Vraag
Reacties
Aankondigingen
Willem-A1
Oud Community-lid

Belangrijke info voor mensen met een Quantis QE317 digitale radiotuner (i.c.m. een Mediabox XL)

Beste lezers;

inmiddels vaker gezien dat het signaal op de Quantis QE317 digitale radiotuner verstoord raakt, of even geheel wegvalt. Ook ik had hier meteen na aansluiten last van. Zoals we het nu kunnen inzien, lijkt vooral de XL (voorheen Horizon) daar debet aan vanwege het vrij sterke retour signaal. Kom je dus het issue tegen, neem dan even de coax kabel los van de XL. Storing over? Dan is een retourband stopfilter (sperfilter) de oplossing:

https://www.coaxkabelwinkel.nl/product/gereedschap/braun-telecom-m-hpf-85/

Omdat dit een apparaatje is met F connectors, heb je er ook deze: 

https://www.coaxkabelwinkel.nl/product/connector/technetix-f-connector-male-iec-male/

en deze bij nodig:

https://www.coaxkabelwinkel.nl/product/connector/technetix-f-connector-female-iec-female/

Ik kreeg het hele setje in één zakje. Let op dat deze soms nog vrij los in elkaar zitten. Voor een setje ben je zo'n 15 euro kwijt. Je plaatst deze tussen de coaxkabel en de aansluiting op de Quantis.

Maar vanmiddag even overleg gehad met Humax/Quantis en voortaan word dit setje ook meegeleverd in elke QE317 die naar Ziggo gaat. Hoe het geregeld is met de kosten is aan Ziggo, en dus aan @Mariska de vraag hoe dat gaat lopen, en of de mensen die na aankoop van hun QE317, eerder bij Ziggo, de kosten van de retourband stopfilter vergoed krijgen. 

Veel luisterplezier met de Quantis!

Groet, Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics

153 Reacties 153
Meldingen
Aan Uit
Willem-A1
Oud Community-lid
Topicstarter

@Ronihd 

ja, haha, lijkt inderdaad zo overgenomen e zijn door Tv Totaal. Maar hier zie je ook meteen dat mensen niet kunnen lezen, want de reacties bij het bericht rukken de boel flink uit zijn verband:

"Goede tip: ik had ook regelmatig uitval en heb sinds enkele dagen nu zo'n filtertje er tussen zitten (wel van een ander merk overigens) en geen last meer gehad van uitval. Het probleem zal zich echter opnieuw gaan aandienen als ook de hogere upstreamkanalen gebruikt gaan worden, deze filters werken alleen onder de 50 MHz."

Deze klopt dus en hier is het dan ook opgelost (Naam plaatser niet gekopieerd).

Maar dan: 

"Wie koopt dan ook zo.n onzin apparaat. Op marktplaats kun je voor prikkie of zelfs gratis bv humax of samsung decoder bemachtigen. Bv humax 5200 dan heb je ook zenderweergave op display en werkt gewoon zonder smartcard".

Tja, hier is een ieder vrij in lijkt me... 

"Ik heb nooit storing niet op mijn analoge fm reciever en ook niet op de nextbox. Dus dit is weer onzin van tvtotaal"

Hier gaat het ook helemaal niet om... 

"De Quantis QE317, veroorzaakt storing op de mediabox XL zodat zenders uitvallen en Nexflix niet meer te bereiken is. Radio uitval, ruisen. 1 grote flop dit apparaat. De QE137 verwijderd en weer via TV of FM antenne radio luisteren. Ga kijken wat andere aanbieders voor mogelijkheden hebben".

Ook niet correct. De XL doet dit op de Quantis. En Netflix niet meer te bereiken? Dan is de XL waarschijnlijk aangesloten geweest op de uitgang van de Quantis. Dat doorlussen word ook genoemd op de site van Ziggo. Fout! Nooit doorlussen maar separaat aansluiten. @Paul kan dat worden aangepast? 

"Een vreemd bericht, want volgens de aansluitschema moet je hem met een opsteek tv-splitter op de wandcontactdoos aansluiten, dan zit je voor de versterker. Heb ik ook, maar geen problemen".

En zo krijgt het weer een eigen draai... Mensen lezen zo'n artikel dus niet goed, maar Totaal TV heeft ook niet de gehele naam van het filter genoemd. Ik kan daar helaas niet reageren, anders deed ik het. 

Willem-A1
Oud Community-lid
Topicstarter

@Ronihd ik schuif de schuld ook helemaal niet naar Ziggo. Heb ik nergens gedaan. Ik heb alleen genoemd dat de XL een te sterk retour signaal heeft voor de Quantis. En dat er voortaan een retourband stopfilter meegaat met de Quantis naar de klant, en dat het aan Ziggo is wie die kosten op zich neemt; de klant zelf, of Ziggo. Ik heb dan ook geschreven dat dit aan Ziggo is. 

Wilde dit toch even recht zetten. 

Voorts heeft het storen van de Quantis niets van doen met een slechte afscherming. De storing komt nl. gewoon via de kabel binnen op de Quantis. En dan niet door instraling. Hier is het gewoon het signaal vanaf de XL dat binnenkomt op de Quantis en voor issues zorgt. Anders zou de retourband stopfilter ook niet werken. Het apparaat zelf is dus wel correct afgeschermd, maar er is geen rekening gehouden met het sterke retour signaal vanaf de XL. 

Overigens heb ik gewoon een kabel vanaf de POA01 (op het AOP) naar de plaats van bestemming lopen, en heb ik daarop een POA03 UPC aangesloten, met daarop een Humax, de XL en de Quantis. Werkt uitstekend Ga de XL zeker niet aansluiten op de RF uitgang van de Quantis, want dat gaat mis. Dat doorlussen moet men dus vergeten. In andere gevallen kan het soms, maar ik raad dat af. En ja, als het dan eens een keer niet goed werkt, krijg je meteen wat je op Totaal Tv ziet... 

WillemA1_0-1634493837149.png

Zo moet je het dus niet doen, zeker niet als er nog een mediabox tussen zit. Rechtstreeks naar de Tv kan wellicht nog, maar dat is een kwestie van uitproberen. Elke Tv is anders en kan anders reageren. 

Willem-A1
Oud Community-lid
Topicstarter

@RoWi. schreef:

"Een van de reacties bij dat totaaltv artikel is wel bijzonder blijkbaar werkt de inferrentie bij een bepaalde klant ook andersom, ook in combinatie met een mediabox XL". 

Misschien de XL aangesloten op de RF uitgang van de Quantis? Of puur geleuter. Snap de andere reacties ook niet helemaal... Alleen de eerste snijdt voor zever ik kan zien nog hout. 

Bovendien worden er ook nu zaken door elkaar gehaald. Het gaat hier niet om interferentie, maar puur om een normaal retour signaal vanaf de XL, dat alleen wat te sterk uitpak voor de Quantis. Interferentie is heel wat anders. Dat is instraling op kabels, aansluitingen, en/of het apparaat zelf. 

0 Kudos
RoWi.
Level 20

@Willem-A1 je moet niet eens willen reageren op TotaalTV. Het is te triest voor woorden dat er geen juiste bron vermelding plaatsvind. Zelfs de titel en subtekst is al fout.

De heer Kriek geeft weer blijk van goedkope journalistiek, dat zijn we wel gewend van die clickbait site.

RoWi.
Level 20

@Willem-A1  schreef:

@RoWi. schreef:

"Een van de reacties bij dat totaaltv artikel is wel bijzonder blijkbaar werkt de inferrentie bij een bepaalde klant ook andersom, ook in combinatie met een mediabox XL". 

Misschien de XL aangesloten op de RF uitgang van de Quantis? Of puur geleuter. Snap de andere reacties ook niet helemaal... Alleen de eerste snijdt voor zever ik kan zien nog hout. 

Bovendien worden er ook nu zaken door elkaar gehaald. Het gaat hier niet om interferentie, maar puur om een normaal retour signaal vanaf de XL, dat alleen wat te sterk uitpak voor de Quantis. Interferentie is heel wat anders. Dat is instraling op kabels, aansluitingen, en/of het apparaat zelf. 

Mogelijk gebruik ik een onjuiste term een storing van het signaal of dat nu intern of extern is zie ik als interferrentie. 

0 Kudos
Willem-A1
Oud Community-lid
Topicstarter

@RoWi. je gebruikt inderdaad een verkeerde term. Dit komt van binnenuit, maar is geen storing. Het gaat hier om een heel normaal retour signaal. De Humax doet dat via het Internet, de XL via de kabel zelf. Er is dus een groot verschil met interferentie. 

0 Kudos
RoWi.
Level 20

@Willem-A1  schreef:

@RoWi. je gebruikt inderdaad een verkeerde term. Dit komt van binnenuit, maar is geen storing. Het gaat hier om een heel normaal retour signaal. De Humax doet dat via het Internet, de XL via de kabel zelf. Er is dus een groot verschil met interferentie. 

Het stoort toch het binnenkomende signaal op de qe317? Wat zie ik over het hoofd of begrijp ik verkeerd.

0 Kudos
Willem-A1
Oud Community-lid
Topicstarter

Ja, als je het zo bekijkt heb je gelijk @RoWi. 

Ik zeg niks meer... 😁

RoWi.
Level 20

@Willem-A1  schreef:

Ja, als je het zo bekijkt heb je gelijk @RoWi. 

Ik zeg niks meer... 😁

Ik zou niet weten hoe ik het anders moet zien de genoemde filter moet een bepaald signaal op een bepaalde frequentie tegenhouden.

• Stopfrequentie: 5-65 MHz
  • Stopdemping: 60 dB
  • Doorgangsfrequentie: 85-1006 MHz
Tom Tix
Level 5

We doen allemaal ons best, sommigen op de achtergrond 😉

RobDin
Level 7

Maar om even on topic te blijven. Sluit je die Sper dan aan op punt 1 of punt 2?

Ik ga ervan uit dat het dan op punt 1, tussen de extra POA01 en DRO komt te zitten?

RobDin_0-1634567039331.png

0 Kudos
Tom Tix
Level 5

Het High Pass Filter komt in de kabel waar de Quantis radio ontvanger aangesloten is. Bij voorkeur direct op de Quantis. De mediabox XL heeft een retour kanaal nodig dus daar wil je geen filter toepassen.

Ronihd
Level 18
T.E.A.M.

@Willem-A1  schreef:

@Ronihd ik schuif de schuld ook helemaal niet naar Ziggo. Heb ik nergens gedaan. Ik heb alleen genoemd dat de XL een te sterk retour signaal heeft voor de Quantis. En dat er voortaan een retourband stopfilter meegaat met de Quantis naar de klant, en dat het aan Ziggo is wie die kosten op zich neemt; de klant zelf, of Ziggo. Ik heb dan ook geschreven dat dit aan Ziggo is. 

Wilde dit toch even recht zetten. 

Niet nodig , ik schreef : Alleen de schuld schuiven naar Ziggo vind ik wel een dingetje ( Niet persoonlijk bedoeld naar Willem )   dus jij maakt je daar niet schuldig aan ;- )

Willem-A1
Oud Community-lid
Topicstarter

@RobDin 

Het retourband stopfilter, kun je, zoals gezegd, plaatsen tussen de kabel welke vanaf de Splitter, bv. de POA01 of 03, naar de Quantis loopt. Dat kan zowel vlakbij de aansluiting zijn, of achterin de Quantis. Maar hou er dan wel rekening mee dat het geheel zo'n 7 á 8 cm lang is. 

Sluit de XL separaat aan en NOOIT op de Quantis. 

0 Kudos
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator

@Willem-A1  schreef:

Hoe het geregeld is met de kosten is aan Ziggo, en dus aan @Mariska de vraag hoe dat gaat lopen, en of de mensen die na aankoop van hun QE317, eerder bij Ziggo, de kosten van de retourband stopfilter vergoed krijgen. 

Voor nu wordt voor deze problemen een monteur ingepland, dat is ook de weg die we aanraden. De monteur constateert waar het probleem zit en plaatst kosteloos een filter indien nodig. Het zelf aanschaffen van een filter mag altijd, maar wordt niet vergoed. Het filter zit op dit moment nog niet in het pakket, omdat we deze simpelweg nog niet in grote getale hebben. Later gaat dit wijzigen.

Pasi
Level 19

@Mark  schreef:

@Willem-A1  schreef:

Hoe het geregeld is met de kosten is aan Ziggo, en dus aan @Mariska de vraag hoe dat gaat lopen, en of de mensen die na aankoop van hun QE317, eerder bij Ziggo, de kosten van de retourband stopfilter vergoed krijgen. 

Voor nu wordt voor deze problemen een monteur ingepland, dat is ook de weg die we aanraden. De monteur constateert waar het probleem zit en plaatst kosteloos een filter indien nodig. Het zelf aanschaffen van een filter mag altijd, maar wordt niet vergoed. Het filter zit op dit moment nog niet in het pakket, omdat we deze simpelweg nog niet in grote getale hebben. Later gaat dit wijzigen.

Prima dat een Ziggo monteur dit high-pass/sper-filter gratis plaatst !

Maar om daarvoor altijd een monteur te laten komen, dat gaat natuurlijk ook in de ( geld- ) papieren lopen.

Ziggo kan natuurlijk zelf wel een schatting maken, want het zou bekend moeten zijn hoeveel QE317's Ziggo verkocht heeft. Waarschijnlijk zijn dat er behoorlijk veel, aangezien Ziggo het afschakelen van analoog FM tijdelijk had uitgesteld, i.v.m. een tekort van deze QE317. Tevens zou Ziggo moeten weten aan wie ze verstuurd zijn en wie daarvan ( volgens de administratie ) een MediaBox XL heeft.

Maar waarschijnlijk vind Ziggo, het door haar veel gebruikte PIEP systeem, makkelijker en goedkoper.

Tom Tix
Level 5

Ik lees toch echt het volgende bij de post van de moderator: Het filter zit op dit moment nog niet in het pakket, omdat we deze simpelweg nog niet in grote getale hebben. Later gaat dit wijzigen. 

Dus ik begrijp niet waarom je over een "PIEP systeem" begint @Pasi Volgens mij is Ziggo hard bezig om dit op te lossen en sturen ze zelfs monteurs (wat inderdaad duurder is).

Willem-A1
Oud Community-lid
Topicstarter

Dag @Mark 

dank! Een monteur is, zoals @Pasi aangeeft natuurlijk uitstekend, maar ook wel een dure oplossing. Aan de andere kant komt niet ieder met het probleem natuurlijk hier naartoe en dus zullen er altijd mensen zijn die in het ongewisse blijven v.w.b. de oorzaak. Natuurlijk is alles terug te vinden via het Internet, maar niet voor iedereen is dat even eenvoudig, dus vooralsnog vind ik het een prima oplossing als er een monteur langskomt. Ik hoop alleen niet dat die dan niet weet wat te doen, zodat mensen alsnog met het issue blijven zitten. 

Eigenlijk is het heel simpel: Daar waar een XL staat, én de Quantis, moet een filter worden aangebracht achter de Quantis radio tuner. Top dat jullie dit kosteloos doen. 

Willem-A1
Oud Community-lid
Topicstarter

@Tom Tix het is ook wel logisch dat er nog geen filters in de dozen zitten bij de Quantis. Er zal een voorraad aanwezig zijn bij Ziggo, uit de tijd dat dit nog niet bekend was. En dat is natuurlijk ook vrij recent. Quantis gaat ze er voortaan wel bij in doen, en @Pasi dan lost ook het probleem van de monteur zich op. 

0 Kudos
youriy
Level 17

Net of je een nieuwe fiets koopt die standaard een lekke band heeft. Gelukkig krijg je er een tubetje lijm en een plakker bij.

0 Kudos