Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

BBC 1 & 2 SD - HD

Op de SD versie van BBC 1 & 2 loopt er momenteel  een tekstbalk in beeld dat de service binnenkort gestopt wordt. Dit komt waarschijnlijk uit de aanvoer stream van de satelliet.

 

Daarentegen is de HD versie van BBC 1 & 2 nu ongecodeerd.

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Ik heb het antwoord gevonden op de website https://rxtvinfo.com/2021/bbc-one-hd-to-be-regionalised-in-england-by-end-of-2022 

De regionale versies van BBC One gaan allemaal in HD worden uitgezonden. Op het moment wordt bij Ziggo op kanaal 952 BBC One London in SD doorgegeven. Op termijn gaan we via kanaal 61 BBC One London in HD krijgen en hoeven we voor regionaal nieuws niet meer over te schakelen.

 

BBC One London in SD blijft voorlopig gewoon beschikbaar in de aanvoer. Er zijn in het VK nog wat veel tv's en settopboxen die geen HD kunnen ontvangen. Dat is dan voor de Ziggo-abonnees die het abonnement Kabel-TV hebben mooi meegenomen. Of voor het kijken naar de BBC zonder mediabox of CI+-module. Maar er zal een moment komen dat de aanvoer in SD gestaakt zal worden. Ziggo zal dan iets moeten verzinnen voor de ongecodeerde kanalen 952 en 953.

 

De Engelstalige mededeling over de verouderde apparatuur is fascinerend. Misschien kan Ziggo daar meer over vertellen.

Bekijk in context

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5736Posts
  • 596Oplossingen
  • 3322Likes

Hi all, 

Zo te lezen is er wat onduidelijkheid dus ik kom hier de lucht klaren. In het kort: Klanten krijgen op de SD kanalen van BBC 1 en 2 een melding dat de klant verouderde apparatuur gebruikt. Niet alle klanten die deze melding zien hebben daadwerkelijk verouderde apparatuur. Je kunt dit checken door te kijken of je dezelfde melding krijgt op kanaal 61 en 62. 

Krijg je de melding ook op kanaal 61 en 62 maar staat je apparatuur niet in het lijstje hieronder? Zoek dan opnieuw de zenders met behulp van deze stappen.

Kun je zonder problemen genieten van kraakhelder beeld op kanaal 61 en 62? Dan hoef je niets te doen, via deze kanalen kun je blijven kijken naar BBC 1 en 2. 

Daarnaast zijn er een aantal klanten die zwart beeld te zien krijgen op kanaal 61 en 62. De oplossing is om de tv opnieuw te scannen (Netwerk ID: 4444). Dit kan het geval zijn in de volgende situaties:

  • Kabel TV zonder box
  • Kabel TV met Humax 5500
     

Hoe herken ik een box die niet geschikt is voor dit signaal? 

  • De SD-box heeft geen HD-logo op de box.
  • De SD-box heeft geen HDMI-aansluiting op de achterzijde of logo op de box.
  • De SD-box is nooit interactief.
  • Een TV met CI+ insteek module is altijd geschikt om H264 (MPEG4) weer te geven.
     

Dit zijn de bij ons bekende boxen waar het om kan gaan: 

  • Digi1 STB-85 ir
  • Homecast Montana                          
  • Humax IR-Fox C
  • Humax IR-Fox Z
  • Humax LGB-32DC/NLS1 &LGB-32DRC/NLL2 (TV toestel met ingebouwde decoder zonder CI+ slot)
  • Humax PVR-9200C
  • JVC TV LT-26DC9 & LT-32DC9 (TV toestel met ingebouwde decoder zonder CI+ slot)
  • Nokia Mediamaster 119c
  • Samsung DCB-b270r
  • Samsung DCB-9401r
  • Samsung DCB-P850r
  • Samsung SMT-C1140
  • Siemens Gigaset M750 C IR      
  • Panasonic TU-DC40RD
  • Philips DCR2020/03
     

Werkt het hierna nog niet? Laat het dan weten! 

Bekijk in context

55 Reacties 55
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Als ik dit zo zie, gaan de SD / MPEG2 kanalen verdwijnen?

SD eruit HD erin?

Ruimte vrij maken?

sebas14

Level 11
  • 590Posts
  • 16Oplossingen
  • 306Likes

Nog meer ruimte. Ze weten straks niet eens meer wat ze met al die ruimte moeten doen. Maar even van gekheid naar serieus.

 

Op de HD variant heb je op meerdere tijdstippen zoals programma aangegeven "This is BBC One HD" een beschrijving dat je moet switchen naar de SD variant.

Letterlijk vertaald " Please switch to BBC One."

 

Hieruit haal je dat op de HD versie niet alles wordt uitgezonden wat wel te zien is op de SD versie.

Hoe gaat Ziggo dit oplossen voor de kijkers die overschakelen?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@sebas14 die melding heeft deels met lokaal nieuws per regio te maken zover ik weet.

 

@Steefb alle mediaboxen hebben toch standaard de HD kanalen op 61 en 62 als ik het goed begrijp gaat dit om kanaal 950 en 951?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Bert  schreef:

Als ik dit zo zie, gaan de SD / MPEG2 kanalen verdwijnen?

SD eruit HD erin?

Ruimte vrij maken?


Het is uiteraard ook onzinnig die dubbele streams. Het kabel TV abonnement is duur genoeg dat alles gewoon in HD mag, zover beschikbaar.

Steefb
Topicstarter
Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

@RoWi.  schreef:

alle mediaboxen hebben toch standaard de HD kanalen op 61 en 62 als ik het goed begrijp gaat dit om kanaal 950 en 951?


Ja, maar 61 en 62 waren altijd gecodeerd en nu vrij.

Van ziggo hierover nog niets gehoord.

De melding is ook in het engels en zeer waarschijnlijk van de BBC afkomstig.

Het regio nieuws en weer werd altijd via SD meegezonden en zal nu wel verdwijnen.

 

.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Feitelijk dus enkel van belang voor de Kabel TV klanten, of je nu kijkt via een mediabox of anders, dan zal diezelfde melding ook direct op een TV zichtbaar zijn en staat dus los van de Mediabox zoals in het topic van Kaatje63.

 

Via de BBC zelf kan ik er niet veel over vinden.

Template

Level 16
  • 2510Posts
  • 59Oplossingen
  • 801Likes

Ik heb mijn schotel al enige tijd niet gebruikt, misschien heeft iemand anders dit wel opgemerkt die via de schotel naar BBC kijkt 

Pineapple

Level 16
  • 1711Posts
  • 179Oplossingen
  • 680Likes

Ik was erg nieuwsgierig geworden naar aanleiding van de reacties in deze topic, zo van, wat is hier aan de hand? En kijk normaal altijd naar de BBC via de kanalen 61 (HD), 62 (HD) en 65. Dus heb het zonet zelf maar even gecheckt. De letterlijke tekst die vermeld wordt op de kanalen 952, BBC One, en 953, BBC Two is; 

 

'Soon you will no longer be able to watch this channel because you are using an outdated media box. Please call Ziggo on 0900-1884 for a solution'. 

 

Ik maak echter geen gebruik van een mediabox maar een CI+ Module. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

Bijzonder dat de tekst in het engels is kan ik nog begrijpen, het outdated zijn, lijkt mij toch echt een rare woordkeuze. Of Ziggo wil nu ook van de CI module's af. 

Het word tijd voor opheldering, en wel hier niet via tweakers of totaal TV.

Johaho

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ik kijk met de simpelste mediabox van Ziggo en krijg de melding ook. Hopelijk wordt dit snel opgelost door Ziggo. Ik kijk vaak naar de BBC.

Pineapple

Level 16
  • 1711Posts
  • 179Oplossingen
  • 680Likes

Wat er ook gebeurt, er komt geen mediabox in mijn huis. 

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Johaho  schreef:

Ik kijk met de simpelste mediabox van Ziggo en krijg de melding ook. Hopelijk wordt dit snel opgelost door Ziggo. Ik kijk vaak naar de BBC.


Bedoel je met de simpelste de 5500c of de 5050C? De oplossing is dus kijken naar de HD kanalen.

Johaho

Level 2
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

5500c

youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 151Oplossingen
  • 709Likes

Waarschijnlijk krijg je als je de zenders opnieuw installeert de hd zenders op 61 en 62. Ik heb hier net de tv met 4444 opnieuw geinstalleerd en bbc1 hd zit op 61 en bbc2 hd op 62

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@youriy  schreef:

Waarschijnlijk krijg je als je de zenders opnieuw installeert de hd zenders op 61 en 62. Ik heb hier net de tv met 4444 opnieuw geinstalleerd en bbc1 hd zit op 61 en bbc2 hd op 62


En precies die info dient Ziggo zijn klanten te verstrekken niet dat misleidende outdated zijn van een Mediabox.

 

Situaties veroorzaakt door deze  situatie als in dit topic zijn gewoon te triest voor woorden.

sebas14

Level 11
  • 590Posts
  • 16Oplossingen
  • 306Likes

Ik deel je mening @RoWi. dat zover mogelijk meer in HD mag. Persoonlijk denk ik dat de SD kanalen van de BBC verdwijnen niks te maken heeft met de ruimte voor meer aanbod of meer HD. De hoop naar meer HD is ver geslonken dus kijken we steeds meer rond. We horen wel de gedachtengang van Ziggo zelf wat hier de bedoeling van is om de SD kanalen te laten verdwijnen. Ben benieuwd.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Bert  schreef:

Oude Ziggo decoder? Aantal zenders niet meer te bekijken | Digitelevisie.nl


Het punt is ook geschikte ontvangers zien blijkbaar deze melding. Anders is de TV van @Pineapple blijkbaar ook verouderd. 

Pineapple

Level 16
  • 1711Posts
  • 179Oplossingen
  • 680Likes

@RoWi. Tja, wat is verouderd. Ik heb een Samsung-tv, met de volgende specificaties;

 

-model UE46H5303AW

-type UE46H5303

-model code UE46H5303AWXXN

 

Gekocht in 2015-2016, als ik me niet vergis, weet precieze datum nu even niet, maar zoek het later even op. 

Uitgelicht topic