1
Vraag
2
Reacties
3
Oplossing
oostwaard1957

Level 3
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Bekabeling

Hallo  ,vraag over het aansluiten van de groen_/ blauwe coaxkabel die ga ik koppelen aan mijn signaal versterker maar er is wel een beetje kracht voor nodig om de kabel over de connector van de signaalversterker te schuiven  is dat een normale handeling  hoor het graag

Gr Cees 

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34915Posts
  • 2572Oplossingen
  • 17552Likes

De POA-254 druk je direct op het AOP c.q. de hoofdaansluiting, waarop nu de kabel naar de versterker aangesloten is. Vervolgens sluit je het modem (nu op tap 1 versterker) aan op 'Data' en de versterker (nu direct op AOP) op 'TV'.

Ik weet niet of verloopstekkers (F male naar IEC male) onderdeel waren van de standaard leveromvang van de FRA-752N. Bij de FRA-752X is dit voor de winkelverpakking i.i.g. wel het geval. Je kunt deze verloopstekkers via diverse webshop aanschaffen. Misschien dat een lokale elektronicawinkel ze ook wel op voorraad heeft.

Bekijk in context

oostwaard1957
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Ben net gereed,  connectbox op de splitter en dan coax van uit de splitter naar de next dit zonder de signaalversterker tot nu werk alles

Bekijk in context

20 Reacties 20
Meldingen
Aan Uit
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 78812Posts
  • 5324Oplossingen
  • 23546Likes

De rode kant is een klem kant en moet met wat kracht erover geschoven worden om de klemmen wat opzij te krijgen en goed te blijven klemmen voor een stabiel contact.

Zowel op een modem als op een versterker, als op een splitter is met een rode aansluiting wat duw werk noodzakelijk.

oostwaard1957
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Ik ben een groene en een blauwe aansluiting coax 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34915Posts
  • 2572Oplossingen
  • 17552Likes

Je kunt de groene connector van de IEC/IEC-kabel groen/blauw op een van de 'Data / TV'-aansluitingen van de versterker aansluiten. Daar kan inderdaad wat kracht voor nodig zijn.

Zoals in je eerdere topic aangegeven is de opdrukversterker BDA-01/02 wel verouderd, alsook het AOP. Eigenlijk zou je modem + Mediabox Next via een splitter (bij voorkeur een POA-254) op het AOP moeten aansluiten.

Karel.

Level 16
  • 2389Posts
  • 292Oplossingen
  • 1640Likes

Deel wat foto’s van wat en waarop je het wil aansluiten.

Een signaal versterker / splitters kunnen ook ipv IEC van F-connectors voorzien zijn. F-connectors zijn bij Ziggo op de kabel met rood aangegeven. De blauw/groene kabel zijn IEC connecters. Als je dus de verkeerde plug/connecters probeert aan te sluiten kan je de boel kapot maken.

anoniemforum

Level 19
T.E.A.M.
  • 10457Posts
  • 598Oplossingen
  • 3003Likes

aan de ene kant een blauw rondje en de andere kant groen ?

of is de kabel zelf groen blauw ?

Gio2903

Level 17
  • 3470Posts
  • 183Oplossingen
  • 2552Likes

een groen/blauw kabel kun je alleen op een versterker aansluiten als je daar een male verloopstukje op hebt gedraaid. een foto hebben we meer aan

oostwaard1957
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Het zijn glade aansluitingen niet ket schroef draad

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34915Posts
  • 2572Oplossingen
  • 17552Likes

Moderne versterkers zoals de FRA-752X maken alleen van F connectors gebruik. De verouderde BDA-01/02 gebruikt IEC connectors (inderdaad zonder schroefdraad) voor de 'Data/TV', hierop kun je de groene zijde van de groen/blauw-kabel aansluiten. Welk type splitter heb je ontvangen? Bij een POA-254 kun je vooralsnog de huidige modemkabel blijven gebruiken en de BDA-01/02 door deze splitter vervangen. Een monteursafspraak is wenselijk om het AOP te vervangen.

Bovenstaande informatie onjuist, zie mijn volgende reactie.

oostwaard1957
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

20240928_144727.jpg

Deze splinter rechts is niet meer nodig was voor tv boven en die zwarte dat is coax die moet je flink aanduwen om vast te krijgen 

oostwaard1957
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

En ik ga morgen kijken of er kabels die naar boven lopen nog gebuikt worden en alles opnieuw opbouwen met de nieuwe next 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34915Posts
  • 2572Oplossingen
  • 17552Likes

Je noemde in je eerdere topic "wand op mijn hooftaansluiting zit een signaalversterker", vandaar dat ik van een BDA-01/02 uitging, maar je hebt dus toch een losse versterker. De FRA-752N is een iets ouder type versterker, maar nog prima geschikt voor DVB-C. Wel maakt deze versterker gebruik van F connectors en daarop kun je niet direct een IEC/IEC-kabel groen/blauw aansluiten. Deze kabel is nu geforceerd aangesloten op tap 3, alsook de verouderde TV-splitter op tap 4 welke kan inderdaad kan komen te vervallen. De kabels tussen AOP, versterker en modem zijn verouderd, maar het AOP (btv 01-SET) is prima en up-to-date. De tweede TV-kabel ziet er ook goed uit. Je hebt verloopstekkers (F male naar IEC male) nodig om de TV-kabels op de versterker aan te sluiten.

Welk type splitter heb je ontvangen? Je kunt deze splitter op het AOP aansluiten en vervolgens modem + versterker op de splitter aansluiten, dit is de aanbevolen aansluitwijze.

Karel.

Level 16
  • 2389Posts
  • 292Oplossingen
  • 1640Likes

@tobiastheebe  schreef:

... Deze kabel is nu geforceerd aangesloten op tap 3, alsook de verouderde TV-splitter op tap 4 welke kan inderdaad kan komen te vervallen. De kabels tussen AOP, versterker en modem zijn verouderd, maar het AOP (btv 01-SET) is prima en up-to-date.

Bij deze versterkers werden/worden ook verloopjes van IEC naar F-connectors meegeleverd teven afsluitweerstanden voor niet gebruikte poorten. Helaas is dat niet zichtbaar op de foto als daar ook gebruik van wordt gemaakt.

Als de versterker direct aangesloten is op de AOP en geen nieuwe splitter aanwezig is dan werd normaliter het modem op uitgang 1 aangesloten en naarmate het apparaat wat verder weg staat op 2 daarna op 3 en het apparaat wat het meest ver staat op 4. Staat trouwens ook op de sticker van de versterker.

oostwaard1957
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

20240930_183156.jpg

oostwaard1957
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

@oostwaard1957  schreef:

20240930_183156.jpg

Kan iemand een schema maken voor de beste verbindingen modem signaalversterker enz?

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34915Posts
  • 2572Oplossingen
  • 17552Likes

De POA-254 druk je direct op het AOP c.q. de hoofdaansluiting, waarop nu de kabel naar de versterker aangesloten is. Vervolgens sluit je het modem (nu op tap 1 versterker) aan op 'Data' en de versterker (nu direct op AOP) op 'TV'.

Ik weet niet of verloopstekkers (F male naar IEC male) onderdeel waren van de standaard leveromvang van de FRA-752N. Bij de FRA-752X is dit voor de winkelverpakking i.i.g. wel het geval. Je kunt deze verloopstekkers via diverse webshop aanschaffen. Misschien dat een lokale elektronicawinkel ze ook wel op voorraad heeft.

oostwaard1957
Topicstarter
Level 3
  • 21Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Ik ga van de week aan de slag  , en kan ik dan de coax weer op de versterker drukken wat extra kracht nodig  het is geen schroefdraad 

tobiastheebe

Level 20
T.E.A.M.
  • 34915Posts
  • 2572Oplossingen
  • 17552Likes

De groen/blauw-kabel moet niet direct op de F connectors van de versterker aangesloten worden, je hebt hiervoor een verloopstekker (F male naar IEC male) nodig. Dit geldt ook voor de bestaande witte TV-kabel.

Karel.

Level 16
  • 2389Posts
  • 292Oplossingen
  • 1640Likes

@oostwaard1957  schreef:

Ik ga van de week aan de slag  , en kan ik dan de coax weer op de versterker drukken wat extra kracht nodig  het is geen schroefdraad 

Blauwe pijl:

Bij een kabel met een gladde IEC connecter zonder schroefdraad moet eerst een verloopje (F-male IEC-male) op desbetreffende uitgang van de versterker geschroefd worden.

Rode pijl:

Niet gebruikte uitgangen dienen eigenlijk afgedopt te worden door een afsluit weerstandje er op te schroeven.

IMG_0808.jpeg

Foto met materialen ooit meegeleverd met de versterker.

Ryan
Community Moderator
Community Moderator
  • 1018Posts
  • 98Oplossingen
  • 431Likes

Hey @oostwaard1957! Is het nog gelukt rondom de coaxkabel en de versterker? We horen graag nog van je 🙂