Beste lezers;
inmiddels vaker gezien dat het signaal op de Quantis QE317 digitale radiotuner verstoord raakt, of even geheel wegvalt. Ook ik had hier meteen na aansluiten last van. Zoals we het nu kunnen inzien, lijkt vooral de XL (voorheen Horizon) daar debet aan vanwege het vrij sterke retour signaal. Kom je dus het issue tegen, neem dan even de coax kabel los van de XL. Storing over? Dan is een retourband stopfilter (sperfilter) de oplossing:
https://www.coaxkabelwinkel.nl/product/gereedschap/braun-telecom-m-hpf-85/
Omdat dit een apparaatje is met F connectors, heb je er ook deze:
https://www.coaxkabelwinkel.nl/product/connector/technetix-f-connector-male-iec-male/
en deze bij nodig:
https://www.coaxkabelwinkel.nl/product/connector/technetix-f-connector-female-iec-female/
Ik kreeg het hele setje in één zakje. Let op dat deze soms nog vrij los in elkaar zitten. Voor een setje ben je zo'n 15 euro kwijt. Je plaatst deze tussen de coaxkabel en de aansluiting op de Quantis.
Maar vanmiddag even overleg gehad met Humax/Quantis en voortaan word dit setje ook meegeleverd in elke QE317 die naar Ziggo gaat. Hoe het geregeld is met de kosten is aan Ziggo, en dus aan @Mariska de vraag hoe dat gaat lopen, en of de mensen die na aankoop van hun QE317, eerder bij Ziggo, de kosten van de retourband stopfilter vergoed krijgen.
Veel luisterplezier met de Quantis!
Groet, Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Gewoon de door de correctie veranderde dingen backspacen en nogmaals stopfilter intoetsen.Nu laat hij het staan.Je kunt ook aan de rode puntjes (zie hierboven) zien dat de automatische correctie het er niet mee eens is.Boeyen!
@Johannes46
zoals al gezegd is door @Tom Tix , hier speelt iets anders. Ik heb dan ook op je vraag in het andere topic gereageerd.
Dag @HAM Koenen
dat is na het debacle elders toch wel erg fijn om te lezen! 😀😃 Ik ben echt blij dat het toch gelukt is. Veel luisterplezier nu dan maar! Een moderator kan het elders wel terug draaien, maar zo belangrijk is dat niet. Ik zit hier niet om te scoren, maar om mensen te helpen. En dan is het al heel fijn te zien dat men wat aan de info heeft gehad en weer verder kan.
Groet, Willem
Willem hoe kom ik aan een setje retourfilter
gr Greenways
Bij de Coaxkabel Winkel bestellen:Braun telecom retourband stopfilte M-HPF-85 en de 2 bijbehorende koppelingen.
ben niet technisch wat zijn die 2 koppelingen bij naam
Technetix koppeling F-female-IEC-female en
Hirschmann koppeling F-male naar IEC-male.
@Mariska,nog geen antwoord van je gekregen, heb €15+€5leveringskosten betaald voor een sperfilter,wat binnenkort meteen bij de Quantis wordt meegeleverd.Krijgen de vroegere bestellers vergoeding van Ziggo?
Kijk @greenways :
retourband stopfilter (sperfilter)
https://www.coaxkabelwinkel.nl/product/gereedschap/braun-telecom-m-hpf-85/
Omdat dit een apparaatje is met F connectors, heb je er ook deze:
https://www.coaxkabelwinkel.nl/product/connector/technetix-f-connector-male-iec-male/
en deze bij nodig:
https://www.coaxkabelwinkel.nl/product/connector/technetix-f-connector-female-iec-female/
Je kan ook vragen om een monteur als de Quantis storingen vertoont. Dan komt deze het filter plaatsen en is het vaak gratis.
@HAM Koenen
als je zelf het filter hebt gekocht word deze niet vergoed, tenzij dit nu ineens is veranderd. Ook ik heb deze dus gekocht, samen met een POA03upc.
Ik heb dit retoursperfilter ook zelf gekocht, om snel te kunnen zien of het de tvgeluidstoring kon verhelpen. Ziggo wilde het niet opsturen, terwijl ik de Quantis deze week pas gekocht heb en er een bij zou zitten.Na het monteren geen storing meer op het geluid van de tv!! Er was nog een kleine brom op de radio, maar na het monteren van een optische kabel ipv de meegeleverde is er nu een helder radiogeluid zonder storing!!Bij de Quantis hoort dus een retoursperfilter en een optische kabel!! Ik ben benieuwd of ik die vergoed ga krijgen, maar dat alles nu werkt is het belangrijkste!
Dag @Johannes46
Ziggo stuurt inderdaad geen retourband stopfilters op. Maar je kan, als je een storing hebt, wel een monteur laten komen die het filter, indien nodig, gratis plaatst. Dat is ook aangegeven in dit topic. Maar je hebt het over het geluid van je Tv... Bedoel je daarmee dat je het geluid van de QE317 weergeeft via de Tv?
De brom kan komen door de tulpkabel. Met een beter exemplaar, die ik zelf ook heb gebruikt, gaat het prima. Ik heb naast een receiver ook een stereo versterker en daar is de Quantis op aangesloten. Optisch aansluiten kon dus niet. Er hoort echter geen optische kabel bij de Quantis zoals je aangeeft, want dat doet men vrijwel nooit, en zou men dat doen, is deze voor de een prima, en voor de ander te kort. Een optische kabel aanschaffen zijn ook de kosten niet. Die zijn er al heel goedkoop en werken prima.
Het retour stopfilter komt straks wel mee met de Quantis, maar wanneer dat precies is, is onduidelijk, omdat eerst de voorraad word weggewerkt.
Je krijgt de kosten van het filter niet vergoed. Ook dat is genoemd. Je krijgt deze dus alleen als er een monteur naar je toekomt.
Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics
Nee, hoor de tv zit verbonden met de hoofdingang en de Quantis via een splitter , die Ziggo verkoopt. Misschien was de geluidsstoring bij de tv van tijdelijke aard. Wel toevallig nadat de Quantis voor het eerst aanstond overigens. De Next heeft nu softwareversie 4.35 zag ik , of dat van invloed was?
Mijn NAD reciever geeft via de optische kabel in het display weer, dat het radiosignaal digitaal is . Bij de tulpkabel stond er analoog. Het geluid is nu echt veel beter! Geen bromtoon meer. (Staat ook overigens op de uitgang van de Quantis zag ik nu). Ik heb nu vrede met deze oplossing, ook al is het niet voor niets en heb ik het zelf wel moeten uitzoeken. Recievers met een optische ingang moeten voor het beste geluid gewoon een optisch kabeltje gebruiken. Zit er niet voor niets op de Quantis !Een goede optische kabel met dubbele afscherming kost toch wel ong. 10 euro.
Receivers met een optische ingang moeten voor het beste geluid gewoon een optisch kabeltje gebruiken
En als er HDMI beschikbaar is gebruik je deze helaas heeft de Quantis deze niet, dan is optisch inderdaad de betere keuze, echter niet elk apparaat heeft deze aansluitingen of soms maar 1 waar dan net een ander apparaat op is aangesloten.
een Next heeft geen retour signaal via de kabel. Dat doet deze via het Internet. Je zal de storingen dus waarschijnlijk van het modem hebben gehad. En zelf uitzoeken... Er is inmiddels genoeg te lezen. Overal kot het terug en ik heb ook dit topic aangemaakt om mensen te helpen. En nee, een optische uitgang zit er niet voor niets op, maar ik heb voor stereo een high end set, en dan sluit je toch echt analoog aan. Daarbij hoeft het bij een receiver helemaal niet zo te zijn dat een optische of coaxiale ingang een beter resultaat geeft dan analoog aansluiten. Men gaat er vaak standaard vanuit dat dit wel zo is, maar dat hangt af van verschillende factoren. Als een bron een betere DAC heeft, is analoog aansluiten dus beter. Maar voor Dolby Digital, DTS etc is digitaal aansluiten vaak nodig. Dat kan ook via HDMI.
En dat iets 'erop zit' wil nog niet zeggen dat je dat dan ook moet gebruiken. En een optische kabel is er ook al voor een euro of 5 en die zijn prima.
@RoWi.
waar baseer je op dat optisch aansluiten, buiten HDMI beter is? Ik snap dat soms niet. Als je de Quantis analoog aansluit op een goede versterker, met een goede cinch kabel, of zo je wilt 'Interlink' klinkt dat uitstekend. Doe je dat op een receiver kan dat net zo zijn, en kan het zelfs beter klinken dan digitaal aansluiten. Je kan echter niet zomaar zeggen dat het een beter is als het andere. Dat hangt af van de gebruikte DAC's etc.
@RoWi.
ik heb niet voor niets een wat oudere receiver. Die heeft nog voldoende digitale ingangen,.
@Willem-A1 schreef:@RoWi.
waar baseer je op dat optisch aansluiten, buiten HDMI beter is? Ik snap dat soms niet. Als je de Quantis analoog aansluit op een goede versterker, met een goede cinch kabel, of zo je wilt 'Interlink' klinkt dat uitstekend. Doe je dat op een receiver kan dat net zo zijn, en kan het zelfs beter klinken dan digitaal aansluiten. Je kan echter niet zomaar zeggen dat het een beter is als het andere. Dat hangt af van de gebruikte DAC's etc.
In het geval van de radiokanalen maakt het nagenoeg geen verschil dan is tulp/rca/cinch net zo goed, wat ik met mijn reactie bedoelde is dat met de optische uitgang Dolby mogelijk is en tenzij ik de plank totaal mis sla via de tulp uitgangen niet, via HDMI is nog weer meer mogelijk dan via optical. Dat staat los van hoe het geluid klinkt.
Ik had blijkbaar iets meer de nadruk moeten leggen op het punt dat er niks moet, daar reageerde ik in hoofdzaak op.
Ik heb het gesnapt @RoWi. Maar ik haalde er dus uit dat optisch automatisch beter klinkt en dat is gewoon niet te zeggen. Daarom snap ik ook de reactie van @Johannes46 niet.
Leuke receiver trouwens he?
@Willem-A1 schreef:Ik heb het gesnapt @RoWi. Maar ik haalde er dus uit dat optisch automatisch beter klinkt en dat is gewoon niet te zeggen. Daarom snap ik ook de reactie van @Johannes46 niet.
Leuke receiver trouwens he?
Ik snap de verwarring.
inderdaad leuke receiver, met 3 optical in zou dat het probleem bijna niet mogen zijn. Ik vermoed dat nog niet de helft in gebruik is.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.