1
Vraag
2
Reacties
lindejoel

Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Analoog naar digitale radio

Beste,

 

Ik stel deze vraag voor mijn tante. Ik heb voor haar laatst de overstap van analoge naar digitale TV geregeld, door middel van een media box te installeren. Nu hebben we het nieuwe probleem: de radio. Ze wil graag via haar stereo de radio blijven luisteren. Nu heb ik begrepen dat je met een kabel de mediabox kan aansluiten op de stereo om zo naar de radio te luisteren. Ze heeft een onwijs oude setup en ik vraag me af of dat wel mogelijk is met haar oude stereo. Ze heeft een Ziggo mediabox met nog drie open uitgangen, HDMI, USB en een andere waarvan ik de naam niet weet. Bijlage 1 is een foto van de achterkant van haar mediabox met die uitgangen. Echter zit er op haar stereo alleen een coax kabel ingang, en volgens mij ook tulp ingangen, maar dat weet ik niet zeker. Bijlage 2 is een foto van de achterkant van haar stereo (niet schrikken, MEGA stoffig). Nu weet ik dus niet met welke kabel ik het beste de stereo aan de mediabox kan koppelen, misschien moet ik twee kabels aan elkaar verbinden, kan dat?

 

Ik heb ook gekeken naar de optie om een digitale radio ontvanger te installeren, alleen dit leek me makkelijker, dus vandaar dat ik eerste deze vraag stel. Dat is altijd nog een optie als dit niet werkt.

 

Alvast ontzettend bedankt voor je reactie,

 

Hartelijke groetjes, Linde Beemsterboer

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

@lindejoel Op de volgende wijze aansluiten is mogelijk:

Een optische kabel -> naar een converter die van het optische signaal een analoog signaal maakt -> en van waaruit een tulp kabel naar de CD ingang van de versterker en dan op de versterker de CD uitgang kiezen voorop.

 

b.v. deze drie: Optische Kabel - Optische Kabel, Toslink Male naar Toslink Male, Verguld - Dikte 5mm, 1 Meter. (alle...

 

Omvormer - Optisch / coaxiaal naar tulp - Optisch/coaxiaal omvormer naar Tulp, Ingang: Toslink/Optis...

 

Tulp kabel - Soort: Stereo - Analoog, Afgeschermd: Dubbel, Aansluiting 1: 2x Tulp male, Aansluiting ...

Bekijk in context

20 Reacties 20
Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

Je moet een omvormer  spdif naar tulp aanschaffen.

 

Steefb_0-1641489545141.png

 

 

Bijvoorbeeld deze.

 

Omvormer - Optisch / coaxiaal naar tulp - Optisch/coaxiaal omvormer naar Tulp, Ingang: Toslink/Optis...

 

Zie ook dit topic. Re: Humex5500c verbinden met toren - Ziggo Community

 

De tulp aansluiting mag dan op 1 van de ingangen van de versterker.

Alles behalve de Phono ingang is goed.

 

Daarna natuurlijk wel de juiste ingang voor op de versterker selecteren.

 

 

Overigens dient ook deze coax kabel vervangen worden. Dit is zwaar verouderd en geeft vroeger of later problemen.

 

Steefb_1-1641489809334.png

 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

@lindejoel Op de volgende wijze aansluiten is mogelijk:

Een optische kabel -> naar een converter die van het optische signaal een analoog signaal maakt -> en van waaruit een tulp kabel naar de CD ingang van de versterker en dan op de versterker de CD uitgang kiezen voorop.

 

b.v. deze drie: Optische Kabel - Optische Kabel, Toslink Male naar Toslink Male, Verguld - Dikte 5mm, 1 Meter. (alle...

 

Omvormer - Optisch / coaxiaal naar tulp - Optisch/coaxiaal omvormer naar Tulp, Ingang: Toslink/Optis...

 

Tulp kabel - Soort: Stereo - Analoog, Afgeschermd: Dubbel, Aansluiting 1: 2x Tulp male, Aansluiting ...

fred6

Level 6
  • 419Posts
  • 5Oplossingen
  • 19Likes

Lees aub de vele adviezen van oktober tot heden eens over ditzelfde probleem

Fm antenne  ca 1 m blank draad op de sony in plaats van de grijs/witte is het makkelijst, dan op FM stations zoeken.  

Ik denk net als nu alleen op een andere frequentie dus  NPO 1 ipv op bv 100 op 96.

De grijs witte dop opendraaien en er een andere stuk coax in doen en ca  1 m aan het eind de plastic en gevlochten metaal mantel eraf halen.

Op de media box zit onder het witte dopje waarschijnlijk een optische uitgang maar die kan niet op deze sony.

Overigens denk ik dat u ook in aanmerking komt voor een nieuwe media box als u ziggo belt.

 

lindejoel
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Ontzettend bedankt, dit is inderdaad wat ik voor ogen had maar ik wist niet of het mogelijk was. Ik ga dit proberen en ik zal het laten weten wanneer het gelukt is! Dank!

youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 151Oplossingen
  • 709Likes

Heeft ze ook een oude tv? Ik zie dat de hdmi uitgang niet gebruikt wordt.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@fred6 , @lindejoel zijn tante heeft een Humax 5500c. Dat kan dus prima en deze hoeft niet te worden vervangen. Deze werd zelfs tot voor kort nog geleverd door Ziggo en is nog te koop (uitlopend) als 5550c. 

 

De adviezen die zijn gegeven voor een D/A converter (Digitaal/Analoog omzetter) zijn prima, want de 5500c/5550c heeft een optische uitgang. Voor deze decoder is een D/A converter dan ook de beste oplossing.

@lindejoel let er wel even op dat het volume van de Humax (mediabox) voluit moet worden gezet. Dat zal nu wellicht ook al zo zijn omdat er gebruik gemaakt wordt van de scart aansluiting. En dan moet het gaan lukken. Maar volg wel @Steefb zijn advies de Humax absoluut NIET aan te sluiten op de Phono ingang!

PS: de optische kabel kan zo in de optische aansluiting van de Humax worden gestoken. Het klepje ervoor kantelt dan vanzelf naar binnen. Druk de stekker door tot deze vast klikt. 

 



lindejoel
Topicstarter
Level 3
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Beste Bert,

 

Bedankt voor je suggestie, ik heb het voor elkaar gekregen! Nu alleen een ander probleem, jij weet hier ongetwijfeld meer van dan ik: de connectie doet het, alleen eens in de +/- minuut floept de box uit met een bonk, dan hoor ik een soort gekrakel, en dan floept ie met een bonk weer aan. Ik neem aan dat dit gewoon ligt aan de verouderde apparatuur die ze heeft? Met analoge radio had ze dit probleem niet. Dus kan me alleen bedenken dat het ligt aan de tulp-ingang van de stereo. Wat denk jij?

 

Alvast bedankt!

iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Heb je al een keer de optische kabel aan beide einden losgehaald en opnieuw vastgeklikt?

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Laat de box zelf die bonk horen? En schakelt deze ook zelf uit? Zo ja, dan ligt dat niet aan de optische kabel. Trouwens, als je die eruit haalt hoor je geen rare geluiden, want het is geen elektrische verbinding. Het geluid valt dan gewoon weg, maar keert ook niet terug als de kabel niet juist of ver genoeg in de aansluiting zit. 

Lotte
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2761Posts
  • 400Oplossingen
  • 976Likes

Goedemorgen @lindejoel, wat lief dat je dit voor je tante probeert op te lossen! Het gaat inderdaad om een oude stereo maar je bent aan het juiste adres! (ik ben niet geschrokken van het stof 😉 ) Ik zie dat je al goede tips hebt ontvangen van een aantal experts! Heb je een antwoord op de vragen die @Willem-A1 en iMark als laatste hebben gesteld? Dan gaan we dit voor je tante oplossen! 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag @Lotte aan het geselecteerde antwoord van @Bert lijkt het al te zijn opgelost, maar het 2e issue waarschijnlijk niet. Afwachten dus wat @lindejoel nog gaat melden.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Ik zie overigens dat @lindejoel alleen op de reactie van Bert heeft gereageerd. Dat is jammer, want zo blijft het probleem natuurlijk wel bestaan, tenzij @Bert ook voor dit issue de oplossing weet.

Dus @Bert , brand los! 😁

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes

Wat betreft de bonk, geen idee.

Mogelijk weten anderen er meer over om dat probleem op te lossen.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dat is een leuke @Bert 😀 Dan maar hopen dat we nog een reactie tegemoet kunnen zien. 

Jacob
Community Moderator
Community Moderator
  • 4139Posts
  • 338Oplossingen
  • 1663Likes

@lindejoel ik moet eerlijk bekennen dat nav de ''bonk'' ik ook echt geen idee heb. Komt dat letterlijk uit je de apparatuur? Of hoor je dat door de boxen? 

Wie weet hebben @Nick999 en/of @robbo hier al eens mee te maken gehad? Of zijn er nog tips? 

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

@Jacob ik laat het even aan @Willem-A1 over. Drukte en hij heeft meer verstand van bonkende boxen🙂

fred6

Level 6
  • 419Posts
  • 5Oplossingen
  • 19Likes

Bij een Next en XL is het aux= jack naar jack of rood/wit bv CD op versterker.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@fred6 het gaat hier niet over de Next of XL, maar over een Humax 5500c. Blijf a.u.b. een beetje on topic, anders snapt straks niemand meer waar het over gaat. 


Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag @Jacob , ik wil met alle liefde helpen, maar we horen niets meer van @lindejoel  De laatste keer dat we hem/haar hier zagen is 4 weken geleden... Ik zou ook wel willen weten wat er nu precies aan de hand is, want (bijna) alles is op te lossen. 

@robbo schuift het weer naar mij toe, ook lekker... 😋 want hier word verbouwd, dus ik heb het ook druk. Maar vooruit maar, ik maak wel tijd voor een deel van de vraagstellers hier. En ja, hij heeft wel een punt; bonkende boxen zijn mijn specialiteit. Ik zie ze alleen niet vaak en hoop dat @lindejoel echt nog even wil aangeven wat er nou precies aan de hand is. Pas dan kunnen we verder. Ik kan wel met allerlei opties komen, maar ik zou zo niet weten welke... We zien helaas vaker dat mensen zomaar wegblijven, maar er kan natuurlijk ook altijd wat gebeuren waardoor iemand niet kan plaatsen, dus laat het topic toch nog maar even open @Jacob 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic