Hallo iedereen,
Ik ervaar iets vreemds elke keer als ik mijn tv aanzet nadat deze voor een paar uur uit heeft gestaan. Bij het opstarten is mijn beeldverhouding standaard 4:3 en ik kan dit niet aanpassen. De enige fix die ik heb gevonden is de tv terugzetten naar fabrieksinstellingen. Dan krijg ik weer beeld in 16:9. Maar als ik dan de tv weer uit heb gezet voor de avond of voor langer dan een paar uur dan staat deze weer in beeldverhouding 4:3 als ik deze weer aanzet.
Daarbij als ik probeer om de resolutie aan te passen terwijl de beeldverhouding 4:3 is dan krijg ik foutcode CS3400. Deze code betekend volgens Ziggo "dat het momenteel niet mogelijk is om de gekozen film of serie te kijken". Ik snap niet helemaal wat dat te maken heeft met het aanpassen van mijn beeldresolutie. Als na de fabrieksreset het beeld weer in 16:9 staat kan ik wel weer het beeldresolutie aanpassen.
Ik ben ongeveer een week een nieuwe klant bij Ziggo en gebruik de Next Mini.
Eerst heb ik de klantenservice via de app deze vraag gesteld en hun gaven aan de community te proberen.
Weten jullie wat er aan de hand is?
Groeten,
HarmB-97
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Heeft u al geprobeerd om de Next Mini terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Wellicht dat het probleem dan niet meer voor komt.
Ik had ergens in het Ziggo archief gelezen dat het resetten van de Modem/router ook wel kan helpen om bepaalde problemen op te lossen. Hoe bent u eigenlijk verbonden? Bent u draadloos of bent u bedraad verbonden met het internet, als u hier toelichting op wilt geven dan kunnen we het een en ander uitsluiten qua oorzaken.
@HarmB-97 schreef:Hallo iedereen,
Ik ervaar iets vreemds elke keer als ik mijn tv aanzet nadat deze voor een paar uur uit heeft gestaan. Bij het opstarten is mijn beeldverhouding standaard 4:3 en ik kan dit niet aanpassen. De enige fix die ik heb gevonden is de tv terugzetten naar fabrieksinstellingen. Dan krijg ik weer beeld in 16:9. Maar als ik dan de tv weer uit heb gezet voor de avond of voor langer dan een paar uur dan staat deze weer in beeldverhouding 4:3 als ik deze weer aanzet.
...
@HarmB-97 De reden dat de TV met de 4:3 beeldverhouding opstart is dat de mediabox op dat moment een resolutie uitgeeft van 640x480, een 4:3 SD resolutie.
De oorzaak van het vreemde gedrag van de mediabox heeft @Garihd al eerder aangegeven:
"Dit probleem is vaker voorbij gekomen dit lag bijna elke keer aan miscommunicatie tussen de mediabox en de televisie."
Door dit communicatie probleem kan de mediabox de door de TV ondersteunde resolutie niet uitlezen en valt dan terug op de laagste door een TV ondersteunde resolutie van 640x480.
Mogelijk is de gebruikte ingang van de TV defect of is de HDMI kabel beschadigd.
Probeer dus de andere ingang of een andere HDMI kabel.
Heeft u al geprobeerd om naar de instellingen van uw kastje te gaan en daar het volgende in te stellen: Instellingen > Beeld en geluid > Resolutie voorkeur. Stel deze in op “Match met tv”.
Ik ben al een tijdje in het archief van Ziggo aan het kijken en opgeloste onderwerpen/Topics aan het lezen en wat mij vooral opvalt is dat bijna alle klachten die u met uw Philips TV ervaart, dat de opgeloste problemen van de topics voor komen bij betreffende meerendeel van de TV's van het merk Phillips. Het probleem ligt dus bij uw Phillips TV en niet bij het kastje.
Mogelijke oplossing:
Ik heb iets heel gaafs ontdekt waarmee ik uw probleem mogelijk kan oplossen, ik ben super enthousiast en ik moest gelijk aan uw probleem/uw klacht denken. Hieronder leest u de mogelijke oplossing voor uw probleem:
Zou u zo vriendelijk willen zijn om het volgende experiment uit te voeren:
Als u op uw afstandsbediening op de Home knop/op het huisje drukt en dan navigeert naar het tandwieltje en daar op drukt. Dan kunt u naar het volgende menu navigeren genaamd: Beeld en geluid
Zodra u in dit keuze menu bent dan ziet u het volgende weergegeven: 4:3 verwerking.
Als u daarop klikt ziet u drie verschillende keuzes.
In het midden van het menu staat het volgende bij mijn kastje ingesteld (dit is de tweede/middelste keuze in de keuze lijst). Ik heb zelf de volgende keuze geselecteerd namelijk: Ik heb mijn tv ingesteld op de keuze Zwarte Zijkanten: Wat wil dit zeggen?
Bij de functie/bij de instelling van Zwarte zijkanten staat de volgende omschrijving; Gebruik deze instelling als je 4:3-content in het midden van je breedbeeld wilt zien. Om uw probleem hopelijk op te lossen zou u deze instelling NIET ZO DUS moeten instellen of u zou de instelling moeten wijzigen naar een van de twee andere 4:3-content beeldinstellingen moeten instellen namelijk;
U kunt uit twee mogelijkheden kiezen; Keuze/instelling 4:3 Verwerking: Uitgerekt, deze instelling wordt als volgt beschreven;
Gebruik deze instelling als je 4:3 -content horizontaal wilt zien zodat het op je breedbeeld-tv past.
Het door u te uit te proberen experiment/het door u instellen 4:3 weergave door de Uitgerekt instelling in te stellen zou uw probleem opgelost moeten worden.
De andere beschikbare mogelijkheid die u als beeldinstelling kan instellen om de zwarte zijkanten niet meer zichtbaar te laten zijn is door dat u kunt kiezen door de volgende 4:3 beeldinstelling in te schakelen namelijk:
Het instellen van de mogelijkheid: ingezoomd
Wat is de omschrijving van de 4:3 content beeldinstelling genaamd ingezoomd?
Gebruik deze instelling als je 4:3-content ingezoomd wilt zien zodat het op je breedbeeld-tv past.
Dus ik bied u de twee volgende mogelijkheden aan:
Of u stelt uw tv in 4:3-content beeldweergave in met de keuze: Uitgerekt
Of u stelt uw tv in 4:3-content beeldweergave in met de keuze: ingezoomd.
Hopelijk heb ik hiermee uw probleem opgelost.
Ik hoor graag van u, uw bevindingen.
Met vriendelijke groet,
Panda_snorkel
Hallo iedereen,
Allereerst wil ik jullie bedank voor alle hulp tot nu toe. De afgelopen week heb ik het e.e.a. getest om te proberen of ik het probleem met jullie suggesties kon oplossen en dat is deels gelukt.
Zoals @Videopionier en @Garihd al aan hebben gegeven zou het probleem kunnen ontstaan door een miscommunicatie tussen de Next mini en mijn TV of door een software fout in de TV zelf. Ik heb in de instellingen van de TV zelf gezocht naar de beeldverhouding en die stond standaard ingesteld op "Auto". Een van de andere opties was "breedbeeld" wat, als ik het goed heb, staat voor beeldverhouding 16:9. Na deze geselecteerd te hebben sprong mijn beeld naar de goede beeldverhouding. Dus dit is al een betere methode om de beeldverhouding goed te krijgen dan de Next mini terug te zetten naar fabrieksinstellingen. Na meerdere dagen te hebben gecontroleerd bleef de beeldverhouding in 16:9 staan en leek het probleem opgelost. Echter na 5 dagen beeld in 16:9 stond de beeldverhouding weer in 4:3. Toen ik de instellingen van de TV zelf checkte zag ik dat het beeldformaat weer ingesteld stond als "Auto" in plaats van "Breedbeeld" wat ik ingesteld had.
Mijn vermoeden is dat het probleem inderdaad ligt aan de Phillips tv zelf zoals @panda_snorkel ook al heeft geopperd. Wellicht dat tijdens het opstarten, na een lange periode inactiviteit, de TV dusdanig lang de tijd nodig heeft om op te starten dat de Next mini niet op tijd de beeldverhouding voorkeur van de TV doorgestuurd krijgt en de beeldverhouding maar instelt op een lagere resolutie met 4:3. Dit blijft voor mij speculeren.
De mogelijke oplossing van @panda_snorkel over het keuzemenu in de Next Mini "4:3 verwerking" werkt voor mij ook niet. Ik denk ook dat die optie meer te maken heeft met hoe de Next Mini zich gaat gedragen als er native 4:3 content word afgespeeld en niet zo zeer dat het de beeldverhouding van alle reguliere zenders en programma's beïnvloed.
Wat ik nu nog graag wil proberen is mijn Phillips TV vervangen voor een andere TV die ik heb (Sony) om te zien of het daadwerkelijk aan de TV ligt of niet. Ik heb zoals @Videopionier al voorstelt al de HDMI kabel verwisseld en andere poorten gebruikte maar dat maakte niks uit op de Phillips TV.
Als ik mijn Sony TV heb aangesloten op de Next Mini zal ik alles weer even goed testen om te kijken of ik het probleem niet permanent kan oplossen. Ik zal mijn bevindingen dan weer opnieuw hier delen. Als iemand nog iets weet of mogelijke oplossingen heeft om te proberen dan hoor ik het graag.
Mvg Harmb-97
@HarmB-97 schreef:
De mogelijke oplossing van @panda_snorkel over het keuzemenu in de Next Mini "4:3 verwerking" werkt voor mij ook niet. Ik denk ook dat die optie meer te maken heeft met hoe de Next Mini zich gaat gedragen als er native 4:3 content word afgespeeld en niet zo zeer dat het de beeldverhouding van alle reguliere zenders en programma's beïnvloed.
Dit is inderdaad hoe de Mini met uitzendingen omgaat die wel 4:3 moeten zijn. Als je dan uitgerekt kiest dan wordt dat beeld vervormd.
Bij jouw wordt het andersom vervormd wat duidelijk te zien is op de bijgevoegde afbeeldingen.
Behalve ermee leren leven en regelmatig die instellingen terugzetten heb ik verder geen oplossingen. Wel voor de toevallige lezers koop geen Philips want dat is alleen nog maar een merk gebruikt door TPVision.
In het verleden heb ik bij HDMI handshake problemen ook wel eens workaround toegepast door een HDMI-switch te plaatsen tussen een Philips TV en Cisco kabel ontvanger.
Ik had daarnet een ander soortgelijk topic gelezen waarbij een klant een soortgelijk probleem ervaarde, ik had deze oplossing zelf ook bedacht alleen @Wim C. was mij in dit andere topic voor, maar ik ben uw topic/ik ben uw probleem niet vergeten dus laat ik hier toch maar weer van mij horen.
De mogelijke oplossing van Wim C. en mijn zelfde oplossing voor u om uw probleem op te kunnen zou het volgende kunnen zijn. Heeft u al gekeken of er in uw tv beeldinstellingen menu de optie staat om het beeld in te zoomen? 😃 Als u deze beeld optie als instelling zou instellen dan zou wellicht uw probleem verholpen kunnen worden.
Hopelijk verdwijnt voor u dan het probleem van de zichtbaarheid/de weergave van de zwarte balken. Ik ga op internet rond kijken of ik andere verklaringen of oplossingen voor uw probleem kan vinden. Het zou toch gaaf zijn als u hiermee weer meer kijk plezier ervaart. Ik kan mij voorstellen dat uw probleem heel erg hinderlijk kan zijn.
Die zwarte balken wel of niet willen zien heeft natuurlijk alles te maken met persoonlijke voorkeur. Als ik een film aan het streamen ben dan stoor ik me daar niet aan en vind ik het zelfs wel prettig als de ondertiteling half over de onderste zwarte balk valt.
Met het beeld ingezoomd bekijken vervallen inderdaad de zwarte balken, maar mis je aan de zijkanten wel weer een stuk beeld.
Het is maar waar je voor kiest.
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.