Beste communityleden, ik ervaar nogal storende beeldruis op alle tv zenders sinds ik een nieuwe 4k tv heb aangesloten op de next mediabox. De next decoder staat nu op 1080i, dan is de beeldruis iets minder, maar nog irritant aanwezig. Op de tv staat alles uit mbt ruisonderdrukking etc. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? Diagnose van de next decoder zegt dat het signaal goed is ( niet uitstekend).
Opgelost! Ga naar oplossing.
Beste leden, hartelijk dank voor jullie support. Ik heb het met belangstelling gelezen. Geen idee wat nu de echte reden van de beeldruis was, maar na het uitproberen van de tips (kabels omgekeerd, tv eerst aan, dan decoder aan, decoder op 1080i/P, stroom eraf) is de beeldruis vrijwel verdwenen!😀
Jij bent de IT-hulplijn in je straat, de verlichting werkt thuis op commando en je groet de pakketbezorger met de slimme deurbel. Herkenbaar? Dan zijn de Community events echt iets voor jou! Doe mee en sluit je aan.
Welke TV heb je precies?
Hoi Bert, dank voor de vraag. Het betreft philips 65PML9506/12.
Ik ken de Philips niet, maar ik zal mee duimen dat er iemand langskomt die de Philips kent en je op weg kan helpen.
goed is het best (daaronder zitten gemiddeld en slecht). daar ligt het dus niet aan. ook was het op de vorige tv niet zo gok ik, lastige situatie.. andere hdmi kabel helpt ook niet?
1080i of p is in principe de beste instelling omdat dit zo wordt aangeleverd.
Ruisonderdrukking is bij mijn weten Noise reduction een audio instelling maar mogelijk wordt hier iets anders bedoeld.
Ik ben er iets verder in gedoken dit is blijkbaar een Philips/Arris probleem, mogelijk helpt de eco setting op de Next. Het lijkt een hdcp gerelateerd probleem te zijn eerst de TV aan daarna pas de Next zou al kunnen schelen.
@JanJan1 schreef:Beste communityleden, ik ervaar nogal storende beeldruis op alle tv zenders sinds ik een nieuwe 4k tv heb aangesloten op de next mediabox. De next decoder staat nu op 1080i, dan is de beeldruis iets minder, maar nog irritant aanwezig. Op de tv staat alles uit mbt ruisonderdrukking etc. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn? Diagnose van de next decoder zegt dat het signaal goed is ( niet uitstekend).
Hallo,
ruis onderdrukkers aan, op een moderne digitale Tv, die is aangesloten op een modern tv netwerk? In Nederland kunnen alle ruis onderdrukkers en beeld verbeteraars gewoon uit! Het maakt ook niet uit in welke resolutie de Next/tv staat.
De digitale tv & radio signalen ( hier in Nederland ) zijn dermate goed/perfect, dat enige verbetering niet nodig is. Natuurlijk is o.a. Ziggo afhankelijk van het signaal wat de zender stuurt, maar o.a. de NPO 1, 2 en 3 zenders zijn zo-wie-zo 100% ruisvrij. Dus als men ruis ziet op de tv op deze zenders, dan is er iets niet goed of gewoon defect.
Als u het Next menu/settings opent, is dat beeld wel ruisvrij ?
U zou ( als test ) de tv rechtstreeks op de coax kunnen aansluiten, de tv daarop instellen en dan naar de NPO zenders kijken of er dan nog ruis aanwezig is. Let wel : zonder extra apparatuur ( CI+ module & smartcard ) kan uw tv niet alle zenders ontvangen, als deze rechtstreeks op de coax is aangesloten, maar de NPO zender wel.
Als er dan nog steeds ruis aanwezig, dan de tv rechtstreeks/direct op de AOP aansluiten en dan de NPO zenders controleren. Let op : afhankelijk van hoe uw coax netwerk bij u thuis is aangesloten, zou internet ( tijdelijk ! ) kunnen uitvallen, als u de tv direct op de AOP aansluit. Ziet u dan nog steeds ruis ?
Ps. Een ruisvrij signaal, bepaalt overigens niet alleen de kwaliteit van het tv beeld, want dan zijn resolutie en bitrate ook erg belangrijk.
Overigens : alles wat aan een goed tv beeld wordt veranderd door ruis onderdrukkers en beeld verbeteraars, is daarom gewoon een afwijking/vervorming van het origineel, dus slechter. Daarom ruis onderdrukkers en beeld verbeteraars gewoon uitzetten.
Dank Bert!
Hallo Gio, op vorige tv geen ruis aanwezig. Nieuwe hdmi kabels aanwezig sinds ik de next decoder heb.
Hallo Rowi, bedankt. Ecosettings aangepast en eerst tv aan geprobeerd, geen effect. Wat houdt het hdcp probleem in?
@JanJan1 schreef:Hallo Gio, op vorige tv geen ruis aanwezig. Nieuwe hdmi kabels aanwezig sinds ik de next decoder heb.
Misschien iets beschadigd is tijdens het 'ombouwen'.
Zie ook m'n logje hieronder.
Hdcp is een beveiligings methode de Next en uw TV lopen een procedure door de handshake en afgaande op berichten op het internet lijkt dit een probleem die met de tijd die deze procedure nodig heeft gepaard lijkt te gaan.
Wat opviel is dat met name televisies van Philips ook een vorm van digitale beeldruis lieten zien in combinatie met het neefje van de Next gebruikt door een andere provider.
Ruis zoals we dat van vroeger kennen ook wel sneeuw genoemd kan eigenlijk niet. Zie ook de uitleg van Pasi.
Wat noemt u in dit geval ruis?
Beste leden, hartelijk dank voor jullie support. Ik heb het met belangstelling gelezen. Geen idee wat nu de echte reden van de beeldruis was, maar na het uitproberen van de tips (kabels omgekeerd, tv eerst aan, dan decoder aan, decoder op 1080i/P, stroom eraf) is de beeldruis vrijwel verdwenen!😀
Vul de belangrijkste trefwoorden in en vind het topic die past bij je vraag. Onze community zit boordevol kennis.
Start je eigen topic en krijg hulp van anderen. Op de community helpen ervaren klanten je graag op weg.