1
Vraag
2
Reacties
jim53

Level 5
  • 42Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Analoog naar digitaal: Yamaha B043

Ik luister elke dag met plezier naar de radio via mijn Yamaha B043 micro component system. Op 8 februari wordt het analoge signaal afgekoppeld. De mogelijkheid om digitaal te luisteren lijkt in mijn geval niet mogelijk te zijn: de Yamaha beschikt niet over tulp- of optische invoermogelijkheden ( er is nog AUX vrij). Is er een mogelijkheid om de digitale radio ontvanger aan te sluiten? Ik zou het erg jammer vinden om de Yamaha niet meer te kunnen gebruiken. Een losse antenne is voor mij geen optie, omdat ik bv. NPO radio 5 graag beluister.

 

Alvast dank voor bruikbare adviezen.

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

Je hebt die Quantis niet nodig, de next heeft een radio app waar dezelfde en misschien nog wel meer zenders zijn te ontvangen, en dat gaat dan met een minijack naar minijack-kabel.

 

Steefb_0-1641586182211.png

 

 

Met de quantis gaat het ook maar dan met een tulp naar minijack.

 

Steefb_1-1641586393144.png

Zo luister je radio | Klantenservice | Ziggo

 

Steefb_0-1641586559405.png

 

Bekijk in context

38 Reacties 38
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Dat is geen enkel probleem. Je kunt de AUX-ingang gebruiken. Wel heb je daar een kabel voor nodig met 2x tulp (rood/wit) aan de ene kant en een minijack aan de andere kant. 

Hier een voorbeeld: https://www.allekabels.nl/jack-kabel/4/1198166/jack-naar-tulp-kabel-35mm.html 

Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

Uit de handleiding.

 

Steefb_0-1641562001126.png

 

 

Het hangt ervan af welke mediabox je welk kabeltje je hiervoor nodig hebt.

 

Er gaat een mini jack in de Yamaha.

jim53
Topicstarter
Level 5
  • 42Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

@Steef, bedankt voor je snelle reactie!

Ik heb de Ziggo mediabox. Is dat de goede? 

 Hoe heet de betreffende kabel, kan ik die met de digitale radio ontvanger ook bij Ziggo bestellen? Zijn er andere dingen waar ik op moet letten?

jim53
Topicstarter
Level 5
  • 42Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

@Mark, bedankt voor je snelle reactie. 

Steef heeft ook een reactie gestuurd  te kijken naar je type Mediabox. 

Weet jij overigens de naam van het kabeltje en of ik op nog meer zaken zou moeten letten bij het aansluiten van de digitale ontvanger?

Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

@jim53  schreef:

@Steef, bedankt voor je snelle reactie!

Ik heb de Ziggo mediabox. Is dat de goede? 

 


Daar hebben we niet veel aan, er zijn nogal wat verschillende met diverse aansluitingen.

 

Mediaboxen | Klantenservice | Ziggo

iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Sommige mediaboxen hebben een minijack-uitgang. Je hebt dan een minijack naar minijack-kabel nodig.

jim53
Topicstarter
Level 5
  • 42Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

@iMark

Goedenavond Mark, 

Ik heb de mediabox Next van Ziggo en aan @Steef gevraagd of daarmee een verbinding kan worden gemaakt met de digitale radio Quantis d.m.v.  het kabeltje waar je naar verwijst. Hij heeft daar nog niet op gereageerd. 

- zijn er problemen te verwachten, zo ja welke?

- hoe heet dat kabeltje en kun je die ook bij Ziggo bestellen?

alvast dank voor je reactie.

Steefb

Level 20
  • 15864Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes

Je hebt die Quantis niet nodig, de next heeft een radio app waar dezelfde en misschien nog wel meer zenders zijn te ontvangen, en dat gaat dan met een minijack naar minijack-kabel.

 

Steefb_0-1641586182211.png

 

 

Met de quantis gaat het ook maar dan met een tulp naar minijack.

 

Steefb_1-1641586393144.png

Zo luister je radio | Klantenservice | Ziggo

 

Steefb_0-1641586559405.png

 

iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Ik zou niet weten welke problemen er te verwachten zijn. Als de Next het doet is het een kwestie van een kabeltje aansluiten en AUX kiezen op de stereoset.

De audiokabel kun je niet bij Ziggo bestellen. Er zijn heel veel online winkels die de kabels verkopen. Maar je kunt het natuurlijk ook bestellen bij een winkel als Expert, BCC, Mediamarkt etc en het daar afhalen.

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

Ik wil niet inbreken in de discussie, maar zie dit:

"Ik heb de mediabox Next van Ziggo en aan @Steef gevraagd of daarmee een verbinding kan worden gemaakt met de digitale radio Quantis d.m.v.  het kabeltje waar je naar verwijst". 

De Quantis staat geheel op zich zou je daarvoor kiezen, maar deze moet je natuurlijk niet koppelen aan de Next! Zoals ik het lees, staat dit wel in je tekst. Maar de Quantis radio tuner heb je dus niet nodig, wat beide mannen al hebben gezegd. 

Voor de kabel: Kijk eens op www.allekabels.nl  Jack naar Jack stereo kabel. 

iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Toen ik mijn eerste reactie plaatste was de vraag of een  "digitale radio ontvanger" op de Yamaha B043 kan worden aangesloten. Het antwoord op die algemene vraag is ja. 😀

Ik had beter even kunnen doorvragen welk type ontvanger @jim53 heeft.

  

Ferdy Bossy

Level 9
  • 330Posts
  • 16Oplossingen
  • 51Likes

Goedemorgen Jim, ook audio wordt steeds beter. Waardoor sommige apparaten ouderwets worden. De 78 toeren platenspelers, analoge telefoon een unicum. AUX is RCA/TULP is analoog, hier kan dus, met uitzondering van de platenspelers alles worden aangesloten. Dus ook de Mediabox (Ziggo) die heeft 'n radio app geïnstalleerd. Mocht de audio uitgang er niet op zitten dan wel radio ontvangst is op de Mediabox niet geïnstalleerd. Dan is elke smartphone/ tablet etc. mogelijk waarop je 'n koptelefoon (draad) 3,5mm aansluiting/interface zit. Installeer de (gratis) Tunein app dan kun je (bijna) alle radio zenders ontvangen. Via 'n verloop kabel, van 3,5mm micro stereo jack naar tulp/RCA.

Mvg

jim53
Topicstarter
Level 5
  • 42Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Goedemorgen Ferdy, Willem,Mark en Steef. Dankjewel voor jullie veel belovende tips! Ik begrijp dat je de Quantis helemaal niet nodig hebt, maar wel een kabeltje tussen de Next Mediabox en de Yamaha. Ik ga die bestellen en zal jullie op de hoogte houden.

Ferdy Bossy

Level 9
  • 330Posts
  • 16Oplossingen
  • 51Likes

Fijne dag verder 😉

jim53
Topicstarter
Level 5
  • 42Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Goedemiddag Ferdy, ik ben gelijk op zoek gegaan naar een geschikt kabeltje. Moet het een analoog of digitaal kabeltje zijn, verguld of juist niet? Veel kabeltjes zijn aan de (te korte kant 1,5 m): is dat beter dan een langere? 

iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes

Het moet een analoog kabeltje zijn. Het is immers analoge audio. Er zijn mensen die beweren dat een kortere kabel beter geluid geeft. Maar als de kabel niet lang genoeg is, heb je daar niets aan. 

Ik zou een kabel kopen die lang genoeg is. Ik denk niet dat je met een microset verschil gaat horen tussen verguld of niet. 😀

jim53
Topicstarter
Level 5
  • 42Posts
  • 2Oplossingen
  • 12Likes

Thanx@iMark, ik ga op zoek naar zo'n kabeltje. Ik hou je op de hoogte.

PS moet ik nog iets doen bij de modem of de aansluiting op de inkomende audio/ TV signaal?

 

 

 

 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"PS moet ik nog iets doen bij de modem of de aansluiting op de inkomende audio/ TV signaal?"

Daar kan ik kort over zijn: Nee, is niet van toepassing. Het modem doet ook niets in dit opzicht. Het enige wat je immers gaat doen is het geluid van A naar B brengen, ofwel van de Next naar de stereo set. 

Heb je al een Jack naar Jack kabel gekocht? Zo nee, bestel dan liefst wel een goed afgeschermd exemplaar. Vergulde stekkers zorgen niet standaard voor een beter geluid, maar voorkomen wel oxidatie. En er is een kleinere overgangsweerstand. Maar tegenwoordig is vaak de goedkoopste rommel verguld (opgedampt). 

Wat de lengte betreft: Natuurlijk geen kabel kopen die meters te lang is, maar hij zal wel gebruikt moeten kunnen worden. Soms red je dat met een stukje van 30 cm, in een andere situatie kan 1,5 of 2 meter nodig zijn. Daar zal je in de praktijk weinig van merken, tenzij je rommel koopt van een paar kwartjes. Dan ontstaat er vaak ook brom bij analoge kabels. Deze is er in allerlei lengtes:

https://www.allekabels.nl/jack-kabel/4/1075883/jack-kabel.html

Maar een betere is deze, welke er ook in allerlei lengtes is:

https://www.allekabels.nl/na/4/1284744/jack-kabel.html

In beide gevallen zie je rechts de opties voor de lengtes tot wel 10 meter. 

Willem
Ondersteuning Humax/Quantis electronics

 

 

Willem-A1

Oud Community-lid
  • 2371Posts
  • 93Oplossingen
  • 1117Likes

"ik ben gelijk op zoek gegaan naar een geschikt kabeltje. Moet het een analoog of digitaal kabeltje zijn"

Jack naar Jack is er alleen in analoog. Je kan dus deze keuze helemaal niet maken. Qua digitaal is er alleen optisch digitaal of coaxiaal digitaal. Beide vallen onder S/P-DIF (Sony/Philips Digital InterFace. Maar in jou geval heb je daar niets aan. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic