Beste lezers;
inmiddels vaker gezien dat het signaal op de Quantis QE317 digitale radiotuner verstoord raakt, of even geheel wegvalt. Ook ik had hier meteen na aansluiten last van. Zoals we het nu kunnen inzien, lijkt vooral de XL (voorheen Horizon) daar debet aan vanwege het vrij sterke retour signaal. Kom je dus het issue tegen, neem dan even de coax kabel los van de XL. Storing over? Dan is een retourband stopfilter (sperfilter) de oplossing:
https://www.coaxkabelwinkel.nl/product/gereedschap/braun-telecom-m-hpf-85/
Omdat dit een apparaatje is met F connectors, heb je er ook deze:
https://www.coaxkabelwinkel.nl/product/connector/technetix-f-connector-male-iec-male/
en deze bij nodig:
https://www.coaxkabelwinkel.nl/product/connector/technetix-f-connector-female-iec-female/
Ik kreeg het hele setje in één zakje. Let op dat deze soms nog vrij los in elkaar zitten. Voor een setje ben je zo'n 15 euro kwijt. Je plaatst deze tussen de coaxkabel en de aansluiting op de Quantis.
Maar vanmiddag even overleg gehad met Humax/Quantis en voortaan word dit setje ook meegeleverd in elke QE317 die naar Ziggo gaat. Hoe het geregeld is met de kosten is aan Ziggo, en dus aan @Mariska de vraag hoe dat gaat lopen, en of de mensen die na aankoop van hun QE317, eerder bij Ziggo, de kosten van de retourband stopfilter vergoed krijgen.
Veel luisterplezier met de Quantis!
Groet, Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Helaas nog niets vernomen van @Ronald5 , maar inmiddels wel een paar keer gezien dat het filter in de doos bij de Quantis zit. En heel mooi; het is een filter dat zo kan worden geplaatst, omdat het niet over F-connectors beschikt. En ook heel mooi; geen extra kosten. Top Ziggo! Hoe is het gegaan @Ronald5 ?
Nu ook de klanten die een Quantis zonder filter hebben gekregen gelijkwaardig behandelen!!
@Johannes46 , doen ze toch! Ze sturen een gratis monteur naar je toe als je een filter nodig hebt. Vind ik een uitstekende oplossing voor de tijd dat deze nog niet in de doos zat. Heb je hem al zelf gekocht? Dan is het jammer... Ikzelf heb dat ok en krijg deze ook echt niet vergoed omdat ik hier al geruime tijd plaats. Dat is nou eenmaal niet anders. Maar ik had wilde het een en ander uittesten en laat dan geen monteur komen. Dat was toen ok nog niet echt aan de orde.
Dus dit niet steeds blijven benoemen en je 'verlies' nemen.
Daar ben ik het dus niet mee eens. Eerst een product verkopen en als er dan problemen zijn die mensen zelf oplossen ze voor de kosten laten opdraaien.
Dat je het er niet mee eens was had ik al begrepen. Maar nogmaals: leg je erbij neer...
Blij te lezen, dat de oorzaak van het wegvallen van het geluid gevonden is en dat er een oplossing klaarligt. Ik heb 3 Quantis tuners van Ziggo in gebruik en alle 3 hebben er last aan. Bij een geluidsstoring is ook op het display te lezen, dat er geen signaal is. Daarnaast geeft ook de mediabox C7140 dezelfde storing en dat kan toch niet van zijn eigen retoursignaal komen? Ter info: op de AOP is als eerste de breedbandversterker Tratec FRA752N aangesloten. Vandaar lopen coaxkabels door het hele huis. Op beide tv's geen enkel probleem, ook niet met digitale radio.
Dag @Edward3 , dan moeten er 3 retourband stopfilters naar je toe. Ik zal moderator @Erik S daar meteen om vragen. Zet jij alvast even je gegevens in je profiel? Alleen Ziggo kan dat inzien.
