bij de Quantis zit? En ook niet iedereen heeft het filter nodig. Ik snap niet wat je daar klantonvriendelijk aan vindt. Ook vind ik het niet terecht dat je aangeeft dat je het probleem zelf maar moest gaan zoeken, want dat is nou eenmaal vaak het geval als je apparatuur in huis krijgt. Niet alles is dan even helder en tot in detail bekend. 

En ja, er zijn wellicht te weinig voorkeurzenders voor jou situatie, maar een anders heeft daar wellicht genoeg aan. En ook is het niet zo raar dat je het 'signaal' ofwel het volume, of beter, de uitgangssterkte op maximaal moet zetten om ongeveer een gelijk niveau te behalen met andere bronnen, want bij maximaal, stuurt de Quantis simpelweg even sterk uit als bv. een CD speler. Daarom noem ik ook de uitgangssterkte regeling. Die verlaagt alleen alleen maar het uitgestuurde signaal als je het 'volume' van de Quantis verlaagt. Overigens zie je die optie ook wel bij CD spelers. Ook zie je dit terug bij decoders/mediaboxen. Bij de Humax zie je bv. datzelfde. Alleen is het dan niet altijd regelbaar. Zo is dat ook met de optische uitgang van de Quantis. Deze is vast, en stuurt dus maximaal uit. 

Ik heb de Quantis overigens analoog op een stereo versterker aangesloten en met het 'volume' van de Quantis op maximaal, is bij mij het signaal dan te sterk t.o.v. andere bronnen. 

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics. 

Willem-A1
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Johannes46 schreef:

"De retourstopfilter heeft F-connectors, dus wel een splitter met f-connectors gebruiken. Demping aan de radiokant 16db geeft het beste resultaat. Ik denk, dat een eerder genoemde ook een splitter heeft met aan een kant wat demping die na het verwisselen aan de radiokant is gekomen waardoor de storing minder werd. Als je de coax naar de Quantis ook met f-connectors doet krijg je een storingsvrij geheel".

Ok dit is genoemd. Ik heb hier heel duidelijk aangegeven dat je er een paar adapters bij 'moet' of kan kopen. In mijn geval zaten deze er al bij en dan kan je gewoon de standaard coax stekkers gebruiken. F-connectors zijn dan niet nodig. Demping op de Quantis hoeft ook niet, mits het signaal niet te sterk is. De storing komt binnen via de XL (retoursignaal) wat te sterk is voor de Quantis, en waardoor dus issues ontstaan, en ditzelfde kan eventueel ook gebeuren bij een modem. Maar als je een POA01, of POA03, kan je daarop gewoon een normale coax kabel aansluiten, en het retourband stopfilter met adapters achter de Quantis plaatsen. 

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics. 

Willem-A1
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag @Ronald5 ,

ik sein @Mark even in. Hij of een andere moderator kan dan een monteur voor je inplannen. Anders kan het langer duren voordat je bericht wordt gelezen.

Zorg alvast even dat je gegevens in je profiel staan. 

Groet,
Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics. 

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3330Likes

Hey @Ronald5

Uiteraard! Ik heb de monteur voor je ingepland op de eerst volgende mogelijkheid en dat is op vrijdag 17 december tussen 08.00 en 13.00 uur. Komt dit voor jou niet helemaal goed uit dan kun je de afspraak zelf verplaatsen via je Mijn Ziggo account (Gegevens -> Mijn monteursafspraken) 

We horen heel graag van je hoe het is gegaan als de monteur langs is geweest. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic