1
Vraag
2
Reageer en help mee
rspruit62

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Analoge radio stopt per 6 juli

Er worden verschillende mogelijkheden geboden door Ziggo om op 6 juli digitale radio te gaan beluisteren. De brief die ik mocht ontvangen is daar duidelijk in. Analoog luisteren is dus dan niet meer mogelijk via Ziggo! Mijn vraag is of ik ook gebruik kan maken van de NIET aangeboden digitale radio-ontvanger via Ziggo. M.a.w. kan ik ook een willekeurige digitale radio - ontvanger kopen en deze aansluiten op het netwerk van Ziggo? Ik las ergens dat dit niet mogelijk is, dus dat zou ik graag met zekerheid willen weten.? Dank

6 Reacties 6
Dave!

Level 20
Super Expert
  • 20708Posts
  • 954Oplossingen
  • 6395Likes

Via de Media Box kan je via de Radio Portal luisteren en je kan ook een DAB+ aanschaffen dan heb je evengoed radio in huis. Er zijn diverse mogelijk heden die je kan gebruiken.

Met Humax en Samsung Recorders kan je kanaal 800 nog gebruiken voor radio Digitaal.

franske1958

Level 7
  • 144Posts
  • 4Oplossingen
  • 72Likes

Dit heb ik een aantal weken zelf uitgeprobeerd. Ik heb een gekregen Humax Fox-c decoder

even aangesloten gehad zonder kaartje erin. Uiteraard wel aansluiten op uw TV, anders

ziet U niet wat U doet. Even de goede waarden instellen en U kunt de kanaal nummers 801 

t/m 858 ontvangen.  Hier op mijn versterker aangesloten door middel van een scart kabel

met extra line uitgang kabels eraan.   als alles werkt kunt U uw TV voortaan uit laten staan

Gewoon op gevoel het goede kanaalnummer intoetsen, werkt prima. Alleen als U iets verkeerds

hebt ingetoetst hoeft uw TV even aan om te zien wat die humax doet. Ook met een Humax 5300c

uit de lokale kringloop (E10,-)   werkt dit prima. Die QE 317 zal best werken, maar een humax uit

de kringloop werkt vaak even goed, wel even controleren in het menu of een update nodig is.

Steefb

Level 19
Expert
  • 13979Posts
  • 2717Oplossingen
  • 5786Likes

Als aanvulling op Dave!

Je hebt een digitale ontvanger nodig met een dvb-c tuner voor de ziggo signalen. Deze moet met een coax kabel worden aangesloten.

Digitale radio via het internet is wat anders, dan heb je een internet aansluiting (kan ook via wifi) nodig.

Bert

Level 21
Super Expert
  • 66842Posts
  • 4694Oplossingen
  • 18492Likes

"Ook met een Humax 5300c uit de lokale kringloop (E10,-)   werkt dit prima."

Mocht je toevallig een optische ingang hebben op je audio versterker, gebruik deze dan om de Humax op aan te sluiten, geeft een fantastisch geluid.

LET OP op de Humax zit ook een volume regeling, mocht je niets horen of een zacht geluid, zet dan het geluid harder met de Humax afstandsbediening.

iMark

Level 16
Expert
  • 1859Posts
  • 142Oplossingen
  • 715Likes

Een digitale ontvanger of recorder van Humax is uitermate geschikt voor het ontvangen van digitale radio van Ziggo. Modellen als de 5050c, de 5100c en de 5200c hebben allemaal analoge uitgangen zodat je die op een stereo-installatie kunt aansluiten. Je hebt wel eenmalig een aansluiting op de tv nodig om het apparaat in te stellen.
De Humax 5100c bijvoorbeeld is een eenvoudige DVB-C ontvanger die vaak voor €10 wordt aangeboden. Daar kun je je geen buil aan vallen. Of rondvragen bij familie of kennissen of die nog ergens een oude Humax hebben staan.
Met iedere DVB-C ontvanger kun je het volledige ongecodeerde radiopakket ontvangen, op dit moment 61 zenders. De geluidskwaliteit is verbluffend goed in vergelijking met FM via de kabel.

Als je een audio-installatie hebt met een optische ingang dan kun je een Humax daarop aansluiten. De DAC (digitaal-analoog omzetter) in een versterker is vaak iets beter dan die in een Humax.

Mariska
Community Moderator
Community Moderator
  • 5659Posts
  • 596Oplossingen
  • 3063Likes

Hi @rspruit62 en welkom hier 🙂 

Wat fijn dat er al zoveel hulp en info is gegeven in jouw topic! Kun je hier zo verder mee? Laat het gerust weten

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic