1
Vraag
2
Reacties
hgwilde

Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Beeld- en geluidskwaliteit via de Mediabox Next slechter dan via de Mediabox XL

Vanmiddag door monteur van Ziggo de Horizon laten vervangen door de NEXT op onze spiksplinternieuwe Soy TV KD77A.G. Echter beeld en ook geluid is nu beduidend minder. Hoe kan dat?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
kwelgeest

Level 6
  • 218Posts
  • 3Oplossingen
  • 37Likes

@hgwilde

Heeft u de resolutie 1080p of 1080i ook al eens geprobeerd op de Next i.p.v. automatisch. Dat geeft bij de meeste een nog beter beeld en doet uw tv de upscaling naar 4k en niet de Next. En daar Sony zo'n beetje de beste upscaling chipset heeft die bestaat is dat voor u zeker het proberen waard.

Bekijk in context

21 Reacties 21
RuudVoeten

Level 4
  • 316Posts
  • 6Oplossingen
  • 99Likes

Check eerst even de instellingen vd Next

hgwilde
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

De instellingen an de NEXT zijn : allernieuwste software 4.19 AV  beeldinstellingen: automatisch 

Steefb

Level 20
  • 15867Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Zet  je beeldinstelling eens op 1080i ?

Luister even of je geluid beter wordt door Dolby aan of uit te zetten.

 

 

 

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Kun je proberen te omschrijven wat je bedoelt met “beduidend minder”?

hgwilde
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Beduidend minder: vagere kleuren ( minder sprankelend) en minder scherpte net of er een waasje over ligt). Heb nu dezelfde instellingen de oude Horizon weer verbonden en. Veel beter beeld

hgwilde
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Steefb wrote:

Zet  je beeldinstelling eens op 1080i ?

Luister even of je geluid beter wordt door Dolby aan of uit te zetten.

 

Dat maakte geen verschil

 

 

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes
  1. Wat steefb al voorstelde: zet je resolutie eens op 1080i ipv automatisch.
  2. Heb je 4k tv?
  3. Ervaar je de problemen bij alle zenders / apps? Of alleen bepaalde (en welke dan)?
  4. Gebruik je bij het vergelijken met MBXL dezelfde HDMI ingang van je tv of een andere? (De instellingen in je tv kunnen per ingang verschillend zijn nl).

 

Minder scherpte kan ook liggen aan minder kunstmatige verscherping. Dat is nl onlangs verwijderd uit de Next en gelukkig maar, puristen (zoals ikzelf) vinden dat een verschrikking. Je kunt zo'n scherptefilter vast en zeker wel instellen in je tv als je daarvan houdt. Echt scherper wordt het niet maar het lijkt scherper.

 

Ik snap trouwens niet zo goed hoe je de horizon nog kunt testen. Ik dacht namelijk dat deze meteen wordt gedeactiveerd zodra je een nieuwe box in gebruik neemt maar blijkbaar vergis ik me?

 

Zeeburgia

Level 15
  • 1101Posts
  • 30Oplossingen
  • 1301Likes

Dolff schreef (deelcitaat):

Ik snap trouwens niet zo goed hoe je de horizon nog kunt testen. Ik dacht namelijk dat deze meteen wordt gedeactiveerd zodra je een nieuwe box in gebruik neemt maar blijkbaar vergis ik me?

 

Dit klopt, zodat ik evenmin begrijp hoe de TS de horizon opnieuw heeft kunnen testen nadat de Next was geactiveerd. Ben benieuwd naar een reactie hierop.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Weet eigenlijk niet hoe snel Live-TV niet meer te bekijken is via de MBXL na de komst van de Next. Dat gaat over deactivatie van de ingebouwde (virtuele) Smartcard.
Zover ik weet kan je nog wel opnames die op de HDD staan blijven consumeren, zolang je hem nog niet heb teruggestuurd. Dat is niet zeker, dus.

Dolf: Het heeft m.i weinig zin nu nog te verwijzen naar beeldverwerkingsproblemen die er er niet meer zijn op de Next (de ongewenste beeldverscherping).

Wel heeft het met een 4k-TV zin het verschil te bekijken tussen de 1080i of 1080p resolutieinstelling van de Next tov de 4k=Automatisch instelling.
En dan te kiezen voor wat je het beste bevalt. Er zijn aardig wat klanten die 1080i prefereren, maar zeker niet iedereen.
Verder moet je spelen met de instellingen van je TV om de boel naar eigen smaak in orde te maken. Instellingen verschillen meestal per HDMI poort die wordt gebruikt.

Valt je keuze met een 4k-TV voor de Next op 1080i of 1080p, dan moet wel tijdelijk 4k=Automatisch gekozen worden, als je de schaars beschikbare 4k-bronnen ongewijzigd wilt bekijken.

Over problemen met het geluid, kan ik niet veel zinvols zeggen.

 

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

Even aangepast en kan zijn dat geluid zachter of harder is, maar daarvoor testen we dit gelukkig en alles kan worden afgesteld, lijkt mij in het verleden met de MBXL ook wel gebeurt te zijn, maar daar weet @hanh  wel meer over denk ik. Ik heb de Media Box XL maar jaartje gehad.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
hgwilde wrote:

Vanmiddag door monteur van Ziggo de Horizon laten vervangen door de NEXT op onze spiksplinternieuwe Soy TV KD77A.G. Echter beeld en ook geluid is nu beduidend minder. Hoe kan dat?

@Dave-  TS heeft de MBXL laten vervangen door een Next. Het is dus niet erg waarschijnlijk dat het hier over een tester gaat van de beoogde Update van de MBXL in 2020.
Over die test weet ik helemaal niks. Sterker nog: ik betwijfel de haalbaarheid van de plannen om in 2020 (of later) van de MBXL een Cloud Box te maken, ten zeerste. Hoop voor Ziggo dat ik ongelijk krijg.

Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes

@hanh  even aangepast me text 

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes
hanh wrote:

Weet eigenlijk niet hoe snel Live-TV niet meer te bekijken is via de MBXL na de komst van de Next. Dat gaat over deactivatie van de ingebouwde (virtuele) Smartcard.

Dolf: Het heeft m.i weinig zin nu nog te verwijzen naar beeldverwerkingsproblemen die er er niet meer zijn op de Next (de ongewenste beeldverscherping).

Heeft het ook niet met product regels te maken? Ik herinner me dat toen ik de Next bestelde, iets wilde testen door heen en weer te schakelen en dat de helpdesk medewerker toen vertelde dat dat niet gaat omdat de oude box meteen gedeactiveerd is na ingebruikname van de nieuwe. Heb het eigenlijk niet meer geprobeerd.

Wat betreft dat verscherpingsfilter, ik heb dat niet handig verwoord. De verwijzing naar de hotfix was inderdaad onnodig. Als ik herschrijf wordt het dit:

Minder scherpte kan ook liggen aan minder kunstmatige verscherping (verscherpingsfilter). De Next heeft minder verscherpingsfilter dan de MBXL vermoed ik. Voor velen een voordeel omdat het kunstmatig is. Maar smaken verschillen. Je kunt es experimenteren met de betreffende instelling in je tv.

hgwilde
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Dank aan alle “raadgevers".

Ik heb inmiddels de instellingen (beeld, scherpte, contrast etc ) van mijn SONY OLED TV KD-55AG9 handmatig wat aangepast en dat geeft inderdaad beter beeld. Schijnbaar gaven de standaard instellingen voor de Horizon dus een beter beeld dan voor de NEXT. 

NB De Horizon functioneerde toch nog wel na de installatie van de NEXT. Ik heb overigens nu de NEXT in gebruik want t.o.v. Horizon fantastisch bedieningsgemak, snelheid, geluidloos, zuiniger etc.  

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Dank voor je terugkoppeling hgwilde en fijn dat alles nu naar tevredenheid is.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
hgwilde wrote:

Dank aan alle “raadgevers".

Ik heb inmiddels de instellingen (beeld, scherpte, contrast etc ) van mijn SONY OLED TV KD-55AG9 handmatig wat aangepast en dat geeft inderdaad beter beeld. Schijnbaar gaven de standaard instellingen voor de Horizon dus een beter beeld dan voor de NEXT. 

NB De Horizon functioneerde toch nog wel na de installatie van de NEXT. Ik heb overigens nu de NEXT in gebruik want t.o.v. Horizon fantastisch bedieningsgemak, snelheid, geluidloos, zuiniger etc.  

 

Goed om te lezen dat los van je beeld kwaliteit de next beter vind dan de XL.

Wat ik ook denk is dat de next met sommige hardware wat problemen kan hebben en of andersom.

En vraagje ? de next is rechtstreeks op je TV aangesloten via de meegeleverde HDMI kabel en dan op HDMI ingang 1 of 2 ? 

hgwilde
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

De next zit rechtstreeks op HDMI 1 van tv

kwelgeest

Level 6
  • 218Posts
  • 3Oplossingen
  • 37Likes

@hgwilde

Heeft u de resolutie 1080p of 1080i ook al eens geprobeerd op de Next i.p.v. automatisch. Dat geeft bij de meeste een nog beter beeld en doet uw tv de upscaling naar 4k en niet de Next. En daar Sony zo'n beetje de beste upscaling chipset heeft die bestaat is dat voor u zeker het proberen waard.

hgwilde
Topicstarter
Level 3
  • 19Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Interessante tip.Thx.

Next staat op automatisch en geeft nu goed beeld. 1080i was al geadviseerd heb ik ook uitgetest niet significant beter

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic