HBO Max app vanaf nu beschikbaar bij Ziggo
Vanaf 21 februari heb je via de Mediabox Next en de Next Mini toegang tot de streamingsdienst van HBO Max. Hier binge je onder andere de nieuwste hitserie The Last of Us, White House Plumbers of de mo...
Gelukt! Je krijgt vanaf nu elke maand de Community nieuwsbrief in je inbox.
Ik heb mijn mediabox next, tv en yahama reciever met hdmi kabels verbonden. Mijn probleem is nu dat het spreek geluid niet gelijk loopt met het beeld. Correctie vie mediabox next helpt niet kan alleen maar plus en dus slechter . Min instellen kan niet.
Vraag is een optische kabel tussen tv en yamaha de mogelijke oplossing?
Opgelost! Ga naar oplossing.
@Kasparov schreef: “Op internet wat gegoogeld en dan bij jullie dat de meegeleverde hdmi kabel bij de Next oorzaak van mijn probleem kan zijn.”
Als het goed is werd er bij uw Mediabox Next een HDMI 2.0a (HDCP 2.2) kabel (2 meter) geleverd. Volgens mijn informatie zou deze HDMI-kabel goed moeten werken.
Aansluitingen
Als u de Mediabox Next met deze kabel heeft aangesloten op een van de HDMI-poorten van uw Yamaha RX-S602 receiver en u sluit op de HDMI-out van uw receiver een HDMI-kabel met dezelfde kwaliteit aan op uw TV dan heeft u dat deel in elk geval voor elkaar.
Lipsynchroon
Zowel uw Mediabox Next als uw Yamaha RX-S602 en uw TV hebben de mogelijkheid om uw apparatuur zodanig in te stellen dat het geluid lipsynchroon is.
Ga in elk geval na of op alle aangesloten apparaten de audiovertraging op 0ms staat.
Er is wèl een aantal zaken waar u rekening mee moet houden:
Geven alle TV-zenders het euvel dat spraak en beeld niet synchroon lopen?
Gebeurt het alleen bij het afspelen van bewaarde opnames?
Als u streamt via bijvoorbeeld Netflix gebeurt het dan ook?
💡Als u de Audiovertraging wilt instellen, doe dat dan via één apparaat en zorg ervoor dat bij de Yamaha RX-S602 en de TV de audiovertraging op 0ms staat.
Het meest logische is de bron: de Mediabox Next.
Zet uw Mediabox Next op kanaal 997 dit testbeeld is de meest handige manier om uw beeld en geluid zodanig in te regelen dat uw beeld en geluid synchroon loopt.
Of in elk geval om te testen of uw geluid en beeld inderdaad niet synchroon lopen.
Via de instellingen van uw Mediabox Next gaat u naar BEELD EN GELUID en vanuit dit menu naar Audiovertraging. Als u deze optie selecteert krijgt u het eerder geselecteerde kanaal 997 te zien, met onderin het beeld een schuifregelaar die standaard op 0 ms staat.
Succes en laat weten of het werkt.
Wim, Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie. Ik ga dit allemaal na en uitproberen. Dat vergt even wat tijd, maar ik hou contact.
Gr. Kasparov
Ben in contact met Wim, dat vergt enige tijd om mijn actie daarop.
Gr
Het scheelt een fractie, de spraak stop iets eerder dan de lipbeweging.
Gr
Enige tijd geleden heb jij mij een suggestie gedaan om mijn app anders aan te sluiten met hdmi kabels. Dat herik gedaan Next met hdmi naar reciever en met hfmi (Arc) naar Samsung tv. Dat werkt voor Maar nu at de mondbeweging en beeld betreft . Dus dat is goed. Maar nu kreeg ik het geluid via de tv speakers. Ipv de boxen van de reciever. Na wat gezoek op de Samsung tv kon ik in het menu instelling aangeven dat het geluid via de hdmi moet gaan. Hoera het werkt , en bovendien werd het geluidsniveau op het scherm
M weergegeven in dB. Top dus, dat dacht ik totdat ik de complete set uit zet, en even later waar aan, bleek het geluid weer via de tv speakers te gaan. Dus weer opnieuw instelling op tv gewijzigd.
Kennelijk houdt de tv de instelling niet vast.
Waarom is dit, en is dat op te lossen, maar hoe?
In ieder geval wel ik iedereen danken voor de hulp die ik ontving voor mijn probleem.
Dag @Kasparov
Welkom terug.
Ik heb het vermoeden dat er iets niet goed is ingesteld via de instellingen via uw Mediabox Next.
Als u via uw afstandsbediening klikt op de knop en via het menu gaat naar rechtsboven
dan komt u bij Beeld en geluid. Via dat menu staat onderin Bepaal je volume. Als het goed is ingesteld staat daar Yamaha.
En wat gebeurt er als u het volume van uw TV (via de afstandsbediening van uw TV) op uit zet?
Hallo Wim,
De instelling op next is Bepaal je volume ---Yamaha audiosysteem.
Het volume van tv is niet te regelen omdat hij ontvanger (hdmi) aangeeft.
Bij het aanzetten van de tv stelde hij zich meteen goed in. Maar ik vrees dat bij een nieuwe poging het geluid weer via tv speakers gaat.
Het klopt na aanzetten moet ik opnieuw op de Samsung de instelling Geluidsuitvoer instellen naar Ontvanger (hdmi)
?
@Kasparov eerst nog maar een vraag: wordt de TV ook ingeschakeld via de Ziggo-afstandsbediening of moet u de TV apart aanzetten?
Ik zet de tv , reciever en mediabox next met de afstand bediening van de
M box in een keer aan. Dan krijg ik het geluid via de tv speakers ipv de boxen van mijn reciever. Als ik in het instellingsmenu van de Samsung tv het geluid omschakel naar hdmi dan werkt het meteen goed.
Maar de volgende keer moet ik dat weer doen.
@Kasparov goed dat je even een update stuurt.
@Wim C. kan je iets met deze aanvulling? Heb je nog tips? Of wie weet heeft @horizonfreak een ingeving?
Ik heb een paar dingen gedaan, nu is de
Mediabox next met hdmi kabel op hdmi 1 van tv aangesloten van Samsung tv Arch 4 hdmi kabel naar Arc out van Yahama reciever aangesloten.
Word er moedeloos van dat het zo moeilijk is om geluid via yamaha te krijgen zonder dat steeds te moeten omzetten in tv menu.
hoog waarschijnlijk heb je arc niet aanstaan in je receiver
die controleert zodra je tv aangaat of hij kan verbinden even onderstaande info lezen
Schakelt HDMI Control in/uit. Met HDMI Control kunt u externe toestellen bedienen via
HDMI.
Instelmenu (Setup)
“HDMI” > “HDMI Control”
Instellingen
Off Schakelt HDMI Control uit.
On
Schakelt HDMI Control in.
Configureer de instellingen in “TV Audio Input”, “Standby Sync”, “ARC” en
“SCENE”.
OPMERKING
Om HDMI Control te kunnen gebruiken, moet u de instelling van de HDMI Control-link uitvoeren nadat u
apparaten die compatibel zijn met HDMI Control hebt aangesloten.
Schakelt de audioweergave via een tv die is aangesloten op de HDMI OUT-aansluiting
in/uit wanneer “HDMI Control” is ingesteld op “Off”.
OPMERKING
Zie voor details over “HDMI Control” in het menu “Setup” menu:
▪ “Instellen van het gebruik van HDMI Control”
Instelmenu (Setup)
“HDMI” > “Audio Output”
Instellingen
Off Schakelt audioweergave via de tv uit.
On Schakelt audioweergave via de tv in.
Instellen van het gebruik van HDMI Standby Through
Selecteert of video/audio (invoer via HDMI-aansluitingen) moet worden uitgevoerd
naar de tv als het toestel uit (stand-by) staat.
OPMERKING
Als deze functie is ingesteld op “On”, of “Auto”, kunt u de signaalkeuzetoetsen (HDMI 1-4) gebruiken om een
HDMI-ingang te selecteren, zelfs als het toestel in de stand-bymodus staat (als de stand-byindicator op het
toestel knippert).
Instelmenu (Setup)
“HDMI” > “Standby Through”
Instellingen
Off Geen uitvoer van video/audio naar de tv.
Auto Selecteert automatisch of video/audio moet worden weergegeven aan de
hand van de status van het verbonden apparaat.
On
Uitvoer van video/audio naar de tv.
(Het toestel verbruikt meer stroom dan wanneer “Off” of “Auto” is
geselecteerd.)
OPMERKING
▪ “Off” kan niet worden geselecteerd wanneer “HDMI Control” is ingesteld op “On”.
▪ Zie voor details over “HDMI Control” in het menu “Setup” me
Dank voor je uitgebreide uitleg. Ik vind het toch lastig hoe mijn Yahama precies moet instellen om te krijgen zoals ik dat graag wil. Dat is m.i. simpel , nl het tv geluid via de Yahama te beluisteren en dus over de 5 daarop aangesloten boxen.
Ik heb jouw uiteenzetting goed gelezen en geprobeerd in te stellen maar het beoogde doel heb ik nog niet bereikt.
Is het mogelijk het iets duidelijker te verwoorden, zodat ik dat als een matige expert (geen!) kan instellen
In iedergeval dank voor je uitleg.
Hallo Horizonfreak,
Ik ben geen expert, ik heb opnieuw je reactie gelezen maar het resultaat is nog niet wat ik wil. In het menu van de Yahama heb het volgende ingesteld:
HDMI Control On
Stand-by Through On
4K Upscaling On
HDCP Version alle 4 HDMI op Auto
TV Audio input AV1
Standby Sync On
ARC On
Scène . BD/DVD, TV, NET, EN RADIO alle op On
Wil je mij laten weten wat ik goed heb en vooral wat ik fout doe?
Al mijn hoop op een goede afloop van mijn probleem is op jullie community leden gevestigd.
Groet Kasparov.
Hallo Wim,
Alles is nu met HDMI kabel aangesloten t.w.:
Mediabox next op Hdmi 1 van Samsung tv, van Samsung Hdmi 4 (ARC) naar Yamaha ARC Out.
Groet Kasparov
Ik veel gehad aan de hulp van Wim en alle andere leden die op mijn verzoeken hebben gereageerd.
Samen met samsung is het gelukt mijn probleem op te lossen,
zij hebben op afstand in de tv gekeken en de HDMI gereset, daarna was het probleem opgelost.
Allen hartelijk dank voor jullie inzet, en een goed 2023.
Kasparov
Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.
Vanaf 21 februari heb je via de Mediabox Next en de Next Mini toegang tot de streamingsdienst van HBO Max. Hier binge je onder andere de nieuwste hitserie The Last of Us, White House Plumbers of de mo...