1
Vraag
2
Reageer en help mee
Bounou

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Beeldkwaliteit Next mini t.o.v. Next

Ik heb op een forum gelezen dat de beeldkwaliteit van de Next Mini minder goed is dan van de Next. Dit zou komen door dat de signaalsterkte (zonder coax) bij de Next Mini minder sterk is. Omdat ik veel waarde hecht aan beeldkwaliteit, zou ik graag de ervaring willen weten van gebruikers die zijn overgestapt van een Next naar Next Mini.

30 Reacties 30
Buurman

Level 14
  • 989Posts
  • 50Oplossingen
  • 899Likes

De eerste Next Mini Extra geeft al wat maanden een prima beeld op mijn TV (UHD) in de hobbykamer.

Sinds vorige week is mijn Next aangesloten op de woonkamer TV (4K)  vervangen voor een Next Mini en geeft daar ook een prima beeld. Mijn persoonlijke indruk is zelfs nog een stukje beter dan de gewone Next.  Beide Next boxen zijn uiteraard bekabeld aangesloten.

charleyr

Level 10
  • 444Posts
  • 28Oplossingen
  • 211Likes

Ik heb 2 4K tv's.
Een Next en een Next mini,. 
Next via utp (kabel)
Next mini Wifi (draadloos)
De Next mini geeft identiek beeld, voor zover ik het optisch kan beoordelen.

Dirk Gerritsen

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

De beeldkwaliteit van beide boxen is gelijk, houd er alleen rekening mee dat de NEXT mini afhankelijk is van de internet connectie, indien de verbinding onvoldoende is zal de kwaliteit iets naar beneden kunnen gaan ivm beeldbehoud. tip: (als dit nog niet het geval is ) test eens door hem bekabeld aan te sluiten op het modem dmv UTP kabel, hiermee zou de kwaliteit optimaal moeten zijn.

Asro

Level 7
  • 145Posts
  • 3Oplossingen
  • 53Likes

Ik heb sinds vorige week de Next ingeruild voor de next Mini. Alleen op de wifi aangesloten: ik ervaar geen enkel verschil in kwaliteit! Ik heb de Next Mini op resolutie 1080i gezet vanwege het ontbreken van 4k content.

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes

@Bounou Ik heb beide. Allebei op 1080p. Beeldkwaliteit gelijk. Indien van toepassing, verdiep je in de aansluitmogelijkheden. Dan word je niet zoals sommigen hier, teleurgesteld in bv het ontbreken van een optische uitgang.

Bounou
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Dank voor je reactie!

jph80

Level 4
  • 24Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes

Ik had al langere tijd de Next..en sinds een week heb ik nu de Next Mini in gebruik. Heb de mini aangesloten op een UTP kabel. De Mini-box bevalt me uitstekend. Goed beeld op mijn 4K Sony TV. Heb de Mini achter op mijn TV ''geplakt'' zodat je hem niet ziet staan. Ook het energie-verbruik van deze Mini is top! Conclusie; Ik raad iedereen deze Mini-mediabox aan!

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

De resolutie en de kwaliteit, dat wat we zien, zijn twee heel verschillende zaken, die moeten we los zien van elkaar.

Signaal sterkte speelt bij IPTV niet althans niet als je de Mini bedraad aansluit.

 

Een slechte kwaliteit netwerk kabel of niet goed afgeschermd aansluit materiaal tussen de AOP (Ziggo aansluitpunt) en de modem/router kan invloed hebben.

 

Juist met DVB-C speelt de signaal sterkte een rol waarbij een hoge sterkte net zo nadelig kan werken als een lage.

 

Het lijkt erop dat de persoon die dit op dat andere forum schreef niet goed op de hoogte is van de verschillen tussen DVB en IP.

RickNL

Level 6
  • 91Posts
  • 4Oplossingen
  • 18Likes

Hoe is de zapsnelheid eigenlijk tov de oude Next? Destijds heb ik de Next vnl. genomen vanwege de zapsnelheid, wat als ik het goed begrijp komt door de aanwezigheid van meerdere dvb tuners. Ben dus wel benieuwd hoe dat bij de ip tv versie gaat?

charleyr

Level 10
  • 444Posts
  • 28Oplossingen
  • 211Likes

Zapsnelheid praktisch identiek, zie geen verschil (Next (utp), Next Mini (Wifi 5Ghz)

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@RickNL  schreef:

Hoe is de zapsnelheid eigenlijk tov de oude Next? Destijds heb ik de Next vnl. genomen vanwege de zapsnelheid, wat als ik het goed begrijp komt door de aanwezigheid van meerdere dvb tuners. Ben dus wel benieuwd hoe dat bij de ip tv versie gaat?


Die redenatie ontgaat mij volledig een DVB tuner kiest intern een ander kanaal. Of er nu 1 of 10 aansluit heeft volgens mijn beleving geen invloed op het omschakelen naar een andere zender/kanaal.

 

Een IPTV ontvanger kiest ook intern een ander kanaal ook daarbij maakt het aantal ontvangers in huis weinig verschil.

 

Het wel of niet sneller kunnen zappen is puur een intern software/hardware probleem een klein deel kan in het verschil van de technieken zitten. Bij DVB-C zijn alle kanalen altijd aanwezig in theorie kan je met een dvb ontvanger sneller van kanaal wisselen. Een IPTV ontvanger moet bij het achterliggende systeem de stream opvragen dus is in theorie iets langzamer.

 

Hoe dit bij Ziggo en de Mini werkt kan een gebruiker misschien noemen in dit topic.

Bij mijn provider is het beeld er doorgaans iets sneller dan het geluid, dit zou aan de aansluitingen kunnen liggen. Niet direct aan de TV maar via een Audio/Video systeem.

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes

Bij mij is het zappen met de Next Mini (UTP) beduidend trager dan de Next. 

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

Zappen gaat inderdaad langzamer dan bij de Next. Dat zal komen door de DBV-C tuner die van tevoren al het volgende en vorige kanaal opent. Daar komt ook een beetje de verwarring over het aantal "tuners" vandaan. Met 4 tuners kon dat "vroeger" en daarom is eenzelfde taal gebruik gebruikt bij de Next terwijl deze geen fysieke tuners heeft. Daar is al vanaf het begin commentaar over geweest maar Marketing technisch klinkt het lekker terwijl het onzin is.

 

De Mini is kwa bediening wel sneller. Maar zappen is langzamer.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@bloemen64 bij de Next geen fysieke DVB tuner leg uit, dan vraag ik mij meteen af waarom deze nog een coax aansluiting heeft.

 

In het algemeen is de zap snelheid niet iets persoonlijk, wat de één als snel ervaart zal de ander als minder snel ervaren.

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes

@RoWi.  schreef:

@bloemen64 bij de Next geen fysieke DVB tuner leg uit, dan vraag ik mij meteen af waarom deze nog een coax aansluiting heeft.

 

In het algemeen is de zap snelheid niet iets persoonlijk, wat de één als snel ervaart zal de ander als minder snel ervaren.

Dus wel persoonlijk 😉, maar in mijn geval heb ik beide Next'n en kan objectief vergelijken.

bloemen64 is vast het woordje mini vergeten 😉

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

@RoWi.  schreef:

@bloemen64 bij de Next geen fysieke DVB tuner leg uit, dan vraag ik mij meteen af waarom deze nog een coax aansluiting heeft.

 

In het algemeen is de zap snelheid niet iets persoonlijk, wat de één als snel ervaart zal de ander als minder snel ervaren.


@RoWi. 

Je kunt een normale tuner (Unicable) gebruiken en daarmee 1 kanaal decoderen. Of je hebt 2 tuners zoals bij mijn Humax waarmee je 2 kanalen uit twee verschillende DVB-C streams kunt opnemen en zelfs een derde kunt bekijken als je binnen die twee streams blijft. Dus 2 tuners met max 4 kanalen uit max 2 streams.

 

Bij de Next en bij andere decoders wordt een ander type tuner ( FBC)  gebruikt.

Dat type "tuner" krijgt alle streams binnen en kan er meestal 8 tegelijk kan decoderen. Zo'n tuner zit in de Next. Vervelende is dat er dus maar 1 tuner in zit. Dat is slecht voor de marketing waar de oude Horizon box er wel degelijk 4 of 6 had. Dan ga je voor je publiek er op achteruit. Daarom is er toen falselijke gemeld dat er 8 tuners zijn. In feite dus decoders. Terwijl die helemaal niet gebruikt worden omdat de opname in de cloud gebeurde. Daar heb je geen tuner voor nodig en kun je in principe alle kanalen tegelijk "opnemen".

 

In de Virgin V6 box, de moeder van de Next, zat een 1TB harde schijf en werden de 8 tuners wel gebruikt.

 

In de Next hoef je niet op te nemen via een tuner en worden de decoders gebruikt om alvast bepaalde kanalen te laden zodat je geen omschakel delay hebt.

 

Zie het een beetje als Teletekst met pagina geheugen en zonder geheugen. Met 4 pagina's geheugen kun je al aardig "zappen" zonder te wachten.

Willem 66

Level 5
  • 55Posts
  • 2Oplossingen
  • 22Likes

Prima beeld.nog scherper beeld dan de voorganger is mijn mening,ook heb ik de box bekabeld aangesloten op de modem.Dit wordt ook aangeraden i.p.v wifi @Bounou

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Dank voor de verheldering.

Gerrit Imbos

Level 6
  • 170Posts
  • 1Oplossingen
  • 27Likes

Bij mij ook

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic