1
Vraag
2
Reageer en help mee
DIGIBETER

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Analoog naar Digitaal - hoe opnemen met DVD-speler?

Na overgang analoog naar digitaal kan ik geen programma ,s meer opnemen
met mijn Panasonic DVD recorder DMR-EH 53 . Ziggo kan mij niet helpen en
verwijst mij naar de community. Als 85 jarige is het moeilijk om in de brij van
gegevens een oplossing te vinden. Als er al een oplossing is. Wie kan mij helpen ?
20 Reacties 20
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes
Bied Ziggo geen hulp bij installatie en het aansluiten van de andere apparatuur.
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes
Ik heb hier een topic gevonden waar best wel wat Hulp en tips worden aangeboden door mede community Lid Evert96 Tips en hulp misschien helpt het je opweg en anders als er een moderator langs komt dat die een monteur kan sturen voor hulp bij omschakeling.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Ik vraag me af of een Ziggo monteur dit (gratis) gaat doen, maar laten we het eerst hier proberen! 🙂
Ik heb geen verstand van zulke "oude" apparatuur, maar Willem-A weet hier wel aardig wat van.
Hij krijgt nu een melding, hopelijk kan hij u verder helpen!

Groet,
Evert
Steefb

Level 20
  • 15865Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7263Likes
Opnemen met een analoge recorder is een moeilijk verhaal.

Meestal is het het handigst een humax5200 te kopen, kun je de vrije zenders opnemen.
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes
Evert96 wrote:
Ik vraag me af of een Ziggo monteur dit (gratis) gaat doen, maar laten we het eerst hier proberen! 🙂
Ik heb geen verstand van zulke "oude" apparatuur, maar Willem-A weet hier wel aardig wat van.
Hij krijgt nu een melding, hopelijk kan hij u verder helpen!

Groet,
Evert

Is het niet mogelijk om via de nieuwe digitale kast een Splitter te zetten om het signaal naar de DVD recorder of VHS recorder. Wij gaan in Noord-Holland als laatste Digitaal, ik heb zelf de Media Box XL en 2 CI+ module's waarvan 1 van mezelf en 1 van Ziggo.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Steefb wrote:
Opnemen met een analoge recorder is een moeilijk verhaal.

Meestal is het het handigst een humax5200 te kopen, kun je de vrije zenders opnemen.



Wat komt die opmerking me bekend voor... :grin:
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
xGarfieldx-Dave
Een splitter is niet zinvol. De dvd en video recorders zijn niet voorzien van digitale tuners.
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes
Jan F. wrote:
xGarfieldx-Dave
Een splitter is niet zinvol. De dvd en video recorders zijn niet voorzien van digitale tuners.

Ja He Willem-A dacht wie weet, maar Jan F. het heeft met tuner te maken, hier kan ik ook mijn DVD recorder wegbrengen of is er wel iets voor, ik dacht splitteren misschien een optie
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
xGarfieldx-Dave wrote:

Evert96 wrote:
Ik vraag me af of een Ziggo monteur dit (gratis) gaat doen, maar laten we het eerst hier proberen! 🙂
Ik heb geen verstand van zulke "oude" apparatuur, maar Willem-A weet hier wel aardig wat van.
Hij krijgt nu een melding, hopelijk kan hij u verder helpen!

Groet,
Evert
Is het niet mogelijk om via de nieuwe digitale kast een Splitter te zetten om het signaal naar de DVD recorder of VHS recorder. Wij gaan in Noord-Holland als laatste Digitaal, ik heb zelf de Media Box XL en 2 CI+ module's waarvan 1 van mezelf en 1 van Ziggo.



Nee dat kan niet. De DVD recorder kan niets met het digitale signaal, daar deze over een analoge tuner beschikt. Een splitter gaat het dus niet worden. Sterker: het aansluiten van de DVD op de kabels is straks, als het analoge signaal verdwijnt, geheel zinloos.

het enige wat je nog kan doen is de DVD aansluiten op een decoder. Maar dat werkt niet echt gebruiksvriendelijk en daar zitten dus best wel wat haken en ogen aan... En gezien men aangeeft 85 te zijn, moeten we het niet al te moeilijk gaan maken. Maar heel simpel maken kan ik het helaas ook niet...

Maar hier staan wel een aantal opties voor het blijven gebruiken van een DVD recorder:

https://community.ziggo.nl/search?q=opnemen+met+dvd+recorder

In de verschillende topics word va alles genoemd, maar het best is het gebruik van een decoder met opname functie (PVR) zoals de Humax, of men moet de overstap maken naar een mediabox XL. Echter weet ik niet in welk gebied DIGIBETER woont. Hij kan natuurlijk wel altijd een Humax 5200c inzetten voor de vrije zenders. Dat kan in voormalig UPC gebied, en in (oud) Ziggo gebied.

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/wat-je-moet-weten-als-je-de-humax-gebruikt-in-oud-ofwel-fupc-gebied-26634

Voordeel is dat je dan meteen kan opnemen. Nadeel kan zijn dat dit op een harde schijf is en niet op DVD, zoals men wellicht gewend is te doen met een DVD recorder. Maar deze kan daarop dus wel worden aangesloten. Alleen is dat voor mij en anderen wellicht gesneden koek, maar is dat natuurlijk niet voor iedereen even eenvoudig.

Maar er zijn dus wel mogelijkheden. En neemt men nu wel regelmatig op, maar zet men niet veel opnames op DVD, dan is een Humax 5200c al een goed begin. En natuurlijk kan ik DIGIBETER altijd nog even op weg helpen bij het gebruik ervan, maar het opnemen daarmee werkt niet veel anders als met een DVD recorder, dus dat is alweer een voordeel.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dank overigens Evert96!

Mvg. Willem
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes
Jij ook dank Willem-A en overige voor de tips :wink:
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
xGarfieldx-Dave wrote:

Jan F. wrote:
xGarfieldx-Dave

Een splitter is niet zinvol. De dvd en video recorders zijn niet voorzien van digitale tuners.
Ja He Willem-A dacht wie weet, maar Jan F. het heeft met tuner te maken, hier kan ik ook mijn DVD recorder wegbrengen of is er wel iets voor, ik dacht splitteren misschien een optie



Wegdoen hoeft dus niet xGarfieldx-Dave. Er zijn dus wel mogelijkheden deze te blijven gebruiken. Ik zal anders eens een topic aanmaken met de juiste aansluitingen en instellingen. Dat is wellicht wel handig, omdat dit toch met regelmaat langskomt. Maar goed, je moet dan toch een beetje technisch onderlegd zijn en het komt juist vaak voor dat de DVD recorder gebruikt word door mensen die flink op leeftijd zijn. Daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat men dan niet zou begrijpen hoe het in elkaar zit, maar het kan dan wel moeilijk gaan worden. En ik zeg het vaker: je weet niet altijd wie er aan de andere kant van de lijn zit...
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes
Willem-A wrote:

xGarfieldx-Dave wrote:

Jan F. wrote:
xGarfieldx-Dave


Een splitter is niet zinvol. De dvd en video recorders zijn niet voorzien van digitale tuners.
Ja He Willem-A dacht wie weet, maar Jan F. het heeft met tuner te maken, hier kan ik ook mijn DVD recorder wegbrengen of is er wel iets voor, ik dacht splitteren misschien een optie

Wegdoen hoeft dus niet xGarfieldx-Dave. Er zijn dus wel mogelijkheden deze te blijven gebruiken. Ik zal anders eens een topic aanmaken met de juiste aansluitingen en instellingen. Dat is wellicht wel handig, omdat dit toch met regelmaat langskomt. Maar goed, je moet dan toch een beetje technisch onderlegd zijn en het komt juist vaak voor dat de DVD recorder gebruikt word door mensen die flink op leeftijd zijn. Daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat men dan niet zou begrijpen hoe het in elkaar zit, maar het kan dan wel moeilijk gaan worden. En ik zeg het vaker: je weet niet altijd wie er aan de andere kant van de lijn zit...

Ik begrijp je helemaal, gelukkig ben redelijk technisch en 41+ dus komt wel goed maar was benieuwd hoe het straks na de analoge tijdperk gaat, omdat zoals je zeg veel mensen met hoge leeftijd de DVD recorder gebruiken. Wij gebruiken hier zelf de MBXL nog en de DVD recorder alleen om films af te spelen via HDMI maar dat kan ook met de Blueray speler. Mijn vader hebben ze ook een digitaal pakket aangesmeerd en die weet niet eens een TV in te stellen op 86 jarige leeftijd, die heeft dan een UPC Pace Box en een Arris Modem voor de Telefonie, Internet heeft ie niet, en dit vind ik weer beetje ver gaan voor huistelefoon meteen digitaal afhankelijk. Gelukkig heb ik alles kunnen installeren bij hem en een interne lijn gekregen voor problemen in goed overleg. Maar heel veel ouderen gaan straks echt de boot of bietenbrug op met de omschakeling, het is best handig dan dat Ziggo misschien een blik uitzenkrachten opent en die op pad stuurd bejaardenhuizen enzo te helpen, ik heb er binnenkort ook 2 te gaan 90 huizen voorzien van digitale TV - voor mij leuk project maar wel vermoeiend uiteindelijk.
DIGIBETER
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hier ben ik weer, de DIGIBETER.
Allereerst dank voor de vele reacties van de deelnemers aan de community.
Graag zie ik de oplossing ( Topic ) van xGarfieldx-Dave tegemoet. Aansluiten en
instellen is voor mij geen probleem, daar ik een technische achtergrond heb.
Ook evt. kosten vormen geen belemmering, je krijgt 1 Digitale ontvanger gratis
van Ziggo, voor 1 TV .Voor meerdere TV,s moet je +/- € 30,00 betalen per aan te sluiten TV.
De installatie i.v.m. overgang Analoog - Digitaal heb ik als volgt uitgevoerd:
Coax kabel-- DVD recorder--Coaxkabel--Digitale ontvanger--HDMI kabel-- TV.
Het TV beeld is prima. Echter in de handleiding "Stap 1 Installeren " van Ziggo
wordt niet vermeld, dat de DVD recorder geen programma,s meer kan opnemen
Wel kun je nog DVD,s afspelen. ( Dit signaal loopt via de scartaansluitingen Rec.-TV )
In afwachting van een oplossing voor het opname probleem Groet ik U allen zeer.
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23611Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7505Likes
DIGIBETER in dit topic Tips en Hulp staan zeer nuttige tips voor omschakeling naar Digitaal en de producten. Hoop dat u eruit gaat komen en gelukkig zijn we via de Community altijd help vol.
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey @DIGIBETER. Superman @Willem-A heeft inmiddels een topic aangemaakt over hoe in dit geval te werk gaan. Je vind deze hier.

Laat je ons weten of je er hiermee uitkomt? 🙂
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Hahaha Superman ... :joy:


Zo voel ik me niet hoor :wink:
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Willem-A wrote:
Hahaha Superman ... :joy:


Zo voel ik me niet hoor :wink:


Ik zie het wel hoor 😉
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
hahaha.

Speciaal op zoek geweest op het Internet Lycke Ziggo ? Hij is wel leuk. :joy: Bedankt! Fijn dat je er zo over denkt!

Fijne dag allemaal.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic