1
Vraag
2
Reageer en help mee
AenR01

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Beeld valt enkele seconden weg

Sinds enkele weken hebben wij een nieuwe 4k Philips Ambilight televisie waarbij enkele keren per avond het beeld en geluid wegvalt. Dit houdt enkele seconden aan waarna het beeld en geluid weer terugkomt.

De televisie hiervoor was ook een Ambilight van Philips en op exact dezelfde manier aangesloten op onze Sonos beam. Nooit problemen mee gehad.

 

Ik heb al meerdere hdmi kabels geprobeerd, geen verschil.

De next zit met een hdmi kabel aangesloten op de televisie en er gaat een andere kabel vanuit de televisie (E-arc) naar de Sonos.

 

Na contact te hebben gehad met zowel Ziggo als Sonos over dit probleem hebben we de CEC op de next box uitgezet omdat het aan een dubbele CEC zou liggen.

Ook dit heeft geen oplossing geboden.

 

Heeft iemand misschien een oplossing?

De aansluitingen zijn precies hetzelfde als voorheen waarbij we gewoon constant beeld en geluid hadden.

 

De next is trouwens aangesloten via een netwerkkabel.

 

6 Reacties 6
Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

bekijk onderstaand topic, daarin wordt een CEC killer aanbevolen

 

https://community.ziggo.nl/t5/TV-Radio/Mediabox-Next-geeft-soms-zwart-beeld/m-p/954597#M98053

 

AenR01
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hi Karel, bedankt voor het linken.

Wil dat uiteraard best proberen maar ik ben ook wel benieuwd wat Ziggo hiervan vindt/mee gaat doen.

Het is (zoals die persoon ook aangeeft) een omweg met extra kosten maar geen oplossing.

Vooral omdat het met de vorige tv geen problemen gaf.

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Op https://www.ruconnected.nl/hdmi-cec/ is een aardig stukje erover te lezen, vooral het stukje met de nadelen. Het nadeel wat je in jouw geval ervaart met de combinatie van de next, philips tv en je sonos. 

 

Op het ene toestel (fabrikant X) kan je het alleen maar aan of uit zetten en op een ander toestel (fabrikant Y) zijn de mogelijke instellingen tot in detail in te regelen.

Het uitzetten op sommige toestellen is niet altijd echt uit, vandaar dat er CEC killers zijn ontwikkeld. Het probleem is dan wel dat je meerdere afstandsbedieningen nodig hebt.

Een universele afstandsbediening is ook niet meer de oplossing omdat het ene toestel op RF signalen werkt, de andere op Bluetooth en weer ander alleen op Infrarood. Heel vervelend en irritant.

 

 

AenR01
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hi Karel,

 

Ik moet zeggen dat ik hier geen held in ben. De enige reden dat ik überhaupt van CEC af weet is omdat ik na contact met Ziggo ('dan moet u contact opnemen met Sonos') een vriendelijke dame van Sonos aan de telefoon had die aangaf dat ik aan Ziggo moest vragen of de CEC uitgezet kon worden aan hun kant.

Het beeld en geluid viel namelijk niet weg als ik de Sonos ontkoppelde.

Na dat gedaan te hebben, en de tv en de next met losse afstandsbedieningen aan en uit moet zetten, bleek dit geen oplossing te zijn.

Geluid via de Sonos gaat prima, hoefde er niets voor in te stellen, gebeurde automatisch.

 

Hoe dan ook, het is allemaal redelijk frustrerend. Soms gebeurd het niet, soms 8x op een avond en alleen als we via de Next kijken.

Maken we gebruik van Prime of Disney via de televisie is er niets aan de hand.

 

Stel je voor dat ik er extra (niet veel, maar toch) geld tegenaan gooi en voor zo'n killer ga. Wat zijn dat de gevolgen (negatief) en op welke aansluiting bevestig ik deze gezien de issues zoals hierboven benoemd?

Zoals gemeld, geen expert in dit soort dingen, en zou graag zonder onderbrekingen televisie willen kunnen zijn én tegelijkertijd willen genieten van het geluid van de Sonos.

Indien je kunt helpen, alvast bedankt!

AenR01
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik ga op de televisie trouwens op zoek naar de instelling Easylink, ik ben alleen bang dat ik, bij wijzingen hierin, ineens weer allerlei instellingen door elkaar gooi of zonder geluid zit.

Ik zou kunnen proberen (als het mogelijk is) het uit te zetten op de televisie en weer aan te zetten op de Next box.

Of zou dat niet slim zijn?

Karel.

Level 16
  • 1832Posts
  • 222Oplossingen
  • 1195Likes

Een beetje rondzoeken op dit forum komt dit probleem wel vaak voor in combinatie met een Next en waarbij het niet optreed als de Next niet gebruikt wordt. Voor mij is de conclusie dat de Next de hoofd verdachte is.

 

Als CEC niet gebruikt kan worden zal automatisch overschakelen naar de juiste HDMI ingang of bediening over en weer met een afstandsbediening niet functioneren. bijv volume regelen of alle aangesloten apparaten aan of uit zetten.

Door ervaringen vroeger al met scart en later CEC instellingen heb ik het zelf op al mijn apparaten uit staan. Op die manier heb ik het zelf in de hand wat ik gebruik en aan of uit wil hebben staan.

 

Nog mogelijke oplossingen om zonder ergernis te kunnen kijken:

  • CEC op de Next en Easylink op de tv dus op beide uitzetten kan een mogelijkheid zijn.
  • Op de Next beeld output vast zetten op 4K UHD of 1080P in plaats van automatisch.
  • Een CEC killer kost ongeveer 6 euro en zou dan aan de hdmi kabel tussen de next en de tv geplaatst moeten worden. 
  • In het verleden hadden mijn ouders problemen met een Cisco mediabox en philips tv, dat hebben we toen kunnen oplossen door een een hdmi switch er tussen te plaatsen.

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic