1
Vraag
2
Reacties
jim53

Level 5
  • 42Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Analoog naar digitaal: Yamaha B043

Ik luister elke dag met plezier naar de radio via mijn Yamaha B043 micro component system. Op 8 februari wordt het analoge signaal afgekoppeld. De mogelijkheid om digitaal te luisteren lijkt in mijn geval niet mogelijk te zijn: de Yamaha beschikt niet over tulp- of optische invoermogelijkheden ( er is nog AUX vrij). Is er een mogelijkheid om de digitale radio ontvanger aan te sluiten? Ik zou het erg jammer vinden om de Yamaha niet meer te kunnen gebruiken. Een losse antenne is voor mij geen optie, omdat ik bv. NPO radio 5 graag beluister.

 

Alvast dank voor bruikbare adviezen.

 

38 Reacties 38
jim53
Topicstarter
Level 5
  • 42Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Goedenavond Willem, ik heb nog geen kabeltje gekocht. Ik heb achter de Mediabox Next gezien dat er twee audio aansluitpunten zijn: één optische en de andere voor een jack. De AUX op mijn Yamaha heeft een jack aansluiting. Ik overweeg een analoge kabel met aan elke eindpunt een vergulde male aan sluitingspunt van 1,5m zoals o.a. te koop bij BCC. Dat sluit aan bij jouw opmerkingen. 

Ik ben blij met je opmerking dat ik niets aan het modem hoef te wijzigen, en ik hoop ook niets aan de verbinding vanaf de wanddoos naar de modem (dat klopt toch?). 

Ik hoop de Yamaha aan het werken te krijgen zonder de TV te hoeven te gebruiken (ook niet in de wachtstand, hoop ik). Ik hou je op de hoogte.

Anyway bedankt voor je tips!

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

@jim53 schreef:

"Goedenavond Willem, ik heb nog geen kabeltje gekocht. Ik heb achter de Mediabox Next gezien dat er twee audio aansluitpunten zijn: één optische en de andere voor een jack. De AUX op mijn Yamaha heeft een jack aansluiting. Ik overweeg een analoge kabel met aan elke eindpunt een vergulde male aan sluitingspunt van 1,5m zoals o.a. te koop bij BCC. Dat sluit aan bij jouw opmerkingen". 

-->De Next heeft inderdaad een Jack uitgang (analoog) en een optische uitgang. Die laatste gebruik je NIET. Daar je set ook een Jack ingang heeft, is dus een kabel nodig zoals deze: (klik op deze link)  https://www.allekabels.nl/na/4/1284744/jack-kabel.html
Waarom koop je deze dus niet bij allekabels, waar de link naar verwijst? Is een stukje goedkoper denk ik, en goed afgeschermd. Dat is meteen de goede kabel. Dat betreft dus gewoon een Jack naar Jack kabel. Maak het jezelf dus niet te moeilijk. 

"Ik ben blij met je opmerking dat ik niets aan het modem hoef te wijzigen, en ik hoop ook niets aan de verbinding vanaf de wanddoos naar de modem (dat klopt toch?)."

-->Het modem staat hier helemaal buiten. De Next werkt immers ook al. Zoals ik al aangaf hoeft deze dus alleen maar met genoemde kabel te worden verbonden met je geluid set.  

 

"Ik hoop de Yamaha aan het werken te krijgen zonder de TV te hoeven te gebruiken (ook niet in de wachtstand, hoop ik). Ik hou je op de hoogte".

-->Ja de radio kan gewoon werken, ook al heeft de Next geen display. Soms zet men de Tv even aan om een radiozender te selecteren en deze gaat daarna weer uit, maar met de spraakbesturing van de Next kan je ook gewoon een zender kiezen. 

 

jim53
Topicstarter
Level 5
  • 42Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Beste Willem, jouw tip om een verbinding te maken met een gewone audiokabel is gelukt. Dank daarvoor! Ik vind het wel jammer dat deze optie niet besproken wordt naast andere (duurdere) kabels of zelfs de Quantis. 

Het geluid vind ik zelfs heel erg goed.

Je hoeft de TV niet aan te zetten en je kan de radio in de meeste gevallen met je voice bedienen. Het is niet alleen een kwestie van goed uitspreken! In die situatie moet je de tv weer aanzetten. Anyway: dit was een zeer bruikbare tip. Thanx!

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Klasse dat het werkt @jim53 ! Maar ook anderen hebben hier natuurlijk een goede bijdrage aan geleverd. Ik zal een moderator daarom vragen even wat beste antwoorden toe te voegen of deze te wijzigen. @Paul wil je ok hier even naar de antwoorden kijken? 

Maar @jim53 bij de Quantis word het zeker wel genoemd om deze op een analoge manier aan te sluiten, want er zit zelfs een tulp/cinch kabel bij, maar men kan niet weten wat men allemaal in huis heeft en welke verloopstukjes/verloopkabels er nodig zijn. Maar ook word bij de Quantis het optisch aansluiten genoemd. Het kan ook maar op 2 manieren en als je er een binnen krijgt zit daar altijd een schema bij. Maar soms zal je inderdaad, zoals ook nu, de juiste kabel erbij moeten zeken. 

Groet, Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics

jim53
Topicstarter
Level 5
  • 42Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Je hebt gelijk Willem: mijn dank geldt alle constructieve bijdragen van de community. Nog een vraag: kun je de digitale radiozenders ook met de hand/ AB activeren? Voicecommando's werken immers niet altijd.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dag @jim53 volgens mijn moet dat kunnen, net als met de Tv zenders. Maar ik vraag het voor de zekerheid ook even aan @Bert Die komt dan vanzelf even langs in dit onderwerp. 

Veel kijk- en luisterplezier @jim53 !


jim53
Topicstarter
Level 5
  • 42Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

@Willem Ik luister nu al met veel plezier naar de kwaliteit van digitale radio. Thanx daarvoor.

Hopelijk heeft @Bert goede tips om vlot de afzonderlijke zenders te kunnen activeren zonder voice bediening en zonder tv.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Graag gedaan @jim53 . Als Bert online is en tijd heeft, komt ie vanzelf langs. Zet alvast maar even koffie .. 😉

Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

 

 


@jim53  schreef:

goede tips om vlot de afzonderlijke zenders te kunnen activeren zonder voice bediening en zonder tv.


Bij de Next en de Mediabox XL is het of de TV of de Voice bediening, andere mogelijkheden zijn er niet.

Omdat het een app is , zijn de afzonderlijke kanalen niet te selecteren.

 

Of je moet de volgorde van knoppen indrukken onthouden / opschrijven en de knoppen van de afstandsbediening op de juiste volgorde indrukken.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dankjewel @Steefb 

Ik gebruik de XL niet zoveel en nooit voor radio, maar wist ook niet dat het bij de Next net zo ligt. 

jim53
Topicstarter
Level 5
  • 42Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

@Steefb, dat is nou jammer dat je voor de bediening van de digitale radio alleen toegang lijkt te kunnen krijgen met voice commando's. Dat lukt niet (altijd), zeker bij de themazenders van XITE of de Franse FIP. Het zou handig zijn als je bijvoorbeeld het nummer van de betreffende zender op de afstandsbediening van de Next zou kunnen bedienen. Als je dat doet bv. 801 (voor NPO radio1) krijg je het geluid van de TV.  Misschien dat wizzkids van Ziggo of iemand van de community (@Bert?) dat zou kunnen oplossen?  

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@jim53  schreef:

Je hebt gelijk Willem: mijn dank geldt alle constructieve bijdragen van de community. Nog een vraag: kun je de digitale radiozenders ook met de hand/ AB activeren? Voicecommando's werken immers niet altijd.


Helaas gaat dan nog niet, ik hoop dat de oude kanalen weer terug komen op de Next en de Mediabox XL, zodat je met b.v. 801 naar radio 1 kan enz. enz enz.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dat Zou inderdaad wel handig zijn in bepaalde gevallen @Bert Kan je ook even lekker door alle zenders zappen, zoals bij Tv. Ik luister niet veel radio en zou ook eerst moeten oefenen om alle radiozenders bij naam te leren kennen. Bij Tv geld dat net zo trouwens... 😉 Jij hebt veel invloed, dus ik durf het bijna niet te vragen... 😁

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@Willem-A1 "Jij hebt veel invloed, dus ik durf het bijna niet te vragen... "

Niet meer dan andere klanten, het gaat om de hoeveelheid mensen die dit willen, als het verzoek met regelmaat blijft terugkomen door een flink aantal mensen, dan wordt er gekeken wat er mogelijk is en technisch wenselijk.

jim53
Topicstarter
Level 5
  • 42Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Goedemorgen @Willem-A1 , @Bert,@iMark  en @Steefb , nogmaals dank voor jullie constructieve bijdragen. Ik geniet nog steeds van de kwaliteit van digitale radio, terwijl ik in ruil voor een audiokabel daarnaast de beschikking heb over heel veel meer zenders dan voorheen. Ik ga ze niet allemaal beluisteren, maar soms lijkt het me leuk om bv. een van de themazenders van Xite te beluisteren. Dan lijkt het me fijn om die zender met de AB te kunnen kiezen i.p.v. met een voice commando of met de TV. Ik begrijp uit de bijdrage van @Bert dat dit eerder wel mogelijk was ik hoop dat de oude kanalen weer terug komen op de Next en de Mediabox XL, zodat je met b.v. 801 naar radio 1 kan enz. enz enz. Ook uit zijn huidige bijdrage blijkt dat dit technisch mogelijk is. Het enige wat mijn hartje nog ontbeert is informatie op mijn schermpje over de zender. Maar ja je kunt niet alles willen (of toch wel?).

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Ik begrijp het @Bert Maar als je het even bij de juiste personen kan neerleggen/opperen zou fat fijn zijn, al zal het hier ook wel worden gelezen. 

@jim53 Een display kan inderdaad een gemis zijn, en daarom gebruikt men ok wel de Quantis, naast de Next, maar dat is toch wel dubbelop, en kost je onnodig geld. Daarnaast heb je nu meer zenders, daar de Quantis alleen werkt met de vrije zenders. Ik wil die je graag 'verkopen' maar ik zou je dat nu niet aanraden. Als je geen mediabox zou bezitten zou dat wat anders liggen. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes

@Willem-A1 "Ik begrijp het @Bert Maar als je het even bij de juiste personen kan neerleggen/opperen zou fat fijn zijn, al zal het hier ook wel worden gelezen. "

Het staat al, zolang de Next gebruikt wordt, op het verlanglijstje, of het als zodanig beschikbaar komt is, in nevelen gehuld.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Dan is het afwachten en zal @jim53 het hier nu toch even mee moeten doen.... 

jim53
Topicstarter
Level 5
  • 42Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

@Willem-A1 Dank je wel voor de goede adviezen, ook voor die van @Bert , @Steefb , @Steefb  en @iMark en @Ferdy Bossy . Ik zie graag wat Ziggo gaat doen om het zoeken van digitale zenders buiten voice commando en TV te vergemakkelijken. 😉

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic