1
Vraag
2
Reacties
Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1078Likes

Belangrijke info voor mensen met een Quantis QE317 digitale radiotuner (i.c.m. een Mediabox XL)

Beste lezers;

inmiddels vaker gezien dat het signaal op de Quantis QE317 digitale radiotuner verstoord raakt, of even geheel wegvalt. Ook ik had hier meteen na aansluiten last van. Zoals we het nu kunnen inzien, lijkt vooral de XL (voorheen Horizon) daar debet aan vanwege het vrij sterke retour signaal. Kom je dus het issue tegen, neem dan even de coax kabel los van de XL. Storing over? Dan is een retourband stopfilter (sperfilter) de oplossing:

https://www.coaxkabelwinkel.nl/product/gereedschap/braun-telecom-m-hpf-85/

Omdat dit een apparaatje is met F connectors, heb je er ook deze: 

https://www.coaxkabelwinkel.nl/product/connector/technetix-f-connector-male-iec-male/

en deze bij nodig:

https://www.coaxkabelwinkel.nl/product/connector/technetix-f-connector-female-iec-female/

Ik kreeg het hele setje in één zakje. Let op dat deze soms nog vrij los in elkaar zitten. Voor een setje ben je zo'n 15 euro kwijt. Je plaatst deze tussen de coaxkabel en de aansluiting op de Quantis.

Maar vanmiddag even overleg gehad met Humax/Quantis en voortaan word dit setje ook meegeleverd in elke QE317 die naar Ziggo gaat. Hoe het geregeld is met de kosten is aan Ziggo, en dus aan @Mariska de vraag hoe dat gaat lopen, en of de mensen die na aankoop van hun QE317, eerder bij Ziggo, de kosten van de retourband stopfilter vergoed krijgen. 

Veel luisterplezier met de Quantis!

Groet, Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics

153 Reacties 153
Meldingen
Aan Uit
Willem-A1
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1078Likes

'Gelukkig' zijn er meer apparaten waaraan wat schort @youriy . Alleen dan duurt het doorgaans wat langer voordat het word opgelost. Ziggo heeft de Quantis zelf getest en na wat aanpassingen goed bevonden, en dus ook niet gezien dat het misgaat als er ook een XL word gebruikt. Die verwachting zal er ook niet zijn geweest. Maar zolang het zo snel en simpel kan worden opgelost, teken ik ervoor. Er zijn zaken die langer voortslepen... 

RoWi.

Level 20
  • 18504Posts
  • 767Oplossingen
  • 6375Likes

Zolang die monteur dan maar met de fiets gaat.

https://www.vodafoneziggo.nl/verhalen/ziggo-monteurs-stappen-op-fiets-met-zonnepanelen/

Voor dit soort wissewasjes een monteur aansturen is pure kapitaal vernietiging, kapitaal wat wij de klanten mede moeten ophoesten.

De MBXL kan beter niet meer worden ingezet dat zal heel wat monteurs uren gaan schelen!

Willem-A1
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1078Likes

@RoWi. wees nou ook eens blij dat er een oplossing voorhanden is. Tja, een monteur is niet goedkoop, maar deze kan dan meteen ook andere zaken nakijken. En ja, alleen voor het filter komen is duur, maar we gaan als klant toch niet minder betalen... En zoals ik al schreef lost het zichzelf op, daar er straks, in ieder geval door Ziggo, Quantis radio tuners worden geleverd met filter. 

Maar we moeten ook niet blijven zeuren. Het word opgepakt en dat mag ook wel een keer worden gewaardeerd. Er zijn zaken die veel langer door blijven lopen, en waarbij de klant een roepende in de woestijn is.

DON PAPA

Level 17
  • 4074Posts
  • 64Oplossingen
  • 3432Likes

@Willem-A1 Schreef: zoals ik al schreef lost het zichzelf op, daar er straks, in ieder geval door Ziggo, Quantis radio tuners worden geleverd met filter. 

Klopt voor de toekomstige kopers word het straks netjes opgelost door het filter netjes mee te leveren. Dat verdient ook een pluim voor Ziggo dat ze dit meteen oppakken en deze oplossing geven aan de toekomstige kopers.

Maar voor de mensen die deze tuner al hebben gekocht van Ziggo (waaronder ik zelf) bied Ziggo in mijn ogen maar een halve oplossing. Ten eerste moeten deze klanten toevallig deze topic lezen om op de hoogte te zijn waardoor deze problemen ontstaan en welke oplossing Ziggo heeft aangeboden om het voor deze klanten op te lossen. Het zou Ziggo sieren als ze alle kopers van deze tuner in hun eigen webshop via email op de hoogte brengen van deze problemen en oplossing.

Maar dan heb ik nog een vraag aan @Mark, ik heb de tuner bijvoorbeeld gekocht en gebruik die bij de Nextbox, dus zal ik dit probleem niet hebben, wat mensen met de XL box wel hebben. Maar stel dat ik de tuner over een aantal maanden wil door verkopen aan iemand met een XL box, omdat ik weg ga bij Ziggo, kan die gene dan ook nog steeds gratis een monteur langs laten komen om het probleem te laten oplossen?

Willem-A1
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1078Likes

Hoi @DON PAPA 

ik snap je reactie, maar wat jij noemt geld natuurlijk voor heel veel problemen waar men bij de verschillende apparaten tegenaan kan lopen. Nu hebben we nog Internet, en kunnen we dus, met wat geluk, want dat is helaas niet iedereen gegeven, wat terug vinden. Vroeger konden we dat helemaal niet, en net als toen is het helaas onmogelijk iedereen te bereiken. De kopers via email benaderen is een optie, maar ook dan bereik je niet iedereen, want er zijn natuurlijk ook mensen die de Quantis elders hebben gekocht, maar wel een XL hebben. 

Joop1967

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Dit klinkt als dè oplossing voor het zo nu en dan stoppen van het geluid/signaal, ik zal dit dan ook proberen en hopen dat het goedkomt...

Echter wil ik toch ook wel kwijt dat ik al met al zeer bedroefd ben over het hele gebeuren om even over te stappen naar digitale radio.
Ik kocht de Quantis omdat ik het via de mediabox een gedoe zou vinden, dat vanwege de instellingen op mijn reciever, dus apparaat aangeschaft via Ziggo en aansluiten maar...
Meteen viel mij het zo nu en dan stoppen van het geluid op en heb dus maar naar de helpdesk (1200) gebeld voor een oplossing, dit was zo bedroevend, ik denk dat Ziggo uit de kluiten begint te groeien waardoor de medewerkers van de helpdesk ook niet meer weten wat ze aan het doen zijn, de eerste keer bellen gaf mij verkeerde uitleg over het aansluiten, deze had het over doorlussen met de mediabox-xl terwijl dit overal beschreven staat dat dat niet kan. Bij een tweede telefoongesprek wilde ik weten of de toegestuurde items wel verstuurd waren, het duurde namelijk wat lang, deze dame wist echt niet waar ze op die dag was denk ik, in ieder geval zat ze niet bij Ziggo met haar gedachten. Maar afijn ik kreeg de spulletjes (een splitter poa-01-b en twee nieuwe coax kabels), ik blij dus en de boel opnieuw aangesloten, helaas geen verschil, de radio bleef maar haperen zo nu en dan...
Daarna ben ik er via deze community achter gekomen dat ik wel een oude splitter op de wandcontact doos had zitten, namelijk een SQ601, dit zou een oud apparaatje zijn en wel aan vervanging toe, dus ik denk dat als dat de oplossing is dan die ook maar vervangen door een poa-3-iec-nl splitter, maar helaas ook daarmee was de oplossing nog niet gevonden...
Als een retourband stopfilter ook de oplossing niet is dan stop ik ermee, het wordt namelijk wel een duur grapje al met al, de Quantis was 50.-€, De splitter poa-3-iec was 18.90€, Nu de retourband stopfilter van 20.15€ erbij (geen 15.-€ want er komen nog bezorg kosten bij...), dus kom ik op 89.-€ en als je van de bijstand moet leven is dat leuk geld denk ik maar...
Maar ik heb goede hoop dat dit de oplossing gaat zijn, ik hoop ook dat deze stopfilter standaard bij de Quantis word meegeleverd als dit het radio genot verbeterd voor de toekomstige gebruiker van de Quantis, het had mij een hoop ellende gescheeld naar ik denk...

Met vriendelijke groet,
Joop.

DON PAPA

Level 17
  • 4074Posts
  • 64Oplossingen
  • 3432Likes

@Joop1967 Je kunt gewoon een monteur laten komen om het te laten oplossen staat hier te lezen, dat scheelt je een iedergeval om nog meer geld te moeten uitgeven. 

https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Belangrijke-info-voor-mensen-met-een-Quantis-QE317-digitale/m...

Pasi

Level 19
  • 10623Posts
  • 508Oplossingen
  • 5875Likes

@Joop1967  schreef:

....het wordt namelijk wel een duur grapje al met al...

Het AOP ( Abonnee Overname Punt, het witte Ziggo muurkastje ) wordt gratis door een Ziggo monteur geplaatst/vervangen als deze defect of oud is. De splitters en coaxkabels die u op het AOP plaatst zijn vaak ook gratis via Ziggo te verkrijgen.

Willem-A1
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1078Likes

@Joop1967 ik snap je relaas, maar een retourband stopfilter werkt. Maar zoals @DON PAPA terecht opmerkt, hoef je deze niet te kopen. Als je storingen ervaart komt er gratis een monteur, mét retourband stopfilter bij je langs. Kan ie meteen alles even napluizen. Ik hoop dus dat je er nog geen hebt besteld, of dat anders terug kan. Overigens is het hier in dit onderwerp eerder al aangegeven, dat je bij dergelijke issues een monteur kan aanvragen. 

@Mariska kan jij dat even regelen voor @Joop1967 ?

Joop1967

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Bedankt voor de reacties...
Ik weet dat je een monteur kan laten komen maar ik probeer het liever zelf, niet dat ik een monteur niet vertrouw hoor, maar ik zit met wat dingetjes waardoor ik het lastig vind om een monteur langs te laten komen, niks ernstigs verder maar gewoon wat lastig... 😁
Ik had ook andere topics gelezen over dit probleem waar men ook adviseerde om die oude SQ601 te vervangen en op dat moment leek dat dè oplossing te zijn, dus dat had ik eerder geprobeerd.
Daarnaast was ik ook een beetje het vertrouwen in Ziggo verloren vanwege de eerdere telefoontjes die ik met de helpdesk heb gehad, waar dit in het verleden nooit een probleem was leek het nu wel of ik tegen een muur aan het praten was, ik was er op dat moment ook wel een beetje klaar mee...
Maar ik heb die retourband stopfilter al besteld en ik heb daar gewoon vertrouwen in, ik ga deze niet retourneren ofzo, ik sluit deze aan en dan laat ik het verder (onder het genot van een muziekje) zo... 🙂
Mocht er weer eens iets voordoen dan weet ik nu dat ik beter meteen een monteur kan laten komen, zo leer je weer wat, in ieder geval bedankt voor de reacties...

Willem-A1
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1078Likes

Dag @Joop1967 

dat is natuurlijk een keuze. Maar omdat je het over de kosten had, is er dus een andere oplossing. Laat nog even weten of het is gelukt a.u.b. 

Groet, 

Willem

MarcelVVVVV

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb hetzelfde probleem met mijn Umax 5300 mediabox, haal ik de coax kabel uit deze mediabox dan werkt de radio storingsvrij (geen geluidstop van een paar tellen om de zoveel minuten). Ziggo geeft aan dat het probleem alleen in XL mediabox zit en ze leveren dus geen retourband stopfilter aan en komen me op geen enkele manier tegemoet. Ik heb echt alles geprobeerd, kabels vervangen, splitters vervangen inmiddels kaptalen uitgegeven om het ziggo geintje "we stoppen met analoge radio" op te lossen. Erg slordig, ze willen nu een monteur sturen op mijn kosten, ben het zat, wil niet nog meer kosten.

Willem-A1
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1078Likes

Dag @MarcelVVVVV 

dat is hier nog niet voorbij gekomen. Maar dit zal een kwestie zijn van signaalverlies. Hier staan ook Humax boxen opgesteld, maar deze leveren geen probleem i.c.m. de Quantis. Wel was dat zo bij de XL welke hier ook staat, maar dat is opgelost met het desbetreffende filter. Maar de Humax ontvangt ook alleen maar een signaal via de coax, en zend opdrachten voor I-Tv uit via het Internet. Dus dat zou geen enkel probleem mogen zijn. 

Maar hoe is alles nu aangesloten? Is niet de coax naar de Humax aangesloten op de Quantis, of andersom? En is de Quantis wel aangesloten op de Tv aansluiting? Sluit in ieder geval beide apparaten separaat aan. Buiten de Quantis tuner hoeft je het verder niet zoveel te kosten als de kabels en aansluitingen allemaal in orde zijn.  Je kan overigens ook kabels tot een lengte van, ik dacht 7 meter gratis ontvangen van Ziggo, en dat geld evenzo voor een POA01 splitter. Als het signaal op de Tv (Humax) altijd al goed was, dan kun je bv. een bv. een POA01 gebruiken om de kabel op de Humax te splitten, en dan vervolgens naar de Humax en de Quantis te gaan met 2 kabels. Ook die kun je dus gratis aanvragen bij Ziggo. 

Laat even weten hoe alles is aangesloten en maak even foto's van de situatie, dus ook van kabels en aansluitingen, maar ook van het AOP en de splitter daarop, dus daar waar Ziggo het huis binnenkomt met de kabel. Lees ook de waarden eens uit op de Humax, dus sterkte, kwaliteit en BER. 

Maar alvorens je geld gaat uitgeven kan het lonen even op zoek te gaan op het Internet. Dat is je nu tenslotte ook gelukt. Voorts zal Ziggo niet zeggen dat er een monteur gestuurd kan worden op jouw kosten, want deze is altijd gratis, tenzij het issue word veroorzaakt door de eigen installatie. Het is nou eenmaal zo, dat alles wat achter het AOP en de splitter daarop zit, voor eigen kosten is. Is ook wel logisch, want er zijn mensen met wel 5 Tv's door het hele huis heen, en dan kun je niet verwachten dat dit alles even gratis word aangelegd of hersteld. 

Hoe dan ook kan de Humax geen nadelige gevolgen op de coax achterlaten welke de Quantis kunnen beïnvloeden. Signaalverlies is wat anders en dat moet dan ook worden uitgesloten.

@Maud wil jij eens kijken of het inderdaad zo is dat @MarcelVVVVV een monteur aangeboden heeft gekregen op eigen kosten, en zo ja, hoe dit kan? En kan jij zorgdragen voor de juiste materialen indien nodig? Of een gratis monteur? 

MarcelVVVVV

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Hi Willem,

Erg blij met je snelle reactie, hoop er echt uit te komen nu. Mijn schema ziet er als volgt uit (zie schema foto en de overige foto's.) Wat opvalt is dat zodra ik iets upload de radio gelijkt stopt, dat zie ik ook terug zodra ik de ziggo internet speedtest doe.

Ik heb dus twee splitters, 1 bij binnenkomst in het huis om te splitten tussen router en tv/radio en 1 in de woonkamer om de tv/radio split te maken.

Hoor graag van je,

Marcel

Willem-A1
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1078Likes

Dank @MarcelVVVVV 

waar gaat overigens de groene kabel vanaf de POA01 in de meterkast naartoe? Voor zover ik het verder kan bekijken ziet alles er wel goed uit. Ik zie ook dat je al 2 POA01 splitters hebt. Alleen zou de coax aansluiting in de kamer issues kunnen opleveren.

Maar ik zie net elders dat ook het modem een negatieve invloed kan hebben op het signaal van de Quantis. Dat was ons eigenlijk nog niet bekend. Maar goed, de Quantis is nog vrij nieuw, en niet iedereen zal er last van hebben gelukkig, maar ook niet iedereen zal het hier melden. 

Maar het is natuurlijk wel goed om daar ook even aandacht aan te besteden. Dus @Maud en @Mark , willen jullie dit meenemen en ook even inventariseren? Ik lees dit nl. nu vaker. Ook van buitenaf deze issues gezien. Het hoeft dus niet alleen door de XL te komen. Het modem kan ook een rol spelen, al heb ik dat hier nog niet gemerkt. Ik heb het doorgezet naar Humax/Quantis. 

Is het handig ook een topic te maken met de oproep of mensen die storingen ervaren op de Quantis i.c.m. Internet dat hier te melden @Mark ?

Joop1967

Level 2
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Ik heb de retourband stopfilter gisteren aangesloten en heb tot op heden geen last meer gehad van het zo nu en dan stoppen van het geluid, dus het setje werkt naar behoren...
Met vriendelijke groet,
Joop.

Willem-A1
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1078Likes

Dag @Joop1967 

klasse! Dat zijn nog eens berichten. Heb je wel het setje wat steviger in elkaar gedraaid? Je kan het in één stuk ontvangen, maar dan zit het vaak erg los in elkaar. Te strak hoeft natuurlijk ook weer niet 😉

Veel luisterplezier!

Groet,
Willem

MarcelVVVVV

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Heb inmiddels zelf, op eigen kosten (heb geen xl dus krijg daarom dit niet vergoed), een retourband filter aangeschaft. Deze krijg ik vandaag en zal dan testen.Ik hou jullie op de hoogte.

DON PAPA

Level 17
  • 4074Posts
  • 64Oplossingen
  • 3432Likes

@MarcelVVVVV Schreef: heb geen xl dus krijg daarom dit niet vergoed

Waarom zou je die niet vergoed krijgen als je geen XL hebt, je had gewoon een monteur kunnen laten komen als de tuner niet goed werkt, en die had dan een filter kunnen plaatsen. Ziggo verkoopt deze tuner en moet dan ook maken dat hij zonder problemen werkt, ook als je geen XL hebt...

Willem-A1
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1078Likes

Daarbij, een wegvallend/storend geluid kan ook nog komen door signaalverlies. Niet onbelangrijk dus, om ook dat na te gaan. Maar ik ben benieuwd @MarcelVVVVV Kwaad kan het nooit. Maar misschien had je inderdaad een monteur moeten laten komen.