1
Vraag
2
Reacties
Josbe

Level 5
  • 48Posts
  • 4Oplossingen
  • 11Likes

Beelden blokkerig bij sommige opnames

Hallo,

In ons nieuwe huis heb ik de tv aangesloten, alles werkt goed bij normaal kijken.
We hebben 3 TV toestellen aangesloten via een splitter (Hirschmann 3DSS3) met een kabel lengte(koka799 hirschmann) van 8, 15 en 25 meter..
Op de kabel van 25m zit ons hoofdtoestel met een Humax 5200c.
Bij normaal TV kijken gaat het goed, echter wanneer we gaan opnemen zijn regelmatig de beelden blokkerig of dubbel beeld van de opgenomen beelden.

Tunner 1: geeft aan een sterkte te hebben van 46% en een kwaliteit van 100% BER E-6 0
Tunner 2: geeft aan een sterkte te hebben van 77% en een kwaliteit van 100% BER E-6 95

Heeft u een idee waar aan dit zou kunnen liggen?

Alvast bedankt voor u hulp.

Groeten, Jos
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Josbe
Topicstarter
Level 5
  • 48Posts
  • 4Oplossingen
  • 11Likes
Dag @Willem-A

Sorry voor mijn late reactie.
Zeker kan ik hier wat mee hoor.
Hier onder wat fotos van de AOP, Modem, versterker en mijn huidige ontvangst.


Ik heb de AOP en versterker aangesloten op het aardblokje.
Verder alle aansluitingen nogmaals beken en goed vast gezet.

En het lijkt nu helemaal goed te gaan!
Ik wil nog heel even testen voor ik echt ga juichen.
Maar heb goede hoop.

Ik houd jullie op de hoogte.

Bekijk in context

26 Reacties 26
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Daar roep ik Willem-A en robbo even bij, zij weten meer van de Humax.:relaxed:
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Josbe

die kabellengtes zijn wel behoorlijk zonder versterker. Dat kan doorgaans niet goed gaan. Eigenlijk doe je er goed aan een breedbandversterker te gebruiken, waarop je de verschillende toestellen aansluit. Dit dus in plaats van de splitter. Op de versterker sluit je dan resp. de kortste kabel aan op de aansluiting welke het minst versterkt, de langste op welke dit het meest doet etc.

Desondanks is de sterkte op de Humax netjes. Ga dan even uit van tuner 1. Dan is 46% prima en ruim binnen de grenzen.

Echter geeft de BER bij tuner 2 aan dat er iets mis is. En dat kan aan de Humax (tuner) liggen. Dat kun je controleren door 1 of 2 zenders op te nemen, en een 2e of 3e te bekijken, en de waarden uit te lezen. Doe dit bij wat verschillende zendercombinaties. Bij bepaalde zenders, lees: frequenties, zal het bij een issue van de tuner meer misgaan dan bij anderen, en zul je de BER zien oplopen, waarbij de kwaliteit zelfs kan zakken. Is dat het geval, dan kun je doorgaans wel stellen dat tuner 2 vervangen dient te worden. Dat is zeer betaalbaar te doen.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Ik was al bezig Be rt :wink:
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
TOP.:relaxed:
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
PS:

Josbe

kijk wel even of de sterkte niet onder de 30% komt. Bij zulke kabellengtes zou dat zomaar eens kunnen. Maar ik ben benieuwd wat er uit je test komt.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Josbe wrote:
Hallo,

In ons nieuwe huis heb ik de tv aangesloten, alles werkt goed bij normaal kijken.
We hebben 3 TV toestellen aangesloten via een splitter (Hirschmann 3DSS3) met een kabel lengte(koka799 hirschmann) van 8, 15 en 25 meter..
Op de kabel van 25m zit ons hoofdtoestel met een Humax 5200c.
Bij normaal TV kijken gaat het goed, echter wanneer we gaan opnemen zijn regelmatig de beelden blokkerig of dubbel beeld van de opgenomen beelden.

Tunner 1: geeft aan een sterkte te hebben van 46% en een kwaliteit van 100% BER E-6 0
Tunner 2: geeft aan een sterkte te hebben van 77% en een kwaliteit van 100% BER E-6 95

Heeft u een idee waar aan dit zou kunnen liggen?

Alvast bedankt voor u hulp.

Groeten, Jos



Te lange kabels zonder versterker er tussen .

Deze https://www.3dkabel.nl/Antenne-coax-materiaal/Versterkers/Teleste-OV-8420-1218-MHz-kabelkeur-Ziggo-geschikt-antenne-coax-versterker/?gclid=Cj0KCQjwg73kBRDVARIsAF-kEH9p-Z_cKzcD2FpOkW8Gno9_v94X6aDR_LqBksnzPG76Z25o8HIuI9IaAts5EALw_wcB is een goede om er tussen te zetten.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Maar daar ontstaan niet de BER fouten door bij tuner 2 Ronihd . Wel had ik al aangegeven een breedbandversterker te gaan gebruiken i.p.v. de splitter welke er nu tussen zit. Maar de sterkte is kennelijk vrij hoog, want na al die meters is deze nog uitstekend op de Humax....
Josbe
Topicstarter
Level 5
  • 48Posts
  • 4Oplossingen
  • 11Likes
Hallo Bert en Willem-A,

Als eerst dank voor jullie super snelle reactie.

@Willem-A
Ik heb zoals gevraagd even wat ge probeert.
Als ik bv op nederland 1 begin op te nemen en dan naar een andere zeder schakel gaat het mis.
De BER bij tunner 2 is dan erg hoog.
Kan ik er dan vanuit gaan dat de tunner kapot is?

Ik hem nog een 2e humax 5200c en zal morgen deze ook eens testen op de zelfde aansluiting.
Wel apart dat dit zich net voordoet na onze verhuizing.

Is de Hirschmann HMV 41 een goede keuze voor mij ?

Nogmaals dank voor jullie hulp!


Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Josbe

je kan het best de Humax met een zeer goed, liefst zo kort mogelijke kabel aansluiten op het AOP. Dat is dus de huisaansluiting van Ziggo. Er moet dan eigenlijk even niets meer in de kabel zijn opgenomen. Dus geen andere toestellen, splitters etc. en dan de test uitvoeren zoals ik deze noemde, maar dan wel met wat verschillende zenders. Zoals ik het nu zie denk aan de tuner, daar de sterkte nog hoog genoeg is. Maar eerst zorgen voor een andere aansluiting en dan dus controleren wat je ziet. Een hoge BER bij tuner 2 bij het opnemen is meestal gerelateerd aan de tuner. Maar dan moet het bij bepaalde zenders/frequenties (bijna) niet optreden en bij anderen erger.

Maar als je er nog een hebt is dat natuurlijk ook mooi om testen uit te voeren. Maar toch raad ik je aan wat ik nu heb genoemd, want de kabel naar de Humax toe is wel erg lang en dan zijn er nog 2 aansluitingen aanwezig. Dat is sowieso niet in orde natuurlijk.

En ja, het is toevallig dat het nu optreed, maar daarom is voorgaande belangrijk. En ja, het kan ineens optreden, dus wat dat betreft... Maar de BER is nu nog redelijk laag. Die kan wel oplopen tot in de duizenden...

Voor wat de versterker betreft: Je kan het best gaan voor een breedbandversterker van Hirschmann of Tratec. Ziggo levert ook zeer goede exemplaren en je kan er dus ook daar een bestellen. Het type dat je noemt is op zich prima, maar ik ben zelf niet altijd even gelukkig met F-connectors tenzij je deze zelf goed kan monteren. Vaak worden echter standaard coax kabels gebruikt, en dan moet er dus weer een verloop op de stekkers worden geplaatst. Maar v.w.b. versterkers kan Be rt ook wel weer wat toevoegen. Anderen overigens ook, maar net als altijd zal een ieder daarin de eigen mening hebben.

Maar eerst maar even het andere proberen.

Sorry voor de nu wat latere reactie. Liep net alles door, maar heb weer geen mail gehad van de nieuwe plaatsingen.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Willem-A Ik heb niets meer toe te voegen.:relaxed:
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Be rt wrote:
Willem-A Ik heb niets meer toe te voegen.:relaxed:



Dan neem ik maar aan dat dat een goed teken is... :relaxed:
Josbe
Topicstarter
Level 5
  • 48Posts
  • 4Oplossingen
  • 11Likes
@Willem-A

Hallo,

Als eerst heb ik de Andere HUmax 5200c aangesloten.
Deze had het zelfde probleem.

Hier na heb ik zoals gevraagd de HUmax met een korte draad aangesloten op de AOP.
Op deze manier had ik een BER van 0, ook tijdens het opnemen
Hier na heb ik er een Hirschmann HMV 41 tussen gezet. (de sterkte is nu 83% en boven 86%)
En ook nu is de BER op de verste kabel 0.

Dus het leek helemaal goed, maar helaas zat gister avond in een opname op een bepaald stuk toch weer storing.

Vanmorgen heb ik nogmaals gekeken en weer een BER van 0, op beide aansluitingen met een Humax.
Ook als ik 1 of 2 zenders laat opnemen.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Josbe

doorgaans ziek bij het gebruik van lange kabel wel verlies in sterkte, maar geen BER fouten. Soms komt het wel voor, maar dan zijn er vaak splitters en anderen apparatuur in de kabel opgenomen.

Maar ik ben eigenlijk benieuwd naar de waarden toen de Humax met een korte kabel op het AOP was aangesloten. Na het plaatsen van de versterker is de sterkte flink omhoog gegaan, maar zorg wel dat deze onder de 90% blijft. Is dat kritisch, sluit de kabel van de gebruikte Humax dan aan op een uitgang van de versterker welke minder versterkt. Rond de 90% of daarboven gaat het ook weer mis.

Maar de BER is nu 0, en dat is prima. Maar wat ik mis is de kwaliteit. Deze kan soms ook wat terug lopen, al komt dat niet veel voor. Deze moet echt 100% blijven.

Nu geef je aan toch weer storingen te zien, maar ook dat je een 2e Humax hebt. Is deze al even op de kabel boven aangesloten en zijn daarmee ook wat opnames gemaakt? Fouten in de opname kunnen uiteraard ook ontstaan door de harde schijf. Deze kan ook wat aan kwaliteit inboeten, maar zo nu en dan formatteren kan helpen. Dat ook al gedaan? Let op: je bent dan wel alles kwijt wat daarop aanwezig is.

Voorts ben ik wel benieuwd naar het AOP. Is dat een nieuw model, of is dat nog een 2 gaats uitvoering? Kun je daar een foto van maken?

Zijn voorts alle stekkers echt goed afgemonteerd en kan niet daardoor ook een issue ontstaan? Als je wat foto's kan maken, graag! Als het AOP verouderd is, zal Ziggo deze kosteloos vervangen. Is deze in de meterkast geplaatst, dan is het absoluut raadzaam deze ook aan de aarding van de woning te leggen. Vaak is er wel een aardblokje aanwezig.

Kun je hier weer wat mee?
Josbe
Topicstarter
Level 5
  • 48Posts
  • 4Oplossingen
  • 11Likes
Dag @Willem-A

Sorry voor mijn late reactie.
Zeker kan ik hier wat mee hoor.
Hier onder wat fotos van de AOP, Modem, versterker en mijn huidige ontvangst.


Ik heb de AOP en versterker aangesloten op het aardblokje.
Verder alle aansluitingen nogmaals beken en goed vast gezet.

En het lijkt nu helemaal goed te gaan!
Ik wil nog heel even testen voor ik echt ga juichen.
Maar heb goede hoop.

Ik houd jullie op de hoogte.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Josbe

op de 2e foto zie ik de versterker. Ziet er op het oog goed uit, maar de kabel rechts is veel te scherp gebogen. Let daar goed op. Buig niet te scherp en ook niet te vaak. Een dubbel of drievoudig afgeschermde kabel mag je niet scherp buigen, maar ook niet meerdere keren achter elkaar op eenzelfde punt.

Voorts ziek op foto 4 nog een oude splitter van Ziggo. Het is raadzaam deze te (laten) vervangen. Je kan een ander model (POA***) via Ziggo verkrijgen, of laten meenemen door de monteur als deze een nieuwe AOP plaatst, want op de laatste foto zie ik toch wat vreemds. Dat lijkt nl. geen AOP van Ziggo te zijn. Ik zie daaraan geen aardaansluiting, maar ook niet de groene kabel van Ziggo. Waar komt deze laatste binnen?

Ik denk dat het goed is dat hier even een moderator naar kijkt, welke ik bij deze zal oproepen, welke dit even kan beoordelen. Kun je hier wat mee Michael Ziggo ?

PS: het modem staat in dit geval buiten spel en heeft geen effect op de werking van de andere apparaten via de kabel, zoals Tv en radio.

Mvg. Willem
Josbe
Topicstarter
Level 5
  • 48Posts
  • 4Oplossingen
  • 11Likes
Dag @Willem-A ,

Hier nog even de foto van de kabel en de verbinding welke naar de AOP gaat.
IK ben benieuwd of de AOP klopt @Michael Ziggo?

Voor ons heeft er nog al een knutselaar in dit huis gewoond.
Dus het zou me niks verbazen als het geen AOP is van ziggo.

Fijn weekend.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dit ziet er op het oog niet verkeerd uit, maar ik kan natuurlijk niet zien of het van binnen net zo netjes is. NU is het wel een kabelkeur coax aansluiting, maar ik weet iet precies welke AOP's Ziggo allemaal heeft. We kunnen dus het beste even een moderator afwachten en ik hoop dat deze vlot reageert.

Goed weekeinde.
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
Hoi Josbe, wat me opvalt is je splitter. Ik stuur je graag gratis een nieuwe toe. Is dat akkoord, of heb je zoiets dat het nu nog niet hoeft omdat het goed gaat? Laat het maar weten 🙂
Josbe
Topicstarter
Level 5
  • 48Posts
  • 4Oplossingen
  • 11Likes
@Michael Ziggo,

Als eerst bedankt voor je reactie.
Ik neem aan dat je met de splitter de AOP bedoelt?

Als dit niet de juiste is graag.
Dan kan ik deze ook aarden.

Het werkt nu maar heb het graag helemaal correct aangesloten.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic