1
Vraag
2
Reageer en help mee
Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Belangrijke info voor mensen met een Quantis QE317 digitale radiotuner (i.c.m. een Mediabox XL)

Beste lezers;

 

inmiddels vaker gezien dat het signaal op de Quantis QE317 digitale radiotuner verstoord raakt, of even geheel wegvalt. Ook ik had hier meteen na aansluiten last van. Zoals we het nu kunnen inzien, lijkt vooral de XL (voorheen Horizon) daar debet aan vanwege het vrij sterke retour signaal. Kom je dus het issue tegen, neem dan even de coax kabel los van de XL. Storing over? Dan is een retourband stopfilter (sperfilter) de oplossing:

https://www.coaxkabelwinkel.nl/product/gereedschap/braun-telecom-m-hpf-85/

Omdat dit een apparaatje is met F connectors, heb je er ook deze: 

 

https://www.coaxkabelwinkel.nl/product/connector/technetix-f-connector-male-iec-male/

en deze bij nodig:

 

https://www.coaxkabelwinkel.nl/product/connector/technetix-f-connector-female-iec-female/

Ik kreeg het hele setje in één zakje. Let op dat deze soms nog vrij los in elkaar zitten. Voor een setje ben je zo'n 15 euro kwijt. Je plaatst deze tussen de coaxkabel en de aansluiting op de Quantis.

Maar vanmiddag even overleg gehad met Humax/Quantis en voortaan word dit setje ook meegeleverd in elke QE317 die naar Ziggo gaat. Hoe het geregeld is met de kosten is aan Ziggo, en dus aan @Mariska de vraag hoe dat gaat lopen, en of de mensen die na aankoop van hun QE317, eerder bij Ziggo, de kosten van de retourband stopfilter vergoed krijgen. 


Veel luisterplezier met de Quantis!

Groet, Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics

 

151 Reacties 151
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Nuttige informatie, ondanks het betrekkelijk lage bedrag is de € 15,00 bovenop de €50,- wat de QE via Ziggo kost, een aanzienlijke extra.

 

Voor mij wel een extra reden meteen voor een Next te kiezen, maar voorlopig bevalt de Humax 5300 prima, ook voor de radio.

Willem-A1
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag @RoWi. 

ja, in verhouding gezien is het een wat naar bedrag, maar ik heb bv. ook nog een POA03 gekocht en dan betaal je ook zo dat bedrag (ik betaalde 17 euro). Maar aan de andere kant: Mensen met een XL zullen niet allemaal een Quantis kopen want je kan met de XL immers ook naar radiozenders luisteren. Toegegeven dat deze wel duurder is in stroomverbruik. Maar goed, de aanschaf van de Quantis is dan dus een keuze. Voor anderen misschien 'verplichte' kost na uitschakeling van het analoge radiosignaal. En dus hopen dat Ziggo dan wat toeschietelijk is. 

Maud
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2197Posts
  • 230Oplossingen
  • 415Likes

Hai @Willem-A1!  Wat goed dat je dit hebt uitgezocht. Ik heb het doorgezet naar de desbetreffende afdeling en ze zijn dit nu aan het uitzoeken 🙂 

Ronald B.

Level 6
  • 121Posts
  • 6Oplossingen
  • 24Likes

Dus @Willem-A1 en @Maud: iedereen die via Ziggo  een Quantis QE317 digitale radiotuner besteld heeft krijgt  een  gratis retourband stopfilter nagezonden ?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Ronald B. Dat zal eerst moeten worden uitgezocht zoals Maud al aangeeft. En gebaseerd op het topic, is dat hoofdzakelijk van belang voor klanten die ook een Mediabox XL in gebruik hebben.

Ronald B.

Level 6
  • 121Posts
  • 6Oplossingen
  • 24Likes

@Willem-A1 waarom heb je die onderste 2 "pluggen"  er dan ook bij nodig, male en female ?? Is dat sperfilter niet genoeg ?

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Het is natuurlijk fijn dat @Willem-A1 dit probleem heeft opgelost !!

Maar het is wel weer een blunder van Ziggo !! Blijkbaar heeft Ziggo weer niet ( goed ) getest. Grote kans dat een IT'er bij Ziggo, even naar het apparaat heeft gekeken, maar dat het apparaat nooit i.s.m. andere ( Ziggo ) apparatuur werkelijk is getest.

T'is dus dat @Willem-A1 het probleem heeft opgelost, anders had Ziggo misschien nog jaren beweert, dat het allemaal aan de klanten ( of hun thuis netwerk ) ligt.

Ziggo 0 - Willem 1.

 


Ps. Dit zou natuurlijk ook het moment kunnen zijn, dat een helder licht bij het management van Ziggo nu denkt, zullen we de nieuwe Next ( de Humax 2008c ) ook naar Willem sturen. Misschien kan hij nog wat fouten eruit halen, voordat de box bij velen thuis staat? Dat zou misschien veel klanten ergernis schelen. Maar grote kans dat Ziggo niet zo'n manager heeft.

Willem-A1
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag @Ronald B. , zoals @RoWi. al aangeeft word dat nog uitgezocht door Ziggo, maar er gaat voortaan wel een retourband stopfilter in de doos met de Quantis mee. Hoe dat dan betaald moet gaan worden is aan Ziggo. Er zullen natuurlijk ook mensen zijn zijn die deze (nu) niet nodig hebben, maar daar rekening mee houden is natuurlijk niet te doen. Dus better safe than sorry. 

Willem-A1
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Ronald B. schreef:

"waarom heb je die onderste 2 "pluggen"  er dan ook bij nodig, male en female ?? Is dat sperfilter niet genoeg ?"

Dat zijn adapters om het filter aan te kunnen sluiten op een coax stekker, en op de coax ingang van de Quantis. Het filter heeft namelijk F-connectors, en die kun je dus niet zo gebruiken, al kan een zijde ervan wellicht wel worden aangesloten bij iemand met een splitter o.i.d. met F-connector aansluitingen. Het sperfilter kan nl. ook op een andere plaats in de kabel naar de Quantis worden opgenomen. 

Willem-A1
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@Pasi bedankt, maar dat vind ik echt teveel eer. Ik vind het leuk dingen uit te zoeken en te testen, maar bij Humax/Quantis zitten de mannen ook niet stil, en toen ik het daar meldde kwam het ook al naar voren dat er wat misgaat i.s.m. de Horizon, ofwel de XL. Want er zijn ook mensen die gewoon de helpdesk bellen en hun vraag hier niet stellen. Op zich ook logisch, want als je een goed werkende XL hebt, maar er een Quantis bij koopt die na aansluiten gaat haperen, word de fout natuurlijk daarin gezocht. Men denkt waarschijnlijk helemaal niet aan het retour signaal van de XL, en zeker niet aan het gegeven dat dit kennelijk zo sterk is, dat dit zich kan doordringen tot de elektronica van de Quantis. 

Maar goed, Humax plaatst hier niets, dus als ik dat niet oppak, of eventueel anderen die iets dergelijks weten, dan word het hier ook niet zo snel bekend. Al is het Internet groot, en een bericht gaat al snel rond. Maar ik heb aangegeven dat het filter prima werkt en dat een mooie oplossing is, en hoe we dat nou verder gaan regelen. Als dit een vrij simpele ingreep is om een probleem als dit op te lossen, moet je daar echter wel wat mee doen. 

En of dit een blunder van Ziggo is... Ik  zou dat in dit geval niet durven uitspreken. Soms verwacht je bepaalde dingen niet. Want nu speelt het i.c.m. de XL, maar voor hetzelfde geld is dat met heel andere apparatuur. En dat kun je vooraf onmogelijk testen. Hoe dan ook; dit zijn nog relatief eenvoudig oplosbare bugs. 

En ik maak me dus verder ook niet zo druk om de nieuwe Next. Zoals ik elders al schreef zal ik waarschijnlijk ook mijn abonnement moeten aanpassen als er hier een naartoe komt. Maar had Humax NL ertussen gezeten was het zeer waarschijnlijk wel wat eenvoudiger geweest. 

Willem-A1
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Super! Bedankt @Maud 😀

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Willem-A1 het zal het modem deel van de Mediabox XL zijn, die dit veroorzaakt, na het lezen van de laatste reactie's ontkom ik niet aan de gedachte dat de andere kabelmodems ook problemen met de quantis kunnen veroorzaken.

 

Diverse klanten met een mediabox XL hebben ook een Connectbox twee modems op 1 aansluiting, er zijn in dat geval 2 retoursignalen als ik goed op de hoogte ben hoe alles werkt. Dus dubbel kans op problemen.

Ronald B.

Level 6
  • 121Posts
  • 6Oplossingen
  • 24Likes

@RoWi ik vind gewoon dat  een  gratis retourband stopfilter nagezonden  moet worden aan diegene die bij Ziggo een Quantis hebben aangeschaft. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Ronald B.  schreef:

@RoWi ik vind gewoon dat  een  gratis retourband stopfilter nagezonden  moet worden aan diegene die bij Ziggo een Quantis hebben aangeschaft. 


Ziggo moet uiteraard helemaal niks, dit betreft toch echt het eigen netwerk namelijk na de AOP. En bij elke provider stopt de verantwoording na het aansluitpunt, dat geschreven hebbend is het wel klant vriendelijk als er iets mogelijk is.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

@RoWi.  schreef:

@Ronald B.  schreef:

@RoWi ik vind gewoon dat  een  gratis retourband stopfilter nagezonden  moet worden aan diegene die bij Ziggo een Quantis hebben aangeschaft. 


Ziggo moet uiteraard helemaal niks, dit betreft toch echt het eigen netwerk namelijk na de AOP. En bij elke provider stopt de verantwoording na het aansluitpunt, dat geschreven hebbend is het wel klant vriendelijk als er iets mogelijk is.


Ziggo moet inderdaad niets, maar .....

Ziggo levert dit apparaat als vervanger voor de door Ziggo afgeschakelde 'radio', om te gebruiken op hetzelfde coax-netwerk, waarop bijna altijd ( op CI+ Module en Humax na ) ook andere Ziggo apparatuur zit.

En dan blijkt de vervanger niet goed te werken én dat kan men Ziggo wel verwijten. Dat dit achter de AOP zit, dat kan, maar ook Ziggo's Connectbox/Next/Mediabox-XL zitten achter de AOP en die zijn wel Ziggo verantwoordelijkheid.

Als Ziggo een Quantis levert ( als vervanger ), dan is het niet meer dan fatsoenlijk dat er ook een sperfilter bij geleverd wordt, omdat de kans groot is dat er ook een MediaBox-XL staat.

Ps. Overigens zal zo sperfilter setje, qua inkoopprijs misschien wel veel lager liggen dan €10,-

Willem-A1
Topicstarter
Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@RoWi. schreef:

"het zal het modem deel van de Mediabox XL zijn, die dit veroorzaakt, na het lezen van de laatste reactie's ontkom ik niet aan de gedachte dat de andere kabelmodems ook problemen met de quantis kunnen veroorzaken.

 

Diverse klanten met een mediabox XL hebben ook een Connectbox twee modems op 1 aansluiting, er zijn in dat geval 2 retoursignalen als ik goed op de hoogte ben hoe alles werkt. Dus dubbel kans op problemen".

Ik heb ook nog een connectbox, maar deze veroorzaakt geen enkel probleem met de Quantis. Maar het retoursignaal vanuit de XL is te sterk en doet dat dus wel. Vooralsnog vormt dus alleen de XL een probleem als ook de Quantis word gebruikt. 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes

@Willem-A1 

 

Top gedaan man.......en Totaal TV heeft jou uitleg zo ver ik dat kan zien woordelijk overgenomen.

https://www.totaaltv.nl/nieuws/ziggo-digitale-radio-heeft-last-van-storing/

 

Groot voordeel hiervan is dat jij erg goede contacten hebt bij Humax

 

@all 

 

Alleen de schuld schuiven naar Ziggo vind ik wel een dingetje ( Niet persoonlijk bedoeld naar Willem ) 

Het kan ook zo zijn dat de ontvanger niet goed afgeschermd/gefilterd is in de electronica en de fabrikant moet zich ook bewust zijn van meerdere signalen of meerdere frequenties in een hedendaags kabelnet en er voor zorg dragen dat de ontvanger geen last mag hebben als hij een retourband signaal te verwerken krijgt het is immers allemaal technisch met elkaar verbonden na de AOP dmv de splitters en versterkers.  

 

En de XL communiceert dmv het retoursignaal met de servers van Ziggo dat is noodzakelijk en is dat signaal te laag dan werkt de XL niet goed.

 

Dus tja..........

 

De oplossing is oké maar om de kosten bij Ziggo neer te leggen vind ik onterecht.

 

De manier waarop de ontvanger aangesloten moet worden in het TV signaal is slechte keuze omdat je weer een extra spitter moet gaan gebruiken en dat geeft signaal verlies op de overige apparatuur in huis en doorlussen ( de manier waarop je vroeger een video recorder aansloot op de kabel ) .

in Februari heb ik Humax gemaild of de versterker actief was en het antwoord kan ik niet meer vinden in mijn mail dus ik durf het niet met zekerheid te zeggen maar dacht dat het passief was/is. 

 

Ik snap ook dat er geen andere keuze is maar tja........

 

Ronihd_0-1634458100272.png

 

DON PAPA

Level 17
  • 3834Posts
  • 61Oplossingen
  • 3257Likes

@Ronihd Schreef: De oplossing is oké maar om de kosten bij Ziggo neer te leggen vind ik onterecht.

 

Nou dat vind ik niet, als consument mag je ervan uitgaan dat je een goed werkend product koopt van de verkoper. En als dit niet goed werkt dan moet de verkoper dit met de consument oplossen. En als blijkt dat de fabrikant steken heeft laten vallen, dan moet de verkoper (in dit geval Ziggo) dat oplossen met de fabrikant, maar daar heeft de consument verder geen boodschap aan. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Deze kabelradio modellen zijn er al sinds 2017 zover ik weet, mogelijk langer de QE317 is niet specifiek voor Ziggo en met de Horizonboxen in gedachte ontwikkeld dat blijkt wel, de Vistron het volle neefje zeker niet.

Het probleem is nu wanneer mag je vanuit Ziggo ondersteuning verwachten enkel als je de QE317 via Ziggo koopt of ook als je zelf elders een dergelijke ontvanger koopt.

 

Een van de reacties bij dat totaaltv artikel is wel bijzonder blijkbaar werkt de inferrentie bij een bepaalde klant ook andersom, ook in combinatie met een mediabox XL. 

 

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic