Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

BBC 1 & 2 SD - HD

Op de SD versie van BBC 1 & 2 loopt er momenteel  een tekstbalk in beeld dat de service binnenkort gestopt wordt. Dit komt waarschijnlijk uit de aanvoer stream van de satelliet.

 

Daarentegen is de HD versie van BBC 1 & 2 nu ongecodeerd.

55 Reacties 55
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Ik heb het antwoord gevonden op de website https://rxtvinfo.com/2021/bbc-one-hd-to-be-regionalised-in-england-by-end-of-2022 

De regionale versies van BBC One gaan allemaal in HD worden uitgezonden. Op het moment wordt bij Ziggo op kanaal 952 BBC One London in SD doorgegeven. Op termijn gaan we via kanaal 61 BBC One London in HD krijgen en hoeven we voor regionaal nieuws niet meer over te schakelen.

 

BBC One London in SD blijft voorlopig gewoon beschikbaar in de aanvoer. Er zijn in het VK nog wat veel tv's en settopboxen die geen HD kunnen ontvangen. Dat is dan voor de Ziggo-abonnees die het abonnement Kabel-TV hebben mooi meegenomen. Of voor het kijken naar de BBC zonder mediabox of CI+-module. Maar er zal een moment komen dat de aanvoer in SD gestaakt zal worden. Ziggo zal dan iets moeten verzinnen voor de ongecodeerde kanalen 952 en 953.

 

De Engelstalige mededeling over de verouderde apparatuur is fascinerend. Misschien kan Ziggo daar meer over vertellen.

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3331Likes

Hi all, 

Zo te lezen is er wat onduidelijkheid dus ik kom hier de lucht klaren. In het kort: Klanten krijgen op de SD kanalen van BBC 1 en 2 een melding dat de klant verouderde apparatuur gebruikt. Niet alle klanten die deze melding zien hebben daadwerkelijk verouderde apparatuur. Je kunt dit checken door te kijken of je dezelfde melding krijgt op kanaal 61 en 62. 

Krijg je de melding ook op kanaal 61 en 62 maar staat je apparatuur niet in het lijstje hieronder? Zoek dan opnieuw de zenders met behulp van deze stappen.

Kun je zonder problemen genieten van kraakhelder beeld op kanaal 61 en 62? Dan hoef je niets te doen, via deze kanalen kun je blijven kijken naar BBC 1 en 2. 

Daarnaast zijn er een aantal klanten die zwart beeld te zien krijgen op kanaal 61 en 62. De oplossing is om de tv opnieuw te scannen (Netwerk ID: 4444). Dit kan het geval zijn in de volgende situaties:

  • Kabel TV zonder box
  • Kabel TV met Humax 5500
     

Hoe herken ik een box die niet geschikt is voor dit signaal? 

  • De SD-box heeft geen HD-logo op de box.
  • De SD-box heeft geen HDMI-aansluiting op de achterzijde of logo op de box.
  • De SD-box is nooit interactief.
  • Een TV met CI+ insteek module is altijd geschikt om H264 (MPEG4) weer te geven.
     

Dit zijn de bij ons bekende boxen waar het om kan gaan: 

  • Digi1 STB-85 ir
  • Homecast Montana                          
  • Humax IR-Fox C
  • Humax IR-Fox Z
  • Humax LGB-32DC/NLS1 &LGB-32DRC/NLL2 (TV toestel met ingebouwde decoder zonder CI+ slot)
  • Humax PVR-9200C
  • JVC TV LT-26DC9 & LT-32DC9 (TV toestel met ingebouwde decoder zonder CI+ slot)
  • Nokia Mediamaster 119c
  • Samsung DCB-b270r
  • Samsung DCB-9401r
  • Samsung DCB-P850r
  • Samsung SMT-C1140
  • Siemens Gigaset M750 C IR      
  • Panasonic TU-DC40RD
  • Philips DCR2020/03
     

Werkt het hierna nog niet? Laat het dan weten! 

PJM v.d. Vooren

Level 9
  • 336Posts
  • 41Oplossingen
  • 92Likes

Duidelijke uitleg, @Mariska.

Piet.

C0re

Level 3
  • 16Posts
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

Ik heb naast Ziggo ook een schotel. Op de verschillende SD kanalen van BBC One en Two geen melding. BBC One London is via de satelliet gewoon te ontvangen zonder banner. Er gaat ook pas in de loop van 2022 wat wijzigen.

 

Wat gaat Ziggo nu doen? Tijdens het regionieuws gaat het HD kanaal van BBC One "uit" en wordt er verwezen naar het SD kanaal. Per wanneer gaat het SD-kanaal helemaal weg bij Ziggo?

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Pineapple  schreef:

@RoWi. Tja, wat is verouderd. Ik heb een Samsung-tv, met de volgende specificaties;

 

-model UE46H5303AW

-type UE46H5303

-model code UE46H5303AWXXN

 

Gekocht in 2015-2016, als ik me niet vergis, weet precieze datum nu even niet, maar zoek het later even op. 


Ik zou zeggen zoek de zenders opnieuw en zie je beeld op 61 en 62 dan is de tv niet te oud.

Pineapple

Level 16
  • 1712Posts
  • 179Oplossingen
  • 681Likes

@RoWi. Mijn tv is helemaal prima in orde niet verouderd. Wat dat ook mag zijn. Ik krijg de melding namelijk niet te zien op de kanalen 61 en 62. Wat ik ook al eerder heb aangegeven. Alleen op 952 en 953. 

 

Zoals @Mariska ook aangeeft; 'Kun je zonder problemen genieten van kraakhelder beeld op kanaal 61 en 62? Dan hoef je niets te doen, via deze kanalen kun je blijven kijken naar BBC 1 en 2;... 

 

Is dit ook weer duidelijk, dank je wel @Mariska. .

 

iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Er zijn 3 regionale uitzendcentra van BBC One die binnenkort al op HD gaan overstappen. BBC One London is één van de drie die snel gaat overschakelen. Ik heb nog geen exacte datum kunnen vinden wanneer de overstap gaat plaatsvinden.

Mariska
Community Developer
Community Developer
  • 5739Posts
  • 596Oplossingen
  • 3331Likes

@C0re @iMark 

Vanaf 14 juni 2021 is de melding op de zenders BBC1 en BBC2 op kanaal 952 en 953 (SD) geplaatst. Vier weken later, op maandag 12 juli 2021, schakelen we de MPEG2 signalen uit voor deze zenders. We zenden BBC1 en BBC2 dan niet meer uit in MPEG2, maar in H264 (MPEG4) op kanaal 61 en 62 (HD).

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@Mariska  schreef:

@C0re@iMark 

Vanaf 14 juni 2021 is de melding op de zenders BBC1 en BBC2 op kanaal 952 en 953 (SD) geplaatst. Vier weken later, op maandag 12 juli 2021, schakelen we de MPEG2 signalen uit voor deze zenders. We zenden BBC1 en BBC2 dan niet meer uit in MPEG2, maar in H264 (MPEG4) op kanaal 61 en 62 (HD).


Dat gebeurd nu ook al het enige verschil is dan dat de HD kanalen onversleuteld worden doorgegeven.  

PJM v.d. Vooren

Level 9
  • 336Posts
  • 41Oplossingen
  • 92Likes

Voor de aanvoer van het SD-signaal gebruikt Ziggo momenteel de versie van BBC One voor de regio Londen. Die versie wordt binnenkort niet meer per satelliet doorgegeven.

 

Wat mij verbaast is dat Ziggo niet gewoon overschakelt naar een andere SD-versie van BBC One. Zo wordt onder andere de versie voor de regio Oost (Norfolk, Suffolk, Anglia) nog gewoon per satelliet in SD doorgegeven. Ziggo zou dan ook eenvoudig kunnen overschakelen naar deze SD-versie.

 

Krijgen we net als 'vroegâh' weer het regionale nieuwsprogramma 'Look East' te zien. Dat werd hier ook doorgegeven toen de ontvangst van de BBC nog niet per satelliet plaatsvond, maar met een gewone antenne.

Piet.

C0re

Level 3
  • 16Posts
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

Waar komt toch de hardnekkige misinformatie vandaan dat BBC One London SD stopt op de satelliet? Dit gaat pas op z'n vroegst gebeuren in de loop van 2022. Lees ondermeer: https://www.mediamole.co.uk/entertainment/broadcasting/news/bbc-one-to-launch-in-hd-across-english-r...

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@C0re  schreef:

Waar komt toch de hardnekkige misinformatie vandaan dat BBC One London SD stopt op de satelliet? Dit gaat pas op z'n vroegst gebeuren in de loop van 2022. Lees ondermeer: https://www.mediamole.co.uk/entertainment/broadcasting/news/bbc-one-to-launch-in-hd-across-english-r...


Dan is het toch geen mis informatie enkel een vroegtijdige aankondiging?

 

C0re

Level 3
  • 16Posts
  • 2Oplossingen
  • 3Likes

Het stoppen is niet aangekondigd. Alleen het het aanbieden van de Engelse regiovensters in HD, in de loop van 2022.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@C0re  schreef:

Het stoppen is niet aangekondigd. Alleen het het aanbieden van de Engelse regiovensters in HD, in de loop van 2022.


De upgrade naar HD als ik goed op de hoogte ben de link die je plaatst heeft het inderdaad niet over het stoppen van SD.

peanuts

Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Eerlijk gezegd snap ik er nog steeds niks van. De BBC blijft gewoon in SD kwaliteit uitzenden, dus daar is geen probleem. En de decoders in het rijtje zijn ook niet verouderd want werken nog prima.

De mededeling is overigens ook te zien op mijn nagelnieuwe decoder via kanaal 22. Dan staat er dat je van kanaal 952 moet overschakelen naar kanaal 61, en vervolgens dat je binnenkort via kanaal 61 de BCC niet meer kunt zien. Raadselachtige boodschap dus die ik nog steeds niet begrijp.

Waarom staat hierover geen informatie op de Ziggo website? Daar is ie tenslotte voor.

En waar kunnen wij onze verouderde apparatuur inleveren? Als ziggo e-waste blijft creëren dan vind ik dat Ziggo ook de gevolgen daarvan op zich moet nemen en zorgen voor een goede verwerking van het afval dat zo ontstaat.

 

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

"En waar kunnen wij onze verouderde apparatuur inleveren? Als ziggo e-waste blijft creëren dan vind ik dat Ziggo ook de gevolgen daarvan op zich moet nemen en zorgen voor een goede verwerking van het afval dat zo ontstaat."

 

Bij de milieustraat of andere inzamelplaats voor electronica: WEEE: wat zijn mijn verplichtingen voor e-waste? (stibat.nl)

 

WEEE (Waste Electrical and Electronic Equipment) richt zich op de verplichte inname en verwerking van e-waste, ofwel Afgedankte Elektrische en Elektronische Apparatuur (AEEA). De WEEE-richtlijn geldt voor producenten (fabrikanten en importeurs) van elektronica en elektrische apparatuur en voor verwerkers en exporteurs van e-waste binnen de EU-lidstaten. Zij moeten alle verkochte huishoudelijke apparatuur, zoals verlichting, tv’s, koelkasten en computers, registreren in het nationaal (W)EEE-register en minimaal 65 procent van het verkochte volume ook weer inzamelen.

Inzameling van WEEE

Weee Nederland en Wecycle (in samenwerking met Stibat) faciliteren de innamepunten van elektr(on)ische apparatuur. Voor de inzameling geldt een landelijk dekkend netwerk met tienduizenden inleverpunten. Deze bevinden zich voornamelijk in winkels waar soortgelijke producten worden verkocht. Ook op andere locaties zijn inleverpunten te vinden, zoals in de milieustraat van de gemeente, bij scholen en bij sportclubs. In sommige gemeenten kan voor het ophalen van elektronische apparatuur een afspraak worden gemaakt met een ophaaldienst. Weee Nederland en Wecycle verzamelen en registeren de ingezamelde apparatuur en brengen het – na sortering in de milieustraat – naar een verwerker of exporteur van e-waste.

peanuts

Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Waar ik woon mag je apparaten met een stekker er aan niet inleveren bij de millieustraat. De gemeente hier vindt dat de veroorzaker van het afval zijn verantwoordelijkheid moet nemen en het afval zelf moet innemen. In dit geval is dat dus Ziggo. Waarom is Ziggo geen inzamelpunt?

peanuts

Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Zie net dat ik een typfout heb gemaakt. De nieuwe decoder toont via het kanaal 62 ook de mededeling dat mijn decoder verouderd is (dus niet via kanaal 22). Dus ook op de HD-versie van de BBC wordt de storende mededeling uitgezonden. 

Wat mij betreft het SD kanaal dus gewoon blijven uitzenden, ik denk niet dat iemand er van wakker ligt als daar mee door wordt gegaan.

RoWi.

Level 20
  • 18187Posts
  • 761Oplossingen
  • 6199Likes

@peanuts  schreef:

Waar ik woon mag je apparaten met een stekker er aan niet inleveren bij de millieustraat. De gemeente hier vindt dat de veroorzaker van het afval zijn verantwoordelijkheid moet nemen en het afval zelf moet innemen. In dit geval is dat dus Ziggo. Waarom is Ziggo geen inzamelpunt?


@peanuts gewoon retour sturen naar Ziggo.

Ziggo retouren
Antwoordnummer 1070
5800 VB Venray

 

Verder om op je eerdere reactie terug te komen, gaat het niet om SD of HD met de oudere ontvangers het gaat om de compressie techniek mpeg2, als Ziggo alle SD zenders door gaat geven in Mpeg4  kunnen die ontvangers dit niet aan.

 

Als je de mpeg4 HD versie kan zien op jouw decoder (welke) zal er niks veranderen neem ik aan.

 

peanuts

Level 2
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Dank voor de tip! Ze krijgen een mooi pakje van me met alle kabels, oude radio en tuner.

 

Wat je schrijft over HD en SD is wat Ziggo zelf aangaf als reden, dat verzin ik niet hoor. Snap nog steeds niet waarom Ziggo stopt met deze doorgifte terwijl de BBC er gewoon mee doorgaat. En wanneer het stopt. En welke tuner en welke niet kan doorgeven. 

 

Uitgelicht topic