Maar de fout van de mediabox kan uiteraard niet door het eigen retoursignaal komen. Een mediabox XL werkt daar juist mee. Kan deze dat niet versturen zal de box juíst zijn werk niet meer goed doen. Ook hiernaar kan een moderator even naar kijken.
Bedankt voor de snelle reactie. Ik denk, dat mijn gegevens compleet zijn. Als u nog wat mist, hoor ik dat wel. m.vr.gr.
Edward
@Edward3 wegvallend geluid is iets wat inderdaad aangevlogen moet worden. Daar ga ik mee aan de slag. Zoals al terecht opgemerkt hebben we daar een soort filters voor.
Die stuur ik naar je op en krijg je zo snel mogelijk in huis, kosteloos. Wil je ons daarna laten weten of het dan is opgelost?
je bent de eerste die het hoort. Nu nog die storing op Samsung settopbox
@Willem-A1 we versturen die als 1 set van 3 filters, dat heeft collega Jacob ook verstuurd en komt dus dik in orde.
De filters zijn onderweg maar wat betreft het probleem met de Samsung SMT-C7140, kan je daar iets meer over vertellen @Edward3? Het geluid valt weg begrijp ik, is hier een patroon in te ontdekken of komt het ineens random voor? Zie je wellicht ook wel eens een foutcode naar voren komen? En hoe heb je de box aangesloten? Loopt het geluid bijvoorbeeld via de televisie of via externe geluidsapparatuur? Alle informatie is welkom!
Willem, ik heb vandaag de 3 filters ontvangen. Meteen aangebracht en ik zit nu heerlijk naar ongestoorde muziek te luisteren. Opgelost. Gelukkig werden deze filters in de coax-uitvoering geleverd, dus geen verlopen van F naar coax nodig. Als alle zendingen zo gaan lopen is het wellicht handig de site aan te passen.
Dan de storing op de Samsung. Die is random. Er komt geen melding op het diplay; er is alleen een korte geluidsonderbreking. De AOP bevindt zich in de woonkamer. Op de AOP is de breedbandversterker aangesloten. Op de niet versterkte uitgang is de Samsung aangesloten. De afstand is ca 1m. Deze is SPDIF aangesloten op de Philipsversterker FR996, net als alle andere apparatuur. Ook het geluid van de TV wordt zo gestuurd. De TV is HDMI verbonden met de Samsung. Het geluid van de TV en alle andere ranapparatuur geeft geen storing. Dus: radio-en TV geluidssignaal gaan via dezelfde kabel. Op een 2e TV met smartcard wordt de radiofunctie gebruikt. Probleemloos. Ik denk, dat ik nu alle faalfactoren wel geelimineerd heb. Blijft over de Samsung zelf. Ik hoor graag jullie mening. Tot zover hartelijk dank voor de snelle en gerichte hulp.
Dag @Edward3 klasse! Had ook eigenlijk niet anders verwacht, mits natuurlijk het signaal in orde is. Inderdaad levert Ziggo filters zonder verloopstukjes, maar dat laatste is geen enkel probleem. Die heb ik hier ook nog, want ik heb deze destijds nog zelf aangekocht. Maar ik heb de Quantis ook niet van Ziggo. Ik zag destijds de andere versie ook niet.
De site/forum aanpassen is wat lastiger. Maar eigenlijk is dat ook niet echt nodig omdat tegenwoordig het filter bij de Quantis wordt geleverd. Is dat een keer niet het geval wordt deze nagezonden (Dank nog @Monica !) En ook zonder filter kan het goed gaan, maar dat hangt dan af van het modem, en of men een XL gebruikt. In dat laatste geval is het filter altijd nodig, maar ik zeg: altijd plaatsen. Dan voorkom je ellende en kan, als er later ook een XL word geleverd, geen sprake meer zijn van storingen.
Ik laat de storing van de mediabox aan @Monica of andere moderators over. Daarvan heb ik nog te weinig kennis.
Maar veel luisterplezier gewenst.
Willem
Willem, ik kan je betoog niet helemaal volgen. Je hebt het plotseling over het modem, maar dat heeft er niets mee te maken. Het modem hangt ook in het coaxnetwerk, maar zorgt alleen voor de internetverbinding, de vaste telefoon en de Wifi. Audio en video lopen via de Samsung. En die geleverde filters hebben een geintegreerde coaxaansluiting. Mooier kan het niet
@Edward3 Het modem heeft er zeker mee te maken, want een modem verstuurt zijn retoursignalen via de coaxkabel. En dus kunnen ook die retoursignalen bij de Quantis terecht komen, net als de retoursignalen van de mediabox XL.
Dit is ook al heel wat keren genoemd als je de plaatsingen doorneemt. Eerder leek het erop dat alleen de retoursignalen vanuit de XL te sterk zijn en de Quantis verstoren, maar later bleek dit ook het geval te kunnen zijn met een modem. Dat viel op doordat men geen XL heeft, en het issue op de Quantis zich toch bleek voor te doen. Bij het loskoppelen van het modem van de coaxkabel blijkt dan het storen/wegvallen van de Quantis verholpen. Dat heb ik dus ook echt wel getest. Zou een modem geen retoursignalen via de coax kunnen uitsturen werkt deze niet, net zo min als de XL dat dan nog zou doen. Daarom is ook retourgeschikt materiaal nodig.
@Edward3 Dit schreef ik in oktober al:
"..... Maar ik zie net elders dat ook het modem een negatieve invloed kan hebben op het signaal van de Quantis. Dat was ons eigenlijk nog niet bekend. Maar goed, de Quantis is nog vrij nieuw, en niet iedereen zal er last van hebben gelukkig, maar ook niet iedereen zal het hier melden.
Maar het is natuurlijk wel goed om daar ook even aandacht aan te besteden. Dus @Maud en @Mark , willen jullie dit meenemen en ook even inventariseren? Ik lees dit nl. nu vaker. Ook van buitenaf deze issues gezien. Het hoeft dus niet alleen door de XL te komen. Het modem kan ook een rol spelen, al heb ik dat hier nog niet gemerkt. Ik heb het doorgezet naar Humax/Quantis......"
Willem, ik heb gekeken of het loskoppelen van het modem (CH7465LG-ZG) ook zou werken op de Samsung. Dat is niet het geval. Het geluidssignaal is nog steeds gestoord, maar niet zo frequent als eerst.
Dag @Edward3 , op de Samsung heeft het het modem geen effect. We zagen dit eerder ook zelden langskomen, maar de Quantis QE317 is nog vrij nieuw en blijkt dus last te hebben van het wat te sterke retoursignaal van de XL. En later zagen we dat een modem de Quantis ook kon dwarsliggen. Veel apparaten welke een retoursignaal uitsturen via coax zijn er ook niet meer. De Next doet het e.e.a. via het Internet, en een deel van de Humax PVR's deed dat altijd al.
Dat apparaten communiceren via de kabel is natuurlijk ook prima, maar dan wil je dat signaal wel alleen hebben waar het thuishoort. Als dat binnen blijkt te komen op apparaten die daar niet zo gelukkig mee zijn, krijg je als gevolg wat de Quantis laat horen. Nu is dat gelukkig makkelijk op te lossen, maar het was beter geweest als het externe filter niet nodig was geweest. Ik ga daarover ook nog even in overleg. Misschien kan het voortaan in het bouwproces worden meegenomen.
Maar goed, gelukkig is dit '3 x Quantis issue' opgelost. Nu de Samsung nog. @Monica kon jij daar wat mee, of moet er wat nieuws die kant op?
Maar @Edward3 je begreep nu vast waarom ik het modem dus ook benoemde.
Ik hoop dat ook het andere issue snel verholpen wordt. Er is weer een seintje die kant op.
Groet, Willem
Dank je wel Willem voor je uitvoerig antwoord. Ik heb weer wat geleerd en begrijp het probleem en de complicaties beter. Uiteindelijk komen we bij de oorzaak en als die is gedefineerd, is een oplossing dichtbij.
Edward
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.