Vraag
Reacties
Oplossing
Bertus2018
Level 1

Analoog naar Digitaal op Samsung TV met CI+ module. Is mijn module nu overbodig?

Goedemiddag, ik hoop dat ik hier aan het juiste adres ben.

Ziggo is druk bezig om het analoge signaal via de (COAX) kabel om te zetten naar Digitaal.
Dus na de omzetting krijg ik het digitale signaal op je kabel binnen.
Deze digitale signalen zullen op de één of andere manier omgezet moeten worden naar mijn TV.

Ik heb een Samsung Smart TV (inclusief CI+ module vanwege mijn huidige abo).

Vraag : Indien het signaal van analoog naar Digitaal gaat, is mijn abo met CI+ module dan niet overbodig?

"Heb je een TV met DVB-C module in je TV, zonder smartcard, kun je plus minus 50 TV zenders al digitaal binnen krijgen en allemaal kijken".

Ik hoor graag en alvast bedankt voor uw (verlossende?) antwoord,

met vriendelijke groeten,

Bertus
0 Kudos
e-mail meldingen
Aan Uit
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Nick999
Level 17
Bertus2018 je kunt inderdaad met een ci+ al kanalen ontvangen maar dan alleen de "gratis" kanalen.
Dit omdat in de ci+ module een smartcard (kaartje) hoort en daarop wordt je abonnement geactiveerd.

Dus even ter verduidelijking : de TV beschikt wel over een ci+ module maar om de kanalen die bij je Ziggo abonnement horen allemaal te kunnen kijken, hoort daar dus een kaart in en die krijg je (bij het juiste abonnement) van Ziggo in bruikleen.
Dan kun je in principe dezelfde zenders ontvangen als met een mediabox.
Je televisie kan, naast de ci+ ook nog analoge kanalen ontvangen, maar die verdwijnen dus.
Dus als je al via ci+ keek verandert er niet veel. 🙂

Bekijk in context

0 Kudos
11 Reacties 11
Nick999
Level 17
Bertus2018 Je CI+ blijft nodig, dit is nl al digitaal.
Analoog betreft alleen apparaten zonder decoder/ci+

aanvulling : Er wordt dus niets "omgezet" op de kabel, alleen het oude analoge signaal verdwijnt.
Bertus2018
Level 1
Topicstarter
Hallo Nick999, zeer bedankt voor je snelle reactie.

Als ik je goed begrijp ...het analoge signaal verdwijnt. Deze wordt dan toch digitaal? En dit signaal kan dus worden opgepakt door TV's , waar er een mogelijkheid is voor een CI+ module? Omdat er dan al een 'standaard' decoder in de TV zit?

Indien bovenstaande correct is, is het dna geen overkill voor mij dat ik een abo bij Ziggo heb met een CI+ module? Ik bedoel, zonder die CI+ module kan mijn TV dus ook het 'nieuwe' signaal decoderen?

Ik hoor graag van je Nick999.

Thanx in advance.
0 Kudos
Nick999
Level 17
Bertus2018 je kunt inderdaad met een ci+ al kanalen ontvangen maar dan alleen de "gratis" kanalen.
Dit omdat in de ci+ module een smartcard (kaartje) hoort en daarop wordt je abonnement geactiveerd.

Dus even ter verduidelijking : de TV beschikt wel over een ci+ module maar om de kanalen die bij je Ziggo abonnement horen allemaal te kunnen kijken, hoort daar dus een kaart in en die krijg je (bij het juiste abonnement) van Ziggo in bruikleen.
Dan kun je in principe dezelfde zenders ontvangen als met een mediabox.
Je televisie kan, naast de ci+ ook nog analoge kanalen ontvangen, maar die verdwijnen dus.
Dus als je al via ci+ keek verandert er niet veel. 🙂
0 Kudos
Verwijderd account
Niet van toepassing
Bertus2018 wrote:
Hallo Nick999, zeer bedankt voor je snelle reactie.

Als ik je goed begrijp ...het analoge signaal verdwijnt. Deze wordt dan toch digitaal? En dit signaal kan dus worden opgepakt door TV's , waar er een mogelijkheid is voor een CI+ module? Omdat er dan al een 'standaard' decoder in de TV zit?

Indien bovenstaande correct is, is het dna geen overkill voor mij dat ik een abo bij Ziggo heb met een CI+ module? Ik bedoel, zonder die CI+ module kan mijn TV dus ook het 'nieuwe' signaal decoderen?

Ik hoor graag van je Nick999.

Thanx in advance.

Hallo Bertus2018,
Het analoge signaal dat verdwijnt wordt niet digitaal. Er wordt nu nog zowel een analoog als digitaal signaal naar je tv verstuurd. Alleen verdwijnt op termijn het analoge signaal.
Zonder CI+ module kun je alléén de FTA (=vrije gratis zenders) ontvangen, waarvan 4 in HD
Met CI+module kun het het volledige pakket dat bij je abo past ontvangen, meer zenders in HD en in zijn totaliteit meer zenders.
0 Kudos
Bertus2018
Level 1
Topicstarter
Nick999,

Goedemorgen Nick, bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik snap het nu helemaal. Dankjewel.
0 Kudos
Bertus2018
Level 1
Topicstarter
N.N. ,

Goedemorgen N.N., ook bedankt voor je duidelijk uitleg. Ik begrijp nu de situatie volledig. Thanx
0 Kudos
geert.jan
Level 2
Aanvulling op Nick's antwoord:
een aantal "gratis kanalen" wordt gratis alleen in lage kwaliteit aangeboden, maar ook in hoge kwaliteit, versleuteld via een CI module.
Zo worden de Nederlandse omroep-zenders (NPO1, 2, 3) wel gratis in HD aangeboden maar de nederlandse commerciele zonders (RTL, SBS en dergelijke) onversleuteld alleen in lagere kwaliteit (SD kwaliteit)

De SD kwaliteit is wellicht nog steeds veel beter als wat de analoge techniek kan leveren.

Als je geen behoefte hebt aan de exotischere zenders die alleen versleuteld worden aangeboden en voldoende hebt aan SD kwaliteit dan heb je de CI module niet nodig.

Of je behoefte hebt aan een CI module kun je testen door de beeldkwaliteit van de NPO-zenders te vergelijken met de commerciele zenders. Is SD voldoende dan ben je klaar, zo niet, zul je een CI module moeten bestellen.

Realiseer je dat zo'n CI module besteld moet worden en niet direct te leveren is, ook niet bij een Ziggo winkel. Spaar je dus de reis naar de winkel en bestel het ding online. Bestel het tijdig.

In beide gevallen, met of zonder CI module, heb je aan een afstandbediening voldoende, je krijgt er dus geen tweede bij, wat wel zo is bij een Ziggo mediabox.
youriy
Level 17
Grappig, "het beste antwoord" in dit topic is een onzin-antwoord met alleen foutieve info.
0 Kudos
Bert
Level 21
T.E.A.M.
youriy
youriy wrote:
Grappig, "het beste antwoord" in dit topic is een onzin-antwoord met alleen foutieve info.

Niet helemaal.
Alleen een CI+ module zonder smartcard geeft de gratis kanalen, dat klopt wel.
CI+ module / DVB-C tuner was ietje duidelijker geweest.
0 Kudos
youriy
Level 17
Een module zonder smartcard heeft geen enkel nut.
0 Kudos
JtH
Level 1
Be rt wrote:
youriy

youriy wrote:
Niet helemaal.
Alleen een CI+ module zonder smartcard geeft de gratis kanalen, dat klopt wel.
CI+ module / DVB-C tuner was ietje duidelijker geweest.

Ter aanvullling:
Ik heb een Samsung Smart TV (UE40JU7000 van 2016), met dubbele ingebouwde TV-tuner, DVB-S satelliettuner en 4k weergave, Ziggo certified.
Hierin bevindt zich een DVB-C ontvanger (de bekende coax-aansluiting). Toestel heeft een CI+-slot, maar dat gebruik ik niet.
Door de TV te laten sannen op TV Digitaal(kanalen) in de tuner, ontvang ik NPO1, 2
en NPO3, plus Ziggo Sport in HD, daarbij tevens Dolby sound. Daarnaast ontvang ik de commerciële NL-zenders, Belgen, Britten en Duitsers etc in SD.
Mijn TV upscaled dat SD-beeld naar HD (1080p) of HD naar UHD en met een zeer acceptabele kwaliteit. Daarnaast heb ik digitale radio beschikbaar.

Opnemen is mogelijk op een externe harde schijf, via de programmagids of directe opname aan de USB-poort. Ook is time shift mogelijk op diezelfde HDD. Door de in de TV ingebouwde dubbele tuner kan ik 2 programma's opnemen terwijl ik kan kijken, (soms zelfs een derde kijken terwijl 2 opnames lopen, mits aanwezige in dezelfde stream van Ziggo zoals NPO1,2,3).

Dit alles met het abonnement van ca. 19 euro.
De opnames zijn zonder CI+, of CI+ met kaart en opnames niét in de cloud,
altijd beschikbaar, mits bekeken op diezelfde TV.
Tip: Wordt opnemen traag, ik gebruik 4TB, even door Windows de schijf laten optimaliseren, en het werkt weer fijn, ondanks de codering van de opnamen).