1
Vraag
2
Reacties
karuna

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Audio set aansluiten zonder HDMI aansluiting

Ik heb een oude jvc audioset die voor mijn verbouwing via een 2e coax kabel aangesloten zat. Nu heb ik maar 1 kabel die op de mediabox aangesloten is en GEEN HDMI aansluiting op de audio (radio set). Kan ik op een andere manier de audio op de Horizo media box aansluiten?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag karuna

als je zo'n kabel hebt:

https://www.allekabels.nl/cinch-kabel/5827/1081229/cinch-jack-kabel.html?gclid=EAIaIQobChMI1YHOstX33gIVz-R3Ch1JIwRnEAAYASAAEgLpAvD_BwE

sluit je de tulp zijde (Cinch/tulp) in jou geval aan op Video in, of DVR/DVD in. Het gaat dan uiteraard om de aansluitingen (rood, wit) welke er links op je geluidsset te zien zijn. En dan is het alleen nog een kwestie van de juiste ingang kiezen.

Let op! De bovenste 2 aansluitingen (monitor out) zijn daarvoor niet te gebruiken.

En op de XL is er maar 1 optie, audio/Aux uit. En daar er maar 1 jack uitgang op te vinden is, kan dat niet missen.

Bekijk in context

13 Reacties 13
acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes
Als de audioset over een optische audio/SPDIF-aansluiting beschikt, kan je op die manier de set aan de mediabox koppelen.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Analoog kan het ook nog. Alleen heeft de nieuwe box geen 'echte' analoge uitgangen, in de vorm van cinch (tulp) maar een Aux uitgang welke bestaat uit een jack aansluiting. Daarop kun je een verloopkabel aansluiten van jack naar cinch. Een verloopstuk daarvoor bestaat ook.

Kijk daarvoor eens hier:

https://www.allekabels.nl/jack-naar-tulp-kabel/6266/1081229/jack-tulp-kabel.html

Ga dan dus wel voor een wat betere kwaliteit, zoals hierboven. Maar let op: het geluid zal dan alleen in stereo worden weergegeven. Dat kan met een optische kabel anders zijn, mits je geluidsset dat natuurlijk ondersteund.
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Je kunt ook een kleine digitaal/analoog omzetter kopen. Dus een optische kabel van de mediabox naar de omzetter en dan twee tulppluggen naar de stereoset en op aux of line-in aansluiten. Dit is een voorbeeld van zo'n omzetter:
https://www.kabelsenmeer.nl/digitaal-naar-analoge-audio-omvormer
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Ook dat kan inderdaad nog, maar dat is al snel duurder dan een verloopkabel. En het is maar de vraag of je met een goedkope D/A omzetter winst behaalt tegenover een verloopkabel die je bij de XL ook kan inzetten.

Maar zo zie je karuna, er zijn altijd wel mogelijkheden.
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Ik heb inmiddels een handig plaatje gevonden. Bij het eerste model Mediabox, de 7400 kun je eenvoudigweg 2 tulpstekkers gebruiken. Bij de opvolger, de 7401, zijn de audiouitgangen wat minder. Maar zoals Willem-A al aangaf is er wel een audio uitgang met een minijack. Dat is beter dan helemaal geen analoge uitgang zoals bij sommige moderne TV's en Blurayspelers.

Uitgang 8 bij de 7400 en uitgang 4 bij de 7401.
karuna
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Dank voor de reacties. Ik ben een geweldige leek, dus snap weinig van wat jullie zeggen ?, maar ik heb de mediabox 7401 en heb een audio uitgang. Die zou ik dus (begrijp ik) Kunnen gebruiken voor een analoge aansluiting. Maar, zie plaatje hieronder voor de audio set. Waar stop ik de stekker in en wat voor stekker?

Bvd
karuna
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Nog even als aanvulling. Ik ga de audio set gebruiken voor de radio. Kwaliteit is dus niet zo belangrijk. Ik zet er 2 geluidsboxen op en dat is goed genoeg wat mij betreft.
Dank
Karuna
Dit is de voorkant van de audio set
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag karuna

als je zo'n kabel hebt:

https://www.allekabels.nl/cinch-kabel/5827/1081229/cinch-jack-kabel.html?gclid=EAIaIQobChMI1YHOstX33gIVz-R3Ch1JIwRnEAAYASAAEgLpAvD_BwE

sluit je de tulp zijde (Cinch/tulp) in jou geval aan op Video in, of DVR/DVD in. Het gaat dan uiteraard om de aansluitingen (rood, wit) welke er links op je geluidsset te zien zijn. En dan is het alleen nog een kwestie van de juiste ingang kiezen.

Let op! De bovenste 2 aansluitingen (monitor out) zijn daarvoor niet te gebruiken.

En op de XL is er maar 1 optie, audio/Aux uit. En daar er maar 1 jack uitgang op te vinden is, kan dat niet missen.

karuna
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Dank. Ik ga het morgen proberen !! ?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Veel succes. Gaat vast lukken.
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Willem-A
Denk jij dat het karuna gelukt is om het werkend te krijgen? Even terugmelden was wel zo aardig geweest.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Dit is: geen bericht goed bericht.
Toch, Willem?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
iMark wrote:
Willem-A
Denk jij dat het karuna gelukt is om het werkend te krijgen? Even terugmelden was wel zo aardig geweest.



Dit is dus zo'n voorbeeld. Kan zeikerig overkomen, maar is het nou ook daadwerkelijk gelukt? Nu is er wel een beste antwoord gekozen, maar dat zegt ook niet altijd iets. Een bedankje hoeft helemaal niet, maar laat gewoon even de afloop weten. Maar met 'morgen ga ik het proberen' kun je natuurlijk alle kanten op... :wink:

Hier in de kroeg hing altijd een bord met 'morgen gratis bier'. :joy:

Zou het hanh ? Ik hoop het maar, want we zitten hier toch om alles, of zeker zoveel mogelijk tot een goed einde te brengen...
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic