Zoals eerder aangegeven, is de beste test om te kijken of het probleem buiten of binnen zit, de tv direct op het AOP aan te sluiten met een andere coax kabel. Zijn dan de problemen nog steeds niet voorbij, dan heb je een monteur nodig en zal die gratis zijn.
Als dat lastig gaat, kun je het ook op de volgende manier doen:
De tv in de woonkamer aansluiten op een kabel die nu naar een tv gaat waar geen blokken en vastlopers op te zien zijn.
En dan het liefst, als het kan, de kabel die nu naar de tv in de woonkamer gaat, aansluiten op een andere tv.
Zit het probleem in de kabel, dan zou je tv in de woonkamer na het omwisselen geen problemen meer moeten hebben en de andere tv juist wel.
Mocht je het proberen zat zijn of hoef je niet 100% zekerheid te hebben waar nu het probleem zich bevindt, je kunt een monteur laten komen. Blijkt de oorzaak in het AOP of verder naar buiten te liggen, dan kost de monteur uiteraard niets, anders kost hij 40 euro.