Vraag
Reacties
Aankondigingen
Willem-A1
Oud Community-lid

Belangrijke info voor mensen met een Quantis QE317 digitale radiotuner (i.c.m. een Mediabox XL)

Beste lezers;

inmiddels vaker gezien dat het signaal op de Quantis QE317 digitale radiotuner verstoord raakt, of even geheel wegvalt. Ook ik had hier meteen na aansluiten last van. Zoals we het nu kunnen inzien, lijkt vooral de XL (voorheen Horizon) daar debet aan vanwege het vrij sterke retour signaal. Kom je dus het issue tegen, neem dan even de coax kabel los van de XL. Storing over? Dan is een retourband stopfilter (sperfilter) de oplossing:

https://www.coaxkabelwinkel.nl/product/gereedschap/braun-telecom-m-hpf-85/

Omdat dit een apparaatje is met F connectors, heb je er ook deze: 

https://www.coaxkabelwinkel.nl/product/connector/technetix-f-connector-male-iec-male/

en deze bij nodig:

https://www.coaxkabelwinkel.nl/product/connector/technetix-f-connector-female-iec-female/

Ik kreeg het hele setje in één zakje. Let op dat deze soms nog vrij los in elkaar zitten. Voor een setje ben je zo'n 15 euro kwijt. Je plaatst deze tussen de coaxkabel en de aansluiting op de Quantis.

Maar vanmiddag even overleg gehad met Humax/Quantis en voortaan word dit setje ook meegeleverd in elke QE317 die naar Ziggo gaat. Hoe het geregeld is met de kosten is aan Ziggo, en dus aan @Mariska de vraag hoe dat gaat lopen, en of de mensen die na aankoop van hun QE317, eerder bij Ziggo, de kosten van de retourband stopfilter vergoed krijgen. 

Veel luisterplezier met de Quantis!

Groet, Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics

153 Reacties 153
Meldingen
Aan Uit
MarcelVVVVV
Level 2

Is al getest en daar ligt het niet aan, mijn gelijk:

- Zonder filter: Ziggo internet speedtest gedaan en tijdens het upload test proces valt het radio signaal weg

- Net filter binnen gekregen en ertussen gezet: Ziggo internet speedtest gedaan en tijdens het upload test proces perfect radio ontvangst.

Kortom: Veel tijd, energie, geld en kwaadheid in gestoken en uiteindelijk zelf opgelost. Monteur zou niks uithalen omdat me gegarandeerd is dat ik geen filter zou krijgen omdat ik geen XL heb. Heb inmiddels met drie partijen gesproken waaronder ook Quantis, een kabel leverancier (wisten jullie dat de nieuwe splitters dit filter standaard ingebouwd hebben,maar dat ziggo die niet levert) en een DAB deskundige en deze bevestigen allemaal mijn verhaal. Voor mij maakt het niks meer uit, maar neem deze informatie mee en help de volgende keer jullie klant en stuur m zo'n filter op.

Willem-A1
Oud Community-lid
Topicstarter

@MarcelVVVVV 

Mooi dat het voor elkaar is met het filter. Met 'zelf opgelost' heb ik wat moeite omdat het hier al te zien was dat een filter helpt, maar ik ook al aangegeven heb dat een filter ook nodig kan zijn bij een modem. Ik heb zelfs een moderator gevraagd of ik daar ook even een topic voor moet aanmaken maar daar heb ik geen reactie op gehad. Helaas zien we vaker dat reacties uitblijven. 

Maar als je wel een monteur gehad zou hebben, wat de weg is bij storingen met de Quantis, zal deze niet zomaar weg kunnen gaan als de storing niet is opgelost. Elders ook gezien dat bij iemand zonder XL ook een retourband stopfilter is geplaatst. 

Veel tijd en wat geld steken we helaas altijd weleens in zaken waar we niet direct het voordeel van zien. Maar de huisinstallatie is nou eenmaal iets wat voor eigen kosten komt. Logisch ook wel, want er zijn mensen met wel 5 Tv's door het hele huis heen. Je kan niet verwachten dat Ziggo dat kosteloos in orde maakt. 

Voorts heb je het over 'jullie klant' en reageert je nogal af, maar je hebt het hier gewoon tegen andere klanten. En wat Quantis betreft: daar verleen ik al zeer lang ondersteuning voor, en alles wat ik opmerk speel ik aan hen door. Een tijdje terug dus ook het verhaal dat een modem ook voor storing kan zorgen en dat ze dat ook even mee moeten nemen, met tevens de vraag dat te onderzoeken. Maar Ziggo zal niet zomaar een filter opsturen. Het is de monteur welke deze plaatst. 

En ik zal @Mark nogmaals wijzen op het gegeven dat ook bij storingen door het modem een retourband stopfilter nodig is. 

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics

Willem-A1
Oud Community-lid
Topicstarter

Nog even hierop terugkomend @MarcelVVVVV :

"(wisten jullie dat de nieuwe splitters dit filter standaard ingebouwd hebben,maar dat ziggo die niet levert)". 

Ben je daar zeker van? Want daar kan dan nooit een mediabox XL of een ander apparaat op worden aangesloten wat werkt met een retoursignaal. Ook een modem niet. Dat zal dus ook de reden zijn dat Ziggo deze niet levert. Bij een POA01 zou het dan dus al misgaan als één uitgang daarop een dergelijk filter in zich heeft, en je wilt daar je XL op aansluiten. 

MarcelVVVVV
Level 2

Letterlijke tekst van ziggo is "In principe bieden we verder geen ondersteuning op de Digitale Radio Ontvanger. Deze is aangeschaft via onze externe webshop. Vanuit ziggo kan ik een extra Service monteur sturen om er naar de laten kijken. Kosten EUR 40.00 voor het eerste half uur en daarna EUR 15 per kwartier"

Als het probleem zo duidelijk is (router eruit en alles werkt prima), lijkt me kosten maken voor een monteur niet logisch. Ik ben dit soort reacties zat, het is een schande hoe hier nu weer mee om gegaan wordt. Goed moment om na te denken over een andere internetprovider. Verder nog die opmerking over dat de monteur het filter plaatst, ik begreep dat ziggo alle digitale radio ontvangers nu uitlevert met dit filter.

Excuus zou op z'n plek zijn, zeker nu echt gebleken is dat ik het bij het rechte eind had.

0 Kudos
RoWi.
Level 20

Het product de QE317 is uiteraard geen Liberty Global product zoals de mediabox XL en Next. 

Echter als het via deze site is besteld is Ziggo de leverancier dus ook verantwoordelijk voor garantie afhandeling en verder.

Tom Tix
Level 5

@Willem-A1 die splitter met filter op een van de twee poorten bestaat inderdaad. Maar je merkt terecht op dat dat nu nog niet handig is omdat dan de Mediabox XL geen retour signaal zou hebben. 

Willem-A1
Oud Community-lid
Topicstarter

@MarcelVVVVV 

sorry, maar ik vind dat je nogal overdreven reageert. Je doet ook net of wij bij Ziggo werken en dat is niet het geval. Maar een monteur is gratis. Dat is hier ook vermeld door de moderators. Ik heb echter ook aangegeven dat ik een monteur wat teveel vind van het goede, als men gered is met een retourband stopfilter. Maar deze stuurt Ziggo (nog) niet na, en heeft dus bewust voor de weg van de monteur gekozen. 

Maar als je weg wilt bij Ziggo kan ik je niet tegenhouden. Echter zien we dergelijke reacties nogal eens en zien we ook dat de mensen die het hardst schreeuwen later nog steeds Ziggo als provider hebben. 

Voor wat betreft het meesturen van een filter bij de Quantis; je kan zien dat ik het hier vrij recent over gehad heb met Humax/Quantis, maar Ziggo aangeeft nog een aantal van de QE317 heeft staan, dus dat filter zit dan niet meteen bij het apparaat in de doos. 

Voorts snap ik niet helemaal waarom je op excuses uit bent, maar een moderator zal zeker wel ingaan op je schrijven, als deze ziet dat je zo ontevreden bent. En ze zullen wellicht ook sorry zeggen, maar ik vrees dat je daarmee niet tevreden bent gezien je toonzetting. 

En er is dan wel een test QE317 via Quantis deze kant opgekomen, maar ik heb zelf het filter gekocht, evenals een POA03upc. Ik kan me daar niet zo druk om maken. Maar als je probleem hier was gemeld had een moderator dit zeker opgepakt, alleen had deze geen filter naar je toegestuurd, maar wel een monteur geregeld, en nogmaals, hier zie je ook dat deze gratis is, tenzij men fouten vind in de eigen installatie. Al is een monteur ook dan niet te beroerd om even een nieuwe coaxkabel te pakken. Ook die kun je nl. gratis krijgen. 

Ik ga @Mark nog even vragen naar je relaas te kijken. Hij, of een ander zal dan vast nog wel reageren. Maar mooier dan dit kan ik het nu ook niet maken. Ik heb hier al bijna 11000 reacties geplaatst, en vaak is men tevreden en/of erg dankbaar voor de hulp, maar soms is dat helaas niet het geval. Het is niet anders. Maar besef wel dat we dit belangeloos doen. 

Willem-A1
Oud Community-lid
Topicstarter

@RoWi. ik heb hier net al een heel verhaal geplaatst, maar snap niet helemaal de boosheid van @MarcelVVVVV Als deze hier had aangegeven dat er issues waren na het aansluiten van de tuner, had er volgens mij gewoon een monteur naartoe gegaan. Misschien niet direct onze keuze, maar als een probleem zo word opgelost is dat natuurlijk prima. 

@Tom Tix Dank voor je reactie. Ik ga even opzoek naar een dergelijke splitter. Heb me er niet zo in verdiept, omdat het ook nooit nodig was. Althans, ik heb het nooit voorbij zien komen. Kan ook wel worden gebruikt als alleen de Tv en de Quantis erop worden aangesloten, maar omdat het issue vaak ontstaat i.c.m. een XL, loop je wel tegen het probleem aan wat ik eerder noemde. Je zou deze dan al achter de Quantis moeten gaan plaatsen, maar dan kun je net zo goed een retourband stopfilter kopen. 

0 Kudos
RoWi.
Level 20

@Willem-A1 je zal mijn reactie over het hoofd hebben gezien. Mijn punt was dat de beperkte ondersteuning deels terecht is want het is geen bruikleen product uit de 'eigen' Liberty Global lijn, dus alles wat nu wordt geboden is uiteraard goed.

Ik begrijp de frustratie wel, want was het probleem en de oplossing met die retourband filter al bij de Ziggo monteurs bekend voor je dit topic schreef de QE wordt namelijk al ruim een halfjaar via Ziggo aangeboden bij mijn weten.

0 Kudos
Willem-A1
Oud Community-lid
Topicstarter

Had ik wel gezien hoor @RoWi. Misschien is mijn reactie daarop echter verkeerd overgekomen... Hoe dan ook, de mensen worden geholpen. 

Ronald B.
Level 6

@Willem-A1 (fUPC) verdient een stroopwafel, immers hij is er achter gekomen hoe de storing van de Quantis verholpen kan worden.  Misschien in de toekomst met een nagezonden (aangepaste) splitter of een nazending van dat zakje met de 3 "pluggen" ?  Komt allemaal wel goed denk ik.  Ik denk dat we ons meer zorgen moeten maken over de gasprijs etc. die 4x over de kop gaat 😂🤣

0 Kudos
Willem-A1
Oud Community-lid
Topicstarter

Dank @Ronald B. en er zijn nog veel meer dingen die erger zijn dan een storing op de Quantis of het zelf aanschaffen van een een filter. Dat benoemen we vaak maar niet, omdat we hier in een soort paradijs leven, maar het kan ook anders... Dat willen we vaak echter niet zien, omdat we naast GEwend aan, ook VERwend zijn. Ik heb nu gezegd wat ik wilde zeggen en verder vind ik het goed. 

Willem-A1
Oud Community-lid
Topicstarter

@RoWi. ik zie net dat je wat hebt toegevoegd, maar ik weet niet of het bekend was van het filter. Maar al is dat wel zo, makt het nog geen verschil, want @MarcelVVVVV had gewoon een monteur kunnen krijgen. Dat dit niet zo is, of dat deze betaald moest worden, gaat er bij mij niet zo in. Maar hier wil ik het verder ook graag bij laten. 

Willem-A1
Oud Community-lid
Topicstarter

De stroopwafel was erg lekker @Ronald B.   😋 Maar wel groot... 😄

Ronald B.
Level 6

@Willem-A1 voor minder doen we het niet toch ? 😎

Johannes46
Level 5

Hier hetzelfde met de Next. Splitter aangebrachttussen tv en de Quantis Qe317. Als deze aanstaat terwijl de tv ook aanstaat valt het geluid van de tv weg en stopt de soundbar. Ik moet na het uitzetten van de Quantis, de soundbar opnieuw verbinden via hdmiarc. Tv en soundbar beiden van Samsung. Ging tot nu toe prima. Er is ook op de radio een licht bijgeluiden, geen ruis. Kan een sperfilter dit verhelpen. Zo kan er niet gelijktijdig tv gekeken worden en naar de radio geluisterd. Heel vervelend!

0 Kudos
Tom Tix
Level 5

Hallo Johannes,

Dat lijkt op een ander probleem. Ik zou aanraden om daarvoor een nieuwe vraag te stelling in plaats van deze toe te voegen aan deze "Quantis return pad storing"  discussie. Dat houdt de discussie helder. Een plaatje of schema van de thuis installatie zou hier ook helpen.

Johannes46
Level 5

Hetzelfde probleem ontstaat met een Mediabox Next en de Quantis QE 317 op een splitter. Bij mij valt het geluid van de tv soms weg, als beiden aan staan en moet je de soundbar verbinding HDMI arc weer opnieuw instellen.  misschien helpt ook een stoffilter, dat meegeleverd zou worden, maar ik gisteren niet heb gehad bij deze tuner

0 Kudos
Johannes46
Level 5

Ik typ stopfilter,  maarde correctie verandert het gewoon

0 Kudos
HAM Koenen
Level 4

Toch nog een laatste poging gedaan om het wegvallen van de Quantis op te lossen door het plaatsen van de Braun sperfilter met de bijbehorende connectoren en wat blijkt:De hele dag digitale radio gehad zonder wegvallen van de Quantis!Dus Willem-A1 jij bent de werkelijke oplosser van dit probleem en niet ik of de monteur.Ik weet alleen niet hoe ik dat in de Ziggo community moet terugdraaien.Willem,hartstikke bedankt👍😀!