1
Vraag
2
Reageer en help mee
revdpoel

Level 5
  • 73Posts
  • 2Oplossingen
  • 10Likes

Analoog - Digitaal hulp gevraagd

Hai, ik heb twee tv's. Beiden Samsung, beiden voorzien van CI+ module.

Beneden een QLED 50Q64T uit 2020. tunertype dvb-c/dvb-s2. Deze geeft bij provider aan Ziggo en Ander.

Boven een UE40H6200 uit 2014, tunertype analoog,dvb-c,dvb-t. Deze geeft bij provider aan Ziggo en UPC.

Ik heb bij beiden alleen maar het netwerk-id hoeven te veranderen van 5555 naar 4444. De rest stond goed. Je ziet dat ze beiden zo'n 107 digitale zenders vinden. Maar uiteindelijk heb ik geen signaal op 14, Ziggo sport. Hoewel de UE40H6200 wel de tekst Ziggo Sport toont, maar daarna niks meer.

Kortom, wat betekent dit voor mij? Beiden tv's lijken DVB-C te hebben. Waarom wertk het dan niet?

groet
Ron

19 Reacties 19
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes

Sleep die UE40H6200 eens naar beneden en sluit die aan met de coax-kabel die je normaal voor de QLED 50Q64T gebruikt. Als het dan wel goed werkt, dan weet je zeker dat het probleem er ergens in de kabel-verbinding moet zitten.

Digitaal stelt namelijk wat hoger eisen aan kwaliteit van de kabel(verbinding dus inclusief stekkertjes enz.).

N.B.: Als opzit tegen jet versjouwen van het toestel, dan kan je natuurlijk ook eerst kijken wat voor signaal-sterkt en / of kwaliteit het toestel aan geeft op dat specifieke kanaal. Let wel: digitaal is veel minder vergevingsgezind dan analoog.

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Met een ci+ module moet je netwerk id 5555 gebruiken , met 4444 krijg je SD zenders vanaf kanaal 4.

Je hebt de 1e installatie wel zonder module gedaan?

revdpoel
Topicstarter
Level 5
  • 73Posts
  • 2Oplossingen
  • 10Likes
DennyW wrote:

Sleep die UE40H6200 eens naar beneden en sluit die aan met de coax-kabel die je normaal voor de QLED 50Q64T gebruikt. Als het dan wel goed werkt, dan weet je zeker dat het probleem er ergens in de kabel-verbinding moet zitten.

Digitaal stelt namelijk wat hoger eisen aan kwaliteit van de kabel(verbinding dus inclusief stekkertjes enz.).

N.B.: Als opzit tegen jet versjouwen van het toestel, dan kan je natuurlijk ook eerst kijken wat voor signaal-sterkt en / of kwaliteit het toestel aan geeft op dat specifieke kanaal. Let wel: digitaal is veel minder vergevingsgezind dan analoog.

Hai Denny, beide toestellen zijn voorzien van kwalitatief goeie bekabeling

 

revdpoel
Topicstarter
Level 5
  • 73Posts
  • 2Oplossingen
  • 10Likes
Steefb wrote:

Met een ci+ module moet je netwerk id 5555 gebruiken , met 4444 krijg je SD zenders vanaf kanaal 4.

Je hebt de 1e installatie wel zonder module gedaan?

Bedoel je dat ik, voordat ik het stappenplan uitvoer, de CI+ module er uit moet halen?
Of kan ik de CI+ module er in laten, netwerkid 5555 gebruiken en dan heb ik ook digitaal?
Ziggo stelt dat ik digitaal heb als ik Ziggo Sport op kanaal 14 zie

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Bedoel je dat ik, voordat ik het stappenplan uitvoer, de CI+ module er uit moet halen?

 

Ja dat bedoel ik. Dat staat in het  stappenplan.

Televisie met CI+ Module opnieuw instellen | Klantenservice | Ziggo

 

 

revdpoel
Topicstarter
Level 5
  • 73Posts
  • 2Oplossingen
  • 10Likes

Hmm, vreemd. Ik kreeg een mail van Ziggo met deze link:

https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/digitale-tv/kijken?ecmp=ZNS08002EC&phid=RP643946...

 

Daar staat niks dat ik mijn CI+ module er uit moet halen
 

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Nee, dat klopt, dit is alleen een check om te zien of je al digitaal kijkt.

 

Het stappenplan wat daarop volgt is voor het installeren zonder module. (alleen de ongecodeerde zenders)

revdpoel
Topicstarter
Level 5
  • 73Posts
  • 2Oplossingen
  • 10Likes

Ok @Steefb dat hadden ze er dan wel bij mogen zetten. Dus ik moet het hele stappenplan uitvoeren wat ze mij hebben gezonden, maar dan wel eerst de CI+ module er uit halen?? Is dat niet raar? Immers, die smartcard bevat toch een chip met mijn abonnementgegevens? Heb ik die hele smartcard dan niet meer nodig?

 

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Je haalt 2 dingen door elkaar , je hebt een stappenplan gekregen voor het afschakelen van analoge tv, dat is wat anders dan een ci+ module installeren .

revdpoel
Topicstarter
Level 5
  • 73Posts
  • 2Oplossingen
  • 10Likes

Ok @Steefb help me dan even op weg. Wat moet ik doen?

  1. CI+ module er uit
  2. deze link uitvoeren wat er ws op neer komt dat ik netwerkid moet wijzigen van 5555 naar 4444: https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/digitale-tv/kijken?ecmp=ZNS08002EC&phid=RP643946...
  3. CI+ module er weer in

    PS Dank voor de hulp
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Gewoon letterlijk het stappenplan uitvoeren, werkt er dan nog iets niet goed kijken we wel weer verder. Je gebruikt nu de link om digitale tv te kijken.

Je moet het ci+ stappenplan hebben

 

 

 

Televisie met CI+ Module opnieuw instellen | Klantenservice | Ziggo

 

Tijdens de herinstallatie wordt er gevraagd om een bron en netwerk te kiezen. Kies hier altijd voor:

Bron: Kabel (DVB-C)
Netwerk: Ziggo

d.

Hierna wordt je gevraagd naar een Frequentie en een Netwerk-ID. Sommige tv's vragen daarnaast om de symbol rate en modulatie. De gegevens zijn:


Netwerk-ID: 5555

 

 

Volg de verdere instructies in beeld. Zodra je klaar bent heb je weer beeld op NPO 1.

f.

Steek nu de CI+ Module weer in je tv.

g.

Controleer of digitale televisie weer werkt door naar RTL4 te zappen. Als je hier beeld hebt, werkt het.

revdpoel
Topicstarter
Level 5
  • 73Posts
  • 2Oplossingen
  • 10Likes

Duidelijk @Steefb 
Ga het het weekend even doen. Morgen komt het er niet van.
Laat het je weten als ik op RTL 4 weer beeld heb

Thnx
Ron

revdpoel
Topicstarter
Level 5
  • 73Posts
  • 2Oplossingen
  • 10Likes

Hai @Steefb , ik ben bezig geweest met de TV boven, de UE40H6200. CI+ module er uit. Daarna naar fabrieksinstellingen en gereset. Netwerk-id 5555 ingevuld etc. Dit gaf de automatische afstemming als resultaat (had gekozen voor analoog en digitaal)

Vervolgens zag ik geen beeld op RTL4, wel op NPO1.
CI+ module er in en ook weer beeld op RTL4. 
Wat doet die CI+ module nu precies? Daarin staan mijn abonnementsgegevens, wat mag ik kijken? Of opent het de poort naar digitaal?
Volgens het stappenplan van Ziggo wat ik in mijn mailbox heb gehad zou ik ook beeld op Ziggo Sport moeten krijgen. Ik heb een TV standard abonnement. Op Ziggo Sport krijg ik dit. Misschien kan @Lycke Ziggo hier wat over zeggen. Heb ik eigenlijk wel Ziggo Sport bij een TV standard abonnement?

 

Kortom, hoewel ik dus 207 digitale zenders heb opgehaald, vraag ik me af of ik nu wel digitaal kijk. 
En had ik dit niet gewoon kunnen doen met de CI+ module er in en opnieuw afstemmen?
TV beneden wacht ik nog maar even mee voordat meer duidelijk is.

groet
Ron

 

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Een ci+ is een decoder en krijgt gegevens van ziggo over welke zenders hij mag decoderen., als je nu op kanaal 4 RTL 4 ziet kijk je digitaal. De installatie is dus goed gelukt. Ik vermoed dat je beneden een beter signaal binnen krijgt.

 

Bij installatie kun je overigens beter voor alleen digitaal kiezen, is sneller, dit voorkomt vergissingen en analoog doet het binnenkort toch niet meer.

 

Het volgende probleem van kanaal 14 staat los van je initiële probleem .

 

De foutmelding die je ziet geeft het al aan, je ontvangt niet genoeg signaal op kanaal 14 (zal vast wel op meer kanalen zijn).

Digitaal is daar veel gevoeliger voor dan analoog.

Alle kans dat je de SD kanalen (vanaf 925) wel goed doorkrijgt.

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/het-effect-van-goede-bekabeling-wat-is-de-beste-kwa...

https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/signaal/

https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/signaal/storingen-en-stoorbronnen-uitsluiten

Stoorbronnen

Elk signaal heeft een eigen frequentie. Dit geldt ook voor het signaal van een tv zender. De meeste frequenties zijn zo verschillend dat ze geen last van elkaar hebben. Soms lijken de frequenties wel op elkaar. Je tv of mediabox heeft dan problemen om uit alle verschillende frequenties de juiste er uit te pakken en dan kan er storing ontstaan. Deze storing herken je dan aan:

  • Blokken en strepen op één of meerdere kanalen
  • Geen beeld of een foutmelding op één of meerdere kanalen

 

 

Plaats wat foto's van je coax aansluitingen, misschien kunnen we dan advies geven.

revdpoel
Topicstarter
Level 5
  • 73Posts
  • 2Oplossingen
  • 10Likes

Ga ik doen @Steefb  . Trouwens, volgens mij kan ik beneden gewoon module er uit, opnieuw zenderafstemming, module er in. Waarom zou ik de hele tv terug moeten zetten naar fabrieksinstellingen?

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
revdpoel wrote:

Ga ik doen @Steefb  . Trouwens, volgens mij kan ik beneden gewoon module er uit, opnieuw zenderafstemming, module er in. Waarom zou ik de hele tv terug moeten zetten naar fabrieksinstellingen?

Ik denk het ook, maar fabrieksinstellingen is wat zekerder en wordt daarom aangeraden.

Probeer het, fabrieksinstellingen kan altijd nog.

revdpoel
Topicstarter
Level 5
  • 73Posts
  • 2Oplossingen
  • 10Likes

Hi @Steefb beneden uitgevoerd. CI er uit, afstemmen met netwerk-id 5555, CI er in. Heb beeld op RTL 4 en ook op Ziggo Sport. Er zijn 309 digitale kanalen gevonden (207 TV, 102 radio). Ga ervan uit dat het nu goed is.

In de eerste mail van Ziggo werd verwezen naar netwerk-id 4444. Dat is dan nog het enige wat ik niet begrijp. Wat is verschil tussen die netwerk-id's?

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes

Bij netwerk-id 4444 staan de ongecodeerde (sd) kanalen vooraan in je zenderlijst, de gecodeerde HD kanalen worden niet getoond. Waardoor je dus met een ci+ module niet volledig van je abonnement gebruik kunt maken.

 

netwerk-id 4444 is dus alleen als je zonder module kijkt.

 

Nb Ned 1,2,3 en kanaal 14 zijn ongecodeerd HD.

revdpoel
Topicstarter
Level 5
  • 73Posts
  • 2Oplossingen
  • 10Likes

Ok @Steefb  in ieder geval bedankt voor alle hulp. Wordt zeer gewaardeerd. Fijn weekend

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic