1
Vraag
2
Reacties
Marsie

Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Antenne van Ziggo past niet op mijn stereo

Gisteren de antenne binnen gekregen van Ziggo. Hup even installeren dacht ik. Nee dus. Antenne past niet op de aansluiting van de stereo. Bij Allekabels gezocht naar een verloopstuk je, met ze gemaild en foto’s gestuurd, hebben ze het niet?

Welk verloopstuk je past op de Arcam stereo. De normale coaxkabel paste er gewoon op. Het is dus geen afwijkende maat? Wie weet voor mij de oplossing?

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

De Demuxer heeft nieuwe wetse F connectoren met schroefdraad. De antenne ouderwetse IEC connector. Dat past niet zo 1:1 lijkt me ook niet de bedoeling dat je die op elkaar aansluit.

 

Ik begrijp daarom niet wat de bedoeling is.

De antenne kabel is zoals gezegd om signalen uit de lucht te ontvangen en die eindigt in een IEC-F connector die normaal in een FM radio geplaatst wordt. Daar lijkt nu een andere aansluiting gemaakt te zijn. De demuxer zou er volgens mij gewoon tussen weg kunnnen en dan verwacht ik op de "Arcam"  radio een IEC-M connector waar de radio antenne op kan. Dan ontvang je de FM radio stations uit "de lucht". De frequenties zullen daarom anders zijn dan via de kabel.

 

Het helpt als bekend is welk type radio er is. En of het de bedoeling is om de kabel aansluiting te vervangen door een FM antenne aansluiting.

 

Ik heb een ARCAM T32 opgezocht en die heeft twee antenne aansluitingen. Een voor FM en een voor DAB+.

bloemen64_0-1625746769166.png

 

De FM aansluiting zal passen op de antenne kabel. Wil je echter de DAB+ ontvanger, mocht je die hebben, gebruiken dan is er een IEC-F converter nodig. Ik zie ook dat in Amerika deze FM aansluiting een F type is.

Ik denk daarom dat deze adapter de juiste is: https://www.kabelshop.nl/Nedis-F-connector-coax-IEC-adapter-Nedis-CSGP41953ME-i16099-t197657.html

Daarop past de IEC plug van de anttenne en de F-Connector zou in de radio moeten passen.

 

Eventueel kun je de converter gebruiken en in de ARCAM demux prikken. Dat moet in ieder geval passen. Welke " band" je dan nodig hebt weet ik zo niet. Voor normaal FM de rechtse ingang die tot 108MHz loopt. Voor DAB+ moet de linkse gepakt worden. DAB+ begint vanaf 174MHz.

Wil je demux kwijt dan moet je een andere converter gebruiken. https://www.kabelshop.nl/Nedis-F-connector-coax-IEC-adapter-Nedis-CSGP41954ME-i16100-t197657.html

 

 

 

 

 

 

 

Bekijk in context

7 Reacties 7
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Welke stereo installatie heb je?

bloemen64

Level 17
T.E.A.M.
  • 5193Posts
  • 194Oplossingen
  • 3111Likes

De Demuxer heeft nieuwe wetse F connectoren met schroefdraad. De antenne ouderwetse IEC connector. Dat past niet zo 1:1 lijkt me ook niet de bedoeling dat je die op elkaar aansluit.

 

Ik begrijp daarom niet wat de bedoeling is.

De antenne kabel is zoals gezegd om signalen uit de lucht te ontvangen en die eindigt in een IEC-F connector die normaal in een FM radio geplaatst wordt. Daar lijkt nu een andere aansluiting gemaakt te zijn. De demuxer zou er volgens mij gewoon tussen weg kunnnen en dan verwacht ik op de "Arcam"  radio een IEC-M connector waar de radio antenne op kan. Dan ontvang je de FM radio stations uit "de lucht". De frequenties zullen daarom anders zijn dan via de kabel.

 

Het helpt als bekend is welk type radio er is. En of het de bedoeling is om de kabel aansluiting te vervangen door een FM antenne aansluiting.

 

Ik heb een ARCAM T32 opgezocht en die heeft twee antenne aansluitingen. Een voor FM en een voor DAB+.

bloemen64_0-1625746769166.png

 

De FM aansluiting zal passen op de antenne kabel. Wil je echter de DAB+ ontvanger, mocht je die hebben, gebruiken dan is er een IEC-F converter nodig. Ik zie ook dat in Amerika deze FM aansluiting een F type is.

Ik denk daarom dat deze adapter de juiste is: https://www.kabelshop.nl/Nedis-F-connector-coax-IEC-adapter-Nedis-CSGP41953ME-i16099-t197657.html

Daarop past de IEC plug van de anttenne en de F-Connector zou in de radio moeten passen.

 

Eventueel kun je de converter gebruiken en in de ARCAM demux prikken. Dat moet in ieder geval passen. Welke " band" je dan nodig hebt weet ik zo niet. Voor normaal FM de rechtse ingang die tot 108MHz loopt. Voor DAB+ moet de linkse gepakt worden. DAB+ begint vanaf 174MHz.

Wil je demux kwijt dan moet je een andere converter gebruiken. https://www.kabelshop.nl/Nedis-F-connector-coax-IEC-adapter-Nedis-CSGP41954ME-i16100-t197657.html

 

 

 

 

 

 

 

Marsie
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Een Arcam solo. Is al een jaar of 10 oud maar doet het nog perfect. Ik was prima tevreden met de kabel, maar ziggo verplicht mij om digitaal te gaan. Ik besloot om eerst de meeste simpele oplossing te nemen, dus een extra antenne. Past die dus niet..

Marsie
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Dag, bedankt voor het meedenken en het uitgebreide antwoord. Ik had dus een coaxkabel aangesloten op de Arcam Solo en in de kabel doos aan de muur. Maar omdat Ziggo de kabel eruit gaat doen en over gaat naar digitaal moet ik een aanpassing doen. Ik heb eerst voor de meest simpele oplossing gekozen om het eerst met een antenne te proberen… dan hoef ik de tv of de humax niet iedere keer aan te zetten. Dat vind ik nogal omslachtig.
Ziggo stuurt mij dus deze kabel op die niet past? Gek genoeg doet de radio het nu nog steeds zonder coaxkabel en zonder antenne 😉 Ik vraag me nu af of ik wel een antenne moet aansluiten? Het geluid is vergelijkbaar met de kabel maar niet digitaal denk ik?
Het was wel even zoeken naar de frequenties maar dat doet de Arcam zelf. De DAB radio had ik in het al maar dat hebben ze uit de ether gehaald. Die doet dus niets meer tenzij je een nieuwe Dab radio koopt. Zo blijf je bezig. 

ik vermoed dat ik een mannelijke F connected  nodig heb.  Mijn antenne stekker is een vrouwtje. Ik ga dit zeker proberen. Dank je wel voor het meedenken. 😉👍

iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Je haalt zonder antenne FM uit de ether. Dat kan soms werken. Maar met een antenne werkt het beter. 

Waarschijnlijk heb je ooit een antennekabeltje meegeleverd gekregen met de Arcam. Een lintkabeltje met een coax-connector. De huisantenne van Ziggo om FM uit de ether te krijgen werkt net zo. Dat kabeltje kun je aansluiten op de 75Ohm aansluiting van de Arcam.

 

Ik zou overigens niet twee antennes aansluiten. Tot het moment dat Ziggo de FM in jouw regio afschakelt gewoon de analoge kabel blijven gebruiken. Daarna kun je antennekabel naar de wandcontactdoos verwijderen en de binnenhuisantenne aansluiten.

Marsie
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Vanmorgen heb ik een F- Connector male gehaald en die past en het werkt. De demuxer zat al op de Arcam, die heb ik toen laten aansluiten door het bedrijf waar ik hem gekocht heb en daar was de coaxkabel mee verbonden.  Zonder extra antenne had ik wel radio maar minder zenders.  Ik heb de demuxer maar laten zitten, is waarschijnlijk niet nodig maar het werkt zonder storing. Vanmorgen de kleine antenne van ziggo aangesloten, even de zenders opgezocht en het het werkt en ik heb prachtig geluid🙏🏻. Als 60 plus vrouw moet je alles ook maar weten en opzoeken maar het is dus gelukt 😉 Nogmaals iedereen bedankt voor de reacties en hulp. Oplossing was dus eigenlijk heel simpel. Zou fijn als Ziggo dit even op de bijgeleverde flyer had gezet. Niet iedereen is zo technisch onderlegd😉

Marsie
Topicstarter
Level 2
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

De coaxkabel heb ik al verwijderd, over 1,5 week gaat de kabel eruit en dan is het maar klaar, en nu de antenne van Ziggo aangesloten. Meer zenders en prima bereik. De oplossing was dus eigenlijk heel simpel, maar dat moet je maar weten. De juiste male connected gekocht en het werkt. Dank je wel voor je hulp.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic